iPon Hírek

Az autonóm jármű és a gyalogos esete

Dátum | 2012. 04. 30.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A MIT munkatársai megoldották azt a problémát, amely egyelőre még nem létezik, de módszerük idővel tényleg hasznos lehet. Képzeljünk magunk elé egy jövőbeli utcát: sétálgatunk, nézegetjük a kirakatokat, majd úgy döntünk, hogy át akarunk menni a túloldalra. Körülnézünk a zebra előtt, és azt látjuk, hogy egy sofőr nélküli, autonóm gépkocsi tart felénk. Az autó lelassít, majd megáll. Honnan tudja ilyenkor a gyalogos, hogy a kocsi valóban észlelte? Honnan tudjuk, hogy megvárja, amíg átérünk, és nem hajt át rajtunk a zebra közepén, ha nem vagyunk képesek szemkontaktussal, intéssel, bólintással kommunikálni a sofőrrel.

Kent Larsen csoportja kidolgozott egy megoldást a problémára. Egy elektromos autóra szemekre hasonlító lámpákat szereltek, valamint egy XBox 360 Kinect szenzorait. A „szemek” a gyalogos felé fordulnak, amikor a szenzorok érzékelték a járókelőt, és villogó kék LED-ek villannak fel, hogy egyértelmű legyen: a jármű észlelt minket. Ezzel egy időben a szintén felénk forduló hangosbemondón keresztül a kocsi rendszere közli, hogy biztonságosan átkelhetünk. Fehér LED-ekkel is ellátták a jelzőrendszert, arra az esetre, ha még erőteljesebb módszerek kellenek a gyalogos figyelmének felkeltésére.


A szintén beszerelt hangradaros érzékelők azt figyelik, hogy a gyalogos ne kerüljön túl közel az autó oldalához. Ilyen esetben a kerékre szerelt színes LED-ek zöldről sárgára, majd pirosra váltanak, ahogy egyre kisebb a távolság.

Pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, hogy autonóm járművek furikázzanak közöttünk. Mostanra a Google már saját verzióját teszteli, az autógyártók pedig egyre több olyan opciót szerelnek be járműveikbe, melyek előbb-utóbb opcionálissá fogják tenni a sofőr számára a vezetést, valahogy úgy, ahogy a repülőgép pilótája be- és kikapcsolgatja a robotpilótát. A BMW állítólag jövőre piacra dobja autonóm gépjárművét, amely 40 km/órás sebesség alatt lesz képes önműködően haladni.

A sofőr nélküli járművek lehetősége tehát sokkal valószerűbbnek tűnik manapság. Minden bizonnyal még éveknek kell eltelnie, mire ezek valóban a városok utcáira kerülhetnek, és akkor is valakinek kötelező lesz a volánnál ülnie, hogy ha gond van, közbeavatkozhasson.


 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. CyberPunk6...
2012.05.01. 07:13
csak elmondom újra a szokásosat, technikailag már több éve készen állunk erre, csak lassan kell csöpögtetni az újdonságokat, a jobb megtérülés miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. CyberPunk6...
2012.05.01. 07:14
Egészen konkrétan a gps polgári alkalmazása kellett, mert a rendszer többi része már addigra rendelkezésre állt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. atti2010
2012.05.01. 07:52
CyberPunk666 Itt nem csak a csépéktétesről van szó hanem a biztonságról is, mindent nagyon aprólékosan ki kell tesztelni mert nem csak arról van szó hogy "jaj belefagyott a Crysisbe a PC-m" hanem emberéletekről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kex
2012.05.01. 08:04
Mi van, ha egy vak ember szeretne átkelni? Jön több autó, az egyik bemondja, hogy mehet, a másik meg elüti, mert esetleg nem "látja" az elsőtől. Ilyen nem lehet? Illetve kell ilyen hátulra is, a képen úgy látom egyenlőre, hogy csak elöl van, de jó megoldás.

Ami viszont még felmerült bennem, hogy hogyan ismeri fel az autó, ha át akar kelni egy gyalogos? Sokszor csak áll valaki az út szélén, mert vár valakire, vagy beszélget. Ilyenkor elvileg megáll az autó, jelzi, hogy átkelhet a gyalogos, és vár, ameddig át nem kel. Ha egy idő után elindulna, akkor nem lenne biztos, hogy nem üti el.

Illetve van még az, amikor egymás után több gyalogos kel át, bár gondolom figyeli, hogy mikor nincs már az út szélén senki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. freyr
2012.05.01. 12:27
Szerintem az ilyen autóknak és a gyalogosoknak nem szabadna eleve keresztezni egymást, mert az emberi tényezőt nem lehet kiszámítani, sokszor egy ember se tudja eldönteni, hogy mit akar a gyalogos, nemhogy egy nagyon kezdetleges mesterséges intelligenciával rendelkező gép. Plusz meg kéne oldani, hogy az autók egymással is kommunikáljanak, hogy ne csak érzékeljék, hanem tudják is, hogy a körülöttük lévők merre és hogyan akarnak menni, így számítva ki az útvonalat és sebességet. A gyalogosoknak meg zebrák helyett felül- vagy aluljárókat építeni azokon az útszakaszokon, ahol mehetnek autók maguktól. Illetve inkább a gyors közlekedésnél lenne értelme, 40 alatt kevés embernek van szüksége "robotpilótára", inkább 120 felett kéne közlekedniük, viszont olyan útszakaszokon csak ilyeneknek, hisz előre kiszámíthatnák akár a teljes útszakaszra, hogy mikor, milyen sebességgel és hol kell menniük a célba jutáshoz.
Persze, valahol el kell kezdeni és az nem lehet az autópálya, de a cél inkább az legyen, mint a kisvárosi közlekedés. Na meg amit írtam, hogy gyalogosnak sose kelljen autóúton átkelnie. Csak ezzel lehetne garantálni 90%-ig, hogy nem történik baleset. Amúgy ki lenne a hibás, ha ilyen kocsi elcsapna valakit? Az autógyártó, a szoftverfejlesztő vagy a sofőr, aki nem vette észre, hogy az autó nem azt teszi, amit kéne, esetleg már késő volt átvenni az irányítást?

CyberPunk666: lehet, de az embereket meg túlbecsülni nem szabad. Nem az a kérdés, hogy egy gép tud-e szabályosan közlekedni, hisz egy gép azt teszi, amit programoztak neki. De egy ember...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. CyberPunk6... freyr
2012.05.01. 12:30
nagyon alulbecsülitek a gépeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. vivanto
2012.05.02. 09:00
@CyberPunk666
Két szó, programhelyesség bizonyítás. Nem véletlen hogy a párizsi metró programját - ami lényegesen egyszerűbb - 3 évig fejlesztették és validálták olyan szakterületen dolgozó mérnökök és programozók, amiket máig a legjobban fizetnek és nagyon keveset tudnak csak képezni még a legjobb egyetemek is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Lehel3d
2012.05.02. 12:09
Nénike átkelés közben elesik, kocsi keresi a szemkontaktusst... nincsen, akkor mehet...
Városban annyi minden történik, és kiszámíthatatlan. Vegyük a robogós pizzafutárokat, bringás futárokat, hogy nincs az a számítógép, program, ami az ezzel járó helyzeteket kezelje.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6... vivan...
2012.05.02. 14:22
Azért egy "on air" beüzemelésű, valóságban nem tesztelhető rendszer, ami egyetlen cég kiszolgálására készül, nem egy kategória egy világméretű projekttel, amit rengetegen fejleszthetnek, korlátlanul tesztelhetnek...

Tökéletes program nincs ezt én is tudom, viszont az emberi irányítás is NAGYON messze van a tökéletestől. az embernél nagyobb biztonsággal és pontossággal működő biztosan készíthető.
Amúgy az első példányok szinte biztosan kormánnyal, pedálokkal fognak jönni, és a vezető ugyanúgy meglesz, de már csak beavatkozni fog, ha szükséges.

illetve, ha ezek tényleg elterjednek, úgyis tele lesznek az utcák ezeket segítő funkciókkal, hogy még biztosabbak legyenek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!