iPon Hírek

Computex: Nvidia Tegra alapú rendszerek

Dátum | 2009. 06. 02.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az Nvidia elnök-vezérigazgatója, Jen-Hsun Huang egy érdekes bemutatót tartott a vállalat Tegra alapú rendszereivel, illetve magával a Tegra központi egységgel kapcsolatban. Az előadás számos érdekes részletet tartalmaz, a fontosabb tudnivalókat az alábbi néhány sorban próbáltuk összeszedni.

Az Nvidia illetékesei szerint jelenleg a legfontosabb a piacon az, hogy a rendszerek fogyasztását csökkentsék: nagyjából százszoros fogyasztáscsökkentésre van szükségük a laptop és PC piacon a mérnököknek ahhoz, hogy új formátumú rendszereket lehessen tervezni és piacra dobni. Napjaink felsőkategóriás számítógépei könnyedén fogyasztanak 500W-nál is többet. A laptopok, vagyis inkább nettopok esetében ez az érték akár 20W-ra is csökkenthető. A Tegra az Nvidia állítása szerint úgy lett megtervezve, hogy minimális energiafelhasználás mellett üzemeljen, az illetékesek állítása szerint ez nagyjából 1W-os értéket jelenthet, így alkalmas arra, hogy új színt vigyen a MID formátumú eszközök palettájára.


Az 1W-os fogyasztás az asztali számítógépek processzoraihoz képest rendkívül alacsony. Így vagy úgy, a Tegra mindenképpen ütőképes chip, legalábbis az előadás alapján. A show keretein belül egy Tegra alapú készüléken mutatták be, hogy a chip használatával lehetőség van a 720p-s videók zökkenőmentes lejátszására, sőt, a Flash tartalommal gazdagon teletűzdelt weboldal sem jelent különösebb kihívást a rendszernek.

A Tegra tulajdonképpen nyolc darab különálló processzorból, azaz inkább részből épül fel. Ezek között egy Arm 11-es és egy Arm 7-es központi egység, egy grafikus processzor, egy 2D-s motor, egy HD videó kódoló és egy HD videó dekódoló egység, valamint egy-egy egység az hang- és képalkotásért is felel. Az Nvidia szakemberének, azaz Mike Rayfield (Tegra General Manager) elmondása szerint a chip alacsony energiafelhasználása annak köszönhető, hogy az minden feladatra tartalmaz megfelelő egységet. Amennyiben a Tegra nincs használatban, kikapcsolva marad, így energiát takarít meg.

Tegra "rendszer".
Huang egy érdekes hasonlattal próbálta érzékeltetni a Tegra-ban rejlő lehetőségeket. Szerinte érdemesebb közelebbről megvizsgálni a számítógép- és a mobiltelefon használattal kapcsolatos gyakorlatot: PC-t általában akkor kapcsolják be a felhasználók, ha szükség van rá, míg a mobiltelefon folyamatosan be van kapcsolva, azaz bármikor használhatjuk. Huang szerint a Tegra az alacsony energiafelhasználásának köszönhetően például egy netbook akkumulátorról hosszú időn át táplálható és ugyanúgy használható, mint egy telefon: folyamatosan bekapcsolt állapotban várhatja, hogy mikor van rá szükség.

Akkumulátor idők és a teljesítmény alakulása.
Ezután az előadáson a Tegra rendszerek akkumulátor gazdálkodásával kapcsolatban derült ki néhány részlet. A diagramon egy Tegra készülék üzemideje volt összehasonlítva az Intel Atom, és a Qualcomm alacsonyfogyasztású chipjével, a Snapdragon-nal szerelt rendszerekével. A Tegra érdekes eredményt mutatott: az Intel Atom-mal szerelt konfiguráció 5 órán át volt képes zenét lejátszani, míg a Qualcomm Snapdragon chipjével szerelt szerkezet 60 órán át pörgette a trackeket, ehhez képest a Tegra a maga 25 napjával elég szépen szerepelt. A további összehasonlítás keretein belül az Nvidia kiemelte, hogy a Tegra 46 FPS-t képes felmutatni Quake (III) alatt és 10 órán át tud HD videókat játszani, szemben az Atom konfiguráció 17 FPS-es játék-, és 3 órás HD lejátszási teljesítményével. A Qualcomm Snapdragon a Quake tesztet 5FPS-es eredménnyel zárta, a HD lejátszással kapcsolatos tesztben HD képességek hiányában azonban nem indult.



A bemutató végén a vállalat első embere néhány Tegra alapú készüléket mutatott be, amelyek a netbookokhoz hasonlítanak, sőt, általában kisebbek is azoknál. A bemutatott Inventec és a Mobinnova készülékek 1000 x 600 pixeles natív felbontás mellett üzemelő kijelzőt tartalmaztak, míg az LCD Ultra egy 7 hüvelykes, érintőképernyővel felvértezett megoldás volt. A Tegra alapú újdonságok várhatóan még az év vége előtt kereskedelmi forgalomba kerülhetnek: Európában egészen biztosan elérhetőek lesznek már a startkor is. Az első termékek főleg mobiltelefon szolgáltatók kínálatában fognak feltűnni, lévén ezek MID, azaz mobil internetes készülékek lesznek.

Jen-Hsun Huang egy meglepő kijelentést is tett, ami arra enged következtetni, hogy a vállalat a jövőben már nem lesz jelen az alaplap szegmensben. Huang kijelentése szerint összesen négy nagy márkanév van az Nvidián belül: GeForce, Tegra, Tesla és Quadro. Hogy ez a kijelentés valóban a lapkakészletek végét jelenti-e, az remélhetőleg hamarosan kiderül. Az esély elméletben megvan rá, de a gyakorlat az más kérdés.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. Greathoof
2009.06.02. 18:47
VISSZA A HIRHEZ

Kicsit beteg, hogy azt is oda írták, hogy hány FPS-sel megy a Quake3 .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. yoman3d
2009.06.02. 18:55
A playing Quake-nél miért nem irja hogy hány nap?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lokegabor
2009.06.02. 22:16
Azért arra kiváncsi lennék, hogy milyen operációs rendszer lenne rajtuk?! Android, Windows CE, Windows Mobile, bármelyik, mindegyik?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tibi27
2009.06.02. 22:26
csajok se rosszak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Vardar
2009.06.02. 22:28
Mi az a Tesla és a Quadro?
Amúgy meg ez a mikrofonos csávó a Jen-Hsun Huang???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!