iPon Hírek

Beszélő hátsó lámpát kaphatnak a jövő járművei

Dátum | 2013. 06. 26.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

A "beszélő" hátsó lámpáknak köszönhetően az adott autós vagy motoros mögött haladók időben értesülhetnek arról, közlekedőtársuk éppen gyorsít-e, fékez-e, vagy kanyarodási szándékát jelzi-e, sőt, a koncepció keretén belül a rendszer még sebességadatot is továbbíthat a mögöttes forgalom résztvevői számára. A technológia sok esetben jól jöhet - például heves zivatar vagy hóvihar alkalmával, de akár sűrű ködben is hasznát lehetne venni, persze csak addig, amíg a látásviszonyok nem akadályozzák a hátsó lámpák és mögöttes forgalom érzékelőinek kommunikációját. Az új kezdeményezés keretén belül, amely a Connected Vehicle Safety projekt nevet viseli, az Intel szakemberei és a Tajvani Nemzeti Egyetem kutatócsoportjának tagjai egymással együttműködve dolgozzák ki az új eljárás pontos technikai részleteit. A rendszer lényege abban rejlik, hogy az adott jármű hátsó lámpája fény alapú kommunikáció segítségével különböző információkat közöl a mögöttes forgalom résztvevőivel, amelyeket az adott jármű elejébe épített szenzor érzékel, majd ezeket a fedélzeti számítógép a sofőr által könnyedén értelmezhető formában jelenít meg.
A prototípus rendszer robogókban kapott helyet
A prototípus rendszer robogókban kapott helyet
Ennek értelmében akkor, ha az előttünk lévő autós vagy motoros fékez, a rendszer figyelmeztet minket, hogy már ne gyorsítsunk, hanem fékezzünk. Ugyanígy az előttünk haladó irányváltoztatási szándékáról is tájékoztat minket a rendszer - persze csak akkor, ha azt a delikvens az irányjelző segítségével azt előre jelzi. A koncepció keretén belül az adott jármű automatikusan is reagálhat az előtte lévő járművek mozgására: automatikusan lassíthat, illetve akár meg is állhat, ha a forgalmi helyzet indokolja. A bemutató alkalmával két robogón lehetett megtekinteni a rendszer korai prototípusát, amelynek fejlesztése még javában zajlik. A bemutatóról egy videó is készült, íme:
A két robogó közül az elsőnek a hátsó lámpájába építve foglalt helyet az "adó", amely a jármű mozgásával kapcsolatos információkat közölt, méghozzá a hátsó világítás, illetve az irányjelzők fényének felhasználásával. A hátul elhelyezkedő robogó kormányába építve egy 120 fokos látószöggel rendelkező fotodióda lapult, amely a fényinformáció érzékeléséért felelt. A demó rendszer még kezdetleges és helyigényes, de a szakemberek szerint a kész rendszer vezérlőegysége már egy tenyérméretű megoldás lesz. A bemutatón használt okostelefon helyett a kész rendszer esetben már a fedélzeti számítógép kijelzőjén jelenhetnek meg a különböző információk, de azt sem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy a kilométerórát tartalmazó műszeregység tájékoztatja majd a sofőrt egy extra LCD kijelzőn keresztül. Persze a fejlődést látva arra is lehet esély, hogy mire az eljárás elkészül, az autókban már LCD kijelzőn megjelenített műszeregységek lesznek. Az ötlet egyébként átgondolt és jelenlegi állapotában is érdekesnek tűnik. Az érzékelővel felszerelt járművek esetében a rendszer a fényjel-erőssége alapján dönti majd el, melyik fényforrás van a legközelebb, a különböző fényjel-források pedig a hátsó lámpa villogási frekvenciájának modulációjával különülhetnek egymástól, így egyszerre több közlekedő mozgásának "követésére" is lehetőség lesz. A koncepció segítségével az adatok internetkapcsolattal rendelkező járművek esetén akár a felhőbe is elküldhetőek lesznek, így a közlekedők már akár indulás előtt képet kaphatnak az adott térség éppen aktuális forgalmi helyzetéről, így hatékonyabban megtervezhetik útvonalukat a problémás szakaszok kikerülésével. A koncepció összességében érdekes, viszont a technológia fejlesztése most is gőzerővel zajlik, így a közeljövőben szinte biztosan nem találkozhatunk vele a mindennapokban.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Sturmtiger
2013.06.26. 18:53
Most nem azért hogy kötözködjek, de ilyet eddig is tudott a technika... féklámpának és indexnek hívták Jó az előretervezés jó ötlet valóban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. eligor
2013.06.26. 19:00
Ahol ez működhetne, ott nincs szükség rá, mert a közlekedők megfelelően viselkednek. Ahol szükség lenne rá, ott nem működik, mert Pista bácsi a Szuzukira nem fog ilyet venni, és még csak nem is anyagi okból, hanem mert "Hámééééékénehö?"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. ToMikaa87
2013.06.26. 20:34
Jónak ígérkezik. Már el is tudok képzelni egy valós helyzetet, mégpedig, hogy szépen elküldöm a mögöttem lévő türelmetlen, dudáló, bunkó sofőrt melegebb éghajlatra egy szép kis üzenettel. Bár erre akár egy, a hátsó ablak mögött lévő LED kijelző is alkalmas lenne és ahhoz még vevő sem kell, csak hogy az adott delikvens képes legyen elolvasni azt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kopidoo
2013.06.26. 20:46
Ott már rég baj van, ha nem tudja a sofőr eldönteni, hogy előtte fékeznek, vagy jelzik a kanyarodási szándékot. Az sem állja meg a helyét, hogy fényerőből dönti el, hogy melyik jármű van közelebb. Ugyanis pl. az ECE szabályozásban is alsó- ill. felső határérték van megadva fényerőre. És persze a köd és a hóesés sem teljesen homogén. Egy MSc diplomamunkának elmegy de szerintem nem több.
A beavatkozáshoz meg annyit, hogy mire ez a rendszer validálásra kerül, addigra simán millió km nagyságrendű távolságot kell teljesíteni nulla hibával. Majd meglátjuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. PeTakii
2013.06.26. 20:50
Persze, felkerül a felhőbe, onnan meg két perc leszedni, hogy melyik autó éppen hol megy Jó ötlet ez a felhőzés, de azért fura belegondolni, hogy 15-20-50 év és mindenünk a nettel fog kommunikálni, még a cipőfűzőnk is.. Ötletnek amúgy jó, de azért éles helyzetben nem állná ki a próbát.. Amugy én sem értem, mivel jobb, ha a kijelzőn villog egy nyíl, mintha az előttem lévő indexlámpáját figyelném. Mellesleg mindenki a kijelzőt bámulná állandóan, nem is figyelne előre. (Mondjuk erre is találtak már ki jó pár ötletet, hogy nem kijelzőn van, hanem rávetítik a képet a szélvédőre, a kormány fölötti részről)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Balucsek
2013.06.26. 21:13
Hát ez azért elég veszélyes tud lenni főleg ha csak a kijelzőre vezetik be, normál esetben vezetés közben csak pár percenként nézek a műszerfalra mert nem ott várom a hirtelen lelépő gyalogost a kiégett féklámpás autót a vagy az este kivilágítatlan biciklist... El tudom képzelni hogy Pistike megkapja a vadi új kocsit és egész nap a műszerfalat bámulja a táblák jelzőlámpák és forgalom helyett. Ha automatikusan megáll egy fokkal jobb, de ott is kialakulhat olyan függőség és bizalom a rendszer felé hogy elfelejt az ember az útra figyelni, és az elé kiforduló ladába úgy beledönget hogy még nézni is rossz... Valamint ezt a különböző aktív tempomatok többnyire látási viszonyok és a forgalom többi szereplőjétől függetlenül képesek lassítani vagy akár megállni is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. papus016
2013.06.26. 23:23
hu az angolja az nagyon zavaró Nem tudom hogy ti hogy vagytok vele de valahogy az Indiai akcentus engem nagyon zavar

AMugy nem rossz de az #1 vel 1etértek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Georg17
2013.06.27. 00:24
Azt a járművet már vagy 100 éve kitalálták, amit nem kell vezetni, olvashatunk rajta vagy aludhatunk is akár. Mégis oda visz, ahova menni akarunk.
Ez a BUSZ.
Nem kell tankolni, és téli gumit venni rá. Nincs rajta hitel, és szervízköltség meg adó.
A többit meg hagyják meg az anyagilag és metálisan vezetni képes, tudó, akaró embereknek. Én ennek semmi értelmét nem látom. Csak egy már meglévő technológiát akarnak betenni a kocsiba, hogy pénzt nyúlhasson le néhány tudálékos a szabadalommal. Ennyire nincs már mit kitalálni a Földön, hogy ilyenekkel szarakodnak emberek?
Inkább azt találnák ki, hogyan terjedhetne el jobban a földgáz üzemű autózás. Nem az LPG, meg az E85.

És különben is. Ha majd az elöl haladó autónak elromlik a féklámpa kapcsolója, akkor majd a mögötte levő szépen belezúg, mert se féklámpa nem fog világítani, se a rendszer nem fog jelezni a mögötte lévő kocsinak, hogy meg kellene állni. A sofőr meg ugye eleve csak dísz, hiszen az autó magát vezérli az úton.
Hamár internetes autó, meg felhő, akkor miért nem egyből a teleportáló berendezésen gondolkodnak, mint ilyen fölösleges baromságon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. m76
2013.06.27. 11:23
Ha akarnának csinálhatnának olyan autókat amik fizikailag képtelenek összeütközni. A technológia adott hozzá. Innentől kezdve minden más értelmetlen maszatolás.

Ahelyett, hogy táblákat helyeznek ki az út mellé, hogy vezess óvatosan, tegyenek ki jeladókat amiket ha érzékel az összes autóbe beszerelt tempomat 20km/ó-ra állítja a maximális sebességet. Egyszerű lenne mint a bot megvalósítani. Csak pénz nincs benne. Mert ha nincsenek balesetek nem kellenek biztosítók se, ha nincsenek balesetek karosszériásoknak sem sok munkájuk van.
Úgyhogy csak látszat újításokat hozunk be. Először légzsák, aztán utasoldali légzsák, aztán oldal, aztán függöny, aztán comb. Abban a pillanatban, hogy a technológia adott volt meg lehetett volna csinálni, hogy az autó teljes belseje egy légzsák legyen. De a gazdasági érdekek azt diktálják, hogy visszatartsák a technológiát és csak apránként csepegtessék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Atesz1987
2013.06.27. 20:47
A túl sok információ sem feltétlenül előny. Teljesen mindegy, hogy számszerűen mennyivel halad előttem a másik, úgy is a szemmértékemre kell hagyatkoznom, hogy eldöntsem mekkorát fékezzek. Tök felesleges ezt túl bonyolítani. Az indexszel, meg a féklámpával minden szükséges információt közölni tudok. Bár, aa már plusz információ, én egy olyan LEDsoros féklámpát szorgalmaznék, ami legalább 3 fokozatban jelzi a fékezés erősségét. Az ugyanis marhára nem mindegy, hogy előttem satuznak éppen, vagy csak pihentetik a lábukat a féken. Persze a követési távolság jó megoldás, de ha már mindenáron több infot akarunk adni, a fékezés mértékének közlése egy nagyon értékes információ lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!