iPon Hírek

Apró grafikus vezérlőt mutatott be a Vivante

Dátum | 2013. 10. 12.
Szerző | DemonDani
Csoport | MOBILTELEFON

A Vivante legújabb szellemi tulajdona (IP) amilyen nagy lehetőségeket rejt magában, annyira kicsi lett. Az újdonság ezúttal nem az óriási számítási kapacitásával fogja elkápráztatni az érdeklődőket, inkább a lehető legjobb energiahatékonyság került a középpontba. A Vivante a távol-keleti régióknak köszönhetően egyre nagyobb piaci részesedést szerez magának, ezzel együtt pedig a nagyobb vállalatok is jobban odafigyelnek a vállalat tevékenységére. Ez pedig pont jól is fog most jönni a számukra, ugyanis egy egészen újszerű megoldással álltak elő, aminek bizony komoly létjogosultsága lehet a jövőben, így sokaknak az érdeklődését felkeltheti. Azt ugye már senkinek sem kell felvázolni, hogy az okostelefonok terjedésével egyre több viselhető, úgynevezett kliens szerepkörben tetszelgő kütyü bukkan majd fel a piacon. Okosórákkal és okosszemüvegekkel minden bizonnyal már mindenki találkozott valamilyen formán, és ez a kör csak bővülni fog az emberi képzelőerőnek köszönhetően.

Nos, ezeknek az eszközöknek a belsejében legalább annyira speciális hardverrel futhatunk össze, mint amennyire maguk a termékek is azok. A legtöbb esetben egy Cortex-M3 processzor kerül elő ezeknek a fejlesztésekor, jobb híján meg egy régebbi SoC-t vesznek elő, így van ez például a Samsung órájánál, vagy a Google Glassnál. Eddig meglehetősen kevés, ilyen különleges igényekre szabott megoldással álltak elő a chipgyártók, de eleve szűkös az a kör, amiből összeállíthatják a megfelelő lapkát. A Cortex-M3 mag mellé például tökéletesen illik majd a hírünk alanya, a Vivante legújabb grafikus egysége. A GC400L ezeknek az igényeknek szeretne megfelelni, és a tulajdonságainak listáját elnézve, bizony jó esélyekkel indul a népszerűvé válás útján. A GC400L IoT (Internet of Things) az összes, itt szükségesnek vélt API-t támogatja. Az új GPU alkalmazásával a fejlesztők egyebek mellett használhatnak OpenGL ES 2.0, OpenGL, OpenCL, OpenVG, DirectX 11, WebGL, Renderscript / FilterScript API-kat is. A GC400L teljes egészében kevesebb mint egy négyzetmilliméteres kiterjedésű (0,8 mm²), amennyiben az adott chip, amin ez helyet foglal, a TSMC 28 nm-es HPM gyártási eljárásával készül. Ezzel pedig a Vivante aprósága kiérdemelte a világ legkisebb OpenGL ES 2.0 támogatást nyújtó megoldásának járó címet. Az új IoT GPU optimalizálva lesz Android és beágyazott Windows rendszerekre egyaránt, így erre sem lehet panasz. A támogatott maximális felbontása 1280 x 720 képpontos. Az alkalmazásával az adott kütyük felhasználói felülete akadásoktól mentesen fog megjelenni, ám az igényeknek megfelelően a fogyasztása mindenkor alacsony marad. Ráadásul arra is odafigyeltek, hogy az extrém körülményeknek is ellenálljon, így széles hőmérsékleti tartományban (-40 és 85 °C) lehet munkára bírni.

Ez a megoldás mindössze 3,2 GFLOPS kapacitással bír a maximálisan ajánlott 400 MHz-es órajel mellett, ami bizony tényleg nem sok. Ha ennél azért valamivel komolyabb megoldás iránt érdeklődnénk, akkor sem hagy minket cserben a Vivante: ilyenkor lép a képbe a GC880. A GC880 amellett, hogy kétszer erősebb, mint a GC400L, még a támogatott API-kat illetően is modernebb vonalat képvisel valamelyest. Itt már az Android 4.3-tól bevethető OpenGL ES 3.0 kihasználásra is van lehetőség. Persze a GC880 IoT GPU nagyobbra is nőtt, ráadásul nem is kevéssel, de még a maga 2 mm²-es területével is ez a legkisebb grafikus vezérlő, ami ilyen API támogatással büszkélkedhet. A Vivante IoT GPU-i a viselhető eszközök mellett sok más területen is érvényesülhetnek, ez csak egyike a lehetőségeiknek. Arról a bejelentés során nem esett szó, hogy mikor és hol debütálhat az extra apró GC400L, avagy a kicsit komolyabb társa.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. bszoke88
2013.10.12. 10:34
LOL azzal foglalkozom, hh lehetne open source drivert csinálni hozzájuk...
van egy csapat, akik nagyon benne vannak a témában, én meg próbálok segíteni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!