iPon Hírek

Csütörtök éjjel a SpaceX újra kilő egy már használt rakétát

Dátum | 2017. 03. 29.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Elon Musk cége sikeres küldetés esetén ezzel ténylegesen megkezdheti a hordozórakéták újrafelhasználásának gyakorlatát. Míg az eddigi kilövések során „csak” épségben lehozták az első fokozatokat, ha minden jól megy, csütörtök éjfélkor újra ki is lőnek egyet olyan járművet, amely már egyszer használatba került. A kérdéses Falcon–9 első fokozat majdnem pontosan egy évvel ezelőtt, április 8-án segített az űrbe juttatni egy Nemzetközi Űrállomásra tartó rakományt, majd a SpaceX egyik drónhajójára szállt le. (Ez volt a cég első sikeres tengeri landolása.) Ha az akció sikerül és rutinná válik, azzal örökre megváltozhat az űrutazás. Mostanáig – a SpaceX már landolt hordozóin, illetve az űrsiklók gyorsítórakétáin túl – minden terheket Föld körüli pályára vagy azon túl juttatni képes rakéta egyszer használatos volt, vagyis vagy megsemmisült a kilövés után, vagy pedig a tenger mélyén kötött ki. Ez azt jelenti, hogy minden egyes kilövéshez új hordozórakétát kellett legyártani. Ha viszont a rakétákat épségben le lehet hozni, ahogy ezt a SpaceX már többször demonstrálta, és újra ki is lehet lőni, aminek megmutatására készülnek, jelentősen olcsóbbá válhatnak a kilövések. A csütörtökre tervezett start során csak a Falcon–9 első fokozata lesz újrafelhasználva. Ugyanakkor ez teszi ki a rakéta testének javát, és ezen vannak a hajtóművek többsége is, vagyis messze ez a jármű legdrágább része. A leszállások során a Föld körüli pálya felé tartó teherről, és a második fokozatról leváló rakétarész hajtóműveit beindítva irányított ereszkedésbe kezd a légkörben, majd leereszkedik a tengeri vagy szárazföldi leszállóhelyre.
A módszer előnye, hogy nincs szükség különösebb extra módosításokra a leszálláshoz. Nem kellenek ejtőernyők vagy nagy szárnyak, hanem ugyanaz a rendszer, amely a kilövés során meghajtotta a rakományt, a jármű lelassítására és egyenesben tartására is alkalmas. És ehhez mindössze néhány lábat és apró terelőszárnyat kellett rászerelni, ami azt jelenti, hogy a rakéta épségben való visszahozatala csak minimális anyagi ráfordítást igényel. Ami nagyon hamar meg fog térülni, ha az első fokozatok újra akcióba lendülnek. A SpaceX az elmúlt két év során 13-szor próbálkozott meg az első fokozat függőleges landoltatásával, és ebből 8-szor sikerrel jártak, az elmúlt egy évben pedig 8 kísérletből hétszer sikerült letenniük a járművet. A visszaszerzett fokozatokat azóta alapos teszteknek vetették alá és kijavították a kisebb sérüléseket. A 2015 decemberében elsőként sikerrel lehozott rakéta a tervek szerint sosem fog újra repülni, a második példány azonban már újra kész a bevetésre. A teher ezúttal nem a Dragon űrhajó lesz, hanem a luxemburgi székhelyű SES egyik műholdja. A SES–10 Dél-Amerika számára fog kommunikációs szolgáltatásokat nyújtani, amihez 35 500 kilométeres, geostacionárius pályára kell juttatni.
A SES, amely a világ egyik legjelentősebb műholdas kommunikációs cége, nagyon ragaszkodott hozzá, hogy az ő egyik műholdjuk legyen az első, amely újrafelhasznált rakétán utazik. Ebben folytatják a korábban megteremtett hagyományokat, hiszen a SES volt az első kereskedelmi cég, amely egy SpaceX-rakétán küldött terhet az űrbe 2013-ban. A startra a Kennedy Űrközpontban kerül sor, a jelenlegi tervek alapján közép-európai idő szerint a csütörtökről péntekre virradó éjszaka. A két és fél órás kilövési ablak 12:27-kor kezdődik. Jelenleg az időjárás kedvezőnek ígérkezik, de a hasonló kilövések során gyakori a halasztás, így az sem zárható ki, hogy a startra végül nem holnap, hanem egy későbbi napon kerül sor. Ha azonban az indítás összejön, az izgalmak még akkor sem érnek véget, hiszen az újrafelhasznált rakétafokozat leválása után landolni is megpróbál majd. A célpont ismét az egyik drónhajó lesz. Ha tehát a küldetés ezen része is sikerül, a Falcon–9 első fokozata ismét bevethető lesz. Azt egyelőre senki sem tudja, hogy hányszor lehet majd újrafelhasználni egy orbitális rakétát, de a múltban Musk arról beszélt, hogy a rakéta egyes részei akár 100-szor is használhatók lehetnek, a teljes fokozat nagyját pedig (kisebb-nagyobb javításokkal) legalább 10–20-szor ki lehet majd lőni. A kilövést a SpaceX honlapján élőben közvetítik.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. pdx06
2017.03.29. 15:29
Ha ezt a műholdat is felrobbantják akkor már baklövés lesz az új profiljuk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Pendra37
2017.03.29. 16:29
"minden terheket Föld körüli pályára vagy azon túl juttatni képes rakéta egyszer használatos volt, vagyis vagy megsemmisült a kilövés után, vagy pedig a tenger mélyén kötött ki."

Meg a Space Shuttle-ba epitett 3 SSME is, meg a rendszer oldalara szerelt 2 SRB is? Wow, minden nap tanul valami ujat az ember.

"Ami nagyon hamar meg fog térülni, ha az első fokozatok újra akcióba lendülnek."

Az ursiklot is, tobbek kozott, ezzel reklamoztak.

"múltban Musk arról beszélt, hogy a rakéta egyes részei akár 100-szor is használhatók lehetnek, a teljes fokozat nagyját pedig (kisebb-nagyobb javításokkal) legalább 10–20-szor ki lehet majd lőni."

Ursiklo szagot erzek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. dbelam
2017.03.29. 16:30
A SES, amely a világ egyik legjelentősebb műholdas kommunikációs cége, nagyon ragaszkodott hozzá, hogy az ő egyik műholdjuk legyen az első, amely újrafelhasznált rakétán utazik.
Biztosítási csalás szagot érzek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. ChoSimba Pendr...
2017.03.29. 16:49
Az ugyan számomra még nem derült ki, hogy mennyibe is kerül az első fokozat, de ha a teljes bekerülési költség 70%-ára teszem, azzal alá biztos nem lövök. Az kb. 50mio$. Ha ezt elosztom 10-20 helyett 5-el, akkor egy kilövés a 68mio$ helyett csak 28mio$, máris lefelezték a kilövés árát.
Az üzemanyag ára elég jelentéktelen a többihez képest , 2-250e$.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Pendra37 ChoSi...
2017.03.29. 17:18
Az ursiklo eseteben is igy gondolkodtak. Gyorsan feltankoljuk aztan mehet is vissza. A gond az volt, hogy az egesz rendszert nagyon alaposan at kellett vizsgalni minden leszallas utan. Szetszedni, rontgenezni, merni, osszerakni kellett az alkatreszeket es a meghibasodottakat cserelni. Egy hajszalrepedes nagyon kellemetlen tud lenni felloves soran. Ez az atnezes, felujitas hihetetlenul draganak bizonyult. Egyesek szerint ez tobbe kerult, mintha total uj hajtomuveket epitettek volna be minden leszallas utan. A hajtomu is olcsobb lett volna, olcsobb anyagokbol, egyszerubb tervek szerint gyarthattak volna. A megbizhatosag is javult volna stb. De persze erre fokozatosan eszmelt ra a NASA.

Persze az ursiklon nem csak a hajtomuvet kellett atnezni, hanem egy hatalmas, komplex rendszert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.29. 17:58
Kösz az észrevételt, beleraktam egy űrsiklós kiegészítést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.29. 18:05
Árakat azért nem írtam, mert azzal kapcsolatban nem nagyon lehet tudni semmit, hogy ezzel mennyit fog spórolni a SpaceX. De olyasmikről beszéltek már, hogy annak, akinek jó lesz a használt rakéta is, 30 százalék kedvezményt adnak majd. A geostacionárius pálya listaára jelenleg 62 millió dollár, tehát ebből jön le a 30 százalék, és azért biztos még így is bőven keresnek rajta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Sadenal
2017.03.29. 19:00
Ha jó lesz az idő, akkor asszem megvan a csütörtök esti program!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Mark29
2017.03.29. 21:06
Már lőttek fel újrafelhasznált rakétát nem ? Lehet nem emlékszek jól, de az is lehet hogy az csak teszt volt és nem éles bevetés. Mindenesetre szorítok nekik mert ha valaha haladni akarunk valamerre az a Musk féléknek lesz köszönhető mert haszon orientáltak és nem engedik hogy a politika az útjukba álljon. Szép dolog a tudományos felfedezés amit a nasa, esa stb. végez de az nem fog minket előre vinni olyan sebességgel mint ha pénzt látnak a dologban.


Szerencsére volt annyi esze Musknak hogy a tiszta energiában és az űrutazásban is meglássa az üzletet és egyike a kevés milliárdosnak aki mer nagy kockázatú dolgokba fektetni pénzt és hírnevet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Renhoek Mark2...
2017.03.30. 00:48
Japp, Agyimplantátumos Musk topikban volt erről szó.

"Nagy kockázatú"... ez jellemző ezekre a befektetésekre. Nagyon kis % fog bejönni, viszont az sokat érhet. Ezért nem is kezelem Musk álmait realitásképp, csak mint ahogy a többi startup/spinoff kockatőke befektetés megtérül... ettől még nagy szó, hogy egy ember ennyi mindent próbál végrehajtani az élete során.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Cathaya
2017.03.30. 04:55
Fejeket behúzni!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ChoSimba Pendr...
2017.03.30. 08:20
Na ezért nem volt jó az űrsikló arra, hogy felcipeljünk valamit. Hihetetlenül bonyolult és összetett rendszer, más sem volt benne, csak hibalehetőség. Ehhez képest a Falcon9 egy faék.
További nagy előnye, hogy mivel nem szállít embereket (még), ezért nem is kell annyira hülyebiztosra építeni, mint egy űrsiklót. Persze azt sem sikerült
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.30. 10:36
Lőttek, csak nem orbitálisat (kivéve az űrsiklók gyorsítórakétáit, de azok egy kicsit más műfajt jelentenek).
Függőlegesen landolni rakétával, majd ugyanazt újra kilőni eddig csak a Blue Origin tudott, de az övék szuborbitális, ráadásul egyszerűen függőlegesen felemelkedett 100 egynéhány kilométerig, majd vissza, azaz oldalirányú gyorsulása nem volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. BiroAndras Renho...
2017.03.30. 13:11
Általában igazad van, ezek nagy kockázatú befektetések. Viszont Musk elég sok dolgot megpróbált már, és eddíg kivétel nélkül mind bejött neki. Az első eset (PayPal) még lehet mázli, még talán a második (Tesla) is, de most már ha jól számolom 6 különböző területen nem csak szimplán sikeres, de világelső. És ezek rászben olyan iparágak, amik tegnap még nem léteztek, ma viszont az exponenciálisnál gyorsabban növekednek.
Ez már nem lehet véletlen.

Pont tegnap találtam ezt a videót : [LINK]
Felsorol egy pár technológiát, ami a következő pár évben nagyot fog szólni, és számokkal meg grafikonokkal támasztja alá a jóslatait. Valahogy a Tesla kivétel nélkül az összes felsorolt technológiában piacvezető.

Ettől még természetesen ő sem tévedhetetlen, például a Hyperloop egyelőre sok sebből vérzik. Persze az is igaz, hogy ő személyesen nem is foglalozik vele, csak egyszer említette egy riporternek az ötletet, abból nőtt ki az egész őrület.
Szóval az ő őrült ötleteit hajlamos vagyok sokkal komolyabban venni, mint bárki másét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!