Aktív vulkánt találtak az Antarktisz jege alatt

Dátum | 2013. 11. 18.

Először akadtak rá a kutatók egy aktív vulkánra az Antarktisz jege alatt. A felfedezés megerősíti, hogy a fagyos kontinens mozdulatlansága csak látszólagos. A déli földrész számtalan jég feletti vulkán hazája (többek közt a Mount Erebus is itt található), és abban is biztosak voltak a szakértők, hogy a jégtakaró alatt is rejtőznek tűzhányók, egészen mostanáig azonban senki sem feltételezte, hogy ezek némelyike aktív lehet, mondta el Amanda Lough, a Washington Egyetem kutatója. Az utóbbi hat év folyamán egy rendkívül érzékeny szeizmométer-hálózatot telepítettek a földrész nyugati részén található Mary Byrd-földre. A rendszer 2010 februárjában és 2011 márciusában is jelentősebb rengéssorozatokat észlelt. A rengések 25−40 kilométeres mélységből származtak, vagyis hátterükben nem állhatott a jég mozgása, illetve frekvenciájuk is nagyon alacsonynak mutatkozott (2−4 Hz), ami arra utal, hogy nem földmozgás, hanem inkább valamiféle magmaáramlás volt az okozójuk. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a terület nem is olyan régen vulkánilag aktív volt: egy 2008-as vizsgálat során egy nagyjából 2000 éve bekövetkezett, a jég alól kiinduló kitörés nyomaira akadtak rá a szakértők.
Mount Sidley: a vulkanikus hegylánc legszélső, még jég fölé emelkedő tagja
A jég alatti területek rádióhullámos vizsgálata aztán kimutatta, hogy a rengések forrása egy olyan felszíni forma, amely nagyjából egy kilométerre emelkedik ki a környező kőzetalapból, így ahhoz nem elég magas, hogy csúcsa átüsse a jeget. Lough véleménye szerint egy vulkáni kúpról lehet szó, amit az a tény is megerősíti, hogy a környező jégrétegekben hamu jelenlétét mutatták ki, amely feltehetően egy korábbi, nagyjából 8000 éve bekövetkezett kitörésből származhat. A vulkán egy olyan hegylánc közelében helyezkedik el, amelynek tagjai egykor maguk is aktív tűzhányók voltak. A rendelkezésre álló adatok alapján a területen a vulkanikus aktivitás központi régiója egyre délebbre kerül: egymillió év alatt 9,6 kilométerrel mozdul el. A jelenség hátterében egy tektonikus hasadék állhat, amely az Antarktisz nyugati területe alatt húzódik, és egyre jobban szétnyílik. A hasadék jelenléte egyben azt is jelenti, hogy bár a területen továbbra is folyamatos földmozgások várhatók, „megarengések” és gigantikus kitörések kevéssé valószínűek, mivel a lemezmozgások következtében fellépő feszültség inkább lassanként, kis adagokban oldódik fel. Azzal kapcsolatban, hogy a most felfedezett vulkán mikor törhet ki legközelebb, csak feltételezések vannak. Egy dologban azonban biztosak a szakértők: a következő kitörés jelentősen felgyorsítja majd a jégtakaró olvadását és a tengerszint emelkedését. A kitörő láva ugyanis alulról olvasztja majd meg a jégrétegeket, nagy mennyiségű vizet és jeget juttatva az óceánba.
A régió jégáramlatainak jelenlegi iránya és sebessége