iPon Hírek

Darkest Dungeon – A halálfélelem zsoldosai

Dátum | 2016. 02. 02.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

„Sötét titkok és még sötétebb rettenetek lakják az ősi családi fészek alatti járatokat, csarnokokat. A kapu megnyílt, és az emberi kíváncsiság, mohóság jutalma, a pusztulás, csak a szerencsések jussa volt. A többiek tovább tengődtek, napról napra vergődve, hiszen életnek nem nevezhető létezésük, ez sokkal-sokkal kevesebb már annál. A romlás és a lassan mindenhová beférkőző, szíveket és csontokat megfertőző métely nem kímélte az ártatlanokat sem. A környék elvadult, a földet, a növényeket mérgező miazma itatja át. A sötétség idevonzotta a nyugalmat nem lelő rémeket, az emberi kegyetlenség hírvivőit és a túlvilág borzalmait is. Egyre csak gyűlnek, és egyre erősebbek.” A Darkest Dungeon nem kecsegtet semmi jóval. A hangulatos bevezető után rövid tutorial pályát kapunk, amiben máris kincseket találunk, de véletlenszerű, hogy mit. Az így megszerzett alaptőkét és két hőst viszont mindenképpen magunkénak tudhatjuk. Ezzel pedig elértük a várost, ahonnan jövőbeli kalandjaink fognak indulni. A bevezető viszont nem készít fel mindenre, épp ellenkezőleg. Annyit még közöl velünk, hogy a H lenyomásával bármely képernyőn segítséget kapunk, és van egy gyűjtemény (glossary) is, ahol a hatásokról olvashatunk bővebben, de ennyi. Így esett meg az is, hogy egy mozdulattal eldobtam (shift+jobb klikk) az összes nálam levő fáklyát az első küldetésem első percében. Ez azért kellemetlen, mert a gombokkal kísérleteztem csak, és amit így eldobunk, azt nem szedhetjük fel ismét, az szőrén-szálán eltűnik. A fáklyákkal lehet egyébként szabályozni a fény és a sötétség mértékét, minél sötétebb van, annál nagyobb a nehézségi szint. Kezdő kíváncsiskodóként addig kísérleteztem, amíg sikerült teljesen kioltanom a fáklyám, vagyis sokkal több kincset kaptam, nagyobb eséllyel ütöttem kritikust, de minden szörny 3x-os buffot kapott a sebzésére (damage) és a találat pontosságára (accuracy). Ezek után már apróság, hogy sötétben nagy eséllyel meglepik az ellenséges csapatok hőseinket, vagyis egy ingyen kört kapnak, és az is, hogy az elszenvedett stressz mértéke (erről később) is sokkal nagyobb lesz. Szóval 5 másodperc alatt elintéztem a nehezítést a csapatom számára, mert nem ismertem a játékot és figyelmetlen is voltam, de ez erről szól. Kicsit olyan, mint az FTL-lel (Faster Than Light) való ismerkedésem, ahol hasonló dolgok történtek. A hibákból, a kísérletezésekből tanul az ember (és ebből a wikiből), így válva egyre ügyesebbé. És jó esetben nem szúr ki magával azonnal (dehogynem)…
A képességeinknél fontos észben tartanunk, hogy melyik pozícióból használhatjuk őket, de azt is, hogy melyik ellenségre. A világos pontok azt jelzik, hogy a sor melyik pontjáról aktivizálhatjuk az adott skillt, a piros pedig, hogy melyik ellenségre. 4-es csapatunknál egyértelmű, hogy jobbról balra ki áll az első, második és a többi helyen. Az ellenségnél ugyanez a metódus balról jobbra számolandó. Vagyis például a Highwayman sima pisztolylövése csakis 2-3-4. helyről adható le, és csakis 2-3-4. helyen álló szörnyre. Ha össze vannak kötve a piros pöttyök, akkor az a támadás AoE, vagyis minden ott állóra sebez, ha talál. Jól érthető ez a rendszer, de a tutorialból valahogyan ez is kimaradt, hamar rá lehetett jönni, de nem volt egyértelmű. Olyanokat sem árt tudni, hogy a Plague Doctor mérgeivel szemben (ami itt inkább egyfajta penész-átok-méreg kombó) az élőholtak ellenállóbbak (csoda, hogy nem immunisak), a vérzés ellen 200% védelmet kapnak, de a Crusader szent energiákkal átitatott támadásaira sérülékenyebbek. A szörnyek karakterlapja szerencsére látható, vagyis az ellenállásaik is, a küldetéseknél pedig jól járunk, ha tudjuk, mire készüljünk (élőholtak ellen ne vigyünk véreztetésben profi csapatot). Kasztokból sincs hiány, keresztes lovag és leprás harcos is erősítheti sorainkat, de amazonnal, okkultistával, harcos papnővel és útonállóval, fejvadásszal is bővülhet mindenre elszánt csapatunk. Összesen pedig 14 fajta kalandorból válogathatunk majd, akik egyedi előnyökkel (perk) és hátrányokkal (quirk) rendelkeznek majd véletlenszerűen, és út közben is szereznek mindkettőből újakat.
A kincsvadászok, kalandozók élete viszont nem csak az összeharácsolt javakról és a hírnévről szól, hanem rengeteg veszély, fájdalom elviseléséről is. Hőseink halandók, és mentális tűrőképességük (stress) is véges. Előfordul, hogy megijednek valamitől, rosszul viselik, ha hátba támadják a csapatot, elbizonytalanodnak, mikor túlerővel néznek szembe, de egy csapattárs elvesztése és egyéb szenvedések is felborzolják az idegeiket. Ez lesz hőseink második legfontosabb statisztikája az életerejük mellett. Ha betelik, akkor az adott karakter mentálisan kiborul, összezuhan, és ez alaposan megváltoztatja a harcértékét is. Persze a hősök kivételes képességeiknek hála meg is acélozódhatnak a rettentő nyomás alatt, így válva még keményebb harcossá. Ami nem öl meg ugyebár… A traumákat karakterünk a városba visszatérve pihenheti csak ki ezt és nyugszanak meg az idegei. Ezáltal pedig kimarad a következő kalandból (és dobásból), vagyis nem 4 emberrel fogunk hétről hétre kalandozni, hanem egész „tömeget” kell majd menedzselnünk és életben tartanunk. A szanatóriumban persze a rossz szokások/jellemzők kigyógyítására is van mód, csak bírjuk csengő aranytallérokkal. És ahogy minden más is pénzbe és nyersanyagokba kerül, ez is sarkalatos pontja lesz a játéknak. Ugyanis sosem lesz elég, gyakran a hősök stresszének menedzselése elviszi a bevétel jó részét, vagyis a morzsánkénti fejlesztés is türelmet kíván. Sokat.
A kiszámíthatatlanság és a véletlen az egész játékot áthatja. A talált kincseket, az előnyök és hátrányok rendszerét, hőseink reakcióit és persze azt is, hogy milyen ellenségeket, lootolható apróságokat találunk (könyvespolc, láda, szarkofág stb.). Ez eddig rendben is van, hiszen egy igazi rougelike, ettól (is) izgalmas. Az viszont sehogy sincs jól, hogy a 2. kalandban, amit első szintű hősöknek ajánl a játék, olyan szörny ugrott rám egy véletlenszerű varázstárgy aktiválásakor, ami ellen esélyem sem volt. Persze, legyek balszerencsés, találtam már csapdázott kincses ládát is. Legyek ügyetlen, és verjenek le a rossz döntéseim, felkészületlenségem miatt az alap szintemnek megfelelő szörnyek. Kelljen elmenekülnöm, vagy feladnom a harcot, mert rosszul raktam össze a csapatomat. Ezek mind benne vannak a pakliban és a tanulási folyamat részei. De az nem, hogy esélyem sincs. Ez pedig a játék legjobban szidott része, ami a végső verzióra sokak szerint csak rosszabb lett. Mégpedig az, hogy ha a játék „úgy dönt”, akkor véged, vagy legalábbis a csapatod jó időre kiesik az aktívak közül. Akinek nem szegi kedvét a kiszámíthatatlanság és a beletanulás nehézségei, az viszont megszeretheti a játékot. De jó, ha fejünkbe véssük, az élet és a halál között húzódó láthatatlan fátyol túloldalától sokszor egyetlen lépés választ csak el. Vagy egy elhibázott csapás. Esetleg egy kialudt fáklya…
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. Solear
2016.02.02. 10:54
Én csak jót tudok róla mondani. kiváló grafikai stílus, érdekes játékmenet.

"A traumákat karakterünk a városba visszatérve pihenheti csak ki"

Hogy maradt ki a bordély? A legérdekesebb játékmechanizmus szerintem a mentális épelme megőrzése a játékban, pl el lehet tenni a "hősöket" templomba gyónni meg maguba szállni, meg bordélyházba kipihenni a kalandokat Ennek fényében én kevésnek érzem a 70-et a végén. Azért mert valami nem "kockát a kockalukba" nehézségű game, nem kellene hátránynak elkönyvelni.. Nálam a Dark Souls-al van egy szinten a game. Nehéz, de egyben sok örömet is okoz.

Az első screen a játékból:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. gombabacsi
2016.02.02. 12:26
"a játékhoz mérten jó grafika"

ez mit akar jelenteni?
amúgy marha jó ez a graf
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. lordostibi
2016.02.02. 12:34
Sajnos nagyon kevésnek érzem a 70%-ot. Csak a nehézség meg a véletlenszerűség miatt nem szabadna ennyit levonni szerintem. Az utóbbi időkben készült egyik legjobb játékról van szó és nem quicksave quickload huszároknak készült. Én személy szerint szinte parázva ülök le játszani mert tényleg nem tudod mi fog történni amikor belépsz egy Dungeon-ba. Szerinte legyen 90/100, és az is csak azért mert az az új kasztok miatt nehezebben lehet ütőképes party-t összerakni a játék elején.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. potocki
2016.02.02. 13:53
A Darkest Dungeon az utóbbi évek egyik legkifinomultabb, legizgalmasabb játéka. Ennél lényegesen magasabb pontszámot érdemel.

"De az nem, hogy esélyem sincs. Ez pedig a játék legjobban szidott része, ami a végső verzióra sokak szerint csak rosszabb lett."

Sokan tévednek. A játék egyértelműen jobb lett az Early Access alatt. Sajnálom, hogy egyesek szerint a nyári EA állapotok lennének kívánatosak, akkor ugyanis valóban túl könnyű volt. Exploit exploit hátán, bossok szólózása, cookie-cutter partik, trinketek eladási bugja, hadd ne soroljam. A fejlesztők természetesen kijavították ezeket és további mechanikákkal gazdagították a játékot. Ez nem bűn, hanem erény. Ahogy az is, hogy nem hallgattak a síránkozók kórusára (egész pofás kis gyűlölői kör alakult ki a játék körül, fene a gusztusukat). Az tény, hogy az őszi Early Access túl durvára sikerült, a játék jelenlegi verziója viszont sétagalopp ahhoz képest.

"Mégpedig az, hogy ha a játék „úgy dönt”, akkor véged, vagy legalábbis a csapatod jó időre kiesik az aktívak közül."

A végleges kiadás alkalmából újrakezdtem nulláról. Maximális nehézségi fokozaton eddig 34 küldetésből 34 volt sikeres, csatából sem kellett menekülnöm és hősöm sem halt meg. Párszor ugyan rezgett a léc egy-egy karakternél, páran csúnyán bekattantak, egyeseket ki kellett rúgnom, de ennyi. A játék nem igazságtalanul nehéz, az elején legalábbis semmiképp. Nem árt ha az ember igyekszik a lehetőségeihez képest a küldetéshez leginkább passzentos csapatot összeállítani, és persze nem hátrány ha megfontolja azt is, hogy melyik hős van kijelölve séta közben, ha nem nyúl bele ész nélkül minden tereptárgyba, és nem rest olykor a nehezen szerzett zsákmányt kidobni a kötszer helyett.

Természetesen elfogadom, hogy nem tetszhet mindenkinek a Darkest Dungeon, de ez az értékelés méltánytalan. Erre a játékra sokan hosszú évek múlva is emlékezni fogunk, a jelentősége pedig túlmutat önmagán. Instant klasszikus, ha úgy tetszik.

Egy egészen más hangvételű kritika TotalBiscuit előadásában:
WTF Is... - Darkest Dungeon ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Szefmester
2016.02.02. 15:23
Én is beleszaladtam abba a legyőzhetetlen szörnybe amit egy kincs piszkálása idézett meg. Megtanultam egy fontos dolgot. Nem nyúlkapiszka! Lootolj ésszel jellegű a játék és ez máris hiba volna?

Ez egy olyan játék ahol szörnyű szörnyek közelében kell kalandozni.. szerintem semmi meglepő nincs abban ha egy valóban erős szörny is megjelenik.

(Emiatt is támogatnék egy olyan sandbox rpg-t, ahol az első falu nem full kretén, míg négy faluval arrébb már a trollok is amolyan bemelegítésnek számíthatóak csak.... Igenis rohangáljanak legyőzhetetlen szörnyek a kezdőhelyeken is. A való életben sem csak akkor támadnak be szórakozó helyen öten ha már felkészült harcművész vagy...). Igenis találj olyan kincseket amik világokat elpusztítani képes szörnyeket ébresztenek fel...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Denton
2016.02.02. 15:33
Also hangon 85%! Persze itt valami oknal fogva nagyon el vannak tevedve az ertekelesekkel...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. magerg
2016.02.02. 17:04
Az egyik észrevétel volt az early accessben hogy be lehessen állítani, hogy a narrátort csak a sztori eseményeknél beszéljen. Ne minden random csatánál..
Ezt belerakták?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. KatonaKM
2016.02.02. 19:24
Nem azért, de valami felvezetőt írhattál volna a játékhoz. Az Indexen olvasmányosan megoldották.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Asagrim Dento...
2016.02.02. 20:47
Egyáltalán nincsenek eltévedve, csak használják a százalékos skálát 1-től 60-ig is, nem csak felette ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. potocki Asagr...
2016.02.03. 02:16
Az "esélyem sem volt" részre visszatérve:

Az, hogy egy dedikáltan nehéz, dark fantasy játékban valaki fáklyát gyújt egy olyan oltáron, ami
- külső megjelenésében jól láthatóan elüt az átlagos tereptárgyaktól
- a Shambler's Altar nevet viseli
- az alábbi felirattal: It says: "The sacrifice of fire is the gate to ruin! Place a torch if you crave the void!"
és csodálkozik azon, hogy sikeresen megidéz egy Shambler nevű lényt egy dolog. Az "esélyem sem volt" következtetés levonása meg egy másik.

Asagrim:
"Egyáltalán nincsenek eltévedve, csak használják a százalékos skálát 1-től 60-ig is, nem csak felette ..."

Nekem szimpatikus az új értékelési rendszer, jó lett volna, ha ebben a konkrét esetben is az alapján történik a pontozás, de egy kérdésem azért akad.

"70-79%: Ez már akár egészen egyedi játék is lehet, jó ötletekkel és igényes kivitelezéssel. Nem fogjátok megbánni a rászánt időt és pénzt. Az adott műfaj rajongóinak kötelező.
80-89%: Fantasztikus játék, akár még az év játéka is lehet. Szinte minden szempontból kiemelkedő, jó eséllyel csak apróságokba tudunk belekötni benne.
90-99%: Igazi klasszikus, amit még évek múltán is sűrűn emlegetni fogunk. Ez az etalon, amihez minden mást hasonlíthatunk.
"

A szövegből nem derül ki egyértelműen, de feltételezhetően minden értékelési csoport a játék kategóriáján és műfaján belül értelmezendő, bár aggodalomra ad okot, hogy erre csak a 70-79%-os csoportban történik utalás.

A konkrét esettől egy pillanatra elvonatkoztatva: ha egy olyan új rétegjáték jelenik meg, ami új műfajt vagy alműfajt hoz létre (extrém eset, tudom) és ez hibátlan kivitelezéssel és korrekt árazással párosul, akkor az ipon új értékelési rendszere szerint legfeljebb 79%-os lehet, pusztán azért, mert rétegjáték? Ha ez így van, akkor nincs több kérdésem. Ha nem így van, akkor a Darkest Dungeon valahol 85-90% körül mozog, nem 70%-on.

A félreértések elkerülése végett: nem várom, hogy a cikkíró változtassa meg a véleményét, csak jelzem, hogy nem értek egyet. Ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Meteoreso
2016.02.03. 11:00
A játékmenet erős, amúgy engem a Tir Na Nog-ra emlékeztetett ez az áll 3d-s térképkezelés.
Én a Grafikával nem birok megbékélni szerintem borzasztó ))
Pedig tőlem lehet pixel grafika is de ez nem Klasszikus Fantasy.
Szerintem túlzott a játéknehézség, el fog sok embert riasztani és a Rougelike játékmenet engem elriaszt, mazók előnyben Már megtanultam hogy messziről kerüljem el ezt a játékstílust.
Az meg külön furcsa hogy egy RPGben jobban rettegünk a stresszpontoktól mint hogy elfogy az életerőnk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. YellowFlas...
2016.02.03. 11:49
Nálam ez a játék 85-90%. Remek szabadidős elfoglaltság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Ereshkigal
2016.02.03. 12:48
Azt hiszem, megvárok egy komolyabb leárazást, mert bár szívesen kipróbálnám, de nagyon kétesélyesnek tűnik: vagy imádnám, vagy baromira felcseszne a random.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. hympyke
2016.02.03. 18:57
85% tőlem is, bár még életemben nem anyáztam annyit mint DD játszása közben. A Fallout 4 értékelése után én már nem csodálkozom semmin.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. feco1990
2016.02.14. 23:37
A Shamblert én is kifogtam még az elején, egy hősöm egyből oda is lett és végül fel kellett adnom a küldetést. Ez benne van ebben a játékban, ezért is olyan mesterien jó. Az utóbbi években szinte az egyetlen játék számomra, ami tényleg oda szögez a lapos elé órákon át. Mindig valami újjal borzolja az elmémet a játék, iszonyat izgalmas. Sajnos az értékelés tényleg nem ezt tükrözi. A 70 százalékot én is borzasztóan kevésnek érzem. Egyszerűen nem emeli ki a játékot a szürke átlagból. Aki a későbbiekben talál rá erre a játékra, ezt az értékelést látva nem biztos, hogy kedvet kap hozzá. Így a játék potenciális gamerektől, vásárlóktól eshet el, egy rossz pontozás miatt. Min. 85% kijárt volna, de úgy látom ezzel az elgondolással nem vagyok egyedül. Én úgy érzem elsősorban a Shambler ellen elszenvedett vereség nyomta rá a bélyegét a játék értékelésére, másrészt a 15 órányi játék nagyon kevés egy korrekt értékelés megírásához ebben a műfajban. Ez a játék nem egy sokadik rész a Call of Duty vagy az Assassin' s Creed sorozatban, ezért is lett volna olyan fontos kiemelni és egy kevésbé szubjektív kritikát írni. Van élet az mmorpg és az fps játékokon túl is!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!