iPon Hírek

Alternatív Télapológia

Dátum | 2013. 12. 06.
Szerző | Jools
Csoport | SZÓRAKOZTATÓ

Ismét eljött az évnek az a napja, amikor belevethetjük magunkat a télapológia méltán nagyhírű tudományába. Változnak az idők, és ezek a változások bizony a Mikulás műhelyét sem hagyják érintetlenül. Mint az előző részből minden kétségen felül kiderült, a Mikulás tudományos géniusz, és mint ilyen, halad a korral. Mint tudjuk, a rénszarvasok már jelenleg sem a hagyományos módszerrel repülnek, hanem apró jetpackek révén, kiderült ugyanis, hogy a varázslat oly sok más földi jóhoz hasonlóan nem megújuló energiaforrás. A problémák azonban ezzel nem értek véget, a Mikulás munkáját már az állatvédők is nehezítik, és egyelőre ugyan minden mehet a megszokott kerékvágásban, elképzelhető, hogy véges határidőn belül fel kell adnia négylábú segítőit. Az északi-sarki kutatólaborban (NPL) így egy percre sem állhat le a munka, a szorgoskodó laborasszisztensek különböző alternatív szánmeghajtási módozatokon dolgoznak. A projektek terveibe egy magát megnevezni nem kívánó, alacsony, vékony testalkatú alkalmazott (azaz manó) jóvoltából mi is belepillanthattunk.

Ami a jelenlegi konstrukciót, a rénszarvasos megoldást illeti, ez ugyan önmagában meglehetősen olcsó, ugyanakkor mint említettük, egyre tarthatatlanabb módszer. A labor dolgozói ugyan egy darabig gondolkoztak azon, hogy a rénszarvasok által megtermelt metánt a játékgyár fűtésére használnák, ennek bevett ipari módszere, a Fischer–Tropsch-eljárás azonban jelenleg még olyannyira alacsony hatásfokú, hogy a jelenleginél is sokkal több rénszarvasra lenne szükség használatához, ami ugyebár nem jelent megoldást a fennálló problémára. Felmerült ugyanakkor a szán elektromos meghajtásának lehetősége. Ehhez folyadékhűtéses lítiumion-akkumulátorokat használnának, hasonlóakat azokhoz a berendezésekhez, amelyek már ma is megtalálhatók egyes elektromos autókban. Ebben az esetben a tervezetben részletezett számítások alapján 5,5 forintnak megfelelő összegből lehetne megtenni egy kilométert. Tulajdonképpen az egyetlen „aprócska” probléma a tervvel, hogy a bolygón található elektromos töltőállomások eloszlása korántsem nevezhető egyenletesnek. Mivel pedig a teljes útra elegendő akkumulátor-mennyiség szállítása még varázslattal is problematikus lenne, ez a megoldás − egyelőre legalábbis − nem valósítható meg. A projektek közt akadt egy napelemes megoldást fontolgató is. Egy ilyen rendszernek a gyártási és üzembe állítási költségei lennének a legmagasabbak, a költségvetési tervezet alapján még a legolcsóbb megoldások alkalmazása révén is meghaladnák a 200 millió forintot. Az alapvető probléma a tervezettel viszont nem is ez, hanem az a tény, hogy a szán éjszaka repül, így egyáltalán nincs értelme napelemeket telepíteni rá.

A labor egy kevéssé környezettudatos munkatársa egy belsőégésű motor tervezetét adta be elbírálásra. A Mikulás teljes útjának megtételéhez évi 350 ezer liter gázolajra lenne szükség, ami annyit jelent, hogy az út tetemes részét különféle benzinkutakon lenne kénytelen tölteni hősünk, nem is beszélve mekkora lyukat ütne mindez a világ olajkészletein. A legtisztább és egyben leghatékonyabb megoldás az atommeghajtás lenne, bár a reaktor előállítási költségei a csillagos eget vernék. Igaz, a fenntartás utána gyakorlatilag semmibe sem kerülne. A fő gondot a technológia fejletlensége okozza: kisméretű, a tóriumot urán−233-má alakító reaktorok már ugyan jelenleg is fejlesztés alatt állnak, de a kereskedelmi felhasználás még egy darabig biztosan várat magára. A radioaktív sugárzást elnyelő pajzs pedig olyan tömegű lenne, hogy egy repülő szánon való használata egyáltalán nem nevezhető praktikusnak.

Az utolsó tervezetben egy hőlégballonos megoldással találkozhatunk, ez technikailag ugyan megvalósítható lenne, viszont a jármű olyannyira ki lenne szolgáltatva az időjárási viszonyoknak és a széljárásnak, hogy szegény Mikulás nemhogy a rendelkezésre álló rövid idő alatt, de egy teljes év alatt sem lenne képes bejárni az összes háztartást, ahol várják. A projektek közt felbukkant egy széntüzelésű szán ötlete is, ezt azonban csírájában elfojtották az illetékesek, mivel hamar rájöttek, hogy a gyorsan merülő szénkészleteket nem lehet a szán meghajtására használni, hiszen akkor nem lenne mit rakni az amerikai rossz gyerekek harisnyájába. Európában ez persze nem lenne probléma, hiszen mi virgácsban utazunk. Mindent összevetve úgy tűnik tehát, hogy a következő években továbbra is a hagyományos módszer, vagyis a rénszarvasok vontatta szán éri meg a legjobban. Mikulás és társai ezért úgy döntöttek, hogy felveszik a kapcsolatot a delfinek, illetve legújabban a csimpánzok személyiségi jogaiért harcoló szervezetekkel, és az állatvédőket megelőzve lépnek az ügyben. Amint sikerül jogi személlyé nyilváníttatni Rudolfot és kollégáit, az NPL visszautasíthatatlan és megtámadhatatlan szerződési feltételekkel alkalmazza majd a négylábúakat.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. mzso
2013.12.06. 18:39
Most az a divat, hogy az állatok fontosabbak. Úgyhogy Télapónak kéne húzni a szánt amiben a szarvasok vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. asdsa
2013.12.06. 19:15
+1 elképzelés:
A télapó szánját a Titan SLI alapú rendszere ereje hajtja meg, így képes akár többmillió Gflops/h-s sebességgel is száguldozni ajándékosztás közben.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Mahrenburg
2013.12.06. 19:54
Jools - Great! :R
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nyugivanfi...
2013.12.06. 20:02
@asdsa

Ur genius.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Gresident
2013.12.06. 21:12
asdsa

Meg elősegítené a sarki jegek olvadását is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Simba
2013.12.06. 23:47
Én is állatvédő vagyok, de ez baromság!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. nmatyi
2013.12.07. 00:12
asdsa! annyi hogy ha kártyát megfordítanád, és hátrafelé fújná ki a levegőt a hűtője, még sokkkal sokkal hatékonyabb lenne ;D

Zseniális cikk!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Norbert09
2013.12.07. 01:10
asdsa: A trollkodás még így télapó napján sem maradhat el... "AMD fos"..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. nyugivanfi...
2013.12.07. 11:35
@Norbert09
Egy ilyen jó képnél ez bocsánatos bűn, pedig én is amd-s vagyok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. freyr
2013.12.07. 11:53
De ha a rénszarvasok már eleve hidegfúzióval meghajtott rakétákkal működnek, akkor mi akadálya drone-okkal helyettesíteni őket?
Ráadásul nem egyszerre kell megtennie az utat, ami egyébként csak a gyerekpopuláció egyharmadát érinti, hanem legalább három részletben, a kijelölt Mikulás-önnepnapokon, majd később Karácsonykor.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. SonicTheHU...
2013.12.08. 12:24
. . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘". . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-". . . . . . . . . . . . . . . . . ."-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ":,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:". . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . ."~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . "~,_. . . .."~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . ."=,_. . . ."-,_. . . ,.-~-,}, .~"; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . ."=-._. . .";,,./`. . /" . . . ./. .. ../
. . . .. . .`~,. . .."~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-"
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ... . /
. . . . . . `~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....,__
,,_. . . . . }.>-._. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,__. . . `,. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .`=~-,,.,. . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--==``
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _. . . . . ._,-%. . . ..`
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. jimday
2013.12.16. 19:56
Ebben a cikkben csak egy valami nem tetszik!

Ertem en, hogy Telapologiat belezzuk, de ha mar vettetek a faradsagot es Fischer–Tropsch-eljarasi modszerekrol beszeltek, akkor miert nem lehetett a tobbi tenynek is utanaszamolni?

"útjának megtételéhez évi 350 ezer liter gázolajra lenne szükség, [...] nem is beszélve mekkora lyukat ütne mindez a világ olajkészletein."

Na most kerem szepen, ha vesszuk csak a legnagyobb utasszallito repulogepeket, mint pl a Boeing 747, Airbus 320 vagy az Antanov 225 akkor igy nez ki a helyzet.

Maximalis uzemanyagtartaly:
- Boeing 747-8: 183380 L
- Antonov An-225: 300000 L
- Airbus 320-800: 323546 L

Ezeket a monstrumokat naponta tankoljak meg, mivel nem kis mennyisegu teljesitmeny/uzemanyagrol beszelunk.

A tenyek magukert beszelnek, elfogadhatatlan, hogy a Telapo masinaja lyukat utne a vilag olajkeszletein.

source: wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747
http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225_Mriya
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380-800
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!