iPon Hírek

Aprók nagyban - 03.26.

Dátum | 2013. 03. 26.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Tényleg törődik a fejlesztőkkel a Sony A Sony Computer Entertainment America fejlesztői kapcsolatokért felelős vezetője, Adam Boyes akadt a mikrofon végére a GDC 2013-on, ahol arról kérdezték, ami a hatásköre: a Sony kapcsolatáról a fejlesztőkkel. Boyes elmondta, manapság már nagyon empatikusan közelítenek a stúdiók felé, közvetlenül beszélnek velük, hallgatnak rájuk, és a visszajelzéseik alapján fejlesztik a ökoszisztémát. Elárulta, ez számukra egyfajta fókuszcsoportos tesztelés is, ahol rájöhetnek, hogy ők (a Sony) miket csinálnak rosszul, és milyen procedúrákon kellene változtatniuk annak érdekében, hogy a fejlesztőknek könnyebb dolguk legyen. Ennek eredménye, hogy például néhány esetben eltekintenek a javítások "megadóztatásáról". Normális esetben ugyanis a Sony (és az MS is) pénzt kér azért, hogy egy-egy játékot patchelhessenek a készítők. Ám erről az indie stúdiók esetében lemondtak, hogy könnyebb legyen az adott tartalmat kijuttatniuk a világba, főleg, ha egy súlyos hiba javításáról van szó. Ez a dolog egyébként annyira komoly, hogy például a Fez-hez azért nem érkezett javítás az Xbox 360-ra, mert a fejlesztők nem akarták kifizetni az aránytalanul magas összeget a Microsoftnak. Battlefield 3-visszatekintés a negyedik rész bejelentése előtt Habár a megjelenéskor nem mindenki volt teljesen elragadtatva a Battlefield 3-tól (főleg annak egyjátékos részétől), végül is a DLC-kkel együtt hatalmas sikert aratott az anyag, a DICE méltán lehet büszke magára. Ennek örömére készítettek is egy visszatekintő videót, mielőtt még ma este a Game Developers Conference 2013-on bejelentenék a Battlefield 4-et. Érdekességek és belsős információk hangzanak el a videóban, így megtekintése erősen ajánlott.
Watch Dogs - elemezzünk A Ubisoft egy érdekes nevű előzetessel állt elő, melyben a játék egyik karaktere elemzi azt a játékmenet bemutatót, amit a Sony PlayStation 4-es konferenciáján láthattunk. Nem mindennapi koncepció.
Rettenetesen alulteljesített a Square Enix minden húzóneve Már beszámoltunk arról, hogy a nem éppen fényes üzleti eredményeket követően lemondott a Square Enix ügyvezető-igazgatója, Yoichi Wada. A teljes üzleti jelentésből kiderül, a kiadó legnagyobb húzónevei alulteljesítették az elvárásokat, főként ennek tudható be, hogy rettenetes helyzetbe került a japán vállalat. A Sleeping Dogsból augusztusi megjelenése óta mindössze 1,75 milliót sikerült eladni, a Hitman: Absolutionből november óta 3,6 millió ment el, a Tomb Raiderből pedig egy hónap alatt 3,4 millió fogyott. A Square Enix jelentése szerint mindegyik szám csalódás, még az utóbbi is. A legnagyobb hibának azt tekintik, hogy valamiért Észak-Amerikában nem sikerült megszólítani a vásárlókat, így ott alig-alig fogynak a játékaik, az összes eladás kétharmadát Európában realizálták. A Rayman Legends majd eladja a Wii U-t A Rayman Legends mostanában inkább negatívan szerepelt a sajtóban, hiszen a kiadó úgy döntött, hogy a PS3-ra és Xbox 360-ra elkészült játék megjelenését eltolja majdnem egy évvel, hogy azok egyszerre jelenjenek meg a Wii U-verzióval. Miközben a Ubisoft Montpellier csapata lázadozik és protestál emiatt, a Ubisoft Fance-tól Xavier Poix úgy véli, amíg a Nintendo igazán nagy címei be nem futnak a Wii U-ra, a Rayman Legends lesz az egyik legnagyobb játék, ami eladja majd a konzolt. Poix megjegyezte, ezzel nem azt akarja mondani, hogy játékuk egy kategóriában versenyez a Nintendo-exkluzívokkal, mégis úgy gondolja, emiatt venni akarják majd az emberek a Wii U-t. Merész kijelentés, főleg, hogy a játék megjelenik az előbb már említett konzolokra is. Teljes GTA: Vice City a GTA 4 motorjával Mindig meghökkentő, hogy a Grand Theft Auto-játékok köré szerveződő rajongótábor milyen ambíciózus, meghökkentő dolgokra képes. Most éppen a sorozat kedvelői között legjobb epizódnak tartott Vice Cityt készíti el a Garju67 néven futó modder a GTA 4 motorjára, és a cucc valami elképesztően jónak tűnik. Egyébként ő az az elmebeteg, aki korábban a GTA 3-at átültette a Rockstar RAGE-motorjára, szóval van tapasztalata.
Még van közönsége a single player játékoknak Az éppen zajló Game Developers Conference egyik fő témája, hogy bár az utóbbi időben komolyan uralkodtak a multiplayer-játékok, főleg az FPS-ek, valójában nagy közönsége van még mindig a kizárólag egyjátékos élményekre koncentráló anyagoknak is. Erről egyébként Harvey Smith, a Dishonored vezető designere beszélt, aki szerint nem egy konkrét műfajra, vagy stílusra kell ráfeküdni, hanem minden ciklusban ki kell tölteni a még hiányzó réseket. Ráadásul a divat nagyon gyorsan változik: "Ha elég öreg vagy, emlékszel még, hogy egy időben a live-action játékok voltak a menők. Később jöttek az MMO-k, a közösségi játékok, a multiplayer shooterek, és így tovább." - mondta a veterán, de hozzátette, inkább úgy tűnik, hogy egyre újabb típusú játékok jelennek meg, akiknek újabb közönsége lesz. Tágul a piac. Ez pedig Smith azt jelenti, hogy ugyanúgy lehet sikeres egy bizonyos típusú játék, miközben marad hely egy egészen más stílusúnak is: míg a nép szereti a single player játékok halálát skandálni, befut egy olyan sikercím, mint a The Sims, vagy éppen a Bioshock Infinite, melyek csavarnak egyet az addigi formulán. Ráadásul a különböző stílusok kedvelői között sok az átfedés: szerinte attól, hogy valaki DOTA-rajongó, még nem jelenti azt, hogy nem fogja megvenni a Skyrimet, vagy éppen ha valaki Dishonored rajongó, nem veszi meg az aktuális Maddent. Smith azzal zárta, hogy a közönség egyre nagyobb, egyre változatosabb játékok fogyaszt, és még közel sem áll a játékipar ahhoz, hogy elérje ezeknek a határait.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. Leeroy
2013.03.27. 00:22
Jómagam a GTA4-re húzott San Andreas-t próbáltam, az nem jött be, rettenetesen bugos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Sediqwe
2013.03.27. 04:25
9 millió eladott játék, nyilván ezek csak a húzó nevek.
A TR: 50€ tehát 170.000.000€
A H:A 35€ tehát 126.000.000€
A SD: 50€ tehát 87.500.000€
Nem nézem a gyüjtői változatokat.
Ez összesen mint bevétel:
383.500.000€ legyen most 1 € 300ft.
115.050.000.000 ft.
Tehát MI A JÓ ÉDEST csinálnak azok ott hogy 115 MILLIÁRD forint nem elég 3 nyomorult játék kifejlesztéséhez úgy hogy VASTAGON nyereséges legyen???? Ha ez nem egy nevetséges kamu sztori akkor SEMMI!!!!!
KAMU.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Shinjiii
2013.03.27. 08:08
Hát ha szart adnak el, akkor nincs min csodálkozni. Ezeken a kiszámított adatokon kívül biztosan vannak egyéb kiadások is, gondolom. De én nem értek hozzá, nem ítélkezem. Viszont még csak folytatják ezt a kalap marhaszart nem érő FF XIII-at, akkor felőlem akár csődbe is mehet az egész. FF VII-et akar mindenki (igaz, mindenki elméjében halott már), nem az ilyen ócskaságokat, mint amik a legutóbbi kiadásaik. Sajnos már ezek is hozzáadják mindenhez a nevüket. A TR talán egy igényesebb játék, bár sok dolgot elbaltázott benne a fejlesztő cég.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dragon83
2013.03.27. 08:13
Sediqwe, azért ez nem ilyen egyszerű. Annak az 50 eurónak kb a fele, ami a kiadóé, a többi a terjesztőé, a platform royalty és egyéb költségek. Ami azt jelenti, hogy a te számolásod alapján máris "csak" 190 millió euró a bevételük. Tegyük fel, hogy a három játék fejlesztése darabonként 50 millió euró (tudom, hogy nem pont ennyi, de azért átlagban valahol itt lehetnek). Tehát együtt az 150 millió kiadás és 190 millió bevétel. Egy ilyen nagy cégnek 40 millió bevétel nem elfogadható. Tudom, hülyén működik a rendszer, de a befektetők nagyobb nyereséget várnak az AAA címektől, amikre ennyit költenek.

Igen, szomorú.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. magerg
2013.03.27. 08:44
Normális esetben ugyanis a Sony (és az MS is) pénzt kér azért, hogy egy-egy játékot patchelhessenek a készítők.
... na, ezért járna egy-egy sün!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Kobest
2013.03.27. 08:57
Sediqwe: Sajnos ehhez hozzátartozik az is, hogy a fejlesztői költségek valami rettenetes nagyságúak. Nézzétek csak meg egy-egy, AAA kategóriás játék készítőinek listáját a credits alatt: nem ritka, hogy tíz percig jönnek elénk a nevek.

Azért elgondolkodtató, hogy ilyen milliós példányszámok ellenére is veszteséges a cég. (Tomb Raiderből egy hónap alatt 3,4 millió? Korábban ez csúcssikernek számított.) Könnyen lehet, hogy maga a cég túl nagy, sok benne a pénznyelő vagy túl nagy a bürokrácia is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. MrFox
2013.03.27. 12:40
magerg : valamivel vissza kell fogni a fejlesztőket abban, hogy olyan fizetős public beta-kat adjanak ki, mint pl. a Skyrim azzal a mentalitással, hogy majd úgyis patchelik agyba főbe. Meg lehet nézni, pécére havonta jött ki új folt, általában olyan, ami az előző folt bugjait javította, és általában dobhattad a kukába az addigi mentéseidet. Konzolon azért 25x jobban meggondolták, mit és miért csinálnak a patchokkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Sediqwe
2013.03.27. 12:42
Jogos, a Steam lenyel pl 30% ot, szerintem terjesztők se többet, akkor lesz kb 80 milliárd forint, egy egy programozó ha kap havi nettó 1 misit, akkor ez bruttó 2misi, az az 40.000 fejlesztő 1 havi munkája, ha 2 évig csinálnak egy játékot akkor ugye legyen 100 ember, 2400 millió az az 2.4 milliárd 1 játékra, bőven túl számolva hiszen nem mindenki kap ennyit.
az az a 3 játék 2 évi fejlesztési díja kb 10.000.000.000 ft, hol a maradék 70 milliárd? hm?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Sediqwe
2013.03.27. 12:46
A patch dolog teljesen jogos szerintem, az XBOX arra van hogy felhőtlenül játsz, ne kelljen már minden egyes fát újra patchelni, igenis legyen agyon tesztelve (elvárnám ezt PC-n is, de itt ugye a sok féle hardware miatt ez szinte lehetetlen)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MrFox
2013.03.27. 12:52
Sediqwe : pécén valóban sokféle a hardver, de elvileg a directx / windows az egységes platform, nem is szabadna a hardvernek bekavarnia - persze ennyit a szabványos programozói felületekről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Sediqwe
2013.03.27. 17:22
A directx valóban egységes, ellenben az Nvida, Amd , Intel kártyák már nem, a generációk sem, dx 9a b c 10 10.1 11 re ne is tegyek említést, míg az Xboxok ugyanazon platformot nyomják gyak 6 éve max az sdk tud többet, de kevesebbet tuti nem!! ne hasonlítsd össze a 1 gép 1 alaplap 1 videókártya 1 oprendszert a
1 gép 10000 alaplap tipus, 100 féle memória összeállítás 1000000 videókártya 6-10 féle oprendszer és a dx ek végeláthatatlan párosításával
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. zsomboro
2013.03.28. 08:32
Sediqwe
Ami a költségeket illeti ne feledjük el, hogy nem csak a programozót kell megfizetni. Pl. nem számoltál a marketing költséggel, ami több tíz millió dollár, és nem számoltál az adókkal. Nem tudom hol adózik a Square Enix, de gyanítom már csak ÁFA elvisz egy újabb 20%-ot.
A maradt összegen osztozik a Crystal Dynamics és a S.E., még vonj le belőle kisebb tételeket, mint pl. helpdesk fenntartás, tesztelés, iroda bérlés, motion capture, voice over. Ráadásul senki nem mondta, hogy veszteséges volt a játék, csak nem hozta a prognosztizált eladási számokat. A Tomb Raider állítólag 5+ milliónál lesz sikeres http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-03-27-single-player-ip-will-cause-problems-for-square-enix. Gondolom azt el fogják érni, ha már az első hónapban megvolt több mint fele, de a Sleeping Dogs eléggé bukásnak tűnik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. zsomboro
2013.03.28. 08:39
Áá bocs, látom az adókkal számoltál, akkor nem szóltam, de a többi tétel még hozzáadódik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!