iPon Hírek

A zeneipar és a kalózkodás kapcsolatáról

Dátum | 2009. 08. 13.
Szerző | Gabriel
Csoport | MULTIMÉDIA

Úgy tűnik, apránként kezdik jelentősebb helyeken is észrevenni a zeneipar problémáit: legújabban a Chicago Tribune zenekritikusa, Greg Kot nyilatkozott ebben a kérdésben, aki egyébként könyvet is írt a témáról "Ripped: How the Wired Generation Revolutionized Music" címmel.


Elmondása szerint a kalózkodás legfőbb oka maga a zeneipar, de nem feltétlenül (illetve nem kizárólag) az irányukban leggyakrabban hangoztatott kritikák (drága CD-k, viszont minimális részesedés maguknak az előadóknak, új technológiák támadása) miatt, hanem legalább ennyire, ha nem még jobban, a zene, mint olyan "lebutítása" miatt is.

Mint mondta, a '90-es évek vége felé bekövetkezett fiúbanda- és műanyagpop-robbanás, valamint a kiadóknak az a döntése, hogy a legnagyobb pénzeket mindössze néhány "bugyuta, személytelen, legkisebb-közös-nevező jellegű előadókba és számokba" fektették, vezetett oda, hogy a kereskedelmi rádiók felhozatala a szeméttel vált egyenértékűvé.

Okfejtése szerint így alig maradt hely az igazi zseniknek és tehetségeknek, mint például Prince vagy David Bowie - jó zene hiányában pedig törvényszerű volt, hogy valami történni fog. És jött is előbb a Napster, majd egyre többen, mások. Szerinte a fontossági sorrendben ez az elsődleges, a legnagyobb hiba, és csak ezek után következnek a fent említett további klasszikus és közszájon forgó problémák.

Ezzel együtt, mutatott rá, az mp3-forradalommal erőre kapott az indie-mozgalom is, valamint egy sor új és izgalmas zenei vállalkozás - ami pedig konkrétan a kalózkodást illeti, a RIAA a folytonos pereskedéseivel gondoskodott róla, hogy az embereknek abszolúte semmi bűntudatuk ne legyen a kalózkodás miatt. A legális alternatívákat illetően az iTunes-ról és társairól csak annyit mondott, hogy bár jók, de a kalóz-opciók még mindig messze lekörözik őket (ami alatt nem feltétlenül az ár vs ingyenesség kérdéskört kell érteni, hanem a zenéhez való hozzájutás menetének könnyedségét, egyszerűségét és simaságát).

Végeredményben tehát, állapította meg, sokat kell még fejlődnie az iTunes-nak, és még sokkal többet a kiadóknak, hogy előálljanak egy olyan életképes üzleti modellel, ami nem terrorizálja, hanem vonzza és csábítja az embereket, és legalább próbál lépést tartani az illegális alternatívákkal.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. homeware
2009.08.13. 11:36
VISSZA A HIRHEZ

Szerintem van benne valami. Én személy szerint utálom az élősködő kiadókat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. pluto
2009.08.13. 12:54
Azért ez így túlzás hogy a "a kereskedelmi rádiók felhozatala a szeméttel vált egyenértékűvé" , mert nem így van. Pl. a Sláger rádió játsza David Bowie-t, plusz egy csomó klasszikust, de nem csak régen voltak jó zenék. A Rádió1-en is sztem egy csomó jó szám van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. gylovag
2009.08.13. 14:15
Mivel nem magyar ember mondta ezt, nem feltétlenül lehet mindegyik rádióra ráhúzni. Nekem semmi bajom a Sláger rádióval, maximum a repertoár kicsi és általában adott előadótól mindig ugyanazon 1-2 zenét játszák, tisztelet a kivételnek.

Viszont nézd meg egyszer a "Házibuli Attilával" vagy hogy hívják, meg a Fásy műsorát. Na ott láthatsz elég szemetet. Nem tudnék annyit enni, mint amennyit há**ok tőle.

A mai magyar zeneipar rengeteg hulladék zenét termel, amire még igény is van mivel a 658-ik lakodalmas banda is megél a vackából. Az "előadók" évente adják ki az új lemezeiket, különben elfelejtenék őket. Ilyeténképpen Madonnának, Rolling Stones-nak, David Bowie-nak legalább 30-40 albuma lenne a pályafutása alatt, de valahogy mégis megvannak azzal a néhánnyal.

A hazai jogvédők meg körömszakadtáig "védik az előadók érdekeit. Hogy szakadna rájuk az ég!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pdx06
2009.08.13. 23:12
A mai zenék valóban egyenlőek a nullával. A 90-es években és az azelőttiekben rengeteg szerethető előadó volt, mindnek megvolt a maga egyénisége, stílusa. Ma már oda jutottunk, hogy adott egy tinilány jó adottságokkal, akkor már kapásból lemezt kell neki kiadni. Az nem számít hogy énekelni nem tud. Hihetetlen számomra hogy egy mezei Avril Lavigne 100 milliós nézettséggel bír a Youtube-n szemben a régi nagy tehetséges előadók 3-4 milliójával, csak azért mert adtak rá egy térdzoknit és fésültek neki frizurát. Haladunk az igénytelenség felé minden téren.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. StevyXIX
2009.08.13. 23:31
Van igényes zene is, azt kell hallgatni, nem tudom ezen mit kell problémázni. Rádiók meg olyanok amilyenek, azokat se kell hallgatni, amúgy sem tudnak minden igénynek megfelelni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. StevyXIX
2009.08.15. 00:52
Hát én akkor mennék akkor, jó barátok lehetnek, ha már az is baj, hogy mit hallgat vagy mit nem hallgat a másik ...

"Ezek a zenék nem fognak tovább élni, mint 3-5 év."
Milyen 3-5 év? Fél évig még jobb esetben tartja magát a zenei listákon, utána meg elfelejti mindenki, hogy egyáltalán volt ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bszoke88
2009.08.16. 19:13
azért jó, hogy vki a zenei oldalról is látja a problémát. senki sem kötelez az albumok megvételére. én rádiót hallgatok, annyi elég. olyan rádiót hallgatok, amiben számomra jó zenét hallhatok, ergo magyar rádiót csak akkor, ha kínozni akarom magam, vagy ha mások ilyen kedvesek velem...
az, h kiközösítenek, az megint más kérdés, mindenki maga döntse el, h birka vagy individualista akar lenni, én a második vagyok, az biztos.
vannak olyanok, akik sokáig fogak emlékezni, még a béna, 'egynyári' slágerekre is. lásd pl. német csatikon órás műsorokban taglalják őket....de minek??
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!