iPon Hírek

A Windows 8 készen áll a nagy képpontsűrűségű kijelzőkre

Dátum | 2012. 03. 23.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

A nem is oly távoli jövőben kétségtelenül egyre több olyan LCD kijelző kerül forgalomba – főleg a táblákon – amelyek minden eddiginél nagyobb képpontsűrűséget kínálnak. Jó példa erre a már kapható harmadik generációs iPad, valamint az érkezőben lévő Transformer Infinity sorozat.

A nagy képpontsűrűrégű LCD kijelzővel érkező termékekre szerencsére már fel lesz készítve a Windows 8, ahogy az a vállalat Building Windows 8 blogján található, igencsak terjedelmesre sikeredett bejegyzés alapján a napokban kiderült.


A rendszer úgy támogatja majd az említett nagyfelbontású LCD kijelzőket, hogy ezzel egy időben a felhasználói kezelőfelület elemeinek skálázással kapcsolatos teendőire nem kell különösebb figyelmet fordítaniuk a fejlesztőknek – a szükséges feladatokat a különböző keretrendszerek elvégzik. Maguk az alkalmazások web-szabvány CSS pixel egységek, illetve XAML használata mellett automatikusan, előre látható mértékben skálázódnak majd az adott kijelzőknek megfelelően. Azok a képek, amelyek nem SVG (vektorgrafikus), illetve XAML formátumban érkeznek, skálázás esetén elmosódhatnak, de erre is kitaláltak egy megoldást a vállalat szoftverfejlesztő mérnökei. A Windows 8 esetében bemutatkozik az automatikus forrásbetöltő rendszer, amely lehetővé teszi, hogy az alkalmazás az adott kijelzőnek megfelelő képet töltse be, így a nagy képpontsűrűségű LCD kijelzőkön is szép marad a tartalom. A rendszer háromféle képet kezel: a 100%-os a hagyományos LCD kijelzőkhöz, a 140%-os a HD táblákhoz, míg a 180%-os a „quad-XGA” táblákhoz lesz használható.


Ezzel a megoldással elérhető, hogy az említett kijelző típusokon ugyanakkorák lesznek a felhasználói kezelőfelület elemei, ami kulcsfontosságú szempont. Az alábbi kis diagram rávilágít, hogy az említett képméretek pontosan milyen kapcsolatban vannak a kijelző képpontsűrűségével.


A normál kijelzők 1366 x 768 pixeles felbontásúak, a HD táblák 1920 x 1080 pixeles felbontású LCD panelt alkalmaznak, míg a „quad-XGA” típusú megoldások 2560 x 1440 pixeles natív felbontás mellett üzemelnek. A képpontsűrűség növekedésével fontos, hogy a tartalmak „ne menjenek össze”, ugyanis a kisebb gombokra, illetve egyéb elemekre nehezebb „rábökni”, ez pedig rontja a felhasználói élményt. A fenti megoldás pont ez utóbbit akadályozza meg.

A Microsoft ezzel együtt segítséget nyújt a fejlesztők számára abban, hogy alkalmazásaikat hatékonyan optimalizálhassák a nagy képpontsűrűségű LCD kijelzővel ellátott konfigurációkra. A Visual Studio 11-es kiadásában egy Windows Simulator névre keresztelt alkalmazás mutatja meg a fejlesztők számára, hogy az egyes felbontások, illetve kijelző méretek esetében hogyan fog kinézni az adott program.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. kray
2012.03.23. 14:53
Látom az MS ráfeküdt a tablet, netbook, telefon piacra.

Azt vártam, hogy ebben a cikkben arról fogok olvasni, hogy az MS felkészítette a rendszert az esetleges 4K felbontásra normális asztali környezetben...

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gabest
2012.03.23. 15:08
Egyszínű kockáknak egymáson kell is a felbontás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. prohlep
2012.03.24. 19:24
Nekem a kilencvenes evek derekan nagy csalodas volt, amikor azzal az amugy nyilvanvalo tennyel szembesultem, pontosabban tudatosult bennem, hogy ezek a grafikus rendszerek nem vektorgrafikusan generaljak az adott felbontashoz optimalis pixel-kepet, azaz nem raszterizalnak, hanem egyszeruen belejuk van huzalozva egy fix felbontas aztan jonapot kalap.

Jobb kesobb mint soha alapon vegre terjednek a felbontasfuggo szoftverek.

WEB-oldalaknal sem nagyon szeretem, hogy nekem kell nagyitgatnom elfogadhato meretre. Ahelyett, hogy valahol beallitom, hogy en szemem mekkora betumeretet szeret olvasni, es aztan minden arra all ra automatikusan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. stranger
2012.03.24. 23:40
Én örülök neki, hogy sikerült előrébb lépni ebben is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. kiskoller prohl...
2012.03.25. 00:18
ÉS ha egy weblapon tízféle betüméret van? Vagy csak képek vannak rajta, esetleg táblázat?
Amúgy meg van ilyen opció a legtöbb böngészőben, be tudod állítania betüméretet...


Vannak vektorgrafikus felületek is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. ingyom007
2012.03.25. 01:11
iphone2G kijelzővel sincs bajom felbontásilag SZEMÜVEGET A BÍRÓNAK!!!! trollkodok egyet és leírom nekem felesleges és nem maradiságból iphone-om sincs nem is vagyok apple rajongó csak példának írtam hogy elég régi mégis bőven megfelel számomra a kijelzője
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. stranger ingyo...
2012.03.25. 01:19
Nincs vele baj, de ez teljesen másról szól most. Bár az iPhone 4 jó példa lenne a nagy dpi-vel, viszont ugyanakkora méretekkel, mint a kisebb sűrűségű kijelzők. Erre próbálnak rámenni itt is, ami nem egy rossz dolog, mivel a méret ugyanakkora lenne, viszont sokkal élesebb a kép a mégiscsak kisebb pixelek miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!