iPon Hírek

AMD Llano, a Fusion család legfrissebb tagja

Dátum | 2011. 06. 14.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG


Az AMD a mai napon végre hódító útjukra indította Llano APU egységeit, ám egyelőre csak a termékek mobil változatai lesznek elérhetőek, az asztali kiadásokra még nagyjából egy hetet kell várni. Ettől függetlenül a mobil konfigurációk, valamint az FM1-es processzorfoglalattal ellátott alaplapok már elérhetőek, sőt, természetesen már az is tudható, hogy az egyes APU egységek, illetve az egyes platformok pontosan milyen tulajdonságokkal érkeznek.


Az AMD Llano APU (Accelerated Processing Unit) egységei 32 nm-es SOI gyártástechnológiával készülő processzormagokat tartalmaznak, amelyek órajelenként nagyjából 6%-kal több utasítás végrehajtására képesek (IPC), mint 45 nm-es Athlon II és Phenom II-es elődeik. A 32 nm-es processzormagok szoros rokonságban állnak a Phenom II-es és Athlon II-es processzoroknál alkalmazott K10.5-ös processzormagokkal, de természetesen hozzájuk képest tartalmaznak néhány fejlesztést és optimalizációt, amely teljesítmény tekintetében kisebb, fogyasztás tekintetében viszont nagyobb előnyt jelent a rendszer számára. Az egyes, Husky kódnévvel ellátott x86-os processzormagokhoz 1 MB-nyi másodszintű gyorsítótár társul. A processzormagok az SSE4e-ig bezárólag minden SSE utasításkészletet támogatnak, emellett virtualizációs támogatást is nyújtanak, és természetesen a 3DNow! utasításkészletek kezelésére is képesek.


Az A sorozatú Llano APU egységek 228 négyzetmilliméteres magfelülettel rendelkeznek majd és maximum 1,45 milliárd tranzisztort tartalmaznak. Ez az érték a négymagos egységek esetén érvényes (Llano 4C). A hibás processzormagokkal ellátott Llano APU egységekből kétmagos példányok lesznek, amelyeknél a processzormagokat a hírek szerint hardveresen fogják letiltani, azaz itt már nem lesz lehetőség a letiltott magok aktiválására. A gyártó természetesen a TurboCore 2.0-s technológiát is alkalmazza a Llano APU-k esetében, de ezt az eljárást nem minden modellnél lehet majd elérni, ahogy az a lentebb látható táblázatokból is kiderül.


A processzormagok mellett egy komplett északi híd is helyet kap az APU tokozásán belül, amelynek így része egy 24 PCI Express 2.0-s csatornát kínáló PCI Express Hub, valamint egy kétcsatornás DDR3-as memóriavezérlő is. A vezérlő az asztali Llano APU egységeknél DDR3-1866 MHz-es, míg a mobil változatoknál DDR3-1333/DDR3-1600 MHz-es memóriatámogatást kínál. A 2 x 64-bites adatsínen keresztül férnek hozzá a DDR3-as rendszermemóriához az APU processzormagjai, valamint a beépített, Radeon HD sorozatú videó vezérlő. A noteszgépek esetében a memóriavezérlő 32 GB-nyi, míg az asztali konfigurációk esetében már akár 64 GB-nyi rendszermemória alkalmazását is lehetővé teszi.


Az összesen 24 darab PCI Express 2.0-s sávot kínáló Hub esetében 16 sávot grafikus célra (külön videokártya), négy sávot az FCH-hoz (Fusion Controller HUB) való csatlakozásra, míg további négy PCI Express sávot olyan eszközök csatlakoztatására lehet használni, amelyek alacsony elérési időt és nagy adatátviteli sávszélességet igényelnek (pl.: Gigabites Ethernet vezérlő).


A Sumo kódnévvel ellátott megoldás az AMD Evergreen GPU családjába tartozik és tulajdonképpen a jól ismert Redwood lapka frissített változatának tekinthető. Természetesen a Sumo IGP is 32 nm-es csíkszélességgel készül, ám a megszokottal ellentétben már nem a TSMC, hanem a GlobalFoundries gyártósorain. A Sumo IGP a Redwood alapú megoldásokkal ellentétben UVD 3-as motort is tartalmaz. Az UVD3-as motor az MPEG-4/AVC, VC-1, MPEG-2, MVC, DivX, Xvid és az Adobe Flash formátumú videó fájlok, illetve streamek lejátszásakor biztosít hardveres támogatást. A rendszer emellett természetesen Blu-ray 3D támogatást is kínál. Maga az IGP 400 stream egységből épül fel, azaz 5 darab 80 utas tömbből áll, két ROP tömbbel (általánosítva 8 ROP). A GPU és a memóriavezérlő között az AMD állítása szerint több, mint 30 GB/s-os memória sávszélesség érhető el. A későbbiekben megjelenő, a jelenleginél gyorsabb Llano APU egységek esetében már akár 50 GB/s-os memória sávszélesség is biztosítható lesz a GPU és a memóriavezérlő között.


Az IGP teljes DirectX 11, OpenGL 4.1, OpenCL 1.1, OpenGL ES 2.0 és DirectCompute 5.0-s támogatást kínál és az egyes webböngészők esetében lehetőség lesz a GPU alapú hardveres renderelés-gyorsítás igénybevételére is, hála a Direct2D és a DirectWrite technológiáknak. Természetesen nem csak 2D-s, hanem 3D-s gyorsításra is lehetőség lesz, de utóbbiról már a WebGL fog gondoskodni. A Llano APU egységek a Flash alapú HD és Full HD videó streamekkel is gond nélkül megbirkóznak majd.


A Llano APU egységek DualGraphics technológiával érkeznek, ami lehetővé teszi, hogy az IGP együttműködjön egy előre meghatározott sorozatú videokártyával, így rugalmas, energiatakarékos és megfelelő 3D-s teljesítményt kínáló konfiguráció jöhet létre mind az asztali, mind pedig a mobil platform esetében. Az AMD kikötötte, hogy a mobil Llano platform esetében, amely Sabine névre hallgat, csak Whistler sorozatú GPU-val ellátott videokártyák segítségével lehet kiaknázni a Dual Graphics technológiában rejlő lehetőségeket (Radeon HD 6600M és Radeon HD 6700M), míg az asztali Lynx platform esetében csak a Turks sorozatú GPU-val ellátott videokártyák használhatóak ilyen célra (Radeon HD 6570 és Radeon HD 6670). A CrossfireX-hez hasonló technológia esetében az adott alkalmazástól függően a rendszer hatékonyan használhatja az IGP és a GPU együttes erejét - de egyelőre csak DirectX 10-es és DirectX11-es módban, DirectX 9 alatt nem -, viszont ha nincs szükség komolyabb 3D-s teljesítményre, akkor a videokártya akár automatikusan ki is kapcsolható, így a rendszer a Llano APU Radeon HD sorozatú videó vezérlőjére támaszkodhat.


Most, hogy a Llano APU egységek legfontosabb tulajdonságait kitárgyaltuk, jöhetnek az új platformok specifikációi is. A gyártó kétféle platformot mutatott be, amelyek közül a mobil szegmensben a Sabine próbál szerencsét (Socket FS1), míg az asztali konfigurációk piacán a Lynx próbál labdába rúgni (Socket FM1).

A Lynx platform esetében négy darab DDR3-as UDIMM memóriafoglalat áll majd rendelkezésre, míg a Sabine alapú megoldásoknál két darab SO-DIMM foglalattal gazdálkodhatnak a gyártók. Mindkét platform esetében Hudson sorozatú FCH (Fusion Controller HUB) teljesít majd szolgálatot amely kínál  SATA 6 Gbps-os portokat - az asztali platformnál maximum 6 ilyen portunk lehet RAID 0,1,10 támogatással -, valamint tartalmaz USB 1.1-es, USB 2.0-s és USB 3.0-s portokat biztosító USB vezérlőt is, amely összesen 16 darab USB porttal áll a rendszer rendelkezésére.


A Sabine platformnál már biztos, hogy az A70M és az A60M kódnévvel ellátott FCH-k között csak annyi lesz a különbség, hogy előbbi négy darab USB 3.0-s portot is biztosít a rendszer számára, míg utóbbi csak a 14 darab USB 2.0-s és a két darab USB 1.1-es portot kínálja. Az asztali platform esetében az FCH vezérlőkről egyelőre nem szól a fáma, ugyanis ma csak a mobil platform és a mobil Llano egységek rajtoltak el. Az már biztos, hogy az FCH kínálni fog három PCI portot, négy PCI Express 2.0-s sávot, egy IR vezérlőt és egy beépített órajel generátort is.

A platformok és a Llano APU egységek legfontosabb specifikációi után nézzük, hogy a gyártó milyen modellekkel készül az asztali- és a mobil konfigurációk szegmensében. Asztali Llano APU-ból hatot, míg mobil egységekből hetet kapunk.

Az újdonságok
Reméljük, hamarosan a Llano alapokon nyugvó asztali és mobil konfigurációk is elérhetőek lesznek és vendégül láthatunk majd közülük egyet-egyet egy alaposabb teszt erejéig, a mobil változatoknak nemsokára nekiesünk. Érdekesség, hogy a Llano APU IGP-je már világrekordokat is döntött, mint arról tegnap már beszámoltunk.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

27. nightmare1...
2011.06.14. 16:06
Mikorra várható a notik polcokra kerülése?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. zvigh
2011.06.14. 16:25
Ha abból indulunk ki hogy mondjuk a Lenovo x120e állítólag még mindig nem kapható AMD E-350-nel Magyarországon, akkor szerintem karácsony.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Taragas
2011.06.14. 16:43
Amúgy nekem ebből az egészből az jött le, amit sokan mondtak előttem, hogy ez egy hordozható platformra tökéletes, vagy tesco gépekbe eladható architektúra(rá lehet írni, hogy dx11 az árcédulára). Majd a következő bull magos változatok, az érdekelni fog
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. zvigh
2011.06.14. 16:53
Laptopba tényleg jónak ígérkezik. Remélem a Lenovo felhasználja majd a T sorozatú thinkpadjaihez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Crytek01
2011.06.14. 17:11
Van már valami teszt mit is tud ez a beépített hd 6620 játékok terén?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. gezu1025
2011.06.14. 17:13
Első ránézésre ez tényleg csak laptopokba való, igaz oda tökéletes. Meg áruházas gépekbe. Még a csúcs asztali darabnak is keveslem az órajelét. A mostani phenom magok röhögve szaladgálnak 3,5-ön alapból. Ez meg átdolgozott... De gondolom a fogyasztás alacsonyan tartása volt a fő cél.

Azért egy A8-3850 egy HD6670-el érdekes lehet, főleg teljesítmény/fogyasztás szempontjából... Na majd a tesztek.

De a fő érdekesség egy Whistler-rel összerakott laptop.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. ThompsoN
2011.06.14. 17:23
Játékok terén? Szerencsétlent nem arra tervezték, hogy játsszál rajta, bár szerintem alacsony/közepes beállítások mellett a mai játékokat elviszi szaggatás mentesen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Taragas
2011.06.14. 17:50
Jó, de pl én is szerettem volna egy olyan gépet, ami Phenom II-es szintű APU, és veszek mellé egy 6770-est, és CFben klafán tudok vele játszani 1-2 évig időnként, amúgy meg minden másra elég. Erre most pl én ott vagyok ahol a part szakad, vagy veszek egy Athlon teljesítményű APU, ami csak 6670-essel köthető össze, de így jó az energia felhasználás, vagy veszek egy Phenomos gépet, ami egy diszkrét vgaval többet tud, csak többet fogyaszt. Ráadásul ami röhej, hogy az am3ról max a procit tudom tovább vinni, és arról nem szól a fáma, hogy lesz e GX-es chipkészletű am3+os lap integrált vgaval, hogy legalább egy ilyen kompromisszumot tudjak kötni. Ezért mondom, hogy majd jövőre amikor kijönnek a bulldozeres változatok a Llanoból, az már jó lesz, és elég lesz teljesítménybe. Ráadásul most egy ilyet sem merek venni, mert azt sem tudni az AMD az FM1r2-es foglaltaival milyen átjárhatóságot fog biztosítani. Engem nagyon elbizonytalanítottak. OFF: Witcherrel 2 játszanék szép grafikán, azért vennék gépet, de szeretnék pár évig fejleszthető is maradni, hogy majd a három is elmenjen rendesen, de ez így nem megy... OFF ki
Amúgy szerintem a proci lehetne simán Phenom II-es szintű, de pont hogy a maradékot is el tudják adni az előző generációból, meg ne nyírják ki teljesen a saját diszkrét vga piacukat, nem csinálták olyan erősre az APU-t, de annyira igen, hogy ha valakinek az számít, hogy erősebb az inteles megoldásánál, ahhoz jó...(ez most elég erős beszólás volt, de én most így látom, és csak saját hülye feltevésem, és persze van más indok is amelett, hogy ilyen lett a proci)
A tényeken nem változat, hordozható platformra kiváló.(bár sejtem, hogy a dual graphics-es változatok méreg drágák lesznek a plusz teljesítményre hivatkozva, meg diszkrét vgara )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. piter
2011.06.14. 18:15
Hat meg azert meg azt is figyelembe kene venni asztalinal a memoria tamogatas 1866Mhz!
A legjobb deszka hozza is kozepmezony egy intel i7 chipset-hez valo deszkahoz kepest!
Olcso es nem veletlenul!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. nightmare1...
2011.06.14. 18:40
piter

Intelnél a hivatalos memóriatámogatás emlékeim szerint 1333 Mhz-nél ragadt le (tessék javítani, ha tévednék), nem hivatalos memóriatámogatással vannak 2000+ lapok is, de ez ugyanígy megtalálható lesz Llanonál is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. piter
2011.06.14. 19:03
Hat igen igazad van de en nem pont erre gondoltam!
Vajon meg mindig dual vagy tripla vagy esetleg quad?
A valasz oda van irva kétcsatornás DDR3-as memóriavezérlő!
4x1 mb cache az intelnel joforman 775-ben volt ilyen utoljara!
Ami a lenyeg hogy szerintem meg egy extreme alaplap is max 40 rongy egy ilyenhez mig azert nezzunk korul az intel procikhoz gyartott lapoknal!
A beepitett video vezerlokkel akarnak hoditani!De nem mindenkinek van ra szuksege!
mondjuk ugy 50-50% az esely ra hogy nem fog tobb amd proci fogyni mint eddig!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. nightmare1...
2011.06.14. 19:27
piter

Tény, hogy dual-chanel, de a triple chanel nem kínál annyival több előnyt.
Fontos még azt is megjegyezni, hogy ezekkel a procikkal közel sem a hardcore gamer réteget célozzák meg, azoknak a bull lesz.
Ez átlagos felhasználásra, heterogén programok alá lesz tökéletes, plusz htpc-be is esetleg, ahol nincs durva vga igény, bár még játékokra is használhatóak lesznek kompromisszumokkal.
Szóval hidd el, a költséghatékony megoldásokat keresőknek ez tökéletes lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Terror
2011.06.14. 20:05
Osztán' piter barátunk miről akar minket már megint meggyőzni, hogy alsó kategóriában négycsatornás memóriavezérlőt kéne alkalmazni, ötrétegű nyákkal, aranyozott árnyékolással? Esetleg ott, ahol nincs igp, oda kellene, ahol meg nem számít? Vagy hogy nincs az embereknek igp-re szüksége? Ez még egy érdekes, eléggé meggondolatlan okoskodás a részéről, a Zintel úgy ad el legtöbb gpu-t, hogy közben sz*rt nem ér, amit gyártanak, csak mert jár a processzor mellé...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. djbundy
2011.06.14. 20:44
Az A8-3850 3.7GHz-en: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Taragas
2011.06.14. 21:08
Jó, dea fenti táblázatban meg az van, hogy nincs turbo core a 3850-nél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Kacsa99
2011.06.15. 09:45
Itt most az AMD Llano az = Bulldozer -rel ? vagy, hogy is van ez?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Vargha
2011.06.15. 10:51
3.7Ghz-en a rekorddöntéskor járattak egy valószínűleg válogatott darabot, és azt sem tudjuk mivel hűtötték.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. nightmare1...
2011.06.15. 11:05
Kacsa99

A Llano APU, a Bulldozer CPU. Két külön termékvonal, a Bullok érkezése előreláthatólag augusztus végén, szeptember elején lesz, ezek a Llanok pedig most rajtoltak el. Képzeld el kb úgy, mint egy Athlon x4 és egy hd6xxx gpu egybetokozását.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. sarocker
2011.06.15. 13:50
Nem tudom, hogy mi a bajotok. Azért az átlaghoz képest a vérpistike elég kevés. Egyrészt van konzol, tehát aki játszani akar, az nem görnyed a gép előtt, hanem fotelből konzolon játszik. Másrészt jóval kevesebben játszanak - főleg jóval kevesebben játszanak hardverigényes játékkal -, mint ahányan minden egyébre használná a PC-t. Azon felül a klasszikus értelemben vett asztali piac hanyatlóban van, elérte a csúcsát. Notebook, egybegépek, apró, kompakt asztali gépek veszik át a helyét, és az otthonokban és irodákban egyre kevésbé lesz lényeges a számítási teljesítmény csúcsa.

Ennek fényében a fenti táblázatban lévő adatok egyáltalán nem lenézendőek. Ha magamból indulok ki, ma épp E350-es passzív hűtésű Brazos alaplapokat nézegettem. Mindennapi használatra. Netezni jó, zenét hallgatni jó, videokat nézni jó. Ha nagyon kell, játszani is lehet vele, de nálam ez az igény már rég nem merül fel. Ja és olcsó. Ehhez képest a fenti Llano APU-k csúcstechnikának tűnnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Vargha
2011.06.15. 15:01
Te most biztos a japán ismerőseidről beszélsz, az én hazai ismeretségi körömből jó ha tízből egy játszik konzolon. Ettől még lehet igazad van. MMORPG fotelből nem túl ügyes, de pc-vel is megoldható.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. carraroxt
2011.06.15. 17:21
Nyugi WOW-ra elég lesz!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Balucsek
2011.06.15. 17:44
Nah már van róla teszt, ahogy várható volt nagyban befolyásolja az erejét a memória...
Ha esetleg valaki valami oldalon kiszúr egy Llanot vagy hozzá való lapot az szóljon mert eddig még nem találtam pedig ismerősnek ilyesmit akarnék majd összerakni persze csak ha nem szállnak el nagyon az árakkal...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. _DiEGO_
2011.06.15. 18:19
Kacsa99 - 2011-06-15

Itt most az AMD Llano az = Bulldozer -rel ?

NEM
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. carraroxt
2011.06.16. 03:35
Itt egy nem túlzottan vérpistikés teszt a cuccról [LINK]. Az a durva, hogy teljesítmény/fogyasztás arányban még a CPU intenzív teszteket nézve is befogta a legjobb inteles cuccokat, bár nyers erőre gyengébb azoknál. Grafikában viszont már most durván aláz, pedig még valószínű nagyon gyengék a driver-ek. Az akku üzemidő várhatóan nagyon fasza lesz, és a számítási teljesítmény is ugrásszerűen fog nőni az OpenCL, és a DirectCompute terjedésével...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Gyulan7
2011.06.16. 14:16
Érdekes kép ami megmutatja, hogy mennyire is számít a memória sebessége.
Erre oda kell figyelni.



Minimum ddr3-1600 szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. carraroxt
2011.06.16. 20:49
Végre van egy valódi érv miért érdemes izom ramot venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. MZperX75
2011.06.18. 14:26
Nekem meg csak az derül ki ,hogy a memória,mennyire visszafogja a gpu-t!
(ú mit művelne az a 400-számolóegység GDDR5-5Ghz-es memókkal)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!