iPon Hírek

A PC rajongók végeznek a DRM-mel

Dátum | 2009. 05. 12.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

A 2D Boy társalapítója Ron Carmel szerint a felhasználók arra kényszerítik a kiadókat, hogy újragondolják, mi több, mellőzzék a DRM használatát. A nép akarata pedig szent nemde?

A rajongók sorozatos negatív visszajelzései a BioWare-t is meggyőzték arról, hogy először változtassa meg (Mass Effect), később pedig, hogy mellőzze azt teljesen a játékaiból (DAO). Más címeket, mint a BioShock, a Spore vagy a Riddick játék, pedig kereszttűzbe állított, hogy miért is ragaszkodnak ilyen mereven a szigorú kalóz-ellenes ideáikhoz.

"Komolyan azt gondolom, hogy mindez a közönség felfogásának változásában gyökerezik" - írja a World of Goo készítője. "A játékosok sokkal inkább hangot adnak véleményüknek, talán azért, mert megszokták, hogy zenét is ingyen tölthetnek le, mindenféle megszorítás vagy következmény nélkül."

Brad Wardell, a Demigod digitális kiadójának, a Stardock-nak feje egyetért: "A Spore volt az utolsó csepp a pohárban. Aki megvesz egy játékot, nem akarja, hogy úgy bánjanak vele, mint egy tuskóval. A panaszok áradata nem a kalózoktól jött, hanem a legális vásárlóktól, akik nem vették jó néven, hogy korlátozzák őket, miután kifizették a terméket. A kalózok meg csak nevettek rajtuk, mivel az ő verziójukból az ügyes kezű crackerek eltávolították a kellemetlen szoftvert."

"Igaz, a Demigod felhasználóinak többsége kalóz verzióval játszik." - vallja be a Stardock blogon. "Félreértés pedig ne essék, engem is elkeserít ez a tény."

"Ha most is kalóz játékokkal játszol és egy vagy a Hamachi vagy a GameRanger felhasználói közül, és nem tegnap vagy tegnap előtt kezdted ezt, akkor itt az ideje a pénztárcádba nyúlnod, vagy elfogadnod a tényt, hogy egy tolvaj vagy mielőtt elkezdenél érvelni az ellenkezőjéről..." - írja Wardell.

Ron Carmel egyébként már korábban, nevezetesen a GDC-n is hangot adott annak, mennyire nem tetszik neki a Digitális jogmenedzselő program, és mekkora pénzkidobásnak tartja.
"A kiadók nem ostobák. Tudják, hogy a DRM nem állítja meg a szoftverlopásokat. Csak azt próbálják elérni, hogy az emberek ne a GameStop-nál 35 dollárért vegyenek meg egy 50 dolláros játékot, amiből ugye a kiadó nem lát semmit. A korlátozott installációk erre nyújtanak csak megoldást."

Nem elég viszont, hogy sok időt fordítanak a megfelelő védelemre, a fejlesztőnek még részesedést is kell adnia a cégnek, aki ellátja ezzel őket. "Nem elég, hogy nem működik a dolog, a crack-kelt változattal rendelkezőknek még kevesebb is a játékkal a gondja. Se kód, se online regisztráció..."

A World of Goo felhasználói írtak is egy levelet, melyben kifejezik az elismerésüket a 2D Boy-nak azért, hogy képesek voltak jóhiszeműek lenni velük szemben, és ember számba vették őket. Erre reagálva a készítők elmondták, hogy talán pár vásárlót elveszítettek ezzel, de a többség, aki lopta a játékot, az egyébként is így tett volna, jogmenedzser ide vagy oda.

Persze nem mindenki gondolja így. Az Entertainment Software Association-től Ric Hirsch például azt nyilatkozta, hogy a DRM egy elfogadható válasz a kalózkodásra, és hogy csak azért mert néhány kalóz megtalálta a módját, hogy kikerülje, még nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem működik a program. "Nincs olyan biztonsági technológia, ami 100%-ig biztos lenne."

Népszerű megoldás a lopások ellen például a játék kiadás utáni gazdagítása letölthető tartalmakkal, amik csak a legális felhasználók számára letölthetőek. Ez az a taktika, amire a BioWare is szavazott, hisz már írtunk róla, hogy még éveken át kívánják támogatni a Dragon Age: Origins-t is.

A Stardock megoldása egy külön rendszer, amit Goo-nak nevezett el. A játékok kulcsát összekötik egy e-mail címmel, amelyről ha regisztrált felhasználók vagyunk bármikor kérhetünk új install kódot. Annyiszor, ahányszor csak akarjuk.

A Valve megoldása a Steam online rendszerében rejlik (amely ha elindítunk egy játékot, átnézi a merevlemezünket is kalózjátékokért. Ha talál, akkor a jutalmunk egy szép kövér ban, amellyel elveszítjük minden addig megvásárolt játékunkat), így hát óvatosan a Valve rippekkel. A Steam egyre fejlődik, talán benne van a jövő? Ki tudja.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Menthix
2009.05.12. 17:55
VISSZA A HIRHEZ

Szánalmasak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. MassKilla
2009.05.12. 17:56
hát a valve meg a steam-jével akkor kapja be, mi az hogy átnézi a vinyómat bármilyen információ után??? még ha nem is szerzi meg az adott információt, meg nem képes vele visszaélni a rendszer, hackertámadás alkalmával pont ezt tudják felhasználni, hogy a gyanútlan játékkos, aki tegyük fel menden szoftvere jogtiszta, hozzáférnek a gépéhez kívülről, és mondjuk bizalmas infókat is lelophatnak a gépéről....én ezt azért nem találom valami korrektnek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. jadam92
2009.05.12. 18:17
Ha behúznák a STEAM emet akor vissza tudom szerezni úgy hogy meg adom a bankkártya számomat amivel vásároltam a gémet.

MassKilla: A STEAM nagyon kivan találva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Vardar
2009.05.12. 18:20
"A kiadók nem ostobák. Tudják, hogy a DRM nem állítja meg a szoftverlopásokat. Csak azt próbálják elérni, hogy az emberek a GameStop-nál 35 dollárért vegyenek meg egy 50 dolláros játékot, amiből ugye a kiadó nem lát semmit. A korlátozott installációk erre nyújtanak csak megoldást."
Ezt értelmezze már valaki nekem, mert nem sikerül
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Magrathea
2009.05.12. 18:24
Vadar kimaradt a mondatból egy NE
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. StevyXIX
2009.05.12. 18:36
Ric Hirsch is érdekes tag, számára teljesen jó, hogy azok szívnak a legtöbbet a védelemmel akik megveszik a játékot, még akik tört játékkal játszanak, néha gond nélkül teszik ezt, mint cikkben is írták, magyarul ő a kalózok mellett a vásárlókra is tesz (szép szóval kifejezve) és ez mellett még megjegyzi, hogy mindent fel lehet törni megerősítve az előzőeket, na ilyenek miatt biztos nem fog javulni ez a helyzet a játékiparban.
Ez a Goo rendszer pedig barátságosnak tűnik, még a steam tényleg túlzásba viszi a dolgot, nem olvastam el a felhasználási feltételeket, de ezek után lehet át kellene bogarászni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. hpeter105
2009.05.12. 18:55
oFF
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Magrathea
2009.05.12. 19:27
flameking: Ha kipróbálás után úgydöntesz, hogy tetszik a játék és megveszed, nem minősülsz annak természetesen, főleg ha a játéknak nem volt hivatalos demo-ja. Itt nyilvánvalóan azokról van szó akik végigvisznek egy játékot anélkül, hogy megvennék azt. (Persze ha végigvitel után gondolod úgy, hogy a fejlesztők megérdemlik a tiszteletet, hogy fizess a szellemi munkájukért, az is rendben van.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Tyrel
2009.05.12. 20:07
Stardock azért nem egészen úgy cselekszik ahogy a szájuk jár... Pl. Régebben kiadtak egy 'kiáltvány' féleséget amelyben a szoftver vásárlók jogait részletezték, és amely egyfajta iránymutató próbált lenni a többi kiadó számára is, hogy hogyan is bánjanak a vásárlókkal, ha nem akarják elveszíteni őket. Ilyenek voltak benne mint pl. "Minden vásárlónak joga van ahhoz, hogy ne kezeljék (kezdetektől fogva) potenciális bűnözőként." stb.

Egy kicsit kevéssé ismert játékuk, a Sins of a Solar Empire ennek a fényében is jelent meg, teljesen másolásvédelem nélkül, bárki játszhatott vele aki hozzájutott valahogy. A legális vásárlók előnye mindössze abban rejlett, hogy a hivatalos multiplayer (semmi megkerülés pl. hamachival) csak nekik volt elérhető (bejelentkezést igényelt) ill. a patcheket sem tették közzé semmilyen letölthető formában, csak a saját rendszerük tudta patchelni a játékot netről, az mmorpg-khez hasonlóan.
De úgy tűnik mégsem jött be nekik annyira ez a történet, elég sok kalózkodásról szóló téma futott a SoaSE hivatalos fórumán a megjelenést követően, ezekben nem egyszer a fejlesztők vagy a CSR tagjai elég hosszú litániákat írtak arról, hogy mennyire elegük van a kalózokból. Eztán a játék kiegészítője az Entrechment másolásvédelemmel jelent meg (online aktivációt igényel).

Kiadók közül ők voltak a védelem nélküli szoftverek él-harcosai, kicsit furcsa ez a lépés, most akkor ki mellett is állnak?
Egyébként (lehet én tudom rosszul) a Stardock online rendszerét szerintem nem Goo-nak hanem Impulse-nak hívják.

Amúgy tényleg nincs olyan másolásvédelem amit ne törnének fel, legyen az bármilyen is, rettegett StarForce vagy még sorolhatnám... Max. 2-3 hét és mindet törik, innentől kezdve igazán nincs értelme a védelem beiktatásának mert (ahogy a cikk is írta) csak a védelemért felelős cégnek kell még külön fizetni érte (nem is keveset) és csak a valódi vásárlókat szivatják ezzel.
Tényleg nagyon bosszantó, mikor az ember megvesz valamit, majd ahhoz, hogy játszhasson be kell írnia egy laza 800 karakteres kódot meg még bejelentkezni valami rendszerbe, vagy akár többe is ahhoz hogy játszhasson. (azt a problémát meg sem említem mikor pl. net elérés nélkül, vonaton utazva a Notebookodon szeretnél játszani - hát jelentkezz be) Mellette a kalózváltozattal rendelkező srác meg felülír 2 fájlt 2sec alatt, és többet az életbe soha semmiért nem zaklatja a játék, szabadon szórakozhat vele. Ennek köszönhetően nagyon gyakran lehett/lehet olyanokat olvasni pl. játékok hivatalos fórumain, hogy az egyébként legális másolatot birtokló játékosok is crackelik a programot. Megértem, hogy védeni akarják a szellemi tulajdonukat, de képzeljetek el egy olyan könyvet, amit csak akkor lehet kinyitni, ha plafonon fejjel lefelé fél lábon állva, zöld zakóban éneklitek a Ho-ho-ho horgász zenéjét. Hát kivenné meg? Nonszensz...

A sírfelirat amúgy szellemes és igaz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. olizsoli
2009.05.12. 20:13
Pacman: abból a pénzből télleg sokat kapnak a fejlesztők... 10ezerből 2ezret a többi a kiadóé kb...
Erre kéne megoldást találni nem a kalózokat vádolni, mert nem adnak ki 10ezreket egy rakás pl cod5 12ezer ft... na szerintem az a játék max 5ezret ér... az előző codok sokkal jobbak (treyarch suckz...iw4eva) ha a kiadók nem raknának rá +500%ot kb a normális árra lehet hogy többen vennék meg legálisan a software-eket mint most...
Erre én egy online vásárlós megoldást találnék ki a helyükben ami hasonló a valve steaméhez csak nem turkálna a felhasználó gépébe...mert úgy kiadónak se kéne annyit fizetni így sokkal olcsóbbak lehetnének a játékok mondjuk 12helyett 4-5 ezer az már reális ár egy jó játékért.
A felhasználó regisztrál a kiadó honlapján megveszi a játékot átutaláskor feladó nevének megadja az oldalon használt felhasználónevet és ahogy megérkezik a pénz az adott számlára azonnal megkapja a cd keyt e-mailben és már töltheti is a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2009.05.12. 21:43
olizsoli: a legtöbb cég (főleg a kisebbek akik nem találnak kiadót), pont ehhez folyamodik. Elég csak az utóbbi időben a Zeno Clash-re vagy a The Path-ra gondolni, mindkettő online kapható csak. A Steam pedig attól függetlenül, hogy megnézi a program files könyvtáradat (túlmisztifikálni nem kell, a leveleidet nem fogja olvasgatni) nem tesz semmi extrát. Benne is van a leírásában, hogy feltérképezi a feltelepített Steam játékokat. Ha meg talál olyat de nem fizettél érte hát így jártál, szerintem ebben sok különös nincs, még mindig az egyik legjobb rendszernek tartom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Alwares
2009.05.12. 23:36
"Erre reagálva a készítők elmondták, hogy talán pár vásárlót elveszítettek ezzel, de a többség, aki lopta a játékot, az egyébként is így tett volna, jogmenedzser ide vagy oda."

Itt a pont, mindig meg lehet találni a módját a DRM kikerülésnénék. Aminél meg nincs értelme se, ott milliós siker várható (pl wow)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Runo
2009.05.13. 19:33
Nekem mindössze annyi a problémám a Steam meg hasonló online aktivizál/letölt stb. játékkal, hogy megvenném én, csak nincs internet elérésem...
Persze a mai világban azt mondjátok hogy húha hát milyen dolog ez, valakinek még nincs internet otthon?!
Bizony sok-sok embernek nincs, és nagyon szívesen megvennék pár játékot, ha nem kéne net az aktiváláshoz mondjuk :-/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. StevyXIX
2009.05.13. 20:43
Erre is van megoldás, van offline mód, persze fel kell jelentkezned először és letölteni a játékot, de ha ez megvan később offline módba is indíthatod és minden játékkal játszhatsz amit megvettél rá (és letöltötted telepítetted persze).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bajszi
2009.05.13. 21:56
(Shufny @ 2009 May 12, 20:03) Egyébként készült már olyan védelem, amit vagy fél évig nem törtek fel rendesen (TRD2 pl. de lehet hogy a 3). Meg is lett az eredménye, a játékosok nagy része azt se tudja, hogy létezett.

A Toca Race Driver2 -nekem megvan origibe ,pont azért mert nagyon soká nem volt törés hozzá,
egyébként amivel multizom /COD/ összes origi,de ennek nem a törés az oka hanem a magyar pubszerók............
Szerintem vannak játékok amik megérik azt a 8-10 ezret,bár ezt biztos nem mindenki gondolja igy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!