iPon Hírek

Convoy – Motorzúgás, fegyverropogás, homokvihar

Dátum | 2015. 05. 12.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

Tegye fel a kezét, aki még nem álmodozott arról, hogy egy durva tűzerővel ellátott autóval járja a világot és mindenféle fura kalandba keveredik. Ilyesmivel próbálkozott anno (1997 elég régen volt) az Interstate ’76 is, bár modernebb köntösben. A Death Rallyban versenyeken lőhettünk ronccsá mindenkit, de az év vége felé megjelenő Mad Max játék is nagyon ígéretesnek tűnik. Addig viszont hiánypótló lehet a Convoy, ha hasonló élményre vágyunk. A jó indie fejlesztők ismérve, hogy minimális grafikával is képesek egy szerethető programot összeeszkábálni. Az ötlet és a keret kulcsfontosságú, mellette pedig a hangulat, az apróságok adják meg azt az egyedi ízt, amiért szívesen veti bele magát bárki egy ilyen játékba. Jelen esetben a recept a következő: végy egy hatalmas pusztaságot, ahol szabadon lövöldözhet és hősködhet/fosztogathat az ember, adj hozzá egy rakás felfegyverzett és folyamatosan fejleszthető autót, hintsd meg egy leheletnyi „szent” küldetéssel, és már kész is. Elég egyszerű, mégis élvezhető lett a holland Convoy Games üdvöskéje, a Convoy. A 3 főt számláló csapatnak ez az első játéka, melynek tető alá hozásához hova máshova is fordultak volna, mint a Kickstarterhez.
Saját bevallásuk szerint a játékot a Mad Max filmek világa és a mikromanagelős rougelike sikerjáték, az FTL inspirálta. A történet szerint űrhajónk meghibásodik, és kényszerleszállást hajt végre az Omek Prime nevű bolygón. Az űrkikötő viszonylagos biztonságában a károk felmérése után kiderül, hogy 4 létfontosságú komponens hiányzik a javítások elvégzéséhez. Mivel maga a hajó működésképtelen, így egy autókból álló, mobilis csapatot küldenek irányításunk alatt a pusztaságba, hogy megszerezzük a szükséges eszközöket. Pár gyenge járművel, kevés üzemanyaggal és némi helyi fizetőeszközzel indulunk el a nagy kalandra. A kezdőcsapat 2 harci járgánya mellett külön szót érdemel a központi parancsnoki egység (MCV-Mobile Command Vehicle). Ez a teherautó szerű egység az, amit mindenáron meg kell védenünk, mivel pusztulása egyben a játék végét is jelenti. Az MCV nem teljesen védtelen, támogató eszközök (gyógyító drón, EMP) és komoly nehézfegyverek is felszerelhetőek rá, persze csak ha megtaláljuk ezeket, vagy van keretünk boltokból megvenni őket. A harcokban a mozgékony autóink lesznek a legfontosabbak, melyek felszerelését elég változatosan alakíthatjuk. Az energiafegyverek és a lőszerrel operáló ágyúk/puskák mellett még energiapajzzsal, és más hasznos apróságokkal is feltuningolhatjuk őket.
A harc és a térképen vándorlás felülnézetben történik, csata közben pedig bármikor megállíthatjuk az időt, hogy átgondoljuk a taktikánkat. A célpontok kijelölése mellett nagyon hasznos tud ez lenni, ha egy sziklafalnak akarjuk az ellenséget lökni, ez ugyanis azonnali pusztulással jár, igaz, számunkra is. A nehézségét pedig az adja, hogy járművünket pontosan az ellenség mellé kell manővereznünk, tehát igényel némi tervezést a dolog. Roncsok, aknák is utunkba akadhatnak, ezért fél szemünket érdemes a képernyő jobb oldalán tartani, mivel a játék előre jelzi, ha veszély közeleg. A csata hevében így is előfordul, hogy későn vesszük észre ezeket, és féltve őrzött harci járgányunk egy pillanat alatt szétrobban. A veszteségeink véglegesek, bár az autók pótolhatók, felszerelésük és fejlesztésük komoly összegbe tud kerülni. Elszórva bázisokat találhatunk, ahol megjavíthatjuk autóinkat (erre nagyon gyakran szükségünk lesz), üzemanyagot vagy fegyvereket vehetünk és fejleszthetjük is a járműveink tulajdonságait: lőtáv, HP, páncélzat, sebesség, és így tovább.
A 4 főküldetés mellett megannyi ’rádiójellel’ is találkozni fogunk utunk során. Ezek különböző érdekességeket, küldetéseket, döntési helyzeteket és csapdákat rejtenek. Nemcsak színes a paletta, de teljesen véletlenszerűen generált is, így új játékot kezdve egy sor addig nem ismert küldetést is találhatunk. Ez igaz a keresett alkatrészekre is, véletlenszerűen kapjuk meg, hogy mi is az a 4 dolog, ami az űrhajónkhoz hiányzik. Érdekes azonban, hogy a döntéseinknek nincs következménye. Egy teljesen törvénytelen világban járunk, ahol 3 fél között oszlik meg a terület és a hatalom. A vörös részeket a Raiders nevű fékevesztett rablókból és gyilkosokból álló csürhe uralja, míg a zöld területek a régi kalózokra hajazó, némi belső tartással és etikai kódexszel rendelkező Privateers tulajdonát képezik. Végül pedig ott a kék színben játszó T.O.R.V.A.K. nevű, csúcstechnológiát felsorakoztató, titokzatos hatalom. Eltérő taktikára, fegyverzetre és egységekre számíthatunk a 3 frakciótól. A véletlenszerű kalandok listájának végén pedig azok az események állnak, amik út közben előzetes figyelmeztetés nélkül történnek meg csapatunkkal, beleértve egy aknát, homokból kikandikáló kincset, vagy homokvihart.
Jó pár nekifutásra szükségem volt, hogy az alapokat kitapasztaljam, de a hibákból gyorsan tanulni lehet (ne kockáztassuk a homokvihart…) és kb. 1 órányi „edzés” után egy nagyon is élvezhető játékot találtam a Convoyban. Kezdetben tényleg könyörtelennek tűnik a játék, egy kis figyelmetlenség, és máris elveszítettem az egyik autóm, megpecsételve a többiek sorsát. De ugyanígy lehet szerencsénk is a kaszinóban, vagy egy rejtélyes szerelő minden sérülést megjavíthat viharvert járgányainkon, ráadásul ingyen (máskor pedig a random generátornak köszönhetően elszúrja és megsérül mind). Ötletes kis játék ez, mely nem hagy pihenni, vagy hátradőlni. Ha az egységeink erősek is, a falnak ütközésre akkor is figyelni kell, ahogy a döntéseinkre is a különböző dialógusokban. Ajánlanék is a kezdetekhez két nagyon jól összerakott guide-ot, hasznos átolvasgatni. Rengeteg filmre/játékra/geek kultúrára való utalást zsúfoltak a készítők a küldetések és a beszélgetések szövegeibe, sok mókás dologgal van megtűzve a játék. Ha pedig véletlenül egy középkori lovagra hasonlító figurával találkoznátok a sivatagban, segítsetek neki, nagyon jópofa jutalmat kaptok a „sárkányölés” végén! Értékelés: 8/10 Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. tomchee
2015.05.12. 14:31
A 99%-uk valóban az, hisz köztudott, hogy divat fejlesztők dobnak össze, DOS-os vagy az alatti szintű játékokat, csak hogy pénzt kérhessenek érte, DE ez nem jelenti azt, hogy ne lenne köztük néhány valóban jó
(Gondolj csak a Minecraft sikerére)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. FaL
2015.05.12. 14:45
kövezzenek meg de nekem 2015-ben már ez a 300 pixelből álló stílus nem jön be, egyszerűen elvonja a játék élvezetétől a figyelmem, hogy egy NES szintű kidolgozottságú tájat/tárgyat/járgányt/karaktert kell nézni.
Próbálkoztam anno több ilyen stílusú indie játékkal (point&click-el, kalandjátékkal, platformerrel, stb) de egyik sem tudott megfogni. Lehet jó indie-t csinálni anélkül, hogy úgy nézzen ki a játék, mint egy menekült 1988-ból. De úgy látszik erre van inkább igény..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Fratello
2015.05.12. 15:16
Túl bizony, bele is zuhantunk egyenesen egy feneketlen szakadékba, ahol a játékipar jelenleg is rostokol (pedig a nagy kiadók szorgalmasan hányják bele a szemetet hogy feltöltsék)...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Magrathea
2015.05.12. 15:30
Valóban sok a szemét a kisebb játékok között, de ez egy a ritka kivételek közül, azért is emeltük ki nektek a sokaságból és írtunk róla elemzést!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. JackFeryll
2015.05.12. 15:31
Nem feltétlenül rossz ez a grafika. Szerintem pl a Miami Hotline iszonyat jól sikerült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tomchee Magra...
2015.05.12. 16:40
Félre ne érts, nem állítottam, hogy ez is az "ajjábó'" való
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Fratello Magra...
2015.05.12. 19:55
Ami így hirtelen eszembe jut a "Zseniális indie" kategóriából (műfajtól függetlenül), az pl. az FTL, Unepic, Rogue Legacy, One Finger Death Punch, Dungeons of Dredmor, Darkest Dungeon, Bastion, szóval talál az ember ha hajlandó "leereszkedni" odáig...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Meteoreso
2015.05.13. 11:52
Érdekes hogy játékként jo
Hát mint grafika direkt ilyen retro games bár ezt nehéz megérteni hogy miért
Kellene átkapcsolhato textura akinek a retro jon be csinálja abba
Pár oráig kellemes szorakozás
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Szefmester
2015.05.13. 16:08
Nekem nem jött be, és nem a grafika miatt (Dredmoor, FTL, Democracy mind elszórakoztat), valahogy nem fogott meg bennem semmit. Kép alapján vártam, aztán elkezdtem játszani vele és semmi...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Meteoreso
2015.05.13. 17:42
Szerintem a mentés az ami hiányzik belőle nagyon.
Ez a Rouge like stílus nekem nagyon nem tetszik ami mostanában divat .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tomchee
2015.05.13. 21:26
Nem állsz messze a valóságtól. Haverom Q9550/GTX9800 as gépén szaggat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!