iPon Hírek

Akkumulátor nélkül is tud repülni az új kísérleti drón

Dátum | 2016. 09. 26.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az átlagfelhasználóknak, illetve hobbiszintű „drónozóknak” szánt repülő alkalmatosságok rendszerint 10-30 percnyi üzemidő elérésére képesek egyetlen teljes akkumulátortöltés hatására – igaz, a végső üzemidőt elég sok változó befolyásolhatja, így például a környezeti hőmérséklet és az akkumulátor életkora is számít valamelyest. Kézenfekvő ötletnek tűnhet az akkumulátorkapacitás növelése, ám ez sok esetben csak papíron megoldás, hiszen a nagyobb kapacitású akkumulátor rendszerint nehezebb is, így növekszik a drón terhelése, ami végső soron csökkenti az üzemidőt.
A probléma leküzdésére jó megoldás lehet a vezeték nélküli akkumulátortöltés, ami lehetővé teszi, hogy a drón emberi felügyelet nélkül végezze a rá bízott feladatot: csak leszáll a töltőállomásra, majd az akkumulátor feltöltődése után ismét útnak indulhat. Ezt a koncepciót az Imperial College London kötelékében dolgozó R. Samer Aldhaher és csapata tovább gondolta, így készítettek egy kísérleti projektet, ami a drónok vezeték nélküli tápellátásának lehetőségeit vizsgálja.
A prototípus drón egy kisméretű, négyrotoros megoldás, amely klasszikus értelemben vett akkumulátort abszolút nem tartalmaz, mégis képes repülni, igaz, meglehetősen limitált légtérben. A drón kizárólag a vezeték nélküli tápellátást biztosító bázis felett mozoghat, de csak maximum 127 milliméteres magasságban, oldalirányban pedig szintén csak minimális mértékben merészkedhet el a viszonylag kis alapterületű vezeték nélküli tápegységtől – különben megállnak a rotorok és leesik a szerkezet a levegőből.
A teszt során alkalmazott tápegység alkotóelemei
A tápegység hosszas kísérletezés eredménye, és jelenlegi formájában nem több egyszerű tanulmánynál, viszont sok-sok érdekes ötlet alapját adhatják a teszt során szerzett tapasztalatok. Ahhoz persze még sok munkára van szükség, hogy az akkumulátor nélküli drónok nagyobb térben, hosszabb utakat megtéve is repkedni tudjanak, de a kitartó kutatómunka eredményeként egészen biztosan születnek majd olyan ötletek, amelyek a mindennapokban is hasznosak lehetnek. A vezeték nélküli tápellátás első körben jó eséllyel csak kiegészítő opcióként terjedhet el, ami segít az akkumulátor kényelmes töltésében. Amennyiben több töltőpont is rendelkezésre áll, a drónok nagyobb távolság megtételére is képesek lesznek, ami új felhasználási módok előtt nyitja meg a kapukat – új szintre emelkedhet például a csomagszállítás, de a lehetőségeknek csak a képzelet szabhat határt. Vezeték nélküli – napelemes – töltőállomás már létezik, de ez egyelőre csak a kereskedelmi drónokat veszi célba. Dr. Samer Aldhaher egy terjedelmes dokumentumot is publikált a kutatás eredményeiről, amely innen tölthető le PDF formátumban.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. dbelam
2016.09.26. 13:26
Gratulálok szemir bácsi, sikerült egy ~2W-os Qi töltőt rakni a tenyérkopterre!
Majd azt mutassa meg, hogy egy 2-3kW-ot zabáló közepes, nem is igazán teherdrón hogy fog ezzel etetődni! (és hány ember fog azonnal agyrákot kapni a kicsatolt 10-20 kW veszteségből)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Humbuk
2016.09.27. 23:38
"tápegység hosszas kísérletezés eredménye"

Tehát egy tesla tekercs, meg néhány réz drót "összekapcsolásához" hosszasan kell kísérletezni?

Hmmm.... Azért szurkolok, hogy nagyobb térben is tudjon repülni az a drón.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!