iPon Hírek

A Sony tényleg eladja a VAIO márkanevet és PC részlegét

Dátum | 2014. 02. 06.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

A napokban röppent fel a pletyka, amely szerint a Sony hamarosan megválik PC-s üzletágától. Az első hírek alapján semmi sem volt biztos: találgatások folytak a lehetséges vevővel kapcsolatban, valamint azzal kapcsolatban is, hogy az eladás pontosan mely termékeket érinthet. Most végre tiszta víz került a pohárba, ugyanis a Sony hivatalos sajtóközleményben tárta a nagy nyilvánosság elé mindazt, amit a témakörben feltétlenül tudni érdemes. A PC üzletág és a VAIO márkanév értékesítésével kapcsolatos publikus részletek A döntés értelmében a Sony az idei év első felében még bemutat néhány új terméket a PC piacon, ám ezt követően, a 2014-es tavaszi kollekció piacra dobása után befejezi összes PC piaci tevékenységét: leáll a tervezés, a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés is. A vállalat a terméktámogatás várható alakulásával kapcsolatban meglehetősen szűkszavúan fogalmazott, csak annyit árult el, hogy a különböző termékek esetében továbbra is jár majd a terméktámogatás. Ebben a témakörben minden bizonnyal később érkezik bővebb tájékoztatás az esetleges változásokkal kapcsolatban.

A Sony PC-s üzletágát, amelybe az asztali számítógépek mellett a noteszgépek és az ultrabookok is beletaroznak, egy befektetési alap, a Japan Industrial Partners veszi meg, természetesen a VAIO márkanévvel együtt. A felek 2014 márciusának végéig állapodhatnak meg az üzlet részleteiről, a tranzakció véglegesítésére azonban majd csak később kerül sor – valamikor 2014. július elseje előtt. Sajnos az egyelőre nem világos, hogy a PC-s üzletágért, illetve a VAIO márkanévért mekkora összeget kap a Sony, de idővel remélhetőleg erre a sokakat érdeklő részletre is fény derülhet. A JIP a későbbiekben egy külön cégen belül használja majd a VAIO márkanevet, ám ennek a cégnek a nevéről egyelőre még nem született döntés – illetve ha született is, az egyelőre nem publikus. Ez a függetlenül működő új cég a tervezéssel, dizájnnal, fejlesztéssel, gyártással és értékesítéssel kapcsolatos feladatokat egyaránt kézben fogja tartani. Az új vállalat a termékpaletta áttekintése és felülvizsgálata után elsősorban Japán területén belül értékesít majd átlagfelhasználóknak és üzleti felhasználóknak szánt számítógépeket annak érdekében, hogy az eladásokat optimalizálják és skálázzák a működést, majd később górcső alá veszik a nemzetközi terjeszkedés potenciális lehetőségeit is. A tranzakció részeként a Sony PC üzletágában dolgozók közül 250-300 főt átvesz az új vállalat, akik a dizájnnal, fejlesztéssel, tervezéssel, gyártással és értékesítéssel foglalkozó részlegekről érkeznek. Az új vállalat mögött tőkebefektetőként a JIP áll, de eleinte a Sony is eszközöl némi befektetést, így 5%-os részesedést kap az új vállalatban. Ezzel a lépéssel a minél zökkenőmentesebb átállást szeretnék biztosítani a felek. Hogy a Sony miért adta el az üzletágat és a VAIO márkanevet? Nos, a PC piacon tapasztalható visszaesés, illetve az asztali- és mobil számítógépek iránti kereslet csökkenése miatt. A PC piac helyett a későbbiekben a vállalat az okostelefonok és a táblák dinamikusan növekvő szegmensére koncentrál majd. Kiszerveződő TV üzletág A Sony ezzel együtt a TV üzletágát is megreformálja, az ugyanis nem teljesít valami fényesen. A döntés értelmében a TV üzletágat külön vállalatba szervezik ki, amely a Sony leányvállalataként tevékenykedik tovább. A kiszervezett TV részleg elsősorban a felsőkategóriás, illetve 4K-s televíziók fejlesztésére koncentrál majd. A kiszervezett TV részleg értékesítésében egyelőre nem gondolkodik a cég.
A PC üzletág és a VAIO márkanév eladása, illetve TV üzletág kiszervezése miatt némi átstrukturálás várható. A következő pénzügyi év végéig összesen 5000 alkalmazottól válik meg a cég, akik közül 1500-an Japánban dolgoznak. A lépésekkel a vállalat azt reméli, jelentősen sikerül csökkenteni, illetve optimalizálni a működési költségeket. Negatívba forduló pénzügyi várakozások A vállalat eddig úgy számolt, a jelenlegi pénzügyi év nyereséges lesz, ám a fentiek miatt a pénzügyi szakemberek módosították az előrejelzést. A jelenlegi forgatókönyv szerint 1,1 milliárd dollárnyi veszteséggel kell számolni az idei év márciusában végződő pénzügyi év alkalmával. A jelenlegi pénzügyi év harmadik negyedévében, amely nemrégiben zárult, a vállalat 23 milliárd dolláros teljes árbevételt könyvelhetett el. A működésből származó bevétel 860 millió dollár volt, a profit pedig 257 millió dollárra rúgott. A különböző divíziók eredményei A Sony közlése szerint a játék részleg éves szinten 64,6%-os növekedést produkált, ami a Playstation 4 erős forgalmának, illetve a japán jen gyengülésének köszönhető. A mobil termékeket és kommunikációs eszközöket tömörítő részleg, amelybe eddig a PC üzletág is beletartozott, éves szinten 44,8%-os növekedést ért el, már ami a teljes árbevételt illeti. Ez a növekedés az okostelefon-forgalom jelentős emelkedésének köszönhető. Az otthoni szórakoztató elektronikai eszközöket és audió eszközöket tömörítő részleg 24,8%-os teljes árbevétel növekedést produkált, ami a növekvő LCD TV eladásoknak köszönhető.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. DogTheDog
2014.02.06. 18:31
Szomoru
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. siodigit
2014.02.07. 09:39
Csodálkoznak? A Sony TV-k kb 10-15 százalékkal többe kerülnek mint a Samsung vagy LG ha ugyan abban a kategóriában tekintünk rá. De többet nem tudnak a riválisoknál. Ismerősök között is csak egy két óriás Sony fan vesz TV-t náluk de a többség a konkurensekre megy rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2014.02.07. 16:43
Arról nem is beszélve hogy a VAIO bookok is mennyivel drágábbak a konkurens gépeitől
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Eccpecc
2014.02.09. 12:00
Ez tényleg elég szomorú, mármint a PC üzletág eladása... Az, hogy 10-15%-kal drágább egy tévé, szerintem még elviselhető, a Sony mindig is prémium volt, aki mellette dönt, ezt belekalkulálja. Messze nem olyan nevetségesen túlárazott, mint az Apple termékek, legalábbis kis hazánkban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. DogTheDog Eccpe...
2014.02.09. 12:24
Sosem a vasarloik miatt jonnek a rossz hirek,hanem a sok okos netfikazo miatt,akik sajnos kepesek a birka tomegeket terelgetne pompas expert beszolasaikkal.
Ez termeszetesen a szaksajtonak is kijar,akik szerint az also-kozep kategorias TV-k jobbak mint a premium,mert azokba van vmi okos is(ha mar a gazdajaban nincs) es hasonlok.Az,hogy a masikhoz tiz evig hozza sem kell nyulni,az ugye nem is szamit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. CyberPunk6... DogTh...
2014.02.09. 12:53
Pontosan. Elég megnézni a VAIO topicot a ph-n és azonnal kiderül, hogy a használók nagyon nagy többsége nagyon elégedett és tapasztalati alapon válik márkahűvé.

Az LG tvket meg egy lapon említeni a sonyval vicc. A samsung meg gyárt mindenfélét, de a JÓ tvk náluk sem olcsóak. Amiket olcsón adnak, azok olyanok, mint a konkurenciáé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Eccpecc
2014.02.09. 13:29
Így van, a tartósságot és az innovációba befektetett időt és pénzt meg kell fizetni, az más kérdés, hogye ez kinek, mennyi plusz kiadást ér meg. Itt most nem a presztízsről meg életérzésről beszélek, mint az Apple esetében (bár tényleg minőségi cuccok, legalábbis az anyaghasználat nekem nagyon bejön), hanem a megbízhatóság, tartósság, stb. Legalább a mobil marad, pont most sikerült egy Xperia Z-t szereznem, lenyűgöző a minőségérzet egy HTC Desire X után, aminek már néhány hónap után nyöszörgött a hátlapja...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csabi02
2014.02.10. 05:08
Nekem volt hó fehér Sony VAIO-m és egyáltalán nem éreztem az általatok említett különleges minőséget,sőt a tapipad kifejezetten gyenge minőségű volt és a szomszéd is hallotta ha klikkeltem...
Közben bosszankodtam hogy miért nem a LENOVO-t vettem meg,mert abban legalább nem csak a HD3xxx volt hanem egy +nv gtx 660m is ugyanannyi zsetonért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!