iPon Hírek

CES 2010: bemutatkozott az Nvidia Tegra 2

Dátum | 2010. 01. 08.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MULTIMÉDIA


Az Nvidia a CES alkalmával bemutatta a második generációs Tegrát, amely már régóta a pletykák kereszttüzében volt. Az újdonsághoz a vállalat hatalmas reményeket fűz: a tervek szerint az igen-igen ütőképes SoC (System-on-Chip, azaz rendszer a chipen) megoldás forradalmasítani fogja a tábla PC-k piacát, sőt, az okostelefonok és egyéb multimédiás hordozható készülékekben is megjelenik majd.


A Tegra 2-t maga Jen-Hsun Huang, az Nvidia első embere mutatta be. A 40 nm-es csíkszélességgel készülő újdonság összesen nyolc darab egymástól független feldolgozó egységet, vagy ha úgy tetszik, processzort tartalmaz és nagyjából négyszer gyorsabb, mint az első generációs megoldás, ezzel egy időben pedig hasonló fogyasztás mellett üzemel, mint az első Tegra. A Tegra 2 500 mW-ot "eszik", így a vele felszerelt termékek 140 órán át lesznek képesek zenelejátszásra vagy 16 órán át tudnak majd HD videó lejátszani (megfelelő akkumulátor esetén).


A Tegra 2 belsejében többek között két ARM Cortex-A9-es CPU is van, amelyek 1 GHz-es órajelen üzemelnek. Ennek köszönhetően máris  kétszer gyorsabb a Tegra 2, mint a Tegra 1. Az összetevők sora persze itt még véletlenül sem szakad meg, ugyanis további külön processzorok vannak az audió- és képfeldolgozáshoz, valamint a videó kódoláshoz és dekódoláshoz. A felsoroltaknak köszönhetően a Tegra alapú rendszerek kategóriájukban ütőképes 3D-s teljesítmény kínálnak és képesek a Full HD videók zökkenőmentes lejátszására, amire önmagában egy Pine Trail platformra épülő szerkezet bizony nem képes. A Tegra 2 hardveres gyorsítást is kínál a 10.1-es Flash Playerhez, ami például a HD YouTube videók lejátszásánál jön jól. Az Nvidia új SoC megoldásához akár 12 megapixeles képérzékelő lapkát is kapcsolhatunk (digitális fényképezőgép/webkamera vagy HD kamera funkció). A gyártó állítása szerint a Tegra akár 15 hüvelykes képátlóval rendelkező készülékek üzemeltetésére is alkalmas, de összességében inkáb az 5 és 10 hüvelykes közötti képátlóval rendelkező készülékekben kapnak majd helyet. Nem szabad elfelejteni, hogy az ARM alapú megoldás nem képes x86-os programkódok futtatására, de a Windows CE, Windows Mobile és a Google Android operációs rendszerek támogatását már tartalmazza, sőt, az Nvidia mérnökei már a Chrome OS támogatásán is dolgoznak.


Tegra 2-es fejlesztőplatform.
A CES bemutató alkalmával Jen-Hsun Huang számos Tegra 2 köré épülő tábla PC-t is bemutatott, amelyek segítségével a 3D-s felhasználói kezelőfelületet, a webböngészést és a videó lejátszással kapcsolatos képességeket próbálta szemléltetni. Természetesen a játék sem maradt ki: egy Tegra 2-es tesztalaplapon Unreal Engine 3 alapú demó futott.


Az Nvidia állítása szerint már most is több, mint 50 féle tábla PC készül a különböző gyártók műhelyeiben, amelyek valószínűleg az elkövetkező hetek folyamán a hírek középpontjában fognak helyet foglalni. A Tegra alapú okostelefonok megjelenésére valamikor az idei év folyamán kerülhet sor.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. YuGabe
2010.01.08. 14:40
Amúgy Intel "párti" vagyok processzorok terén, de gyakorlatilag csak azért, mert ezt már megszoktam (minden gépemben Intel proci volt, és a laptopokban is), de videókártya terén az ATIra esküszöm (a mostani laptopomban viszont nV videókártya van, és nincsen vele bajom, csak a mostanábani üzleti húzásai hülyék).
Ennek ellenére a mobil gépek piacán az nV nagy császár, a Tegra 2 bizonyára nagy siker lesz, ha nem árazzák nagyon túl. A Nintendo DS2-re leszek kíváncsi, ha már ilyen erős SoC lesz benne, akkor valószínűleg 3D játékokat is fognak fejleszteni rá. Akkor mindenképpen beruházok majd egyre. Persze lehet, hogy a "PSP2"-ben is ez a chip lesz (valószínű), és akkor érdekes lesz, hogy elvileg mindkét platform nagyrészt kompatibilis lenne egymással hardverügyileg... Tehát ebben majd valószínűleg más tényezők fognak dönteni, mert itt holtverseny látszik kialakulni.
Az egy elég jó ötlet, hogy a 8 processzor külön műveleteket hajt végre, mert így akár 8 különböző művelet is futhat egy időben, egymás késleltetése nélkül. De azért ha valaminek nagyobb feldolgozóképesség kell, akkor azt egy processzoron kell megoldani (vagy kettőn, hármon max)? Az lenne a jó, hogyha alapból a 8 processzornak külön lenne egy alapértelmezett művelethalmaza, de ezt felül lehetne definiálni (magyarul mind a 8 processzort ugyanarra a taszkra is lehetne használni).
Mindenesetre így is nagyon ütőképes megoldás, látszik, hogy milyen ütemben haladunk előre technológia terén.
Most az nVidia Tegra fejlesztőrészlegének egy nagy :thumbsup:, viszont a többi részleg példát vehetne róluk (igaz, hogy nincsen nagy konkurenciájuk, az ATI például nem erre a területre összpontosít, de ennek ellenére is képesek ilyen ütőképes megoldással előállni).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2010.01.08. 14:45
A processzorok nagyrésze célhardver mint a Tegra 1-ben, tehát nem tud 8 ugyanolyan dolgot futtatni egy időben.

A Sony a PSP2-vel pedig PowerVR technológiák felé kacsintgat, nem a Tegra felé. Ettől függetlenül a Tegra vonal nagyon szimpatikus. Sokmindenre képesek nagyon alacsony fogyasztással, ha az Intel ilyen lassú tempóban fejleszti az Atomokat, akkor idővel még gondban is lehet, mert az ARM processzorok dübörögnek előre, miközben a töredékét kérik enni az Atom rendszereknek (igen, nem x86-osok, és igen, a szokás nagy úr, de Androiddal egy netbookon mint ebben az évben látni is fogjuk sokmindnet meg lehet csinálni).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!