iPon Hírek

DirectX 11 őrület AMD-módra

Dátum | 2009. 08. 15.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az AMD Evergreen névre keresztelt DX11-es videokártyáival kapcsolatban az elmúlt idők folyamán számos kisebb információmorzsát olvashattunk, ám most egy ideje nagy a csend az újdonságok körül. Már-már azt hihetnénk, hogy nem történik semmi, amikor is érkeznek a friss hírek, amelyek szerint az Evergreen videokártya sorozat várhatóan szeptember 10-én debütál hivatalosan is.


A bemutató dátumáról egy piros kis "banner"  segítségével értesülhettek a kiváltságosak: az említett kis slide-on azt olvashatjuk, hogy szeptember 10-én nem fogunk hinni a szemünknek. Az újdonságok ekkor még csak formális starton esnek át, azaz a videokártyák nem kerülnek kereskedelmi forgalomba. A termékek érkezésére szeptember végén, illetve október elején kerülhet sor, jóval a Windows 7 megjelenése előtt, amely majd DX11-es támogatást nyújt az újdonságokhoz. Az a tény, hogy az AMD a Windows 7 megjelenése előtt bő egy hónappal már be fogja mutatni a DX11-es termékcsaládját, egy hatalmas előny az Nvidia-val szemben, ugyanis a gyártó elmondhatja majd, hogy Ő küldött harcba elsőként kártyákat a DX11-es termékek piacán. A DX11-ben rejlő lehetőségeket is kihasználó játékokra ugyan még majd várni kell, de ez már más kérdés. Az Nvidia a tervek szerint az idei év negyedik negyedévében, vagy legkésőbb 2010 elején jelentkezhet DX11-es támogatással ellátott videokártyákkal.


Az AMD a QuakeCon névre keresztelt rendezvény alkalmával már tartott egy kisebb bemutatót egy DX11-es kártyával felszerelt konfiguráció segítségével. Magát a kártyát sajnos nem tekinthették meg a látogatók, ugyanis ezt az AMD kifejezetten megtiltotta. Az egyik szervező szerint a gép belsejében egy kétslotos hűtéssel ellátott Evergreen modell foglal helyet, amely két darab DisplayPort kimenettel és egy DVI porttal van ellátva, ám ennél többet nem voltak hajlandóak elárulni.



Az egyik techdemo alkalmával a kártya D3D11 alatt 2560 x 1600 pixeles felbontás alkalmazásával 78 FPS-es sebességet mutatott fel. A rendszerre az új Wolfenstein játék demója is felkerült, amely DirectX 9-es támogatás használatával üzemelt, méghozzá teljesen zökkenőmentesen, amit azért jó látni, mert azt eddig is tudhattuk, hogy a techdemókkal elboldogul az újdonság, de "rendes" játékot még nem futtattak rajta a nagyérdemű előtt.

Tessellation demo.Szépen működik.















Árnyék-effektek
Hagyományos árnyékokDx11-es, élethűbb árnyékok.














A DX11-es bemutató mellett pletykák is kiszivárogtak az RV870-es GPU-val kapcsolatban. A források tudni vélik, hogy az AMD 384-bit széles memória adatsínt alkalmaz majd a grafikus processzor esetében, amelyhez GDDR5-ös típusú memória chipek kapcsolódnak. A Hardware-Infos munkatársai szerint az RV870-es modell kétszer akkora számítási teljesítménnyel fog rendelkezni, mint az RV770, így a 384-bites GDDR5-ös memóriavezérlő alkalmazása nem tűnik elképzelhetetlennek. A csúcskártyákon 1,25 GHz-nél magasabb frekvencián üzemelő chipek lesznek jelen, így a maximális memória sávszélesség könnyedén elérheti a 240 GB/s-os értéket is.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

41. kleinguru
2009.08.15. 22:00
VISSZA A HIRHEZ

1200 "Shader" és megemelt órajel = 2x annyi számítási teljesítmény?!

Úgy legyen, és ne legyen drága!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. twollah
2009.08.15. 22:00
Gondolom az egesz rendszer AMD-s alapu volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. Azrael
2009.08.15. 22:06
Ez nem kérdés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Adriján
2009.08.15. 22:37
Öhm nem azért de... a 2 árnyékolási technológiát összehasonlító rész sztem marhaság
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Kane54
2009.08.15. 22:56
Árnyék mondjuk a rácsoknál, illetve az objektumok is árnyékolják egymást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. bionicman
2009.08.15. 22:56
Én az oszlopos képet nem értettem elsőre, aztán rájöttem, hogy a levegőben vannak az oszlopok... Sokat nem mutat...

Adrijánnal meg teljesen egyetértek, 1 db árnyék nincs az első képen...

A hírből nekem az jött le, hogy nem kell mostanában új VGA-t venni, meg kell várni mit lép az nVidia, meg a játékipar jövőre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Konkii
2009.08.15. 23:09
Hát akkor valószínüleg ez a különbség. Ezekszerint a Dx11-es kártyák olyan helyekre és olyan részletességgel is tudnak majd árnyékokat biggyeszteni, amely a régebbiekkel nem volt lehetséges.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. ByrDer
2009.08.15. 23:16
Attól félek harcrakész nvidia kártya nélkül ezek piszok drágák lesznek.. hacsak direkt nem próbálják kicsinálni az nvidiát vmi 4850 szintű mainstream debütkártyával (a tegnap csúcskártya-teljesítménye középkategóriás áron)

De vhogy ezt nem tartom valószínűnek. Nem holmi fair-play okokból (hisz a vállalatok nem emberek.. még annál is rosszabbak) hanem egyszerűen túl jó lenne a vásárlóknak (rövidtávon), és túl rossz a kartellnek.. szóval csak simán aranyáron lesz majd, plusz még arra jön a "magyaradó" úgyh kb 100k -nak tippelem a rv870-es gpuval szerelt modellt.

(Úgy rémlik nem is lesz rv870-es gpu-val kétféle kártya mint mint eddig 3850-70 meg 4850-70 volt, hanem csak egy csúcskártya + x2.. alatta meg az ótvar butított gpu-s "közép"kategória mint a 8600 volt az nvidiánál..)

Nagyon remélem, hogy tévedek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. kooper22
2009.08.15. 23:18
Az oszlopos kép tényleg nem nagy szám. Az első képen viszont tényleg nincs árnyék, mivel nem árnyékot ábrázol... Az első képen poligonhálót láthatunk, ami azt akarja megmutatni, hogy mennyivel több elemből épül fel a kép az új DirectX verziónál, mint az eddigieknél, vagyis hogy az egész részletesebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. szabtam
2009.08.15. 23:29
Mikrobi:
nem tudom, hogy a dual link dvi szabványnak hol van a sávszél korlátja, de lehet hogy pl. emiatt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. kooper22
2009.08.15. 23:31
Legjobb tudomásom szerint ez a felbontás csak többképernyős megoldással érhető el. Ez azt jelenti, hogy a teljes képet 2-3 részre bontva, egymás folytatásaként jeleníti meg a videokártya. És azért éppen 2560*1600, mert az ennél nagyobb felbontáshoz sokkal nagyobb erőforrás és gyorsabb számítási sebesség kellene. De nyugodtan javítsatok ki, ha tévedek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. pluto
2009.08.15. 23:41
Hát engem ez az árnyék itt, meg ott, nem győzött meg hogy vegyek új videókártyát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Konkii
2009.08.15. 23:52
Ha valóban azt hiszed, hogy csak az árnyékok változnak, akkor szerinted minek adnának ki kétszer olyan gyors videókártyákat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. hungarypet...
2009.08.15. 23:55
Novemberre remélem megérkezik a drága
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. pluto
2009.08.16. 01:11
Konkii, hidd el tudom miben lesznek ezek mások, és hogy mennyivel lesznek gyorsabbak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. mitvegyek
2009.08.16. 02:04
Aha. A Wolfenstein meg OpenGL, akkor hogy ment dx9-ben? Átírták már előtte?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. jano12
2009.08.16. 09:08
mitvegyek: ez a Wolfi 2. (Doom 3 motor, azaz Rage 4.)

pluto: nem igazán értem, amit mondasz. Szebb tájak? Persze és tágasabb, részletgazdagabb játéktér (jó jó, ez konzolport ennek betesz a zsebkendő méretével).

Azt mondod nem vagy nagy játékos? Hát akkor valóban nem neked szólnak ezek. Majd lejjebb megy még egy picit a HD 4670 vagy a HD 4770 ára és akkor arra nyugodtan lecserélheted a mostanid.

Én se fogok gépet bővíteni, mivel alig játszom. (Nekem 256 MB-os Radeon 1950GT van, jó kártya.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. jani00
2009.08.16. 09:40
Hát nem tudom szerintem semmivel sem szebb dx11 ben a videó én nekem eddig volt szerencsém dx10 ben játszani és ott sem éreztem számottevő javulást a 9 hez képest pedig tényleg minden maxon volt a crysisban.
egyébként nekem a 2560 x 1600 felbontással elboldogul egy sima hd4850 es kártya
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. nullpoint
2009.08.16. 10:07
Valamiért az az érzésem hogy ez a dx11 ugyanolyan parasztvakítás lesz mint anno a dx10.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Phantomstr...
2009.08.16. 10:08
Én bízom ezekben a kártyákban, és reménykedek, hogy elfogadható áruk lesz. Egyébként már olyan pletykák is voltak, hogy az új 5800-asok, de legalábbis a nagyobbik 512 bitesek lesznik. Namost ez a 384 bit az AMD-t ismerve reálisabbnak tűnik. Valószínűleg akkor a középkategóriaban is elfelejtik a 128 bitet, és 192-t, vagy 256-ot alkalmaznak.

jano12: "mitvegyek: ez a Wolfi 2. (Doom 3 motor, azaz Rage 4.)"

Valójában Tech4 a motor neve.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. pluto
2009.08.16. 10:12
Jano12, igen, a DX 11-ben szebb, élethűbb lesz elvileg a táj (is) . De egy 4670-re nekem nem érné meg lecserélni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. _DiEGO_
2009.08.16. 10:21
2560*1600
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. jano12
2009.08.16. 10:21
Phantomstranger: igaz, mindig összetévesztem. Köszi!

nullpoint: nem a DX 10 volt parasztvakítás, hanem a játékprogramozók szövege. WiC DX 10-e semmi, nincs is benne. Crysis detto csak és kizárólag DX 9-es.

HAWX és Stormrise. Ezekben van natív DX 10(.1).

pluto: pont az a lényege.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Adriján
2009.08.16. 10:59
Sztem sem több parasztvakításnál, de legalább az ati-amd fanok örülhetnek, hogy előbb lesz atinak mint nvidianak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. ByrDer
2009.08.16. 11:13
Szntem nem vagytok tisztában mekkora lehetőség van d11-ben. Nem a "szebbek lesznek a játékok" a fő hangsúly hanem itt technikai újítások vannak amik amellett hogy lényegesen javítják a képminőséget, ugyanazon a hardveren lényesen magasabb teljesítményt jelent + még egy pár dolog ami tényleg forradalmi újításokat jelenthet a játékfejlesztésben.

Ha a mostani vga-k támogatnák a dx 11-et és lennének dx 11-es játékok akkor sokkal simábban futnának még full AA mellett is.. de ezek az új hardverek még ráadásul nyers erőben is sokkal erősebbek.

A leglényegesebb trükkök itt a tesszeláció -A fejlesztőknek elég egy viszonylag low poly modellt/világot alkotniuk, és a kártya is ezzel a low poly modellekkel dolgozik viszont szépen feljavítja "kisimítja" mint ha übermagas poligonszámú lenne a kimenő képen. (Ezért "bírja még ma is az xbox360 jópár éves gpu-ja a legújabb legszebb játékokat.)

Aztán ott a shader based Anti Aliasing (ez már igazából dx 10.1 ben is volt de az ati nem fizetett annyit a fejlesztőknek mint nvidia a Physx-es marhaságokért így nem terjedt el.) ami gyakorlatilag "ingyen AA". Tehát feltolod AA-t maxra és kb ugyanúgy fog futni mintha nem lenne bekapcsolva, mert egy sokkal hatékonyabb megoldással oldja meg az aliasing problémát. Ezzel gykorlatilag 4x vagy akár 8x AA standard lehet, szóval nem is kéne a beállítások közé rakni hanem alapjáraton be lenne kapcsolva.

De ami szerintem a legnagyobb durranás az a compute shader: A videókártya szinte bármilyen (eddig cpu-n kalkulált) számítást tud végezni. Kezdve a hardveresen gyorsított fizikától (lehet ez akár kompletten elpusztítható környezet, vagy millió fizikai objektum) ai (akár millió kis npc mesterséges értelme egyszerre) vagy bármilyen jól parallelizálható feladat amire a mai GPU-knak hatványozottan nagyobb számítási teljesítménye van mint a legcombosabb cpu-knak.

Egy egészen új dimenziót nyithat csak ez a három dolog a játékfejlesztésnek ha lesz még PC-s fejlesztő aki kihasználja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. _DiEGO_
2009.08.16. 11:13
Akinek meg (úgyérzi ) belassul a VGA tejesitménye : nézze meg a Rendszerinformáció / Hardver-erőforrások / Ütközés-megosztás - alatt a VGA -val mennyi USB port ütközik /osztozik.... ha ezeket letiltod mellőle, a "fojtás" megszűnik VGA szinte megkönnyebbül . Sajna alaplapok meg Win sem képesek normálisan kiosztani IRQ -kat . És nemigazán lehet előre lefoglalni VGA , LAN , Audio részére fix IRQ-t , holott meg van mindig elég szabad erőforrás .

Nézzétek csak meg amit irtam...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. jano12
2009.08.16. 11:44
Meg az interaktivitást is szeretnék növelni. Csak ha nincs mivel kapcsolatba lépni... Egy sörösüveget már a Cs: Source-ban is lehetett rugdalni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. arkman
2009.08.16. 13:51
Nem azért a 2560x1600 a legnagyobb felbontás, mert a szem nem tud ennél nagyobbat megkülönböztetni, hanem mert egyszerüen a DVI csatlakozón több nem fér át 60Hz frissítéssel. + Nincs is sok monitor ami ennél nagyobb felbontást használna. Nagyobb felbontásoknál már több monitort használnak, amit külön ki tud szolgálni. (Külön kábelekkel)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. hungarypet...
2009.08.16. 15:37
Diego ez a rendszerinformáció ez merre van?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. adam0205
2009.08.16. 17:11
"Akinek meg (úgyérzi ) belassul a VGA tejesitménye : nézze meg a Rendszerinformáció / Hardver-erőforrások / Ütközés-megosztás - alatt a VGA -val mennyi USB port ütközik /osztozik.... ha ezeket letiltod mellőle, a "fojtás" megszűnik VGA szinte megkönnyebbül . Sajna alaplapok meg Win sem képesek normálisan kiosztani IRQ -kat . És nemigazán lehet előre lefoglalni VGA , LAN , Audio részére fix IRQ-t , holott meg van mindig elég szabad erőforrás . "

Na ne mond, érdekes módon nekem se a jelenlegi ASUS, sem a régi ASRock alaplapnál nem volt ilyen gondom, de mástól sem hallottam ilyent. Egyébként az alaplap külön kezeli a PCI-t és a PCI-E-t szép is lenne ha nem. Meg egyébként is nem kapcsolódik a hírhez.

"Ezt a felbontást egy GF MX kártya is tudja . De ezt a felbontást nem a játékok miatt véglegesítették... ettől nagyobb felbontást az emberi szem nem képes megkölönböztetni , ugyanúgy mint az emberi szem max 4096 körüli szín/árnyalatot képes látni... miért ?"
Hülyeség1: Felbontás: miért ne tudná megkülönböztetni? Nagyobb LCD panel kéne - nagyobb képernyőméret mellett nagyobb felbontás. Azért nem terjed el, mert drága előállítani, DVI keresztmetszete véges és nincs rá igény.
Hülyeség2: Az emberi szem, képes akár 16 millió színárnyalatot is megkülönböztetni. Elég megnézni egy 4096 színű meg egy 16,7 millió színű LCD-t pl. mobilban. Ég és föld a különbség. Egyébként is szerinted PC-k vagyunk, hogy pont 4096 színt tudnánk megkülönböztetni? LOL
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. hungarypet...
2009.08.17. 03:54
Szeptembert 10.-én kiváncsi leszek hogy akkorát szól-e majd mint a HD4*** (=

Már várom csak ne lenne akkor suli..::'(
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. rockfunste...
2009.08.17. 09:27
Hali!
szeretnék egy kérdést feltenni! Én most szeretnék configot összerakni, amd-s platformot, és igazából elég időm volt már gondolkozni rajta, és dx 11 hallatán most nem tom dx 10.1-es hd4870 vapor-x 1gb-t vegyek, vagy várjam meg ezeket a dx11-eseket, ti nem tudjátok besaccolni valahogy(7. érzék), hogy ezek jóval drágábbak lesznek, tehát megéri várni rájuk, vagy később is megéri majd a csere, ha már jól kiforrtak a dx11-es játékok, lejjebb megy az áruk a kariknak, stb. Ha tudtok segíteni, akkor légyszi adjatok pár tanácsot! Előre is köszönöm!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Terror
2009.08.17. 09:41
Nem igazán értem hogy Diego hova akar kilyukadni, a Win98 óta nem találkoztam hardware conflicttel, NT alapú rendszereken meg szinte kizárt, hogy ilyen történjen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Ver_Pistik...
2009.08.17. 10:50
hy. Csak nehogy úgy járjunk mint anno a 4870-el. Az első szériákat 36 ezerért vágták az emberhez aztán már csak 45-55 között lehetett kapni kicsit később. Én is gondolkoztam hogy le kéne cserélni de aztán rájöttem h elég lesz akkor amikor a 3870 kiakad a játékokban
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fary
2009.08.17. 11:27
Azért azt a jelentős áremelést e kezdetekhez képest ne az AMD számlájára írd... Felhívom a figyelmed hogy közbe volt némi egész kis dollárárfolyam változás
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. ByrDer
2009.08.17. 11:35
Hát dx11 játékok még biztos nem lesznek egy darabig.. ha csak pc-s játékok lennének akkor csak a leghülyébb fejlesztők nem élnének egy ekkora lehetőséggel amit a dx11 kínál (kb akkora dobás lehetne mint dx 8-ról 9 ha nem nagyobb), de a konzolok miatt nem tartom valószínűnek hogy 2011 előtt 5-nél több dx11-es játék jelenne meg (és azoknál is csak vmi jelentéktelen közmetikai dolog vagy SBAA lesz hogy visszafelé kompatibilis maradjon dx10.1-el legalább.)

Arról nem is beszélve hogy egy kétmagos proci meg akár egy ati 3800 szériás vga is elég lesz teljesítményben a sok konzol portnak.

Igazából ezt persze nem maguknak a konzoloknak vagy a gyártóiknak köszönhetjük (kivéve a microsoft) inkább a játékfejlesztők/kiadók lustasága/kapzsisága ami igazán visszafogja a fejlődést. Miért keresnének 20 milliót egy egy überfejlett fotorealisztikus, jó sztoris, jó játékmenetes PC-s játékkal ha kereshetnek 100-at is egy selejt konzolossal amit 2 hónap alatt összetákolhatnak (lásd wii játékok).

Szomorú hogy a játékiparból is úgy szivárog ki a lélek mint a zene vagy a filmiparból, de már csak a pénz számít itt is.
Ha a nép veszi az idióta tini bandák zenéit (vagy a kőgazdag gengszter-feka-repperek "művészetét";) akkor a kiadók azt ontják, ahogy ha a népnek elég a semmitmondó 4 órás singleplayer meg egy idiótabiztos mcdonalds-multiplayer ahol egy vak és félkezű játékos is érezheti magát pronak (lásd cod 4) és még map packokért is fizetnek havonta, akkor a kidaó megadja a népnek amire 'vágyik'...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bszoke88
2009.08.17. 16:43
marked
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. rockfunste...
2009.08.17. 20:55
Értem, kössz a tippeket, akk ztem 480 vapor-x
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. VergilX
2009.08.18. 11:24
ilyenkor az a teendő,hogy nézel másikat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. rockfunste...
2009.08.19. 10:07
De azért szoktak valamekkora időközönként frissíteni a készleten?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bszoke88
2009.08.23. 16:38
huh... az iPonnak nincs raktára, ha vmi elérhető látod a webshopban. vegyél másikat, vagy várj!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!