iPon Hírek

Cliff Bleszinski: fenntarthatatlan az AAA-kategória

Dátum | 2017. 04. 24.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Az utóbbi időben egyre több iparági nagyágyú beszél arról, mennyire kegyetlenné vált az AAA-kategóriás játékfejlesztés. A témában most Cliff Bleszinski tartott előadást a Reboot Develop konferencián, akiről mondhatjuk, hogy alaposan belelát a helyzetbe, hiszen az Epicnél olyan csúcskategóriás anyagok fejlesztését vezette, mint a Gears of War, most pedig független stúdiójával a LawBreakers elkészítésén dolgozik. Bleszinski érdekes módon az amerikai éttermek felhozatalához hasonlította a mai AAA-játékokat, utalva arra, hogy a legtöbb nagyvárosban ugyanazok a láncok találhatók meg, egyre kevesebb a kockázatvállalás, és egyre nagyobb a profitmaximalizálás. "Ezek ugyan nem rosszak, de nem is kiemelkedőek, egyszerűen csak ott vannak". "Ehhez hasonlóvá vált az AAA-játékok piacara is, ez a kategória ugyanis néhány játékból áll, amit újra és újra ismételnek" - mondta, majd példaként olyan játékokat hozott fel, mint a Call of Duty, ami ugyan szerinte egy jó játék, viszont több száz millió dollárba kerül az elkészítése és a marketingje. Ezzel párhuzamosan viszont a vásárlók mentalitása is megváltozott, és elkezdtek úgy tekinteni ezekre az anyagokra, mint 'amiket már ismerünk", és azt gondolják, hogy ezek készítői nem mernek valami újba belevágni. A helyzet azonban az, hogy a jelenlegi modell közelít a fenntarthatatlanhoz. Ha ilyen költségvetésű játékokat vállalnak be a kiadók, akkor nem kockáztathatnak, főleg, hogy több pénzt már nem lehet legombolni a vásárlókról. Bleszinski szerint a 60 dollár eleve nem kevés, ráadásul úgy véli, a játékosok okosak, alaposan megfontolják, hogy mire költenek. Így mára eljutottunk oda, hogy "ezt a modellt csak az olyan kiadók tudják fenntartani, mint az Activision, a 2K Games vagy a Sony". Ha mégis van lehetőség egy új cím elkészítésére, akkor a fejlesztő egyetlen esélyt kap arra, hogy letegye a névjegyét. Példának a Raven Software-t hozta fel. "Ők elkészítették a Singularity nevű kiváló játékot, ami hiába kapott jó kritikákat, végül nem teljesített jól a kasszáknál, mert nem volt mögötte megfelelő marketing. Ezt követően a stúdiót is besorozták a Call of Duty fejlesztésére". És ha már itt tartott, Bleszinski szót ejtett arról a fejlesztési modellről is, amit manapság jellemzően a Ubisoft és az Activision használ, vagyis, hogy a világ különböző pontjain található stúdiók dolgoznak össze egy-egy projekten. Szerinte egyébként ez kifejezetten hatékony lehet, ha megfelelően működtetik, de ő maga nem szeretne egy ilyen fejlesztés részese lenni. Szóval, mit tegyen az a csapat, aki manapság játékfejlesztésre adja a fejét? Bleszinski szerint a legjobb, ha a dupla A-kategóriába vágják a fejszéjüket. Ezt a kategóriát az úriember úgy jellemezte, mint "amik jól néznek és nagyszerű a játékmenetük, azonban költségvetés és marketing terén meghozzák a kompromisszumokat". Erre példaként olyan anyagokat hozott fel, mint a Rocket League, a Warframe, vagy éppen a Rust. Hozzá tette, a legtöbb dupla A-kategóriás játék vagy free-to-play, vagy kizárólag digitális terjesztésben jelenik meg. Ha pedig pénzre van szükségünk, szerinte kifejezetten hasznos lehet Ázsiához fordulni. A saját független stúdiója, a Boss Key Productions is megfelelő partneri kapcsolatot tudott kialakítani a kínai Nexonnal a LawBreakers elkészítésére, és ezt is egy dupla A-kategóriás játéknak tartja, ami nem fog 60 dollárba kerülni. A virtuális valóságban a grafika a lényeg Végül pedig Bleszinski kitért az utóbbi egy-két év legtöbbet vitatott területére, a virtuális valóságra, ami az Oculus, a HTC és a Sony komoly próbálkozásai ellenére közel sem lett akkora siker első körben, mint talán azt sokan várták volna. Szerinte a virtuális valóságban a megfelelő beleélés eléréséhez kiemelkedően jó grafikára lenne szükség. "Eddig a legjobb VR-os élményt az Unreal Engine 4-gyel készített anyagok nyújtották számomra. És nem, nem kaptam pénzt az előző munkaadómtól azért, hogy ezt mondjam. A Unity egy jó motor, de a grafikai minőség tekintetében jelenleg nem érhet az Unreal Engine közelébe" - mondta. Azonban itt jön az újabb probléma: a jó grafika alapvetően nagyon sok pénzbe kerül, ez pedig probléma, mert egyelőre úgy látszik, hogy a VR-os fejlesztésekbe senki nem akar túl sok pénzt ölni. Ő maga is dolgozik egy VR-os projekten, amire jelenleg nem tuja megszerezni a megfelelő finanszírozást, és nagyon sokan járnak még ebben a cipőben, ezért látunk a VR-ra leginkább olyan címeket, amik tulajdonképpen egy techdemónak felelnek meg. Ez azonban Bleszinski véleménye szerint olyan, mint az 1980-as években a játéktermek. Előbb-utóbb ki fogja nőni magát a dolog, és minden háztartásban ott lesz a virtuális valóság. Ennek most még egyébként több akadálya is van, melyek közül Bleszinski leginkább a komplikáltságot emeli ki - szerinte egy átlagfelhasználót egyszerűen megijeszt, mennyire összetett dolog felállítani egy teljes szobát lefedő VR-os rendszert, továbbá a kábelek megléte sem túl pozitív. "Ha én lennék az Oculus, vagy a Vive helyében, minden nagy áruházba tennék egy-egy kioszkot, ahol ki lehet próbálni a VR-t, és készenlétbe állítanék egy technológiai csapatot, akik házhoz jönnek és beállítják. De mint minden technológia, idővel ez is egyszerűbb, gyorsabb és jobb lesz." - fejezte be.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

31. developer
2017.04.24. 17:03
"Ha én lennék az Oculus, vagy a Vive helyében, minden nagy áruházba tennék egy-egy kioszkot, ahol ki lehet próbálni a VR-t"

Mint ahogy a Sony teszi a mediamarkt-okban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. FragStaR
2017.04.24. 17:35
Budaörsibe például rendkívül gusztusosan néz ki ami van.
Mókus aids -et kapsz ha felveszed ránézésre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Asagrim
2017.04.24. 17:36
Az AAA játékfejlesztés ezzel a fejlesztői céges mentalitással fenntarthatatlan. Ha nem mocskos zsebmetsző dögök diktálják az iramot, akik évekre előre eltervezik melyik pénzügyi negyedévre várják az újabb rókabőr profitját, akkor igenis lehet kevesebb pénzből nagyobbat alkotni.

A Witcher 3 összköltségvetése 83 millió dollár volt fejlesztéssel, marketinggel, tokkal, vonóval. Ugyanez az actidelusionnek a harmincadik COD rókabőrrel "több százmillió dollár". Akkor most miről beszélünk?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. PalMajor Asagr...
2017.04.24. 18:18
Azt azért tegyük hozzá, hogy lengyel munkaerő költsége azért jóval alacsonyabb, ezért is jött ki 83 millió$-ból. És a cég államilag is támogatott.

Magyarországon is megéri merci gyárat csinálni, hisz szinte ingyen dolgoznak az emberek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Asagrim PalMa...
2017.04.24. 18:25
Gondoltam hogy valaki fel fogja hozni a munkaerőpiacot. Erre csak ennyi a válaszom:

És? Nem kötelező ott fejleszteni! Nehogy már annak álljon feljebb aki vulkán szélén lakik és elönti a házát a lávafolyam! Ha a régiód adottságai nem teszik lehetővé a profitábilis tevékenységet x iparágban akkor áttelepülsz, vagy más tevékenység után nézel, ennyi! Tudnának ezek profitot termelni kevesebb lóvéval is, csak akkor nincs "maximalizálva".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Resike Asagr...
2017.04.24. 18:36
Nem mintha az a 83 millió dollár az olyan rohadt alacsony lenne mint amilyennek beállítod.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. TheRealTsL
2017.04.24. 18:37
Ezzel az áruházas bemutatóteremmel kapcsolatban nem pár hónapja volt olyan hír, hogy az USA-ban elég sokat bezárnak, mert a kutya sem érdeklődik irántuk?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. B_Real
2017.04.24. 18:39
A 60+60 dolláros-eurós modellt kéne elfelejteni, legalábbis a tényleges tartalom terén. Minden single és multi contentet ingyen adni, pénzért meg lehetne venni sokféle skint, modellt, XP boost packot, stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Asagrim Resik...
2017.04.24. 18:45
Láttál mostanában ennek az összegnek kevesebb mint 130%-ából AAA játékot megjelenni? Baromi alacsony összeg AAA címnek. A COD részek marketing költsége nagyobb. Mostanában kisebb költségvetésből készülnek a Hollywood blockbusterek, mint a játék rókabőrök. (szerk: jó, nem mostanában, tavalyi év második felétől nagyjából beérte újra a játékokat)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Asagrim TheRe...
2017.04.24. 18:46
De, Oculus.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. predike07
2017.04.24. 20:31
Oculus számomra még azt a szintet se érte el,hogy elmenjek valahova és megnézzem,hogy ez most milyen is.Totál érdektelen számomra,és szerintem nem vagyok ezzel egyedül.
A játékok meg olyanok mint egy poros pár oldalas receptfüzet kínálatai,a jól bevált dolgokból szemezget.
Mostanság már azokat se próbálom ki amiket feltörnek,még csak le se töltöm.
Mindegyiknek van egy előző része amihez képest semmit se javult vagy ép romlott vagy hozta ugyan azt a szintet persze 2X akkora gépigénnyel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Resike Asagr...
2017.04.24. 22:42
És mi köze ehhez a marketinghez, ha egy kiadó szórni akarja erre a pénzt hát tegye.
Inkább azt mond meg mi az amire nem elég 83 millió dollár?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. VikMorroHu... TheRe...
2017.04.24. 23:21
De, én is olvastam. A cikkhez meg annyit, hogy a Singularity egy közepes FPS, néhány érdekes ötlettel (időmanipuláció/időutazás) megtűzdelve. Ennél nagyságrendekkel jobb a Quantum Break.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. noPublicFG
2017.04.24. 23:44
A fejlesztő, aki már "független" => nem kell egy cégnek sem, könnyen járatja a száját. Cliff Bleszinski-vel nincs bajom, de amit ő mond, arra kéne hallgatnia mindenkinek? Megint csak egy olyan ember akinek múltja van, de jelene nincs.
Nem a játékokat kell megvariálni, hanem a megjelenési modellt megváltoztatni. (Lentebb olvastam egy jó ötletet például.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Asagrim Resik...
2017.04.25. 02:48
AAA játék elkészülésére és megjelentetésére? Erről szól a cikk? GTA 5 fejlesztési költsége volt 137 millió, 265 volt marketinggel.

Ugyanebben az évben az Iron Man 3 200, a Thor: The Dark World 170 millió dollárból készült el és jelent meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. 5hR3kY
2017.04.25. 08:03
Azért szerintem azt is vegyük figyelembe hogy egy Iron Man 3 195 perc, és egy Thor: Dark World 112 perc szórakozást nyújt, míg ellenben egy GTA V még ha rush-olva told is ki 1359 perc, de ha mindent 100%-ra tolsz benne nyugis tempóval akkor 15026 perc, és még ezután tolhatod a multiplayer módot is: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. PalMajor B_Rea...
2017.04.25. 09:11
Én szívesen kifizetek 60 EUR-t egy normális minőségű és tartalmú játékért, plusz a DLC-kért is, ha az valóban értelmes tartalmat ad hozzá a meglévő teljes értékű játékhoz.

Amit te mondasz szerintem nem kivitelezhető. Valamilyen formában mindig a játék rovására megy a fizetős tartalom.
MMO jellegű és a kimondottan többjátékos módra kihegyezett játékoknál működik/működhet csak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Resike Asagr...
2017.04.25. 09:58
És ennek semmi köze nincsen ahhoz hogy egy amerikai fejlesztő 3-5x többért dolgozik?

Erősen kétlem hogy a lengyel fejlesztők 2-3000 euró felett kaptak volna havi fizetést, amíg az USA-ban ez 6000-10000 dollár.

De az eredeti kérdésem, mi az amit Európában 83 millió dollárért nem tudsz megcsinálni, de mondjuk 140-ért igen (fejlesztés körében)?

A Ninja Theory (európai fejleszőkkel) csinál AAA játékot (Hellblade) 18 milló euróból, olyan technológiák felhasználásával ami még papíron nem is létezik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Asagrim Resik...
2017.04.25. 10:00
Lásd #5.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Resike Asagr...
2017.04.25. 10:14
Kivéve, hogy ez nem válasz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. B_Real PalMa...
2017.04.25. 10:33
Egyrészt elég sok játékban van multi tartalom, másrészt miért ne lehetne single player játékba is skineket, stb. pakolni, amiket aztán pénzért vehetsz meg (hozzáteszem, vannak ilyenek nem kevés számban)? Aki vevő az ilyenekre (mármint hogy ezért valódi pénzt adjon ki), az single játékban is megtenné.

Arról nem beszélve, hogy tudtommal valamilyen rejtélyes oknál fogva a Ubisoft a R6: Siegenél megcsinálta, hogy ingame fizetőeszközért lehet feloldani minden plusz tartalmat. Tehát még csak nem is lenne kötelező elkérni újabb 60 eurót.

Ez a DLC rendszer ebben a formájában egy tragédia, soha a büdös életben nem fogok kiadni 37000 Ft-ot egy Season Pass-es játékra. Jellemzően 1-2 évvel megjelenés után jön ki GOTY kiadás, 11000-12000 Ft-ért. Arról nem beszélve, hogy pl. BF1 esetén 5 hónap elteltével a kezdeti 16000 Ft-os dobozos ár helyett már 10000 Ft-ért lehet megvásárolni. Sokat nem kellett várni rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. PalMajor B_Rea...
2017.04.25. 11:52
A legtöbb játék PC-re 15-18 ezer forint, Konzolra 18-21 ezer + Season Pass 4-6 ezer mind két platform esetén.
Egy kimondottan jó játék megér ennyit(nincs sok ilyen, de a közelmúltban volt rá pár példa), aki meg tud várni, az igazán jó akciók keretében meg tudja venni sokkal kevesebb pénzért is Steam/Origin/PSN.

Az, hogy egy singleplayer játékba CSAK valódi pénzért megszerezhető tartalmat teszel, azzal ugyan ott tartunk mintha teljes áron adnád.
Aki kipróbálja, de amúgy nem venné meg lehet, hogy fog költeni x$-árt benne. Ez felfogható extra bevételnek. Aki amúgy is megvenné, de így nem kell neki, és nem érdeklik az extra skinek stb. az ingyen hozzájut, és ez bevétel elesés. Na meg van a kettő közötti, de összességében, ugyan ott tartunk mintha 60$-ért adnád a játékot. A fejlesztési költség nem lesz alacsonyabb, ezek AAA címek nem filléres mobil játékok. Arról nem is beszélve, hogy ez így már állandó internetkapcsolatot igényelne, ami meg sok országban köztük Amerikában se adott mindenhol (Nem véletlen vannak még dobozos játékok is).

Egyik kiadó se fog kockázatot vállalni és inkább a biztosra mennek már ami a bevétel maximalizálást jelenti. Tisztelet a kivételnek. Ez üzlet, a kiadókat nem érdekli, hogy milyen játékot adnak ki, ha azt veszik, de ezt mindenki tudja. Ha szívvel lélekkel csinált játékokra vágyik az ember, arra ott vannak az Indie címek, ahol még nem szólnak bele a kiadók a munkába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. B_Real PalMa...
2017.04.25. 12:59
Én elsősorban nem a 4-6000 Ft-os (1x-20 euró), hanem a 60 eurós Season passok viszonylatában beszéltem erről.

Mondjuk a talán tavaly kiadott, digitális PC-s bevételek listáján első LoL 1600 milliárd dolláros bevétele azt jelzi, hogy a kozmetikai cuccokra is bőven van igény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Asagrim PalMa...
2017.04.25. 13:17
... aztán elveszik a játékmentés, és ugrott a mikrotranzakcióra költött lóvéd. Kösz nem, akkor már inkább egyszeri összeg az elején, korlátlan hozzáféréshez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Szefmester
2017.04.25. 13:22
Adják ingyen a játékot és kész. Aki meg textúrákat akar az majd megveszi a textúra DLC-t. Később megjelenhet egy Audio DLC pakk is, külön a sztereo és a térhangzás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. PalMajor B_Rea...
2017.04.25. 13:49
LoL-t miért kevered ide, az egy csak multiplayer cím, mint a CS:GO.
Ráadásul erősen kompetitív, plusz pénzért hősöket is vehetsz, nem csak kozmetikai dolgokat. Ázsiában konkrétan sokan ebből élnek meg. Ez a piac sose lesz veszélyben, inkább csak növekedni fog, mint a megélhetési Twitch "gamerek".

Ennyi erővel a mobil játékokból is rengeteg bevétel van.

Én valahogy nem tudom elképzelni, hogy egy számozott Elder Scrolls játékba kozmetikai mikrótranzakciókat tennének be. Egyszer volt próbálkozás a mod-ok fizetőssé tételére, de nem sok sikerrel.

A 60 EUR-os DLC árat én is túlzásnak tartom, bár ez erősen tartalom függő is azért. Nem minden season pass kerül ennyibe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. B_Real PalMa...
2017.04.25. 14:15
Persze, szerencsére nem kerül minden annyiba. Viszont az EA, Activison biztos ezt a modellt követi a legtöbb játékánál, jellemzően 50-60$ körül. Utóbbi fejből nem is tudom, milyen tényleges plusz tartalmat ad, az EA játékai (FPS-ek) pályákat esetleg játékmódokat kapsz egy teljes áru játék áráért. Csak összehasonlításképp, a 20-30 órás játékidejű Witcher 3 B&W 20$ volt (előrendelésben 18 ). Lehetne tanulni, és akkor talán a játékosok véleménye is változna róluk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. PalMajor B_Rea...
2017.04.25. 14:54
Ez így valóban elég nagy lehúzás. Én elég ritkán játszok EA által kiadott játékkal, az utolsó talán a "Dragon Age Inquisition" volt így fel se tűnt mennyiért vesztegetik a DLC-ket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Qqtyin
2017.04.25. 17:33
Játék... 10 dolcsinál többet semmi nem ér.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. PalMajor Qqtyi...
2017.04.25. 17:45
Jöttem trollt etetni!

Nem szép dolog más munkáját lenézni. A szórakoztató iparban dolgozóknak is meg kell élniük valamiből. Gondolom te sem szeretnéd a fizetésed 1/6-át kapni, akármi is legyen a végzetséged.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dbelam Asagr...
2017.04.26. 11:22
"aztán elveszik a játékmentés, és ugrott a mikrotranzakcióra költött lóvéd"
EZERSZER EZ!
Androidon egyszer egy poén ingyenes játéknál vettem meg 1$-ért a korlát feloldását. Egy év múlva eszembe jutott hogy rég játszottam vele, na addigra elfelejtette hogy én valaha pénzt adtam érte. Cserébe én elfelejtettem hogy VALAHA is fogok hasonló feloldásért fizetni. Vagy teljes árú játék, vagy semmi. Már a Prince of Persia: sands of time (az pedig nem ma volt) cikkében benne volt hogy "nemtom hány bosst ki kellett venni és sokkal rövidebb lett mert ki kellett adni időre" és már akkor pedzegették a DLC megszületését. Nincs DLC. Az egy szándékos csonkítás. A skinek meg vicc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!