iPon Hírek

Computex: DX11 bemutató AMD módra

Dátum | 2009. 06. 03.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az Intel mellett az AMD is tartott egy érdekes bemutatót a Computex-en, amelynek keretein belül a riválissal ellentétben nem processzorokat, hanem a videokártya piac legfrissebb újítását, a DirectX 11-es technológiát próbálták néhány technológiai demo és alkalmazás segítségével megismertetni a nagyközönséggel.


Az AMD-től Rick Bergman, míg a TSMC-től Rick Tsai volt jelen a rendezvényen: a két szakember a TSMC gyárában készülő, a 40 nm-es GPU-k alapjául szolgáló 40 nm-es szilícium ostyáról is lerántották a leplet. A DX11-es, 40 nm-es grafikus processzorokkal felszerelt videokártyák egyébként várhatóan az idei év vége felé kerülhetnek a boltok polcaira.


A DirectX 11-es technológiát népszerűsítő videók között számos érdekességet találunk. A kisfilmek a tesszeláció, valamint a DirectX 11 Compute Shader technológiák (GPGPU) képességeinek bemutatására helyezik a hangsúlyt. A Froblins demo alkalmával a két technológia egyszerre figyelhető meg: a tesszeláció segítségével a karakterek modelljeinél használt poligonmennyiséget növelték, míg a Compute Shader alkalmazásával az AI (Artificial Intelligence – mesterséges intelligencia) által igényelt számítási feladatokat végeztették el a rendszerrel, mindezt úgy, hogy a GPU erejére támaszkodtak.

                              



                               
A tesszelációs eljárás részletesebb bemutatásának érdekében az AMD egy másik videót is feltett a YouTube-ra (második kisfilm). Erre egyébként az összes HD sorozatú kártya képes, de az eddigi kártyacsaládokban az Xbox 360-ból örökölt tesszelátor kapott helyet, a DX11-es ennél komolyabb.

Froblins.
A DirectX 11-es Compute Shader természetesen nem csak a játékok esetében hasznos. Az OpenCL vagy a Compute Shader erejével akár DX11-es, GPU gyorsítással üzemelő videó kódoló alkalmazás is készíthető (és sok mást is, de ezzel egy könyvet is meg lehetne tölteni). Ilyen szoftvert az AMD bemutatóján is láthattunk: a program természetesen Windows 7 operációsrendszeren üzemelt, és az alábbi módon nézett ki:


Egy másik képernyőn egy tisztán szoftveres módon működő videó kódoló alkalmazással próbálták összehasonlítani a GPU gyorsítás mellett üzemelő rendszer teljesítményét, de erről sajnos eddig nem érkeztek képek. Érdekesség, hogy a Windows 7 Aero grafikus kezelőfelülete le volt tiltva azon a rendszeren, amely a Compute Shader segítségével, azaz GPU gyorsítás mellett próbálta a videó kódolást elvégezni.

Az AMD illetékesei sajnos ezúttal sem kívánták elárulni, hogy mikor érkeznek az első DirectX 11-es grafikus processzorok. A Computex különböző résztvevői azt sugallták, hogy az újdonságok valamikor az idei év harmadik negyedévében, azaz szeptember végén, október elején várható az első DX11-es videokártyák rohama.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. sirpalee
2009.06.03. 20:18
Pontosítás a cikkhez, a froblins demonak semmi köze a DX11-hez, DX10.1-es architektúrára épül az egész, nem compute, hanem geometry shadert használnak az AI szimulációhoz, és a x360-ban is megtalálható fixed pipeline tessalator biztosítja a dinamikus felosztást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Insignia
2009.06.03. 20:18
ennél unalmasabb tech demot nemis csinálhatott volna az amd plusz ha már az amdről beszélünk hdban luxus lett volna felrakni youtubera?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Kane54
2009.06.03. 20:23
Ezt a videókódolást már jóideje ígérik, aztán most kiadtak valamit, de csak HD4000-re, a PDU legalábbis az én 2600XT-mnek nem engedi bekapcsolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Kane54
2009.06.03. 20:44
Cyberlink Power Director Ultra 7-es verzió+frissítések.

Ennél van lehetőség beállítani a "Use GPU based Hardware Encoder"-t kódolás előtt, de nekem nem aktív ez a funkció.
Állítólag kódolás közben 20-30%-os a GPU használat. (4870-en tesztelték)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Svindler
2009.06.03. 22:05
http://www.cyberlink.com/products/mediasho...view_en_US.html

4 ezres széria kell ehhez is, de gyorsít rendesen.

A Froblins techdemo már volt a régi tesszelátorra, valsz csak átírták kicsit, hogy az újat használja
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Kane54
2009.06.03. 22:45
Azért én kíváncsi lennék arra a nagy gyorsításra...
Meg nem váltja a világot, de 10x biztosan nem gyorsabb!
nVidia melett egyetlen dolgot: a CUDA-t szeretem, az ATi nem értem miért nem teszi elérhetővé a Stream & AVIVO-t régebbi HD-kon is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. sirpalee
2009.06.03. 23:12
flameKing : ez dx10.1, nem kérdéses dolog. A felrakott videó is tavaly novemberi, még anno decemberben teszteltem, amikor meglett a 4870x2-m. Maga az ehhez kiadott doksi is dx10.1-ről szól.

Nem hiszem, hogy az amd valaha is állította volna, a froblins dx11-es.

Amúgy az amd fejlesztői oldaláról :

The Froblins demo is designed to showcase many of the new techniques for character-centric entertainment made possible by the massively parallel compute available on the ATI Radeon™ HD 4800 GPU series. In our large-scale environment with thousands of highly detailed, intelligent characters, the Froblins (frog goblins), are concurrently simulated, animated and rendered entirely on the GPU. The individual character logic for each froblin creature is controlled via a complex shader – 3200 shader instructions for each froblin. We are utilizing the latest functionality available with the DirectX® 10.1 API, hardware tessellation, high fidelity rendering with 4X MSAA settings, at HD resolution with gamma-correct rendering, full HDR FP16 pipeline and advanced post-processing effects.

Amit az nvidia dobott ki dx11-es óceán és ilyen címén, az igaz dx11, de dx10-es feature levellel. Tehát abban semmi hardveres nem volt, csak kihasználták a dx11 visszafelé kompatibilitását.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. DeadCat
2009.06.03. 23:29
vááá fülessel néztem... azon a videón ahol az a fej van... azt hittem magam a végén... végig nagy csend... áááh
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. raiden
2009.06.04. 00:05
Érdemes várni októberig, vagy most vegyek 4870-et?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Azrael
2009.06.04. 07:39
Szerintem felesleges várni rá, a DX11-es játékok még messze vannak.
És különben is visszafelé kompatibilis a DX10.1-el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Tyrel
2009.06.04. 09:35
A Froblins techdemo valóban DX10.1-es és már viszonylag régi is, kis ügyeskedés és regisztrálás után letölthető az AMD(Ati) oldaláról AMD-Demo-Froblin-v1.1.msi néven. Még tavaly próbálkoztam vele, egész meglepő élőben. Grafikailag nem olyan kiemelkedő (nem egy crysis bár ez elsősorban a textúrák és nem a modellek hibája szerintem) de nem is ezen van a hangsúly. Vannak benne különböző opciók amiket kiválasztva végigmutogatja a teszt, hogy hol mi is történik és pl. mikor tesszelációnál mutogatja hogy mennyire részletes egy tesszelált froblin modellje az azért elég durva. Nekem csak egy 'vacak' HD4830-am van, a tesztet nem erre tervezték, de mégis elmegy nálam olyan 18-25 fps-el amivel már élvezhető és egyúttal meglepő is, hogy egy ilyen gyengébbnek szánt Radeonban is ennyire sok 'erő' van, ha programozói szempontból normálisan kihasználják a képességeit (tehát nem úgy mint nVidiára írt játékok). Ha jól emlékszem 2000 froblin van a tesztben, pont ez benne az érdekes, hogy mennyire jól kezeli a nagy tömegű, hasonló de mégis különállóan mozgó objektumokat, ez az ami DX10 alatt lehetetlen lenne még. Ráadásul Radeonok tesszelátora se szórakozik (Xenos tesszelátor, nem DX10.1 szolgáltatás!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Cyberpunk
2009.06.04. 09:55
Azrael: Már idén is jönni fog egy két komolyabb cím DX11-el csak megsúgom
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Kane54
2009.06.04. 11:29
Döntsd el te...
A várás szó a Számítástechnikában relatív, gyakorlatilag mindig várnod kellene ha a legújabbat szeretnéd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sirpalee
2009.06.04. 13:00
Tyrel, dx10 alatt is elérhető lesz a 11. Mármint olyan hardveren.

DX10.1-en NEM fog futni a dx11-es demo, még lassabban sem, mert az ATI tessalatorja nem kompatibilis a dx11-es hull-tessalation-domain shader 3-assal.

DX11-ben 6 feature level van :

11 - mindent tud
10.1 - 4.1-es shaderek, compute shader 4.1, jobban érezhető a deferred contextes renderelés, vann cube mapok textúra array-ban, van gather4, jobb az AA kezelés
10 - 4.0-s shaderek a standard 10-es cuccok
9.3 - shader modell 3.0-s dx9, semmi geoshader, vagy több constans buffer stb
9.2 - shader model 2.0-s dx9
9.1 shader modell 2.0

Hogy pontosan mi a különbség a 2 nincs leírva, de valszeg a constansok, és a végrehajtható shader utasítások számával függ össze.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Kane54
2009.06.04. 14:33
Na most letöltöttem valami kínai oldalról egy A's Video converter nevezetű progit.
Hát ez használja vagy inkább terheli a gpu-t, mert kódolás közben 25-56%-os aktívitás van a GPU-n, de ugyanolyan gyorsan kódol GPU használattal és anélkül is tehát kamu, vagy nem jó a 2600XT-hez.
Mellesleg megjegyzem, hogy eszméletlen ronda minőségű csak úgy mint az ATIi kódolója.
Ezt az egy dolgot irigylem az nV-től, a CUDA-t rengeteg program támogatja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!