iPon Hírek

A Sony is az önvezető autók piaca felé kacsintgat

Dátum | 2015. 02. 18.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

A nagy technológiai cégek komoly érdeklődést mutatnak az önvezető autók piaca iránt, ami nem is véletlen, hiszen sokak szerint e technológia képviseli a nem is oly távoli jövőt. A napokban röppent fel a pletyka, hogy az Apple önvezető elektromos autó fejlesztésén munkálkodik, ami elsőre kissé meredeknek tűnik, de az biztos, hogy ha máson nem is, a CarPlay rendszer mély integrációján komolyan dolgozik a vállalat. A legfrissebb hírek szerint nem csak a Google és az Apple kacsintgat a komoly növekedés előtt álló szegmens felé, hanem a Sony is. Az informátorok szerint a Sony nemrégiben 100 millió jent fektetett be egy japán nagyvállalatba, a ZMP-be, amely önvezető autókhoz használatos technológiák fejlesztésével foglalkozik. A 100 millió japán jen nagyjából 842 000 dollárt takar, ami nem túl sok: ezért az összegért csak 2%-os részesedéshez jutott a Sony a ZMP-ben.
A Sony és a ZMP együttműködésének lényege, hogy a felek ötvözni próbálják a ZMP robotikai szakértelmét a Sony képérzékelő lapkák terén szerzett tapasztalataival. A Sony a kamerákba, okostelefonokba és fényképezőgépekbe szánt képérzékelő lapkák piacán komoly részesedéssel bír, így nem túl meglepő, hogy a cég szakértelmét az éppen szárnyait bontogató önvezető autók szegmensében is kamatoztatni szeretné. Ez a szegmens nagy lehetőségeket tartogat a Sony számára és meglehetősen jövedelmező is lehet, hiszen egy-egy önvezető autóban akár 10 képérzékelő lapkát is alkalmazhatnak majd, ami csak elsőre tűnhet hatalmas mennyiségnek. A Sony képérzékelő lapkákat fejlesztő részlegének igazgatója, Shigeo Ohba arra számít, 2017 és 2030 között jelentősen növekedhetnek az autóban használható képérzékelő lapkák iránti igények. Ebből a növekedésből természetesen a Sony is ki szeretné venni a maga részét, sőt, a cég egyenesen arra készül, hogy ezen a téren idővel megszerzi a piaci elsőséget.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. pdx06
2015.02.18. 17:21
Nem tudom ki került a cég élére, de csődbe fogja taszítani. Kutyának sem fog kelleni önvezető autó sem az ára, sem a megbízhatósága, sem a jellege miatt. Láttunk már Tesla kocsikat is ami újdonságnak számít, azt sem veszi a kutya se. Nem sokan fognak lemondani a vezetés élményéről, még akkor sem ha esetleg tényleg kisül valami ebből az agyrémből. Annyi épp elegendő lenne hogy egy 1500 km-es autópályán el tudjon lavírozgatni magától de többre nincs szükség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. gamerod
2015.02.18. 18:29
50 Km/h-nál magasabb sebességen nem biztos hogy rábíznám az életem egy gépre. Az is egy dolog hogy mit láthat a kamera/érzékelő ennél nagyobb sebességnél. De az időjárás sem egy elvetendő dolog, hogy egy felhőszakadás vagy egy hózápor mennyire "vakítja" el a cuccot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. peti198706...
2015.02.18. 20:14
Akkor az igény a lustáknak kedvez Hozzá szólva az előttem szólókhoz. A tolókocsis mentőszörfösökhöz akik csak úgy szlalomoznak az autópályán hátramenetben 155km/h-ás sebességgel, mer' mennek valahova az ellenkező sávban. -Na tessék azt is elképzelni h nem lenne ellenkező sáv se Annyira robot h a kereszteződésbe még megse kéne állni.. S vegyük az is tudomásul h ha ennyire hamar vagyunk otthon, akkor apu se késik el az órájáról reggel nyolckor. köszönjük apu nevében is megértésüket, aki hétrét alussza álmát rallyzva az autó pályán 16órás munka után egy zombi (zmp) autóban ülve. pussz. ezért is lesz piaca.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Asagrim peti1...
2015.02.18. 20:27
Ez milyen nyelven volt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. madcaptain
2015.02.19. 01:52
A kitartott amerikai es ezek szerint japan anyukak is unjak mar a gyereket iskolaba fuvarozni ezek szerint
Bar eloszor kell egy 2 tonnas terepjaro/SUV modellt csinalni belole, mert mindegyik felelossegteljes apuka azt vesz csaladi/bevasarloautonak , biztos ami tuti alapon. Onjaro matizt a kutya se fog venni jaguar arban.

Amugy viccet felreteve van piaca a dolognak, na persze nem Magyarorszag meretu orszagokban, hanem ahol 500-2000km-eket mesz autopalyan. Es maga a "vezetes elmenye" is inkabb a faraszto/monoton 10-20 oran keresztul "csoben" mesz. De attol meg egyedi idoben, egyedi start-cel funkciot ad es nem kerul majd annyiba mint egy taxi.

Es elerkeztunk a lenyeghez. Taxi-sofor-futar, mint foglalkozas. Sokszazmillio ember el ebbol, nem fogjak tetlenul nezni, hogy elveszitsek a munkajukat a robotauto/teherautoknak.
Szepen tonkreteszik, felgyujtak majd oket.

A Robotautok bevezetesre orzott/kontrollalt, nagyobb vallalati telepek, teruletek, egyetemek stb belso teruleten latok komoly eselyt a jovoben. (esetleg szabadidokozpontok -golfpalyak)

Az autok feltalalasatol 30-50 ev telt el mire tomegesen elkezdett terjedni, ennek a koncepcionak szerintem fele annyi eleg lesz.

Csak az emberek igenyeinek megfelelore kell szabni, ahogy a pici csuf elektromos autok koncepciojat elvetve, sport luxusauto benyomasat kelto Tesla csinalta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Asagrim madca...
2015.02.19. 07:51
Nem értek egyet azzal a feltevéseddel, hogy megszűnnének ezzel a technológiával az autóvezetéssel kapcsolatos munkák. Miért szűnnének meg? Most miért léteznek, mikor minden háztartásnál már van egy autó?

Végfelhasználói szempontból egyáltalán nem az a lényeg, hogy az autó magát vezesse, hanem az, hogy nem neked kell. Így az otthoni autó lecserélődik egy ilyen önvezetőre, a szolgáltatásként működő szakmákban pedig ugyanúgy vezethet tovább, aki akar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. CyberPunk6... Asagr...
2015.02.19. 08:54
Ki alkalmazna hibázó és kötelező pihenőidőt betartandó sofőröket, amikor egy 24/7 üzemelő automata kamiont is használhatna helyette?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Asagrim Cyber...
2015.02.19. 09:20
Még meg sem épült a prototípus, de te már eldöntötted, hogy az ember hibázik többet? A vámon ki fogja kezelni a papírokat?

Mi van akkor, ha a pihenőidő alatt magától megy az amúgy sofőr vezette kamion, és így 24/7 mehet egy emberi felügyelet alatt álló kamion?

Miért kell mindig végletekben gondolkozni? Ha valami nem fekete, akkor csak fehér lehet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. CyberPunk6... Asagr...
2015.02.19. 11:09
Nem.
Eleinte nyilvánvalóan felügyelet lesz, és azután?
A papírkezelés sem megoldhatatlan dolog.

Ha már a vezető nem kell mint felügyelő, akkor miért lenne benne sofőr, akit fizetni kell?

Ez egy köztes állapot, amit te mondassz. Ha a gépnek már csak felügyelet kell, akkor csak egy kis idő kérdése, hogy teljesen egyedül menjen.
Még akkor is ha mondjuk évek, esetleg évtized nagyságrendű is az átmeneti állapot...

Vagy egy kamion konvoj és csak az elsőben kell ülnie sofőrnek. Olyan már most is van, hogy csak az első vezet és a többi automatán követi és csak felügyel bennük a többi sofőr.
kell majd egy darab sofőr és elvisz egy egész konvojt.

Nem véletlenül erőltetik egyébként, mindenhol a világon (kivéve Magyarországot), hogy minél több diplomás legyen.

Ők is tudják, hogy a relatíve kevés képzést igénylő munkák kihalóban vannak, még akkor is ha most a hiány miatt van ahol jól lehet vele keresni.


Csak hogy mondjak egy példát. Itthon inventorban megterveztem az asztalomat, az elemeit, elküldtem a fájlokat egy lapszabászatnak, és ott a gép automatikusan legyártotta. Az emberi munka kimerült abban, hogy berakta az általam kiválasztott lapot a gépbe, majd elindította a cad fájlt, amit küldtem.
Ennyi egy asztalos munkája ma.
Egy könnyen kezelhető 3d modellező, meg egy gép, ami a fájlból létrehozza.

Igen, ez ma még nem általános a tömegek számára, de jól mutatja, hogy nagyon gyorsan haladunk erre.
Nagyon egyszerű egy ilyen megtervezése, csak az emberek nem tudják még. De meg fogják tudni.

A legviccesebb az egészben, hogy egy oldaldobozos, felsőpolcos 180*90 centis asztalról van szó, és az egész került 20k-ba az összerakást is megterveztem és kb egy ikea bútor szintjű nehézsége volt.
De az asztallap ráadásul rétegelt lemezből van, nem ilyen szar hulladékból.
Még árban is versenyképesebb a legótvarabb ikeánál is...


Nem csak a következő lépést kell látni, a lépések után újra lépni fogunk és újra...
Ráadásul a lépések iránya legtöbbször a víziók felé történik, mert azt próbáljuk megvalósítani, amire gondolunk, ilyen önbeteljesítő dologként.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Asagrim Cyber...
2015.02.19. 11:16
"Nem csak a következő lépést kell látni, a lépések után újra lépni fogunk és újra..."

Így a legkönnyebb érvelni egy nem létező technológia hatásairól .. "hja, én nem a következő lépésre gondoltam, hanem az az utánira".

Ettől még egyikőnk fantazmagóriája sem lesz jobban vagy kevésbé helytálló, és a semmin megy a vita.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. CyberPunk6... Asagr...
2015.02.19. 11:58
Szerintem a vita itt a szó legnemesebb értelmében értendő

Szerinted ha már egy ideje gond nélkül közlekednek a felügyelt autók, akkor nem fogunk továbblépni a teljesen önállók irányába?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Asagrim Cyber...
2015.02.19. 12:15


"Szerinted ha már egy ideje gond nélkül közlekednek a felügyelt autók, akkor nem fogunk továbblépni a teljesen önállók irányába?"

Minden bizonnyal igen, de ez nem fog olyan hirtelenséggel történni, ahogy azt madcaptain felvázolta, hogy hipp-hopp géprombolás lesz belőle, mint anno az ipari forradalom idején a szövőgépeknél. Lesz egy átmeneti fázis, mikor már "hülye lesz" valaki olyan pályát választani, ami tudvalevő, hogy el fog tűnni hamarosan.

Aki jelenleg kamionsofőr, az tuti hogy kamionsofőrként is fog nyugdíjba vonulni, ahogy én sem aggódom, hogy egyik napról a másikra a google translate elveszi a munkámat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. pdx06
2015.02.19. 16:35
Egyenlőre nem rúghat labdába az ilyesmi. Elvileg ezeken a self-drive autókon 120 millió forint értékű felszerelés lapul, azért a paraszt meggondolja hogy ennyi pénzért egy ronda önvezető autót vegyen, aminek a teteje tele van mindenféle bizbasszal, vagy inkább vegyen egy Lambót esetleg Ferrarit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. csabi02 Asagr...
2015.02.19. 17:47
Itt a lényeg az volt,hogy elképzelhető-e?igen,de természetesen nem holnaptól, meg nem 10év múlva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6... pdx06
2015.02.19. 18:10
Azért az, hogy egy prototípus előtti állapotban 120 millió forint értékű felszerelést tartalmaz még nem sokat mond el arról, hogy a végén mennyiért lehetne sorozatgyártásba vinni. De biztosan nagyságrendekkel olcsóbb lenne a darabára, mint a ezé. (Aminek az ára még így is biztosan eltörpül a projekt teljes költségét tekintve, 120 millió semmi, egy ilyen fejlesztésnél...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!