iPon Hírek

Dél-Koreában vészes méreteket ölt a játékfüggőség

Dátum | 2015. 03. 30.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Bár sokan csak holmi első világbeli luxusproblémának tartják az internet és játékfüggést, Dél-Korea kétségbeejtő helyzete mindennél jobban mutatja, hogy egy létező és komoly gazdasági, valamint népegészségügyi gondokat jelentő addikcióról van szó. Elég csak a 2009-ben elhunyt Kim Sa-rang szomorú esetére gondolnunk. A három hónapos csecsemőnek azért kellett meghalnia, mert szülei inkább a Prius Online-ban nevelt virtuális gyermekükkel foglalkoztak, miközben hús-vér utódjuk a gondoskodás hiánya miatt egyszerűen éhen halt. Mivel viszont a védelem hitelt érdemlően be tudta bizonyítani, hogy a vádlottak lényegében alkalmatlanok a mindennapi életre, és függőségük miatt nem beszámíthatóak, a bíróság szokatlanul enyhe ítéletet hozott. A második gyerekével terhes anyát felmentették, az apa pedig mindössze két évet kapott. Ugyan nem minden eset végződik ilyen tragikusan, de mindenesetre aggasztó, hogy az ázsiai ország kormányának 2013-as felmérése szerint a 10 és 19 év közötti lakosság tíz százaléka, azaz hozzávetőlegesen hatszáznyolcvanezer gyerek és fiatal felnőtt tekinthető internetfüggőnek. Jelentős részük a különböző MMO-k és MOBA-k megszállottja. Mivel a függőség egyik következménye az, hogy a beteg mindent alárendel a szenvedélyének, ezek az emberek abszolút mentesek minden ambíciótól. Tanulni nem hajlandóak, és karriertervvel sem rendelkeznek, csak sodródnak az árral, ergo felnőve, amikor már nem számíthatnak szüleik támogatására, jó eséllyel a szociális ellátórendszernek kell gondoskodni majd róluk. Hiszen a mindennemű képzettség és végzettség nélkül betölthető állások száma napról napra csökken, ez pedig jelentős terhet ró majd az adófizetőkre. A valódi helyzet azonban gyaníthatóan ennél is súlyosabb, hiszen a függőség kritériumai meglehetősen szigorúak. Tehát azok, akik úgy-ahogy képesek beilleszkedni a társadalomba, sőt, akár valamiféle karrierjük is van, de szabadidejüket szinte teljes egészében a játék, vagy a világháló böngészése tölti ki, nincsenek benne a felmérésben. A szituációt tovább bonyolítja, hogy a kormány láthatóan nem tud megoldást találni erre az egyre égetőbb problémára. Erejéből leginkább olyan, figyelemfelkeltőnek szánt reklámokra telik csak, amikről nyelvtudás nélkül is megállapítható, hogy teljesen nevetséges módon közelítik meg a témát.
2011-ben ugyan bevezetésre került egy törvény, ami előírja a szolgáltatóknak, hogy éjfél és reggel hat között blokkolják a fiatalok játékoldalakhoz való hozzáférését, de a jogalkotóknak ezzel mindössze annyit sikerült elérniük, hogy az érintettek a szüleik személyigazolványában lévő adatokkal kerülik meg a korlátozást. Az állam ezen kívül szakklinikák fenntartásával is igyekszik csökkenteni a szenvedélybetegek számát. A küzdelem sziszifuszi mivoltát jól mutatja, hogy Dr. Lee Jae-Won, a Gangnam Eulji Kórház neuropszichiátere szerint az addikcióval küzdők kilencven százaléka az online játékkal összefüggő zavaroktól szenved.
A betegek kezelését az országban uralkodó esport-kultusz is nehezíti. Az virtuális viadalok valóságos nemzeti sportnak számítanak, a legjobb játékosokat pedig a sztársportolóknak kijáró szociális státusz mellett dollármilliós fizetés várja. Ahhoz azonban, hogy valakinek esélye legyen bekerülni egy profi csapatba, a többi országnál jóval több rivális miatt jóformán minden ébren töltött percét játékkal kell hogy töltse, és a siker még így sem garantált. A népbetegségnek számító internet és játékfüggés tehát gyaníthatóan még sokáig a koreai mindennapok része marad. Hogy más fejlett országok esetében fennáll-e a veszély, hogy hasonló probléma üti fel a fejét? Kínában és az Egyesült Államokban is már volt jó néhány haláleset, de a két ország kormánya komoly lépéseket tett már a probléma kezelésére.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

37. tomchee
2015.03.30. 10:18
A probléma forrása bármilyen addikció, nem kéne ezt le korlátozni a játék/internetre.

Hülyeségeket, meg csinálnak az emberek, már az internet és a játékok nélkül is. Akinek valami nincs rendben fejben, az fog tök mind1 mi váltja ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Asagrim
2015.03.30. 10:19
"A valódi helyzet azonban gyaníthatóan ennél is súlyosabb, hiszen a függőség kritériumai meglehetősen szigorúak. Tehát azok, akik úgy-ahogy képesek beilleszkedni a társadalomba, sőt, akár valamiféle karrierjük is van, de szabadidejüket szinte teljes egészében a játék, vagy a világháló böngészése tölti ki, nincsenek benne a felmérésben."

Talán azért, mert azt nem lehet függőségnek hívni ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.30. 10:32
de lehet, ők a funkcionális függők. Alkoholistákból és drogosokból is vannak funkcionális egyedek, akik "normális" életet tudnak élni a függőségük mellett, viszont rendszeresen szükségük van a cuccra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Terror
2015.03.30. 10:39
Ha egy tevékenység az életmódod részévé válik, akkor az függőség? Mert akkor jó lenne kigyógyulni ebből a napi 9 óra melóból, borzasztó időigényes és baromság is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. tomchee
2015.03.30. 10:43
Ez esetben, én víz függő vagyok :3
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. TheEnginee... Terro...
2015.03.30. 10:53
Hehe... egy 6 lepeses programban a 9 ora az sokaknak a 3. lepcsö lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.30. 10:57
a függőség esetében a testi/lelki élvezet/kielégülés egy meghatározó faktor. Ha te élvezed és testi/lelki élvezetet ad a munkád, amelynek a megvonása ezen testi/lelki élvezetnek a testi/lelki hiányát produkálja, akkor igen, a melód egy függőség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. edyzol
2015.03.30. 11:05
jó lenne kigyógyulni ebből a napi 9 óra melóból

Nekem is ez a függőségem... mostanában már napi 12 órában tolom.
Nem rég léptem újjabb szintre, de már elég uncsi, jó lenne hozzá valami új dlc

Jó lenne kigyógyulni belőle, bár szerintem ez még mindig jobb, mint ha az lenne a függőségem, hogy egész nap az utcán koldulok
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Asagrim FaL
2015.03.30. 11:13
Azért ne keverjük a függőséget a szenvedélybetegséggel, mert a kettő nem ugyanaz ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.30. 11:28
ugyanannak a jelenségnek a súlyossági szintjei
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Asagrim FaL
2015.03.30. 11:33
Pontosan!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. zbalai
2015.03.30. 12:00
Úgy gondolom a játékfüggőség alapja egy hibás stratégia.
Például:
1.Játszom, hogy nyerjek...
2.Veszítek...
3.Nem nyertem(eleget): kezd az egyes pontnál
És így loop-ol minden nap.
Pont most csinálok egy NLP modellezést ezzel kapcsolatban. Aki szeretné feltérképezni játékfüggőségének részeit, az jelentkezzen nálam. Max három játékos fér bele az időbe, 2-3 óra interview, skype-on kamerával vagy személyesen. Név nélkül természetesen.
zbalai a gmail.com -on.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. predike07
2015.03.30. 12:43
Leginkább az oka szerintem,hogy a játékban gyakorlatilag mint a LOL esetében is fél kézzel "király" lehet az ember.
Lesz egy játékbeli én ami sikeres ha teszi a dolgát ,fejlődik,mások szemében nő és ez a mai (uantkozó) gyereket könnyen rabul ejti.
Az életben nem ilyen könnyű elérni sikereket,mert ott tenni is kell valamit érte,és a sok próba ellenére is hoppon maradhat és sokan menekülnek inkább a játékok világába.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.30. 12:55
Fején találtad a szöget, igazából nem a munka a függőség, hanem az emberiség kapitalizmus függő. Meg nacionalizmus függő. Meg verseny függő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. kiskoller
2015.03.30. 13:26
Ez nem annyira rossz hír, mint amennyire látszik.

Függőség volt, van, lesz. A módszerek változnak. Kevesebb alkesz, több játékfüggő van manapság.

Emellett nem mindegy, hogy az embernek szar az élete, nincsenek céljai, mert sokat játszik, vagy azért játszik sokat, mert szar az élete, és nincsenek céljai. Én pl. utóbbiak táborát népesítem, voltak időszakok amikor fél évet/évet töltöttem játékok nélkül, de nem volt változás az életemben. Találtam más hasonló időtöltést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. predike07
2015.03.30. 14:16
Pedig az élet itt van körülöttünk,csak észre kellene venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. hympyke
2015.03.30. 18:25
Olyan szar az élet hogy egyesek inkább lejönnek róla és váltanak virtuálisra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Resike
2015.03.30. 18:29
Én csak azt nem fogom fel, ha valaki napi 8 órát Rubik kockázik, olvas vagy pengeti a gitárját, az kap egy vállveregetést, de ha számítógép előtt ülsz ennyi időt akkor egyből nyomorék függő vagy.

De én a legnagyobb problémát abba látom, hogy a jelenlegi szülők és nagyszülők szinte virtuális analfabéták, és nagy részüknek közük nincsen ahhoz, hogy mit is lehet csinálni egy számítógéppel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. gabest
2015.03.30. 19:03
A KNDK javaslatot tett a vasárnapi játékzárvatartásra!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. asdsa Resik...
2015.03.30. 19:07
Igazából a játék előtt eltöltött idő a legtöbb ember számára kábé csak elcseszett idő, semmi haszna belőle. A gitár meg a rubik kocka azért valamilyen lehetőségeket nyit előtted, képességfejlesztő dolog.
Vajon hány gamerből lesz sikeres e-sportos és hány keményvonalas kockásból/gitárosból lesz versenyszereplő, vagy mondjuk hétvégi zenész?
Egyébként szerintem sokkal nagyobb türelem kell az egyikhez, mint a másikhoz. Én ha leülök a játék elé, az egy agyleeresztés, egy pihentető/levezető elfoglaltság. Nem hiszem, hogy túl sok haszna van mondjuk ha tudok CS-ben bunnyhoppozni.

Az egyetlen vonzó érv lehet a játék mellett, hogy elvben sok embert bevonzhat más tevékenységekbe - pl. komolyabb videovágás, zenekészítés, programozás, dizájn, stb. -, a valóságban viszont tudjuk hogy a gamerek töredéke lép csak erre az útra.
Biztosan fejleszt ügyességi képességeket is a játék, de emellett sok káros hatása is lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Resike asdsa
2015.03.30. 21:02
Ugyanúgy elcseszett idő az olvasás is, ugyanúgy pixelhalmazokat fejtesz vissza az agyadban. Ennek ellenére az olvasást fals pozitívan kezeli a társadalom, mivel azt sulykolták az emberekbe, ha valaki olvas abból lesz is valaki, csakhogy ez kurvára nem így működik.

A Rubik kocka fejés, megy egyetlen egy algoritmus buta visszafejtése, de még ha te is vagy a világon a leggyorsabb benne mégis mi hasznod származik belőle?

Kíváncsi lennék hány ember lesz igazi zenész azokból aki valamilyen hangszeren tud játszani az meg már egy másik kérdés, hogy vajon meg is él-e belőle. De az hogy le tudsz kalapálni 5-10 számot mégis milyen érdembeli jelentőséggel bír? Szerintem pont ugyanolyan elvesztegetett időnek számít ha valaki erőlteti a zenét, de nem zenész pályát épít.

Az meg hogy hetente kétszer összeállsz a haverokkal jammelni, pont ugyanolyan mintha valaki komolyabban játszik egy multi/lan játékot haverokkal, de mégis csak az utóbbit nézik le.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. mzso
2015.03.30. 21:32
Függőség egy frászt. Inkább csak a degeneráltaknak egy újabb kifogás. Mint ahogy a bírósági ítélet is mutatja.
Mondjuk a "fizikai" anyag függőség is leginkább csak kifogás a suttyóknak a piáláshoz meg a kábszerezéshez...

A végén Kína marad az egyetlen életképes ország. A "legfejlettebb" hű-de-nagyon demokratikus/liberális országok leginkább csak egyre degeneráltabbak lesznek. USA, Korea, Japán, Német, Brit, Francia.
Ott meg csak simán elhatározhatják, hogy elfojtanak egy ilyen problémát és minden probléma nélkül végre is tudják vinni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. bruce_prin...
2015.03.30. 22:20
Ezen nem sok csodalkozni valo van.
Elbaszott egy rendszer van koreaban.
Rongya vannak terhelve, total el vannak mindenhol nyomva.
Majdhogynem olyan elkurt kasztrendszer van mint japanban (azt is gyulolik a fiatalok).
Semmi csodalkozni valo sincs, hogy igy probalnak kimenekulni a valos eletbol.
Ez az ottani rendszer hibaja semmi mase..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. pocla
2015.03.30. 23:33
Az életben azt kell elfogandod amid nincs (asszem éjjeli féregben mondják). Én 18 éves korom óta dolgozom, van csomó barátom is mégis néha azon gondolkozom el kéne kezdeni bűnözni úgy sincs veszteni valóm (lehet túlzásba vittem a breaking badet ). Szeretek játszani én is volt mikor heti 5 nap raid még anno bc idején és volt 2 évig amikor gépem se volt. Most idén újra össze raktam egyet, de sztem olyan mint fiatalon sose lesz ki kell nőni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. thestock bruce...
2015.03.31. 05:26
Ha a korea szót felcseréljük Magyarországra,akkor is megállja a helyét a mondat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. thestock
2015.03.31. 05:39
Az a baj hogy ez egyáltalán nem fog megváltozni.Szépen lassan erre rendezkedtek/rendezkedünk be. Ez még talán a jobbik formája a függőségnek (ettől persze még nem jó)
Ha valaki "e-sportoló" akar lenni,és emiatt sokat játszik az káros,de ha más sporttal kezd el foglalkozni,és hülyére doppingolja magát hogy érvényesülni tudjon a többi doppingolt között az normális dolog? Sajnos mindkettő egy véglet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Sinesol bruce...
2015.03.31. 06:41

Alátámasztanád valamivel ezt a japán dolgot? Mert még életemben nem hallottam róla, hogy ott kasztrendszer lenne.
Szerintem te inkább Indiára gondolsz...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.31. 09:01
Egyetértek.
Míg az önjelölt Kurt Cobain gitárt pengetni tud, addig mondjuk főzni nem, így gondban lehet/van, ha nincs ki főzzön rá, Rubik kocka pörgető dettó.
Én nem tudok sem zenélni, sem Rubik kockát kirakni, viszont nem okoz gondot egy húsvéti vagy karácsonyi 8-9 fős vagy eljegyzési 15-20 fős ünnepi menü sem, mert pengető és kocka helyett a fakanalat forgatom majd' minden nap.
Még ezt sem tartom olyan hú de tartalmas időtöltésnek, de a környezetem számára még mindig hasznosabb, mintha kockáznék vagy a húrokat szaggatnám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.31. 16:13
Bocs, de ez szerintem nagyrészt félremagyarázás.
A zenélés nem arról szól hogy hivatásos zenész legyél, hanem hogy magadnak, és a környezetednek tudj valamit adni. Ugyanígy az olvasás is hozzáad valamit az emberhez. A rubik kocka az egy szélsőséges példa, 100-200 ezer emberből kb. egy ilyen lehet, úgyhogy azt most hanyagoljuk.
Ezzel ellentétben a sok órányi monoton MMO-zás csak elvesz az embertől. Oké, lehet jókat chatelni, TS-ezni, de ezen kívül nem ad semmit az, hogy napi sok-sok órát elbszol a gép előtt.
Egyébként meg az hogy mi elítélt mi nem.. szerintem úgy általánosságban elfogadott manapság a gamer-kultúra. Ha meg még valamit fel is tud mutatni (pl. valami velős YT-csatorna, vagy versenyeredmények), akkor még valamilyen szintű tiszteletet is kap a játékos.

Igazából még az a bajom az ilyen példálózásokkal, hogy a valóság és az elméleti sík között vannak ragadva.
Például iszonyat kevesen rubik kockáznak, olvasnak, gitároznak napi 8 órákat, viszont az online játékok köztudottan olyan dolgok, amikre könnyű ráfüggeni. Még ha nem is a játék öröme miatt, hát pótcselekvésként (pl. nincs mit csinálni gépezésen kívül).
Egy mondatban összefoglalva - vannak tartalmas, értékteremtő elfoglaltságok, esetleg hasznosíthatóak, és vannak haszontalan elfoglaltságok, amik legfeljebb agypihentetésre és az idő eltöltésére/elbszására jók. A társadalom is részben ez alapján "ítél".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zabalint asdsa
2015.03.31. 16:34
Én gitározni ugyan nem tudok Rubik kockát sem pörgetek, de olvasgatni szoktam, és a saját szórakozásomra teszem, ahogy a PC-s játékokkal is ugyanezért játszok (utóbbit mostanában elég ritkán), és abban az értelemben, ahogy a játék elbaszott idő, az olvasás is az. Már ha szórakoztató vagy szépirodalmat olvasok, és nem szakirodalmat.

Hogy hozzám ad-e valamit? Az olvasás is pontosan annyit ad hozzám, mint a játék, csak az előbbivel szerzett esetleg nagyobb általános műveltséget többre értékeli a társadalom, pedig valójában műveltséget utóbbival is lehet szerezni. De mivel teszek rá, hogy a környezetem mennyire lát műveltnek, ezért nekem nem érték, hogy ha elolvasok egy irodalmi művet, akkor műveltebb lehetek tőle, nekem az az érték, ha valamilyen módon szórakoztat, ami lehet a röhögéstől kezdve az izgalmakon át a mély elgondolkodtatásig bármi, és ugyanez áll a játékokra is. Ez ugyanúgy áll a magas értékű irodalomra és a szórakoztató irodalomra is, ahogy játékoknál is vannak komoly és komolytalan játékok, mindkettő lehet értékes számomra.

Szerk.:
Nyilván az olvasás annyit pluszban adhat, hogy javítja az olvasási készséget, ez gyerekeknél lehet fontos, később már egyre kevésbé, mert egyre kisebb mértékben számít, mennyit olvasok, ha a készség már stabilan megvan. De egy PC-s játék is javíthat készségeket. Ezzel együtt a szakmai tanulással, olvasással szemben mindkettő haszontalannak tekinthető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.31. 18:07
Plusz pont az olvasáshoz, hogy jobban fejleszti a képzelőerőt/vizualizációt, mint egy mai, átlagos játék. Nyilván játékokkal, viszont más dolgokat lehet fejleszteni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tomchee
2015.03.31. 18:09
Még hozzá tenném, hogy a mostani 30+ os generáció akik ezt főképp megvetik, meg TV-t néznek ugyan ennyit...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Zabalint tomch...
2015.03.31. 18:36
Már inkább 40+ az, a 30-40 közöttiek fele utoljára tizenévesen nézett TV-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.03.31. 18:43
Azért ne felejtsük el az esetleges új nyelv(ek) elsajátításának lehetőségét, illetve, hogy más kultúrából származó emberekkel lehet beszélgetni, amivel tágulhat a világkép és ezáltal valóban lehet több valaki.
Minden attól függ, hogy ki mit kezd egy dologban rejlő lehetőséggel.
Melyik a "több" 10 embernek pengetni 4 húrt vagy 10 más nációjú emberrel beszélgetni egy online játékban idegen nyelven?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. predike07 FRK
2015.03.31. 19:06
Minden roszban van valami jó is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. MZperX75 zbala...
2015.03.31. 20:28
Mennyi pénz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Heroes27
2015.04.01. 14:39
Dél Koreában sok a beteg ember. Ennyi. Nem rossz dolog, ha játszanak, de az ott a egészséges határt ezt túllépi, magyarul szar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!