iPon Hírek

Biodízel mikroalgából

Dátum | 2012. 01. 11.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A fosszilis üzemanyagok mennyisége, mint azt oly gyakran halljuk, korlátozott, égetésük növeli a légkör széndioxid-koncentrációját, így egyre több olyan kezdeményezés van, amely biomassza felhasználásán alapuló üzemanyagokat kínál alternatívaként. Az Angewandte Chemie című német folyóirat oldalain Johannes A. Lechner és munkatársai a Müncheni Műszaki Egyetemről szintén egy ilyen elképzelést mutatnak be: hatékony módot találtak a mikroalgákból kinyert olaj dízelüzemanyaggá alakítására.

A szójából vagy repcéből kinyert növényi olajok biztató kezdetet jelentettek a bioüzemanyag-gyártásban. Az alga ezektől lényegileg különbözik, de az eltérések csak még alkalmasabbá teszik a feladatra. A mikroalgák egyetlen vagy néhány sejtből álló kis élőlények, amelyek bármilyen vízben ‒ a tengerben is ‒ megélnek, és általában jelen is vannak mindenhol, ahol víz található. Jóval gyorsabban gyarapodnak, mint bármely szárazföldi biomassza, magas a triglicerid-tartalmuk, és nem foglalják el a helyet az élelmiszer-növények elől a szárazföldön.


Az algák pozitív vonásait már régóta ismerték a kutatók, azonban problémákba ütköztek az olaj kinyerésénél és finomításánál: az eredményül kapott üzemanyag sokszor túl magas oxigénkoncentrációjú lett és alacsony hőmérsékleten hajlamos volt besűrűsödni, vagy pedig az előállítás során használt kéntartalmú katalizátor szennyezte a végterméket. Más vegyületek viszont egyszerűen nem voltak alkalmasak a feladatra. A müncheni kutatók most erre találtak megoldást: nikkelt használnak katalizátorként egy porózus alapon, amelynek anyaga H-Béta zeolit. A kezeletlen algaolajból enyhe körülmények között (260 fok, 40 bar hidrogén nyomás) dízel-minőségű szénhidrogén keletkezik a folyamat során, amely már használható is a járművekben.

A mikroalgaolaj 88 százalékban semleges lipidekből, mono-, di- és trigliceridekből áll, amelyek 18 szénatomos telítetlen zsírsavláncokat tartalmaznak. Egy nyolc órás reakció ezt 78 százalékban alkánokká alakítja, amelyek túlnyomórészt oktadekán (C18) formájúak. A melléktermékként keletkező gázok nagy része propán és metán.

Az átalakítás egy kaszkádreakció eredménye, amelynek során először a trigliceridek telítetlen zsírsavláncaiban található kettőskötések bomlanak fel, ahogy hidrogénnel telítődnek, majd további hidrogént felvéve leválnak a glicerin-komponensről, amelyből propán keletkezik. Utolsó lépésként a láncvégi savcsoport tovább redukálódik, és végtermékként alkán keletkezik.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. pjszilard
2012.01.11. 18:02
A fosszilis üzemanyagok mennyisége, mint azt oly gyakran halljuk, korlátozott, égetésük növeli a légkör széndioxid-koncentrációját, így egyre több olyan kezdeményezés van, amely biomassza felhasználásán alapuló üzemanyagokat kínál alternatívaként.

Mier tell ertelmetlen dolgokra hivatkozni egy ujj otlethez.

A CO2 jo az kell a novenyeknek. A CO2 szint a legkorben a meleg miatt no es nem a CO2 miatt van meleg.

Tobb olajmezot fedeznek fel evente mint eddig valaha.

Akit zavar a CO2 kibocsatas az vegyen levegot, csak ne lelegezze ki, vagy verje magat ostorral minden kilegzesnel, mert tonkreteszi a bolygot. Vagy egyszeruen mutasson peldat ha ebben hisz, jarjon gyalog, ultessen fat, egyen csak novenyeket es beszeljen keveset (alacson Co2 kibocsajtas miatt).Meg persze oltson erdotuzet es vulkanokat, persze csak gyalog es csak tisztitott szennyvizzel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kiss107
2012.01.11. 18:51
pjszilard
"A CO2 jo az kell a novenyeknek. A CO2 szint a legkorben a meleg miatt no es nem a CO2 miatt van meleg."

A növényeknek valóban hasznos, és tényleg nem a CO2 miatt van meleg. A hő sokkal inkább a naptól származik és a CO2 csupán visszatartja, nem pedíg termeli.
Viszont újat mondtál azzal hogy a CO2 a meleg miatt nő. legközelebb ha melegem lesz én is termelek már egy kis CO2-ot. Az a kegyetlen sok szénhidrogén amit eléget az emberiség is csupán a meleg miatt lehet..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pjszilard
2012.01.11. 21:16
Nezz utana forras NASA.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. sensejke
2012.01.11. 21:51
Fu*k you biokémia!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. raiden
2012.01.12. 02:34
Az átlagfizetés is elfogy a hónap vége előtt két héttel, mégsem nő úgy, mint a benya ára - ami 50 év múlva sem fog elfogyni. Ne legyetek sötétek!... Biotrutymó 20 év múlva sem lesz a kúton, nemám előbb... Az, hogy elfogy az olaj, az olyan közhely kb~, mintha azt mondanám nektek, hogy meg fogtok halni. Csak rajtam jót röhögtök, a benzin árát meg megduplázzák.

No persze, én is örülök, hogy vannak törekvések, de a lényegében tekintve az, hogy alkottak még egy olyan anyagot, ami nyomás és szikra hatására elég... hát hogy is mondjam, édeskevés... Ennek az üzemanyagnak a vonzatai a fontosak, ahogy a többi elődjének is. Milyen mértékű átalakítást igényelnek a járművek, mennyire csökkenti a motor élettartamát, mennyi karbantartást igényelnek azok a gépek, amik ezzel üzemelnek stb...

Egy szó, mint száz, én úgy érzem, hogy ezek a bioetanolos témák minden alkalommal adnak a szarnak egy pofont. De mindenesetre remélem, hogy idővel értelmet nyer mindez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. balikabo
2012.01.12. 11:16
Érdemes elolvasni.
http://www.korunk.org/?q=node/8&ev=1932&honap=1&cikk=5624
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. szilaard
2012.01.16. 10:13
Az energetika témája túl nagy ahhoz, hogy ezt itt 2 perc alatt megoldjuk.
NAGYON SZUBJEKTÍV véleményem a következő:
Az energia ellátó ipar "manipulál mindent". Olajból annyi van, mint a szemét, a jelenlegi árak a kitermelési költségek fölött vannak sokszorosan - ezt afféle "kartell szisztémával" tartják fenn. A bio cucc előállítása ennél JÓVAL drágább. Az, hogy elterjed-e, csupán szabályzás kérdése (adó-rendeletek).
Másrészt én az alternatív energia előállításával szemben az energiatakarékosságot helyezném előtérbe. Azt pl. ki gondolná, hogy Paks a "felépítés és lebontás" költségei NÉLKÜL kb. 2Ft-ért állít elő 1 kWh-t? (Utóbbiakat beleszámítva már 5Ft környékére ugrik a költség!) Ezzel melyik napelem vagy szélturbina tud versenyezni???
De ha pl. a nappali és az éjszakai áram ára közt nincs különbség (pedig a kereslet/kínálat alapján 10Ft-50Ft lenne indokolt éjjel és nappal), akkor ki fog odafigyelni, hogy az éjszakai, iszonyat többletkapacitásból járassa a mosogatógépét, vagy netalán töltse a villanyautóját??? A MEGLÉVŐ energiatermelő kapacitásokat kellene/lehetne sokkal jobban kihasználni!!!

A földön és a tengerekben teremjen csak sok egészséges bio kaja az embereknek!

Az USA-ban a kukorica nagy részéből ipari szeszt állítanak elő (ilyen kőolaj árak mellett megéri), és bizony a benzinhez keverik hozzá (talán 12%-ig észre sem vehető, nem kell a motorokat átállítani, ez az "oktánszám-növelő adalékanyag".
Emiatt a kukorica sokkal drágább, mint korábban, drágább lett a sertések élelmezése, drágább a sertéshús - mindez a kőolaj árak emelkedése miatt.
EZ egy számomra (szubjektíve) nem szimpatikus folyamat.

Ezzel együtt tök jó, hogy van kutatás, minél több dologra jövünk rá, annál jobb, de lehet, hogy 100 év múlva a Marson fogunk biodízelt előállítani algákkal a "Mars-Rover"-eknek. Itt a földön pedig köolajszármazékkal működő üzemanyag cellával ÉS atomenergiából táplált akksival hajtott villanyautókkal fogunk közlekedni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!