iPon Hírek

Csak a negyede készül el az Early Access játékoknak

Dátum | 2014. 11. 18.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Patrick Walker, az EEDAR (Electronic Entertainment Design and Research) szórakoztatóipari elemző és konzultációs cég egyik vezetője a GamesIndustry.biz oldalon megjelent cikkében felhívta rá a figyelmet, hogy bár a Steam Early Access egyre népszerűbb, aggasztó a végleges formában megjelent és meg nem jelent játékok aránya. A Steam 2013 elején indította hivatalosan útjára az Early Access programot, amelyben a márciusi kezdéskor 9 cím szerepelt, ebből a végső megjelenésig csak 3 jutott el. Az új fejlesztési modell 2014 elején kezdett jobban elterjedni: míg az előző évben összesen 583 Early Access cím jött ki, idén ezidáig már 1303 játék került be a programba. A programba való bekerülés azonban messze nem azonos a végleges megjelenéssel. Az indulás óta az összes Early Access játéknak csak 25%-a jelent meg végleges, befejezett formában. Az alacsony arány csak részben magyarázható a hosszú fejlesztési időkkel, ill. a programba csak nemrég bekerült címekkel, ugyanis a 2013-as megjelenések adatai nem térnek el lényegesen a későbbiektől.
A 2013 március - 2014 szeptember közötti Early Acces játékok. Az oszlopokon belüli kék részben látható a teljes megjelenések száma.
"Egyértelmű, hogy sok előnye van az Early Access modellnek, de fennáll a lehetősége annak is, hogy a fejlesztők megszegik a vevőknek tett ígéretüket" - írta Walker. "Nem különbözik ez a játékiparban használt más modellektől, mint pl. a Kickstarteren, közösségi támogatással történő finanszírozás, vagy a szezonbérletek árusítása a DLC-khez - a vevő mindegyiknél előre fizet az ígért tartalmakért." "Az egyik lényeges különbség az említett modellek és a Steam Early Access programja között a konkrét megjelenési dátum hiánya: az Early Access keretein belül egy játék elméletileg határozatlan ideig fejlesztés alatt állhat és közben eladhatják a vevőknek, míg a szezonbérlet egy meghatározott időintervallumra érvényes, a Kickstarteres projektek pedig becsült megjelenési dátummal rendelkeznek." "Az Early Accesst eddig nem érte annyi negatív kritika, mint ezeket a hasonló üzleti modelleket. Ellenkezőleg, a Steam Early Access program legitimizálta a Steamen kívüli fizetős béták létét. Érdekes lesz azonban látni, hogy ez problémát fog-e jelenteni a vevők számára, ha folytatódik a jelenlegi trend, amely szerint a játékok hosszú időt töltenek fejlesztés alatt, vagy sosem készülnek el."
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

12. harvy666
2014.11.18. 13:16
https://soundcloud.com/totalbiscuit/repeat-after-me
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. csigabigaf
2014.11.18. 15:37
Soha nem elfogadható early accesst venni.
Minden ilyen vásárlásoddal azt támogatod hogy életünk végéid félkész béta játékokat kapjunk nem is teljes, hanem emelt áron.

Lehet hogy úgy érzi valaki hogy "de amit itt a Valve csinál az nem annyira arossz" de ez nem számít, a Valve csinálja, az EA/MS/Actiblizz meg másolja, és ők már nem fogják vissza magukat, ha 'már most' játszani akarsz akkor az extra cash.

Szép folyamatos átmenetben játék kiadása már csak az 'utolsó patch' lesz és mindenki megszokta hogy extrát fizet azért hogy korábban játszhasson mert úgyis tudja hogy nem lesz különbség a beta meg a kiadott játék között - AAA kategóriában már most nincs, a ubisoft összes játéka olyan szar kiadáskor mint a legtobb Open Beta játék etc.

Szóval egyszerűen soha.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. hunstree
2014.11.18. 16:08
Szerintem az a baj az Early Access-szel, hog a mögötte lévő üzleti modell teljesen kiegyensúlyozatlan.

Akkor lenne értelme, ha töredék összegeket (1-2€) vonnának le (pl. havonta) a korai hozzáférésért cserébe, úgy hogy a tervezett megjelenés idejére a játékos kifizesse mondjuk a 150%-t a játék árának. Így támogatta is a csapatot, vagy ha nem lesz elég új tartalom, akkor ki is tud szállni. Mindenkinek a saját megítélése, hogy benne akar-e maradni a fejlesztési programban. Valamit kiegyensúlyozottabb, a tartalom és a fizetés aránya. Természetesen maximalizálni kell a kifizethető összeg nagyságát. (pl 20€)

Teljes összeget előre kifizetni az hatalmas lehúzás, valamit az ár és érték arány is teljesen eltolódik, hiszen csak egy ígéretért fizet a vásárló.

Szerintem van arra mód, hogy értelmes konstrukciót alkossnak, csak amíg le lehet húzni az embereket, addig nem érdemes foglalkozniuk ilyen apróságokkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. mikej95
2014.11.18. 16:21
Ezért népszerű. A kamumarketing mára a játékpiac egyik mozgató rugója (más kérdés mire pattan el) és az azonnal kézhez kapott pénz is nagyon csábító lehet az intelligensebb tolvajok számára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. m76
2014.11.18. 16:26
De early access-re azért fizetnek be az emberek mert nem bírják kivárni a végleges játékot.

Én biztos nem rontanám el a saját játékélményem kezdetleges fércművekkel.

Akinek ez kell fizessen csak, engem nem zavar. Amelyik projekt nem jut el végleges statusba, az early access nélkül sem jutna el oda, így nincs igazán jelentősége a dolognak.

Nem hinném, hogy bármelyik fejlesztőnek is az lenne a célja, hogy sose legyen kész a játék. Ha az early access előfizetéses alapon menne, akkor talán lehetne erre apellálni, de mivel mindenki csak egyszer fizet érte, így nem lehet a végtelenségig erre támaszkodni.

Az lenne a célszerű, hogy egy olyan záradék lenne az eary access-en, hogy ha a játék nem készül el egy bizonyos dátumig, akkor kötbért kelljen fizetniük a vásárlók részére. Persze ez meg valszeg azt eredményezné, hogy az aktuális napon létező verzióra rámondanák, hogy ez a végleges, legyen az bármilyen kezdetleges stádiumban is. Ez ellen megint kéne valami belső ellenőrzés Valve részéről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. oliba
2014.11.18. 16:56
És a mostanában kiadott játékok, amik elméletileg teljesek, de játszhatatlanok, amit végül toltozgatnak és foltozgatnak, hogy jól fusson? Ezek után ha kész, akkor jöhetnek a DLC-k. Szerintem ugyanúgy early access ez is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. ptaylord
2014.11.18. 17:52
Egyetértek az előttem szólókkal. Félkész játékért én sem fizetek mert akkor csak félkész játékokat fogunk kapni. Legtöbb esetben addig van támogatás míg nem fizettél...és ha a bétára megvan a pénz minek folytatni...
OFF...én még a kiadott játékokat is 0,5-1 év múlva veszem csak meg. Megjelenéskor az utóbbi időben az AAA kategóriás játékok is annyira félkészek mintha early acces lenne..Mindenképp kell pár hónap míg az előrendelők (sry) tesztelik és megtalálják a hibákat Engem nem hoz semmi annyira lázba hogy a megjelenés napján ki akarjam próbálni...az árakról meg nem is beszélve...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Mosdatlan_...
2014.11.18. 19:53
Csak marketing kérdése manapság minden, nem éri meg a játék fejlesztésére költeni, inkább a reklámozást pumpálják tele zsével, éééés profit, több a bevétel, mintha egy igényes játékot adtak volna ki. Persze kizárólag a játékosokon, rajtunk múlik az egész. Amíg mi megkajáljuk ezt a maszlagot, addig él és virul ez a módszer - magam részéről például lassan már csak 4-5 éves címekkel játszok, annyira taszít az, amivé a játékpiac vált kb. 2010 óta.
Egyébként a legjobb kombináció a kickstarteres kalapozás ÉS early access modell, lásd Carmageddon: Reincarnation - azóta is "fejlesztik".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Avisto Mosda...
2014.11.18. 20:45
Hát igen elég szomorú ez hogy mintha politikusokból állna a játékipar.
Megpróbálhatnának már egy kis gerincet növeszteni és nem óriási csinnadrattával valami isteni, überfasza, forradalmi, stb dolognak beállítani a legközönségesebb, rosszabb esetben egyszerűen szar játékokat is.
Persze ugyanez nem csak a játékiparra igaz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Rojik
2014.11.19. 08:44
Manapság az a ritka, ha valami nem Early Access. Még ha másként is állítják be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szefmester
2014.11.19. 10:45
Na igen, a peccselés lehetősége, és a DLC csodával felérű életben maradása ezt a logikus utat adja meg a kiadóknak. Egy csóró csapattól még úgy ahogy elviseli az ember, hiszen ők így menet közben szereznek tőkét a befejezéshez, de egy EA amikor EA modellt alkalmaz (még ha nem is EAnak nevezik) eléggé gusztustalanná válik. Ehhez pedig csak halvány szépítés hogy az Ubi alulmúlja az EA sokévnyi görénykedését.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. raiden
2014.11.19. 17:27
Panamázás akkor, és most.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!