iPon Hírek

Bárkit lehallgathat az amerikai és a brit titkosszolgálat?

Dátum | 2015. 02. 26.
Szerző | DemonDani
Csoport | MOBILTELEFON

Az NSA és a GCHQ mozaikszavak évekkel ezelőtt valószínűleg az emberek javának semmit sem mondtak, mostanra viszont már sokaknak rögtön az amerikai, valamint a brit titkosszolgálatok jutnak eszébe ezeknek a hallatán. Mindez nagyjából egy személynek, Edward Snowdennek köszönhető, aki 2013-ban rengeteg titkos dokumentumot hozott nyilvánosságra, ezzel kirobbantva minden idők legnagyobb kémbotrányát. A „Snowden-ügy” keretén belül azóta is folyamatosan derülnek ki újabb és újabb részletek, ezúttal a SIM kártyák lehallgatásának egyik módszerére derült fény.
Az Edward Snowden által nyilvánosságra hozott iratok szerint az amerikai és az angol szervezetek egyaránt feltörték a világ legnagyobb SIM kártyákat gyártó vállalatának rendszerét, és ellopták a titkosítókulcsokat, hogy azzal szerezzék meg a felhasználók adatait, beszélgetéseit. A kémszolgálatoknak a Gemalto rendszerébe sikerült beférkőzni, így tehettek szert azokra a kódokra, amikkel gyakorlatilag teljesen kiszolgáltatottá tehetőek a hálózati kártyák, ezáltal pedig a mobilok. A lehallgatási lehetőséghez egyébként hivatalos úton is hozzájuthatnának a biztonsági szolgálatok, ahhoz viszont bírósági engedélyek szükségesek, és ilyen esetekben mindent dokumentálni kell. A hekkertámadással felhajtott kódokkal viszont ezt bármikor megtehetik, és így semmilyen nyoma nem marad a műveleteknek.
A titkosítókulcsok segítségével ráadásul nemcsak, hogy lehallgathatóak a pillanatnyilag folyó hívások, hanem akár visszamenőleg is megszerezhetőek adatok, üzenetek, valamint az adatforgalomba is betekintést lehet így nyerni. Ez akár azt is jelentheti, hogy más alkalmazások által bonyolított kommunikációt is figyelni tudnak a szervezetek, noha a különböző appok további titkosításokat alkalmazhatnak – bár, mint az mostanra kiderült, a kémszolgálatok előtt nem sok zárt ajtó van már. Az Intercept által közzétett dokumentumok (24 oldalról beszélhetünk) egyébként a legkevésbé sem frissek már, ezek a GCHQ-tól származnak, még 2010-ből. A mobiltelefonok lehallgatása egyelőre megtippelni sem lehet, hogy jelenleg milyen méreteket ölt, de sejthető, hogy az elmúlt években még komolyabb eszközökhöz nyúlhattak az „illetékesek”. És persze az sem jelenthető ki, hogy csak az amerikai és a brit kémszervek férhettek hozzá ily módon a felhasználók adataihoz, hiszen más nagyhatalmak is előszeretettel folyamodnak már digitális támadásokhoz az információszerzésért.
A Gemalto 44 országban képviselteti magát valamilyen formán, és 1,5 milliárd felhasználó veszi igénybe a termékeit. A hálózati kártyák mellett – kissé ironikus módon – biztonsági szoftvereket fejlesztenek és telepítenek, illetve bankkártyákon szolgálatot teljesítő chipekkel is foglalkoznak. Az ügy súlyosságát jól jelzi, hogy a holland székhelyű vállalat világszerte 450 mobilszolgáltatóval (pl. AT&T, T-Mobile, Verizon, Sprint) van kapcsolatban, és kizárólag a tavalyi évben hozzávetőlegesen 2 milliárd SIM-et gyártottak le.
Az ügy kirobbanását követően a vállalat azonnal kezdeményezte az eset kivizsgálását, és mostanra kiderült, hogy a baj szerencsére nem annyira komoly, mint amilyennek elsőre tűnt. A Gemalto kijelentette, hogy az NSA és a GCHQ valószínűleg ténylegesen elkövette a kiszivárgott aktákban felbukkant hekkertámadást, és tényleg rossz kezekbe kerülhettek a digitális kulcsok. De! A közlemény szerint ez a módszer valójában a modernebb hálózatokat egyáltalán nem érinti, az említett szervezetek csak azokat az információkat szerezhették meg, amik 2G-s hálózatokon cseréltek gazdát, a 3G és a 4G esetében biztonságban voltak a felhasználók adatai. Ráadásul a 2010. és 2011. évekre korlátozódhat ez a betörés, így a legújabb SIM-ek sem érintettek az ügyben, csak a néhány évvel korábban forgalomba bocsájtott lapkák. A Gemalto látszólag nyugodt, és magabiztosan kezelik az ügyet, ami azért az enyhítő körülmények ellenére sem éppen apróság. Gondoljunk csak bele, hogy 2010-11-ről van szó, ekkor pedig azért még sokkal fejletlenebbek voltak a hálózatok, mint napjainkban – a 4G LTE például a legkevésbé sem volt természetes –, ráadásul a fejletlenebb országokban még most is igen gyakori, hogy csak 2G lefedettség elérhető. Illetve az androidos készülékeket 2G hálózatok használatára is lehet korlátozni a jobb üzemidő elérése érdekében, így akár véletlenül is állandó veszélynek tehették ki magukat a felhasználók.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. FaL
2015.02.26. 14:12
clickbait... tényleg elég most már ezekből a "hírekből", minek a kamu pánikkeltés, hergelni az embereket feleslegesen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Cavalli87 FaL
2015.02.26. 14:18
olvasgass egy kicsit úgy kompletten a Snowden botrányról, és fuss neki még egyszer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. FullGas
2015.02.26. 14:30
Most őszintén ezen meg kéne lepődni?? Úgy hallgatnak le vagy figyelnek meg ahogy akarnak. Elég naiv aki ezt nem így gondolja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. MR_47
2015.02.26. 14:30
A címre válaszolva: kb. ez a helyzet már egy ideje.
A végén a magyarázkodás elég megmosolyogtató, persze nem meglepő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. MR_47 FullG...
2015.02.26. 14:34
Vagy naiv, vagy nem akar róla tudomást sem venni, és homokba dugja a fejét. Azonban ahhoz, hogy homokba dugd a fejed, előtte le kell térdelned!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. TheM374
2015.02.26. 14:35
Elsősorban egészségükre
Másodszor megtudják hogy egésznek sokan Facebookoznak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Cavalli87 TheM3...
2015.02.26. 14:42
Az személyeskedés, ha azt mondom, hogy ne legyél ennyire korlátolt?

Hagyjuk már ezt, hogy "csak a terroristáknak meg a bűnözőknek van félnivalója", mert ahogy változik a politikai széljárás, lehet, hogy holnap már pornónézésért vagy szocialista nézetek terjesztéséért fognak lecsukni.

Arról nem is beszélve, hogy tudtommal demokrácia van! Teljesen mindegy mire akarják felhasználni (biztos lehetsz benne, hogy nem a terrorizmus ellen, mert abban nekik is elég jelentős szerepük van, de ez más téma), egyszerűen ez sárba tiporja a jogaidat! Érted? Ahhoz sincs közük, hogy Anyukáddal mit telefonálsz, és ahhoz se, hogy a barátnőddel mit beszélsz facebook-on, mert ez a te saját életed! Lehet, hogy téged hidegen hagy, nekem viszont eldurran tőle az agyam, hogy a valagamban turkálnak!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. TheEnginee... Caval...
2015.02.26. 15:06
Lényegében egyet értek az általad preferált eszmével!
DE...
Ha Te úgy gondold Ő korlátolt, akkor én is felvállalom a személyeskedést, és azt mondanám, hogy Te pedig naív vagy. Egy rózsaszín utópiában valós elvárás lenne, hogy ne tartsák kontroll alatt a "világot" (kisbetű, igen!). A "titkos szervezetek" létjogosultsága pedig szerintem minden kérdésen felül szükségszerű. A kis hangyaszerű életeink annak köszönhetően olyan egyszerűek (na nem a saját szemszögünkből) hogy vannak csoportok, akik koordinálják azt. A káosz jó dolog, csak éppen természeténél fogva veszett rövid ideig létezik...

Azon a fogalmon, hogy lehallgatás túlhaladtunk. A korrekt megfogalmazás az adatgyűjtés volna, mivel ismereteim szerint a 90-es évek közepétől MINDEN elektronikus kommunikációs adat el van rakva. Innentől kezdve kár azon morfondírozni, hogy ki mit csinál, miért, és hogyan... Régi mese ez.
Inkább az érdekelne, mi más van még, amiről ilyen drasztikusan kell elterelni a "közönség" érdeklődését...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Kajafun
2015.02.26. 16:02
Zyxel NSA325...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.26. 16:12
Snowden egy áruló se több, se kevesebb, aki azon felül, hogy a saját országának a biztonságát (akarta/nem akarta) veszélybe sodorta, nemcsak a többi ország békéjét/biztonságát, de emberek életét is veszélybe sodorta.
Ha nem lenne az emberek elméjén a vadliberális extrém mértékű individualizmus eluralkodna, észre vehetnék, hogy bizonyos dolgok nagyobbak mint ők, mert akár tetszik, akár nem Te is, én is, szomszédban Pista bácsi is rohadtul jelentéktelenek vagyunk a -rossz megfogalmazás, de- "közjó" fenntartásához viszonyítva.
Lehet itt pattogni, hogy ne nézzék az emailemet, ne hallgathassák le a telefonomat, ne láthassák a kamerákkal ahogy a wcn ülök, stb. de ezek a dolgok BŐVEN megérik azt, hogy ezáltal akár csak EGY merényletet is meg lehessen akadályozni, vagy egy ilyen állat terroristát le lehessen kapcsolni. Aki a saját hülyeségeit emberi életek elé helyezi az nem csak végtelenül önző, de alapvetően buta is.
A demokrácia fogalmát meg az emberek 99.9%-a (köztük láthatóan Te is) rosszul tudja, az nem azt jelenti, hogy azt csinálsz amit akarsz és ahhoz másnak semmi köze... nagyon nem! A demokrácia, pontosabban a modern demokratikus berendezkedések (mert demokrácia, a szó szoros értelmében ma sehol nincs a világon és legutóbb az ókori Athénban volt, ahol egyébként remekül meg is bukott) azt jelentik, hogy az emberek megválaszthatják a vezetőiket, akik a mandátumukkal az őket megválasztóknak tartoznak felelősséggel. A szabadságjogok meg a többi bullshit a modern demokrácia felfogás származtatott értékei csupán.

Száz szónak is egy a vége, a világot a jelen stabilitásban fenntartani igenis szükséges mindenről tudni és elhiheted, ha nem vagy terrorista rohadtul senkit nem érdekel hogy mit beszélgetsz másokkal! Nem lesz sósabb a leves, vagy nem lesz alacsonyabb a potenciád attól, hogy "lehallgatnak"...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Hawaii
2015.02.26. 17:08
Te, birka, te! Bégetni se merj, szenderedj vissza tüstént! Majd az aktuális propagandabérenc megmondja ki a farkas, boszorkány, vagy terrorista. Ok-okozati összefüggésen merengned sem megengedett!

A nemzeteket önkényuralom alatt kevesek érdeke mentén senyvesztő hatalmi koncentráció ellenszere az átláthatóság, felelősségre vonhatóság és a cselekvő többség egységes fellépése. Ám a tömeg csordaként fogalmatlan, a fizetett médián keresztül figyelme megosztható, ébersége csitítható, a zabolázatlan titokszolgák megfigyelése révén pedig szándéka kiolvasható, mielőtt az az egyénben felsejlene.

Te, birka, te! A farkas a barátod, szenderedj vissza, de tüstént!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. DemonDani FaL
2015.02.26. 17:18
Bárcsak clickbait lenne. Az én tollamból biztos, hogy soha nem fogsz clickbait hírt olvasni. Nincs értelme, és én is elítélem az olyasfajta írásokat. Sajnos a Snowden-ügy a legkevésbé sem clickbait dolgokról szól, és a cég magyarázkodásából látszik, hogy ez sem egy kósza pletyka.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. TheEnginee...
2015.02.26. 19:36
FaL... Van nálad pont, de ennyire szerintem nem drasztikus a helyzet.
Azt azonban el kellene fogadnia az arrogáns emberi természetnek, hogy a szabadsággal, melyre olyan nagyon áhítozik, felelősség is jár. Ahhoz pedig hogy bánni tudjon vele, nagyobb létékű értelem (vagy inkább megértés) szükséges.
Én sem tartom jó dolognak, hogy total controll felé haladunk, de ez olyan mint a kettős tömegű lendkerék. Az is az egyszerű user kényelmét szolgálja, aztán meg prüszköl, ha sokba kerül. Nem az egyetlen megoldás, de okkal azt használják. (szerintem baromság)
Nincs tökéletes rendszer, avagy a mutató, vagy a gyűrűs fogja bánni azt a harapást, vagy így vagy úgy.
És ne legyünk naivak se. Ez hatalomról szól, semmi másról. Csak valahogy el kell fogadtatni.
Ők akkor nyugodtak, ha nagyobb a botjuk a másikénál. Majd ha globálisan megtapasztalják, hogy van más út (nem csak a lendkerék), akkor lépünk egyet. Kérdés hogy előre-e vagy hátra.
PLUR
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. pdx06
2015.02.26. 20:04
Okoseszközök minden porcikája alkalmas a kémkedésre. Akárki használhatja a kamerát, mikrofont, gps-ről a helyzetet is láthatja ha megvan a megfelelő képzettsége és háttere.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. istvankiss...
2015.02.27. 08:51
Látjuk és halljuk, amit következmények nélkül megengednek nekünk és elhisszük belőle, amit hinni akarunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Cavalli87 FaL
2015.02.27. 10:39
Akkor az az egyetlen észérved, hogy erre azért van szükség, hogy a terroristákat elkapják, és megelőzzék a terrorcselekményeket! Szerinted egy több ezer éves múltra visszatekintő kultúra, akiknek az élete arra épül, hogy Allahot szolgálják, és mindenki más ellenség, majd e-mailezgetni fognak, meg tabletezni? Összedugják a fejüket a sátraikban, és megbeszélik amit kell, amint jutottak valamire, repülőre ülnek, elmennek a külföldi testvéreikhez, és azoknak is elmondják személyesen, hogy mi a kotta. Azok a mailek, meg telefonbeszélgetések, amiket a titkosszolgálat a "nép" elé tár, na az a bullshit! Te meg még el is hiszed, az a szomorú, pedig az írásod alapján elég intelligencia szorult beléd, vagy csak felcsaptad a szótárt. Szeptember 11 óta vonult be a köztudatba a terrorizmus, addig ismételgették a szót, amíg be nem égett az emberek agyába. Így legalább van mire fogni a kémkedést, lehallgatást, van ok a háborúra....ja, hogy az egész tetves állam kőolajon fekszik, biztos csak véletlen. Terrorizmus.....meg a f*szom, az....
Privát szféra, ne ez az amire vágynék, ha már szarért hugyért gályázunk, hogy fenntartsuk magunkat. Rajtunk jelentéktelen hangyákon kaszálják a nagy lóvét, és annyival nem tisztelnek meg, hogy ne vájkáljanak a magánéletünkben. Pedig hatalmas erő lenne a tömegek kezében, csak mindenki inkább a homokba dugja a fejét, és azt mondja, hogy hát igen, a mai világban erre szükség van. Kb. annyira, mint az intelligens kukára, ami elkapja a szemetet akkor is, ha mellé dobod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. orimate
2015.02.27. 11:36
Úgy látom ketté vált a "tömeg".

Szerintem ebbe sosem lesz igazság, mert különböző intelligencia szinttel rendelkezünk. Olyan ez mint az, hogy a német autópályán nincs sebességkorlátozás. Nálunk mi lenne? Vagy, hogy a sörgyárban alanyi jogon jár napi 2-3 üveg sör. Itthon mi lenne? Amíg én nem iszok olyan országban sem, ahol "megengedik" addig vannak emberek, akik a tiltás ellenére is állandóan tintásan vezetnek. Szóval, amit ezzel akartam...
Fel kell nőni a szabadsághoz. Valaki már megtette és az szenved a hülyék miatt létrehozott szabályok és kontroll miatt. Prüszkölök én is az új rendőrségi kamerák miatt, de amikor nap, mint nap látok nem egy embert, aki szándékosan átmegy az olyan piroson, ami előtt én a mellette lévősávban meg tudok állni kényelmesen. Na olyankor mondom azt, hogy kell a kontroll az ilyen szemetek miatt. De ezzel magam ellen beszélek, mert én sem szeretem kiteregetni a szennyest, mert CSAK az én dolgom. Sokszor találkozok olyan programokkal amik alapértelmezésben küldi a használati statisztikáimat. Kiveszem az X-et, de csak reménykedhetek, hogy a háttérben nem lapátolja tovább az adataimat. Ez nyilván bosszantó és sértő az olyan embernek, akinek esze ágában sincs ártani másnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Cavalli87 orima...
2015.02.27. 12:03
Arról nem is beszélve, hogy amíg van kapacitásuk ilyen mennyiségű információ feldolgozására, addig arra is lenne, hogy szűrjék a vizsgáltak halmazát. Mert mondjuk szerintem k*****vára semmi közünk nincs ahhoz, hogy vigasztalom mondjuk Édesanyámat, mert elveszítette két gyermeke közül az egyiket, vagy éppen szerelmet vallok a páromnak. A veréb, amelyik átmegy a piroson, az szűrhető egy olyan kamerával, ami a lámpa mellé van szerelve, de pl. van Győrben egy barátom, akinek a lakásával szemben van felrakva egy térfigyelő, és telibe belát az ablakon. Na ez mi??? Megmondom én! Fasizmus!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. fofoka
2015.02.28. 00:49
Ennek semmi köze a demokráciához. Itt nem az sérült, hanem a jogállamiság. Az ügynek az a tragédiája, hogy a hatóságok nem mutatnak jogkövető magatartást. Ez Jóskapistát sem fogja arra ösztönözni, épp ellenkezőleg. Hova vezet ez? Anarchiához.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kiskoller
2015.02.28. 07:28
Terrorizmus nem létezik.

Pár évente van egykét "nagyobb" esemény, amelyben meghal pár tucat/száz ember.

Eközben milliónyi ember hal meg egyéb bűnözés/baleset/betegség során, amikbe aztán tizedannyi energiát/erőforrást nem áldoz Amerika.

Az egész csak boszorkányégetés.

Igen, van egy pár vallási/egyéb fanatikus, igen, ezek néha fel akarnak robbantani valamit. Igen, ezt meg kell próbálni megakadályozni. De ami most folyik az már jóóóóóóóval túl mutat ezen.



NEM az a lényeg, hogy megfigyelik, ahogy a vasárnap esti családi összejövetelt szervezem.
NEM az a lényeg, hogy megtudják, hogy te este 10 órakor Angry Birds-t futtatsz
NEM az a lényeg, hogy megtudják, hogy te nagy Justin Bieber fan vagy.

Hanem az a lényeg, hogy ezek a hatóságok nyíltan megszegték azokat a törvényeket, amelyeket pont azért hoztunk létre, hogy a hatóságok a tömegek érdekeit szolgálják, és ne fordítva!

Az a lényeg, hogy ha egy ennyire durván kontroll alatt tartó országban egy Hitler kategóriájú ember demokratikus módon hatalomra jut, akkor megszűnik annak a lehetősége, hogy őt demokratikus módon lemondassa a nép!

Ha totális megfigyelés zajlik, semmilyen tömegrendezvényt/tüntetést nem tudsz rendezni! Ahogy leírod a barátodnak, hogy azon gondolkodsz, mekkora idióta a miniszterelnököd, már fel is kerülsz a listára, holnap meg már visznek el!

Nem, nem ez a helyzet most. Nem, nem túlzok, tisztában vagyok, hogy nem visznek el a rendőrök, ha lehülyézem Obama-t, Orbán, Cameront.

Viszont SEMMI sem akadályozza meg Obama, Orbán (ha Magyarországon is ez megy), vagy Cameron utódját, hogy egy ilyen környezetet teremtsen!

Nem is beszélve az országok közötti kapcsolatokról, az megint egy más téma.



Az embereknek kicsit művelődniük kellene, egykét regényt (1984) olvasni és akkora rájönnének, mennyire szívás az, ami most megy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Asagrim kisko...
2015.02.28. 18:13
"NEM az a lényeg, hogy megfigyelik, ahogy a vasárnap esti családi összejövetelt szervezem.
NEM az a lényeg, hogy megtudják, hogy te este 10 órakor Angry Birds-t futtatsz
NEM az a lényeg, hogy megtudják, hogy te nagy Justin Bieber fan vagy.

Hanem az a lényeg, hogy ezek a hatóságok nyíltan megszegték azokat a törvényeket, amelyeket pont azért hoztunk létre, hogy a hatóságok a tömegek érdekeit szolgálják, és ne fordítva!"


+1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. TheEnginee...
2015.03.02. 16:59
Szerintem épp itt van a dologban a probléma.
Egy titkosszolgálat nem hatóság a szó konvencionális értelmében, legalább is éppen hogy nem annak kellene lennie. TÖBBEK között így lettek az ilyen szervezetek életre hívva.
/*jav.: Értem ezt úgy, hogy a megfigyelés mindig is kötelességük volt, de a GLOBÁLIS (rá)hatás gyakorlása - innen jön a hatóság - kevéssé. */
Ahogy lejjebb már hangot adtam neki, teljesen egyet értek a 21. hsz-ban idézett sorokkal, de emellett megjegyzem újra; ezen adatok birtoklása, vagy annak lehetősége is egy eszköz. Az hogy ezt milyen indíttatásból, és hogyan használják fel, az már cselekedet.
Egyébként a hatalmat (mármint azt, hogy bármi felhasználható ellenünk) mi adjuk a kezükbe. Mindig voltak hatalmasok, és hatalmasabbak, csak régen a bot hosszában és számában mérték, ma meg PetaByte-okban...

Csak az van veszélyben, akinek van mit vesztenie. Egész jó úton haladunk ahhoz, hogy egyáltalán ne legyünk veszélyben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim TheEn...
2015.03.02. 17:22
"Csak az van veszélyben, akinek van mit vesztenie. Egész jó úton haladunk ahhoz, hogy egyáltalán ne legyünk veszélyben. "

A szabadlábon levő emberek háromnegyedét be lehetne varrni valamivel (nagyobb részét kalózszoftver birtoklásáért), ez csak annak a kérdése, hogy hol szabod meg a határt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TheEnginee... Asagr...
2015.03.02. 18:25
Ismét be kell látnom, szemernyi véleménykülönbség sincs köztünk.
Bár jóval magasabb arányt mernék írni, mint amit Te tettél.
De gondolom az átment elsőre is, a szarkazmus, ...is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Asagrim TheEn...
2015.03.02. 18:27
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!