iPon Hírek

AMD + OpenCL GPU: közel a jóváhagyáshoz

Dátum | 2009. 09. 28.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az AMD egy ideje gőzerővel dolgozik az OpenCL programnyelvvel kapcsolatos fejlesztéseken, és úgy néz ki, hogy a munka gyümölcse, ha lassan is, de végre kezd beérni. A gyártó az elmúlt napok folyamán tette le a Khronos Group asztalára az OpenCL GPU-ra alapuló fejlesztőkörnyezetének dokumentumait abban reménykedve, hogy a Khronos szakemberei bevizsgálják és hivatalosan el is fogadják azt. Ezzel a lépéssel az AMD az első olyan vállalattá válhat a piacon, aki fejlesztőkörnyezetet kínál olyan alkalmazások elkészítéséhez, amelyek a CPU-ra és a GPU-ra, illetve a kettőre egyszerre támaszkodva egyaránt képesek lesznek futni.


A dolognak azért van rendkívül nagy jelentősége, mert az ATI Stream SDK v2.0-s csomagot felhasználva a fejlesztők olyan feladatokra is használhatják a GPU nyers erejét, mint például videó kódolásra és egyéb számításigényes feladatra, de ezzel egy időben a többmagos AMD processzorokra is fejleszthetnek, sőt, a számítási feladatokat dinamikusan el is oszthatják a CPU és a GPU között, így rendkívül hatékony munkavégzésre nyílik lehetőség, ezáltal pedig az alkalmazások jelentősen gyorsulhatnak.

Maga az OpenCL programnyelv egyébként egy nyílt forráskódú, licenc díjaktól mentes megoldás, amely több platformon is zökkenőmentesen használható. Erre a programnyelvre épül az ATI Stream SDK, ami tulajdonképpen egy komplett fejlesztőcsomag. A szoftver Windows Vista és XP, valamint openSUSE és Ubuntu Linux operációsrendszerekre érhető el.

Bővebb információk a gyártó weboldalán lelhetőek fel.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

29. Wolfheart
2009.09.28. 12:22
Én is akarom h a winampom a vidkarin fusson jól
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. jani00
2009.09.28. 13:17
Üdv érdekes ötlet már várható volt ,hogy a vga is számolni fog ugyanis baromi erősek ezek a mai vasak reméljük tényleg fogunk profitálni 4cpu mag +1 gpu hát hajrá ati akkor az nv mehet a >#&-ba

Sajna megbántam az ati kártyát mert nv sokkal jobban támogatja a játékot ,de lehet ezzel a lépéssel az ati most kenterbe veri mert hát számolni is kell rengeteget egy pc vel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Kane54
2009.09.28. 13:43
"Sokkal jobban támogatja" hát ja pénzzel, de a GPU egy vasat sem ér...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. leviske
2009.09.28. 14:31
Hmm... ez az Ubuntu/SUSE rész izgisen hangzik. A végén még az OpenCL-nek köszönhetően a Linux beéíri támogatottságban a Windowst.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. arkman
2009.09.28. 14:55
leviske: Nem hiszem, hogy lejátszásról beszélt volna mihaly.hermann, inkább általánosságban. (Boinc-ot hozta példának)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. rini
2009.09.28. 15:56
Nem hiszem, hogy a játékok támogatása attól függne, hogy támogatja a dx9,10,10.1 vagy 11-et. Gyönyörű játékokat lehet csinálni a régi verziókkal is. A 11 nem hozz annyi újítást a 10-hez képest és még az se sokkal szebb mint a 9. Majd akkor beszélhetünk arról, hogy az AMD megmutatta, hogyha lesz igazi dx11 program. Jelenleg 1 program támogatja, de az is utólag került bele. Ez nekem olyan mint a Crysis mondvacsinált dx10 támogatása. Használt néhány dx10 effektet aztán kész. A TWIMP pedig nem volt rossz ötlet csak szúrta az AMD támogatók szemét, mert nem akarták elfogadni hogy az nV. kártyákon jobban mennek a játékok. Az AMD-nek is kellet volna csinálni egy ilyen programot és akkor nem lett volna gond. A mostanában megjelenő játékok már az AMD támogatásában jelennek meg, ha nem úgy mennek akkor az AMD-t kell szidni nem a TWIMP programot. A másik az új kártya. Azért majdnem mindent megdupláztak benne és csak 30-35%-al erősebb mint a gtx285 1920-as felbontásban. Ennél nagyobb felbontást nagyon kevesen használnak kis hazánkban. Az átlagos felhasználókat jobban érdekli az 1280,1650-es és a most már terjedőben levő 1920-as felbontás. Ezekben a felbontásokon már nem is olyan nagy az előnye. Ettől független azt mondom, hogy jó, meg erős kártya,de nem a 2560 meg az fölé kellett volna optimalizálni. Na ez hosszú lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Phantomstr...
2009.09.28. 17:32
"Azért majdnem mindent megdupláztak benne és csak 30-35%-al erősebb mint a gtx285 1920-as felbontásban."

A GTX285 egy (jórészt) DX10-es kártya ami már jó ideje van piacon, az 5870 egy friss 2 hetes kártya. Kíváncsi vagyok a 10.2-es drivernél mennyi lesz abból a 30-35%-ból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. arkman
2009.09.28. 18:16
Főleg úgy, hogy még nincs is hozzá hivatalos (normális, végleges) driver, mert az első ami tényleg támogatja az a 9.10 lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. rini
2009.09.28. 19:48
Ezt most úgy mondjátok mintha a driver megváltaná a világot. Nézzétek meg a driverek tesztjeit ahol a 8.3-at a 9.6-tal hasonlítják össze. Mindösszesen 5%-kal lett gyorsabb több mint egy év alatt. A driverek fejlesztése nem annyira a sebesség növelésére szolgál, mind inkább a programokban a hibákat és a stabilitást igyekeznek javítani vele. Nem csak az AMD-nél hanem az nV. és Intel megoldásoknál is. A másik, hogy nem csak a dx11-el ellátott kártyák vonhatók bele a nem grafikai számításba, hanem a dx10-es kártyák is. Sőt ebben az AMD terméke messze lemarad az nV termékétől mivel az nV erre tervezte a kártyáit (gpgpu), míg az AMD tipikus grafikai megjelenítésre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. arkman
2009.09.28. 20:38
rini: Ott nem változott alatta a GPU, most pedig változott, és még nem követték ezt driverrel. (előző generációs driverrel megy még az új kari is) De az igaz, hogy nagyon nagy csodát nem lehet várni tőle.
Lehetett DX11 előtt is használni a GPU-kat általános számításokra, viszont most lett szabványosítva (OpenCL, Compute Shader) eddig is volt Cuda, meg Stream SDK, viszont el kellett dönteni a fejlesztőknek mit támogatnak nvidia/ati (inkább nvidiát választották a támogatás és a felépítés miatt), most nem lesz ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Oggy
2009.09.28. 21:43
zseniális
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. rini
2009.09.28. 21:53
arkman - viszont az open cl nem az AMD találmánya, hanem egy csomó cég megbízta az AMD-t, hogy fejlessze ki, köztük az nV is. A Stream a válasz az nV Cuda platformjára AMD részről, csak még nem igazán lehet kihasználni. Az open cl még nem elfogadott szabvány. Most rakták le a Cronos Inc. asztalára elfogadtatás céljából. Másrészt ezt miden kártya támogatni fogja, tehát nem előny egyik félnek sem.Már bocs, hogy ezt kell mondanom, de a mostani kártya egy duplájára növelt 4870/90 dx11-el felturbózva és a simd tömbök dx 11-hez való optimalizációjával. Úgyhogy a mostani gpu. sem változott olyan sokat. Inkább a g92 és gt200 változtatására lehet hasonlítani a mostani változtatást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nattila77
2009.09.29. 08:54
rini: talán azért nincs "akkora" fejlesztés az uj ATI-kban, mivel már az x1900 sorozattal ráléptek egy utra, amit az nvidia azóta sem igazán akar támogatni? az ATI megoldásai évek óta naprakészek, az nV meg inkább a játékfejlesztőket pénzeli (le), hogy a ezer éves architekturájukra optimalizálgassanak - mindhiába, elég csak megnézni a teszteredményeket

nV-nél csak nevezgetik a dx9 romjaikat évről évre át, fejlesztés nuku, az ipar meg nyilván nem akar egy félig támogatott API-t (dx10-11) elfogadni, igy is panganak a pécés eladások. a régesrégen úttörőnek számító nvidia (32bit, TnL) mára egy megfáradt és korrupt politikushoz hasonlítható - csak nyűg a nyakunkon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. rini
2009.09.29. 13:37
nattila77 - ráléptek egy útra, melyet az nV nem támogat. Ugyan mond el nekem miért kellene követni egy másik cégnek, aki másban látja a fejlesztés irányát. Évek óta naprakészek? A HD2900 naprakész volt? Kétlem. Aki megvesz egy ilyen eszközt az nem jövőre akarja azt használni hanem azonnal, mivel egy év múlva már a múlté. A nevezgetésben igazad van, de ezt megtette az ATI is a 9200- asoknál.Az ,hogy nem fejlesz ez hülyeség. Legfeljebb nem fordít annyi figyelmet már ezeknek a termékeknek a tovább fejlesztésére. Fejlesztett helyette mást, számára fontosabb dolgokat.(pl, Cuda,Ion, Tesla, stb). Másodsorba az AMD sem erőltette meg magát a fejlesztések során. A mai kártyáik még mindig a 2900-as tovább csiszolgatása. Egyszer hajtottak végre benne komolyabb arhitektuális változtatást amikor a 3870 megjelent. Azóta nagyobb részt csak dupláztak, belerakták a 10.1-et majd megint dupláztak és beletették a 11-et. Itt tartunk most. Ez nekem pontosan olyan mint amit az nV csinál. Ezzel nem azt mondom, hogy nem voltak kisebb fejlesztések, de korántsem akkorák mint néhányan felmagasztalják. Miért nem tisztességes? Ezt fejtsed ki nekem bővebben. Azért mert létrehozta a TWIMP-et. Nem kényszerített senkit, hogy odavigyék optimalizálni a programokat. Pénzt adott a fejlesztőknek, hogy támogassák a kártyáit. Lehet, hogy ha nem ad pénzt az a játék soha nem készül el, mert nem lett volna miből. Másrészt jó pár játékban az AMD gyenge driverei tehetek róla hogy nem tudtak normálisan játszani az emberek. Jó példa a 8.7 es driver(ha jól emlékszem), ahol találtak egy hibát a driverben és azt kijavítva néhány programban jelentősen meg nőtt a teljesítmény. Ilyen a sokat szidott Crysis is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. rini
2009.09.29. 20:44
mihaly.hermann - Én sem akarom védeni az nV-t mert nem az én dolgom. Csak idegesít ha sok ember semmi mást nem tud csinálni mint fikázni a másik termékét, ráadásul olyan légből kapott információkból amit soha nem is mondott (pl: az nV nem támogatja a dx11-et). Soha nem mondott ilyet az nV. Azt mondta, hogy nem az dx11 fogja eladni a kártyákat. Mondom ezt úgy, hogy körülbelül azonos mennyiségű kártyám volt mindkét oldaltól. Mind kettőnek voltak jobb és rosszabb termékei, és lesznek is. A konzolok valóban dx9-et támogatnak és pont ez fogja vissza a dx10/11 fejlesztéseket. Nem az nV. A ps3-ban nV 7800-as kártya van míg az xbox 360-ban ATI kártya található.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. StevyXIX
2009.09.29. 20:49
R600-as széria van benne, abba van hardware-es tasszeláció ami sokat dob rajta, PS3 ezt nem tudja.
NV csak PhysX-et erőlteti, ami kicsit unalmas azért ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. StevyXIX
2009.09.29. 21:04
Nem, ezzel csak hátráltat mindenkit, ez nem fejlesztés, ha beraknak valamit ami másik rendszeren már csak azért se fut normálisan (mint kiderült PhysX ha processzor rendereli csak egy magot használ ki, pedig quadok se ritkák már), szóval újabb gyomorforgató húzás csak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. rini
2009.09.30. 02:08
Ja persze, ha az AMD kártyákba raknak bele valamit, amit nem használhat se az nV. sem az Intel akkor az nem gyomorforgató, ugye? Mutassál nekem olyan xbox 360-as játékot amelyik használja a hardveres tesszelációt. Az xbox-ban már régen leálltak a támogatásával mert nem tudta kiszolgálni a rendszert. Arról tudsz, hogy a 4xxx-es és az alatti kártyáknál az AMD a driverekben letiltja a tesszelációt és csak az 5xxx-es sorozatnál fogja engedélyezni. Akkor ezt minek nevezed, ha nem gyomorforgató húzásnak. A másik, hogy a PhysiX az nV tulajdona. Szerintem azt csinál vele amit akar. Felajánlotta az AMD-nek támogatásra, de az AMD a Havokot támogatta. Akkor mért kellene engedélyezni, hogy fusson más kártyákkal?Sok olyan program van amivel a cégek rendelkeznek és a másik csak fizetség ellenében juthat hozzá.Mindenki támadja az nV-ét, mert zárt platform a Cuda, de érdekes, hogy senki nem támadja az AMD Streamet mert az is zárt platform. Nagyon érdekes.
Egy kis adalék a dx11-hez: - Ramiris 2009-es partnernap. Az előadás Ion-nal és Tegrával kezdődött, azonban volt meglepetés is. Az eddigi hiedelmekkel ellentétben az nVIDIA nyíltan kiállt a DX11 mellett. Sőt, még idén, az év vége előtt bemutatják saját DirectX 11-es videokártyájukat, ami Igor (a cég képviselője) szerint erősebb és gyorsabb lesz, mint eddig bármi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. tibi27
2009.09.30. 05:31
Asszem ezzel a tesszelációval kampányoltak is,mégozzá a 4xxx ezres széria kijövetele elött,ami arra szolgál hogy a gpu leveszi a terhelést a cpu-ról,amikor 4850 volt a gépembe nem éreztem semmi féle gyorsulást,utánna ugyan ez volt a 4870-el,mostanára lesz belőle valami,de úgy néz ki hogy ez nem volt akkora baj mint hogy az nv dx 11-es kariaik késnek,ugye?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. bajszi
2009.09.30. 09:29
(rini @ 2009 Sep 30, 01:08) Ja persze, ha az AMD kártyákba raknak bele valamit, amit nem használhat se az nV. sem az Intel akkor az nem gyomorforgató, ugye?

Miért kell " PhysiX "-et telepitenem ha /nem használomATI vga/ játszani akarok bizonyos játékokkal ?????
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. rini
2009.09.30. 12:04
mihaly.hermann - Egy éve 4850-es kártya volt a gépemben. Telepítettem az nV-re optimalizált játékok. Telepítéskor ablak fel - Kérdés. Akarja telepíteni a PhysiX szoftvert? - Válasz NEM. Tovább.
Hát AMD kártyán tényleg nem jó.Van ilyen is, de én még olyannal nem találkoztam, hogy ne kérdezte volna meg. A válasz az Open cl-re itt van a cikk utolsó három mondatában.Idézem"Maga az OpenCL programnyelv egyébként egy nyílt forráskódú, licenc díjaktól mentes megoldás, amely több platformon is zökkenőmentesen használható. Erre a programnyelvre épül az ATI Stream SDK, ami tulajdonképpen egy komplett fejlesztőcsomag. A szoftver Windows Vista és XP, valamint openSUSE és Ubuntu Linux operációsrendszerekre érhető el".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. bajszi
2009.09.30. 12:51
(rini @ 2009 Sep 30, 11:04) mihaly.hermann - Egy éve 4850-es kártya volt a gépemben. Telepítettem az nV-re optimalizált játékok. Telepítéskor ablak fel - Kérdés. Akarja telepíteni a PhysiX szoftvert? - Válasz NEM. Tovább.

És játék inditásánál PhysiX -hiányára hivatkozva el sem indul .........emlékeim szerint anno talán a Colin McRae Rally 2004 is ilyen volt, s?t volt olyan amelyik a PhysiX frissitéséért is rinyált az elmult majd 6 év során amióta ATI-t használok.
Néhány esetben olyan ez mint a dx frissités megkérdezi nyomhatsz nemet csak utánna ne csodálkozz.....ha nem m?ködik,hanem telepíts.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. rini
2009.09.30. 13:24
bajszi - Most hülyeséget írtál ezzel a Colin McRae Rally 2004 programmal(Nem azzal, hogy ilyen van benne,nem tudom). De a programot 2002-03-ban írták. Kinek a tulajdona volt akkoriban a PhysiX. Hát nem is az nV. volt a tulaj. Érdekes, de én mindegyik programban vagy telepítéskor vagy a menüben kitudtam kapcsolni. Lehet, hogy más fajta játékokat játszunk ill. szeretünk, de a Colin 2004-re én is emlékszem, pedig nem szeretem pc-n az autós játékokat. Nem is játszottam vele sokat. Ezeknél a régi PhysiX programoknál a külön fizikai gyorsító kártya használata volt ajánlott. Az nV 2007-08-ban vásárolta fel a céget. Azt nem várhatod el tőlük, hogy minden mások által ír ilyen régi programban kijavítsa a hibát. Ha nV kártyád lett volna akkor valószínűleg működne is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rini
2009.09.30. 13:32
A Colin 2004-hez biztos, hogy semmi köze az nV-nek, lévén nem az nV volt a tulaj.2008 elején vásárolta fel.A Wheelmanról nem tudom, hogy PsyhiX-et támogat vagy nem. Én telepítéskor általában engedélyezem vagy nem a PhysiX lehetőségét, de ahol felteszi kérdezés nélkül, ott a menüben ki is lehet kapcsolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. tibi27
2009.09.30. 14:11
rini:Ghost Reacon is ilyen volt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. rini
2009.09.30. 14:39
Az első vagy a második. Nem mindegy. Az elsőt szintén nem az nV idejében készítették. Most nézem a másodikat amelyik nekem is megvan mert azt adták az ASUS 8800gtx-hez. Ez támogatja a PhysiX-et, bár nem játszottam vele. Úgyhogy lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. StevyXIX
2009.09.30. 14:54
(rini @ 2009 Sep 30, 02:08) mihaly.hermann - Egy éve 4850-es kártya volt a gépemben. Telepítettem az nV-re optimalizált játékok. Telepítéskor ablak fel - Kérdés. Akarja telepíteni a PhysiX szoftvert? - Válasz NEM. Tovább.
Igen, csak akkor nem indul a játék se (tapasztalat).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. arkman
2009.09.30. 15:43
(rini @ 2009 Sep 30, 11:04) A válasz az Open cl-re itt van a cikk utolsó három mondatában.Idézem"Maga az OpenCL programnyelv egyébként egy nyílt forráskódú, licenc díjaktól mentes megoldás, amely több platformon is zökken?mentesen használható. Erre a programnyelvre épül az ATI Stream SDK, ami tulajdonképpen egy komplett fejleszt?csomag. A szoftver Windows Vista és XP, valamint openSUSE és Ubuntu Linux operációsrendszerekre érhet? el".
Mir?l beszélsz? Nézz már utána az OpenCL-nek mert olyanokat tudsz írni, hogy csak nézni lehet rajta...
Nem véletlen, hogy nem akarja használni a physx-et az AMD, van már nekik egy kvázi szabványos megoldásuk (Havok), amit sokkal többen/nagyobbak támogatnak, mint az nvidia kis physx-ét. (Ez majd akkor fog látszani, amikor az intel is gyárt videokártyákat, amikben alap lesz a hardveres havok támogatás.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bajszi
2009.09.30. 16:46
(rini @ 2009 Sep 30, 12:24) bajszi - Most hülyeséget írtál ezzel a Colin McRae Rally 2004 programmal(Nem azzal, hogy ilyen van benne,nem tudom). De a programot 2002-03-ban írták. Kinek a tulajdona volt akkoriban a PhysiX. Hát nem is az nV. volt a tulaj. Érdekes, de én mindegyik programban vagy telepítéskor vagy a menüben kitudtam kapcsolni. Lehet, hogy más fajta játékokat játszunk ill. szeretünk, de a Colin 2004-re én is emlékszem, pedig nem szeretem pc-n az autós játékokat. Nem is játszottam vele sokat. Ezeknél a régi PhysiX programoknál a külön fizikai gyorsító kártya használata volt ajánlott. Az nV 2007-08-ban vásárolta fel a céget. Azt nem várhatod el t?lük, hogy minden mások által ír ilyen régi programban kijavítsa a hibát. Ha nV kártyád lett volna akkor valószín?leg m?ködne is.

Teljesen mindegy PhysiX már akkor is és mindig nv kártyához volt köthet?,nekem már a "PhysiX" önmagában elég hogy borsódzon a hátam teljesen mindegy ki a tulaj
/AGEIA PhysiX/.........az nv logó a játék elején meg a másik allergén reakciót kiváltó dolog,de azért ilyen játékokkal is játszom.....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!