iPon Hírek

A Radeon HD 7900-asok főbb újításai

Dátum | 2011. 12. 19.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

A kiszivárgott dokumentumok alapján a legfőbb újítások között a Graphics CoreNext architektúrát, az AMD Eyefinity 2.0-s változatát és az AMD APP Acceleration technológiájának legfrissebb változatát találjuk, de rajtuk kívül egyéb érdekes újításokról is lerántjuk a leplet.

Az AMD Radeon HD sorozatú videokártyái a Radeon HD 2000-es család tagjainak megjelenése óta a VLIW (Very-Long Instruction Word) architektúrát alkalmazzák. A Radeon HD 6900-as család tagjainak érkezésével némi változást figyelhettünk meg: a VLIW5 helyét a VLIW4 vette át, ám ez főleg a GPGPU alkalmazások miatt kellett, az AMD tervezői tartják, hogy csak grafikus alkalmazásra a VLIW5 tökéletes. A Radeon HD 7900-as sorozat tagjainál viszont teljesen szakítanak az eddigi elképzelésekkel, az új architektúrát pedig Core Next-nek hívják. A szuper-skalár Graphics Compute magok esetében a magfelület minden egyes négyzetcentiméterére magasabb teljesítmény jut majd, mint az előző generációs megoldásoknál. Emiatt, valamint a gyártástechnológia fejlődése miatt kisebb, költséghatékonyabb GPU-k készülhetnek majd, ami javíthatja az AMD versenyképességét a videokártya piacon. A 2048 feldolgozó 32 tömbbe lesz elosztva (tömbönként 64), de hogy a teljes architektúra milyen hasonlóságokat mutat majd az elődökkel, illetve az nVidia architektúráival, az rejtély. 22-én már okosabbak leszünk.


A kiszivárgott információk alapján viszont a PCI Express 3.0-s támogatás jelenléte is biztos, azaz az előző generációs megoldásoknál közel kétszer nagyobb adatátviteli sávszélesség áll majd rendelkezésre, amennyiben az új videokártyákat PCI Express 3.0-s támogatással ellátott rendszerben használjuk. Az újdonságoknál az AMD PowerTune technológiája is jelen lesz, amely az órajelek változtatásával éri majd el, hogy a videokártya optimális energiafelhasználás mellett, mindig a TDP kereten belül maradva üzemelhessen.

Az újítások között szerepel a ZeroCore technológia is, amelynek lényege abban rejlik, hogy a GPU teljes egészében kikapcsolható lesz, ha az operációs rendszer üresjárat alkalmával a monitor kikapcsolására, pontosabban készenléti állapotba való kapcsolására ad parancsot. Az újítás jóvoltából a videokártya fogyasztása ekkor 3W körüli értékre csökkenhet, ami tizede az előző generációs megoldások üresjárati energiafogyasztásának. A ZeroCore technológia CrossfireX alapú rendszerek esetében is jó szolgálatot tehet: az elsődleges GPU kivételével a rendszer összes GPU-ja lekapcsolható lesz, ha a felhasználó nem futtat 3D intenzív alkalmazásokat.


Az újdonságok sora itt még nem ért véget. Érkezik az Eyefinity technológia 2.0-s kiadása is, amely szintén tartogat érdekességeket. Az első érdekesség a DDM audió támogatás, amely egymástól független 7.1 csatornás audió streameket továbbít a HDMI és a DisplayPort csatlakozókon keresztül. Amikor egy audió kimenetet is használó alkalmazást egyik kijelzőről a másikra „húzunk át”, akkor az alkalmazáshoz tartozó audio streamet is átirányítja a rendszer az egyik videó kimenetről a másikra. Ez például akkor lehet hasznos, ha a PC-től egy extra hosszú HDMI kábelen keresztül továbbítunk tartalmakat a televízióra. Az Eyefinity 2.0 esetében továbbra is elérhető lesz az 5x1 Landscape kijelző konfiguráció, valamint elérhetővé válik a HD3D támogatás is, azaz 3D-s monitorokból is építhetünk Eyefinity megjelenítő konfigurációt. A különböző 3D-s tartalmak esetében a rendszer hozzáigazítja majd a megjelenítőket a felhasználó látószögéhez, valamint keret-kompenzációt is alkalmazni fog.

Az APP futtatókörnyezet szintén átesik némi frissítésen annak érdekében, hogy hatékonyan kihasználhassa az új GPU architektúrában rejlő lehetőségeket. Bemutatkozik a SteadyVideo 2.0-s technológia is, amely még hatékonyabban kompenzálja majd az egyes videókban tapasztalható kameraremegést. Az UVD motor szintén átesik némi frissítésen. Az AMD ezzel együtt az AMD APP támogatásra is nagyobb hangsúlyt fektet majd: kibővített fejlesztőkörnyezet és még több APP támogatással ellátott alkalmazás várható.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

23. atti2010
2011.12.19. 17:20
A ZeroCore technológia CrossfireX alapú rendszerek esetében is jó szolgálatot tehet: az elsődleges GPU kivételével a rendszer összes GPU-ja lekapcsolható lesz, ha a felhasználó nem futtat 3D intenzív alkalmazásokat.

Ez akkor azt jelenti hogy ha jelen van egy APU a 7900 lekapcsol? Mert az nagyon állat lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. gery84
2011.12.19. 17:26
Na most már jó lenne egy kis tesztet is látni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. gunclub
2011.12.19. 17:31
A DDM se rossz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. K1llrzzZ
2011.12.19. 17:43
Azt lehet már tudni hogyha PCI 2.0ás lapba pakoljuk a kártyákat visszafogja-e majd a teljesítményüket?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. balrogh
2011.12.19. 17:53
Az újdonságoknál az AMD PowerTune technológiája is jelen lesz, amely az órajelek változtatásával éri majd el, hogy a videokártya optimális energiafelhasználás mellett, mindig a TDP kereten belül maradva üzemelhessen.

Ha ezt megoldják úgy, hogy ne legyen fps crash akár tized másodpercre is. akkor ez nagyon jó lesz !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. stranger
2011.12.19. 18:10
2.0 sincs kihasználva, tehát nem fogja vissza.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Taragas
2011.12.19. 18:57
atti2010 +1 erre számítok én is! Ezt várom már kb 2 éve....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. gab78
2011.12.19. 19:03
"Azt lehet már tudni hogyha PCI 2.0ás lapba pakoljuk a kártyákat visszafogja-e majd a teljesítményüket?"

Valamelyik oldal csinált egy tesztet, ahol különféle expressz sávokkal tesztelték a vezérlőket, a legtöbb esetben a 2.0-nál még a 4x is elég, bár ott volt már néhány% teljesítményvesztés, 8x-al viszont köszöni szépen gyönyörűen muzsikál, sőt érdekes volt hogy volt ahol 8x-al gyorsabb volt a vezérlő, mint 16x-al. Úgyhogy expressz korlát nem lesz, inkább lehet izgulni CPU limit miatt, bár szerintem a Sandykkel FullHD-ben szűrőkkel vagy Eyefinity használatakor már nem kell emiatt sem izgulni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. jozsefm
2011.12.19. 19:34
az elsődleges GPU kivételével a rendszer összes GPU-ja lekapcsolható lesz, ha a felhasználó nem futtat 3D intenzív alkalmazásokat.
Az Fm1-es laptulajok ezt ki is tudják használni!

Úgyhogy expressz korlát nem lesz, inkább lehet izgulni CPU limit miatt, bár szerintem a Sandykkel FullHD-ben szűrőkkel vagy Eyefinity használatakor már nem kell emiatt sem izgulni.

Tiszta AMD platformmal pedig még kevésbé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Warmachine...
2011.12.19. 20:08
Hmm PCI Express 3.0?
Érdekelne, hogy AMD mikor ad ki hozzá illő chipset-et, vki tud erről vmit?
Vásárlás előtt állok, és ha ez már PCI X 3.0-val érkezik akkor már szeretnék egy hozzá illő lapot is venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. jozsefm Warma...
2011.12.19. 20:21
Az új 1090 -vagy milyen számozású- lapkakészlettel jön szerintem ez is jövőre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Warmachine...
2011.12.19. 20:58
Hát nem tudom, úgy hallottam, hogy a 1090FX-es chipset is csak vmi ráncfelvarrot 990FX lesz, semmi újdonsággal, nem hogy PCI X 3.0, de lehet kellemeset csalódok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. jozsefm Warma...
2011.12.19. 22:14
Nagyon korai még annak a pontos specifikációiról beszélni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Laccnow
2011.12.19. 23:30
"Egyelőre az is jó, ha lépést tudnak tartani az nv-vel, ha már ekkora lemaradással jönnek az új gpu-val."

Legalább ma is kacagva mehetek aludni, köszi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. gab78
2011.12.19. 23:53
"A 7900-as tulajok valószínű nem a legkisebb fogyasztást tartják szem előtt.
Már amúgy is tűrhetőek az idle értékek."

Nem kell a legkisebb fogyasztást szem előtt tartani csak az észszerűséget!

Tűrhető??? 3W az nem tűrhető, hanem ki....ott jó idle fogyasztás!

"Egyelőre az is jó, ha lépést tudnak tartani az nv-vel, ha már ekkora lemaradással jönnek az új gpu-val."

Ki van lemeredve és mivel? Az AMD most jön DX11.1-el az nv csúcsa meg majd jön jövő karácsonykor, ha annyit bénáznak a 6-7 milliárd tranzisztoros szörnyűségükkel, mint amennyit a Fermivel bénáztak! Addigra jön a 8xxx széria is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. djwolf
2011.12.19. 23:59
Processzorokban az Intel tarol, vga-k ban meg az Amd-Ati. én így tudom. De kövezzetek ha nincs igazam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Dragon3k
2011.12.20. 01:59
hun szerintem a hpc piacra gondolt, ahol az amd nagyon le van maradva az nv-től és jóval több profitot termel, mint a vga piac.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jozsefm Drago...
2011.12.20. 06:27
Annak viszont semmi köze a játékra használatos VGA szerepléséhez, és teljesítményéhez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. atti2010
2011.12.20. 09:29
hun Ha te nem látod értelmét hogy van egy bika géped és mikor csak nettezel úgy 32W körül fogyaszt akkor nagyon sajnállak, az Nvidia azért volt kénytelen megcsinálni egyszer ezt a dolgot mert akkoriban 150W ettek a kártyai IDLE ami tarthatatlan volt de szokás szerint ez sem sikerült túl jól, az MS meg nem parancsolt semmit csak a Win 7-el már nem működött a dolog az Nvidia meg megoldotta az IDLE problémákat. Ha már ekkora Nvidia fan vagy legalább tájékozódj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Phantomstr...
2011.12.20. 10:38
@hun:
"És mi lenne benne a jó?
A 7900-as tulajok valószínű nem a legkisebb fogyasztást tartják szem előtt.
Már amúgy is tűrhetőek az idle értékek."


Nekem 4870-esem van, és nem ugranék fejest a 10.-ről, ha lekapcsolna, amikor épp nincs szükség az erejére. Azért vettem, hogy mikor erő kell, akkor legyen, nem azért, hogy feleslegesen egye nekem az áramot.

"Egyelőre az is jó, ha lépést tudnak tartani az nv-vel, ha már ekkora lemaradással jönnek az új gpu-val."

Milyen lemaradás? Az nVidia már a HD4000 óta le van maradva időben és az a lemaradás lassan már egy évnyire nő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. atti2010
2011.12.20. 11:53
hun Magasról szarom le hogy menyit keresett tavaly az Nvidia az ipari kártyáival,(neked gondolom sok részvényed van benne hogy így örülsz neki), engem az érdekel hogy a pénzemért mit kapok és menyiért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. rini
2011.12.20. 13:33
Nem értek egyet azzal amikor azt mondjátok, hogy az NV le lenne maradva az AMD kártyáitól. Véleményem szerint egyáltalán nincs. Sokkal inkább a játék szegmensben egyformák. Ezek legtöbbször a játékoktól függnek, hogy melyik milyen felépítést kedvel. Az, hogy csúszással érkezik a kártyájuk az lehet stratégia/taktika is. A 4000-es sorozatnál egy időben érkeztek a kártyáik. A G100 esetében volt fél év csuszásuk. Viszont itt ők egy új felépítéssel, jelentősen átdolgozott kártyával jöttek míg az AMD megduplázott mindent a kártyáiban. (Lásd 4870<<5870). Szerinted melyiket könnyebb megoldani? Viszont a 110-es előbb érkezett mint a HD 6000-es sorozat. Most megint az jön, hogy az NV komoly fejlesztéseket hozz a következő generációval, így jó hogy késik. Másrészt amikor később jönnek a termékei akkor már annyival erősebbek is mint a konkurencia. Az lenne a baj ha ez nem így lenne.Másrészt az NV a hpc. szegmensre fejleszt elsősorban kártyákat és ónét képez le, az oda nem megfelelők közül termékeket, amelyek itt még megfelelnek. Ezzel szemben az AMD-nek a játék piac lebeg a szeme előtt, így ide fejleszt. Nem kell annyi kritériumnak megfelelni. A két gyártó az ellenkező oldalról közelíti meg a két piacot. Az AMD a játékos piacot veszi fejlesztési alapul de gyárt kisebb mértékben a professzionális felé is, míg az NV fő fejlesztési és felvevő piaca a professzionális piacok és az ott nem megfelelő termékeket indítja a játékos piacon.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. djwolf
2011.12.21. 04:56
Atti2010 +1!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!