iPon Hírek

Az álcaruha jövője

Dátum | 2012. 01. 13.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Hiába állnak elő a fejlesztők ilyen-olyan hightech berendezésekkel, a katonák legjobb barátja a „láthatatlanságban” még mindig az adott terepviszonyoknak megfelelően kifestett álcaruha, a kamuflázs. A dolog működőképességének hátterében az áll, hogy egy jól eltalált mintázat megzavarja az agy észlelőképességét: az összemosott minták elrejtik viselőjének körvonalait, így ő kevésbé lóg ki a környezetéből.

Ezért is nagyon fontos az adott területi viszonyokhoz leginkább passzoló mintázat eltalálása. A wilmingtoni székhelyű Special Operation Apps ennek a problémának a hatékonyabb megoldására dolgozott ki egy szoftvert. A program kombinálja az adott területről készült műholdak, valamint gépi és emberi felderítők által készített képeket, és ezekből létrehoz egy területspecifikus mintázatot, amelyet rögtön az anyagra lehet nyomtatni. Mivel az eredeti képek különböző fókusztávolságokkal készültek, az álca a mélységérzetet is megzavarja, így még hatékonyabb, még nehezebb lesz az esetleges gépi vagy emberi szemlélőnek egyetlen objektummá összerendezni a különböző mélységélességű mintákat. Az újítást egyelőre a különleges egységek tagjai használják, de lehet, hogy már ők sem sokáig, mert még ennél is jobb fejlesztések következnek.


A Special Operation Apps nemrégiben ugyanis megkezdte egy olyan adaptív anyagfajta szabadalmaztatását, amelynek gyakorlatilag hajlékony kijelzőként működik, és bármilyen környezethez képes alkalmazkodni. Termoelektromos funkciók hozzáadásával pedig akár viselője hőjelét is megváltoztathatja. 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. shaddam
2012.01.13. 16:37
OctoCamo?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Gerrrrry
2012.01.13. 16:47
Crysis láthatatlanság
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Redtea
2012.01.13. 16:59
We want Nanosuit )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. balazska2
2012.01.13. 17:04
Gerrrrry: Egyetértek, avagy kaméleon lehet innentől az ember
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Tapir_606
2012.01.13. 17:52
hah, jól le vannak maradva...
angliában már 2002ben ráhúzták ezt Bond Aston Martin-jára
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. pjszilard
2012.01.13. 18:07
kamuflázs

Jee ez designed hungarische woo.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. mitvegyek
2012.01.13. 19:20
Nem a németek használtak először tereptarka álcát?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. DogTheDog
2012.01.13. 19:37
tobb okori nemzet is hasznalt optikai alcat parhuzamosan,talan a kinaiak voltak az elsok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. YuGabe
2012.01.13. 19:43
Lol, hogy a Crysisra asszociáltak páran... OctoCamo-ról még nem hallottatok nyilván...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. shaddam
2012.01.13. 21:04
YuGabe : Tudatlanok a szenteim.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. szabtam
2012.01.13. 21:51
"Nem a németek használtak először tereptarka álcát?"

hegyi vadászok: sítalp + fehér ruha. az sem volt rossz...

de az igazi a flexibilis kijelzőből való ruha. ami real time-ban felméri a terepet, és azt jeleníti meg. van már ilyen prototípus harci jármű, ruha még nem tudom...
de a hőkamerát elég nehéz átverni. hacsak a hightech ruha felszíne a környezet hőjét is nem tudja szimulálni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. szabtam
2012.01.13. 21:51
"Nem a németek használtak először tereptarka álcát?"

hegyi vadászok: sítalp + fehér ruha. az sem volt rossz...

de az igazi a flexibilis kijelzőből való ruha. ami real time-ban felméri a terepet, és azt jeleníti meg. van már ilyen prototípus harci jármű, ruha még nem tudom...
de a hőkamerát elég nehéz átverni. hacsak a hightech ruha felszíne a környezet hőjét is nem tudja szimulálni...

jellemző, hogy a krájzisznál megrekedt az agyatok.
ezt akkor is előhozzátok, ha egy 2 milkós, professzionális quadro vga kerül szóba. mintha a fantázia és az életcél egyeseknél a crysis-nál véget érne.
széles látókörű, gazdag élete van egyeseknek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mada
2012.01.13. 22:12
B*szhatják az ilyen olyan mintájukat, ha a testhőjüket nem tudják elrejteni a hőkamerák és hőérzékelős távcsövek elől!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Saint
2012.01.13. 22:19
az első álcaruhákat, 300.000 évvel ezelőtt a felső paleotilikum-ban már használták, elrejtőzésre a vadak elől, és vadászatokra, is. kisebb nagyobb sikerrel.
de hadászati célokra , kb Ie 5000 évvel, legalábbis a mai kutatások szerint ez volt az az időszak, más tudosok még korábbról beszélnek....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. karhu szabt...
2012.01.13. 23:31
De igen a németek hegyi vadászok a fehér ruhával kezdték a német páncélosok meg a "pöttyös" mintával, amit azóta is folyamatosan fejlesztenek mindenfelé. A svájci katonáknak van egy nagyon hasonló mintás ami a régi németre emlékeztet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Cukrosbacs...
2012.01.14. 00:07
Nekem a Predator jut eszembe ha álcáról van szó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. pjszilard
2012.01.14. 04:59
Sherlock Holmes 2 az igazi alcaruha, a Rozsaszin Parduc 2 is hasonlo.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Vendég-Ven...
2012.01.14. 09:15
"de a hőkamerát elég nehéz átverni. hacsak a hightech ruha felszíne a környezet hőjét is nem tudja szimulálni..."

"B*szhatják az ilyen olyan mintájukat, ha a testhőjüket nem tudják elrejteni a hőkamerák és hőérzékelős távcsövek elől!"

Pedig a cikk elég világosan fogalmaz: termoelektromos funkciók...
Ha a ruha elég jó hőszigetelő, akkor kevés energiával le lehet hűteni a külső felületét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Vendég-Ven...
2012.01.14. 18:27
Mikrobi: Ezt most komolyan írod? Gondolkozzál még egy kicsit.

Segítség: Minek hatására kezd a hő terjedni (vezetéssel vagy áramlással) egyik helyről a másikra?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Vendég-Ven...
2012.01.14. 21:03
Mikrobi: Látom, megtanultad a leckét, csak még nem egészen érted.

A segítő kérdésem arra próbált rávilágítani, hogy a konvekció és a hővezetés hőmérséklet-különbség hatására lép fel. A sugárzás hőmérséklet-különbség nélkül is fellép, ezért nem vettem be a segítő kérdésbe.

Nos, akkor gondolkozz el azon, miképpen akarod árnyékolni a sugárzást. Az álcaruhánál a reflexió mint teljes megoldás kizárt, mert vákuumot kellene benne fenntartani, hogy ne léphessen fel konvekció vagy hővezetés. De még ha valahogy refelexióval oldanád is meg a dolgot, a testednek meg kell szabadulnia a termelt hőjétől, különben megfősz a ruhában, nem?

De maradjunk az árnyékolásnál. Vajon mi történik az árnyékolással, ha nem képes tökéletesen visszaverni a hősugárzást, sőt esetleg még hővezetéssel és konvekcióval is hő jut bele. Esetleg felmelegszik, amitől sugárzással szabadul meg? Ekkor aztán elkezdheted árnyékolni az árnyékolást, majd az árnyékolás árnyékolását s.í.t. ad infinitum.

Elképzelhető, hogy valami (elég széles) infravörös tartományban működőképes metaanyagokkal akarják megoldani a hősugárzás álcázását. De a fölös hőt akkor is le kell adnia a szervezetnek, igaz, ez esetben egyszerűbb módon is megoldható.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Vendég-Ven...
2012.01.15. 00:19
"pedig a te elméleted szerint a testről konvekcióval felszálló levegőnek is sugározni kellene és a kamerának látni kellene. De látsz a bőrtől távolabb bármit is, ami sugároz? Nem. Akkor meg miről beszélsz?"

Én ilyet nem állítottam, így inkább az a kérdés, TE miről beszélsz.

"Szerinted a gázkonvektor vagy a kályha mögé miért szoktak alufóliát tenni? "

És szerinted az alufólia nem melegszik fel eközben?

De OK, tekerd körül magad alufóliával (fényes oldala befelé), várj pár percet, majd csinálj magadról hőfényképet.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. jozsefm
2012.01.15. 07:49
Túl van ez egy kicsit misztifikálva. Lehet hogy tökéletesen hatékony egy lövész katona pontlövő fegyvere ellen, de mit ér egy területet lezáró tüzérségi, vagy pásztázó géppuska tűz estén.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. klaszlo
2012.01.15. 13:21
Baromi sokat, tekintve, hogy a felderítők (legyen az humán vagy UAV) jelentései alapján adják meg a tüzérségnek a lefedni kívánt terület koordinátáit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Vendég-Ven... jozse...
2012.01.15. 13:55
"de mit ér egy területet lezáró tüzérségi, vagy pásztázó géppuska tűz estén."

Ezzel az erővel azt is kérdezhetnéd, mit ér egy atombomba ellen.

Egy felderítő csapat vagy kis létszámú egység azonban igen hatásosan elrejtőzhet ezzel az eszközzel. Egyebekben maximálisan egyetértek klaszlo véleményével.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Squall85
2012.01.16. 09:43
2 dolog jutott eszembe:
-Metal Gear Solid 4
-America's Army 2-ben volt egy pálya, ami inkább players vs AI volt, az volt a neve, hogy interdiction. Minden iszonyat egyszínű volt és a kissé ködös folyosókon alig lehetett kiszúrni az ellenfelet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!