iPon Hírek

Doorways - Villámteszt

Dátum | 2013. 10. 12.
Szerző | Magrathea
Csoport | JÁTÉK

Remek dolog a Steam Greenlight, ami rövid idő alatt a PC platform igazi indie paradicsomává nőtte ki magát. Ha a Steamen nem kap zöld utat a játék, valószínű én sem bukkanok rá a Doorways-re... Már csak azt nem döntöttem el, hogy ennek most örüljek-e vagy sem? Most lőjem le előre a poént? Áh, nem teszek ilyet, hiszen Ti sem azzal kezditek soha, hogy megnézitek a képeket és elolvassátok a cikk végén az összefoglalót. Ugye? Hát, dehogynem. Most kiszúrok veletek, mert az elejére írom a végét és akkor... No, várjunk csak, de már az eleje az lett, amit éppen most írok, ezáltal pedig a közepére csúszik a vége és a vége lesz a közepe! Ez kezd bonyolult lenni. Inkább rátérek a játékra (próbáltam ezt minél tovább húzni, de sajna muszáj). A Doorways egy túlélőhorror játék, amely fejezetekre bontva jön ki szépen Steamen. A fejlesztők, vagyis a mindössze 5 főből álló (+2 szinkronszínész és egy anyagi támogató) argentin Saibot Studios amint végez az újabb fejezettel, már löki is fel Steamre az anyagot. Ígérnek nekünk "sokrétű talányokat, változatos játékmenetet és ijesztő helyszíneket", amelyeken próbára téve bátorságunkat végig kell szenvednünk magunkat, ha ki akarjuk deríteni az igazságot. Mi a sztori? Hát, van négy pszichopata (= négy fejezet lesz) gyilkosunk. Mi meg valamiféle nyomozót alakítunk, akit első körben ledobnak egy roppant ijesztő erdőbe, hogy induljon el nyomozni. Hát, igen. Történetíróra nem igazán volt keret... vájunk csak, egy ember, Leandro Rolando mást se csinált, csak sztorit hegesztett. Leandro, most mit mondjunk erre, ülj le szépen, kettes. A gyilkosainkról mindig kapunk egy profilt, az első egy angol történelemtanár, a második meg egy svéd szobrász. A történetet nagyjából úgy próbálják tálalni, mint az Amnesia is tette, papírokat találunk elszórva (bár itt elég furán jön ki, hogy miért találjuk meg saját írásainkat/gondolatainkat jól kiemelt helyeken a gyilkosok fészkeiben, de sebaj). Igazából egy péntek estét el lehet vele tölteni, olyan mintha megnéznétek egy D kategóriás horror filmet. Ha néha rászánjátok magatokat ilyesmire, akkor ez is elmegy szódával… A helyzet az, hogy a játékban minden közepesen rosszul van kivitelezve. Most nem arra gondolok, hogy nem valami ász a grafika, mert egy indie játéknál ez érdekel a legkevésbé. Hanem a dizájn tele van butaságokkal és fércmegoldásokkal, amiken látszik, hogy azért olyan, mert így tudták csak megcsinálni. Rettenetes a menü és a tárgykezelés, az elején roppant idegesítő volt, hogy folyton elő kellett venni a fáklyát. Továbbá komoly erőfeszítés kell a játékos részéről, hogy úgy beleélje magát a dolgokba, hogy meg is lehessen ijedni a játéktól. Ennek magyarázatához kénytelen vagyok felhozni egy példát. Az első fejezetben, amikor egy lerombolt híd megmaradt deszkáin ugráltam át a másik oldalra, akkor az egyik deszkán hirtelen feltűnt előttem a Körből a csaj (úgy néz ki kb.). Először megijedek, hogy jajj, most merre meneküljek, de a másfél másodperc para után rá kellett jöjjek, hogy a szellem meg sem mozdul. Kerülgetem, nézegetem, pupilláimon nagy kérdőjelek jelennek meg, mint az animékben a kislányoknak. Aztán elindultam felé, amire a játék közölte, hogy meghaltál, mert ki kell kerülni a jelenést. Oké... A játék zenéit David Levill követte el. Nos David, igen, látszik, hogy játszottál már horror játékokkal és néztél már horror filmeket, de az ég szerelmére, néha a csend többet ér, mint a feszültségkeltő, dobhártya fűrészelő zaj! David, ezt ügyesen kell adagolni. Könyörgöm, teszteltétek Ti a saját játékotokat? Ha kicsit tovább molyolunk egy helyszínen, mint amennyire Ti esetleg gondoltatok, akkor a belőlünk, vagyis a játékosokból válik a következő generációs pszichopata gyilkos stáb. A játéknak azért pozitív tulajdonságai is vannak, az egyik, hogy egyetlen buggal sem találkoztam, a másik pedig Martin Voychisko érdeme, aki a művészeti részért felelt, neki sikerült villantania néhányat. Voltak szépen megcsinált helyszínek (igaz, kaptunk néhány nagyon sutát is) és hatásos elemek, például a középkori kínzóeszközök a töritanár repertoárjában. Amit viszont iszonyúan eltoltak, hogy még azt a néhány jól eltalált jelenetet, amit sikerült összerakniuk, és nagy nehezen végre generáltak egy kis feszültséget, azt is lespoilerezték, méghozzá a saját maguk által csinált trailerben! Nem mellébeszélek, az összeset, ismétlem, az összeset megmutatták. Ha nagy horror rajongók vagytok, és mégis úgy döntötök, hogy megvásároljátok a Doorways-t, akkor ne nézzétek meg az alábbi trailert! Egyéb esetben csak tessék:
Mi ennek az egésznek a tanulsága? Az indie játékok akkor igazán jók, ha az alkotók ismerik a határaikat és azon belül hoznak valami minőségit. Az indie játékot kiemelheti a tömegből egy eredeti ötlete, vagy legalább egy inventív játékeleme. A Doorways ezzel szemben egy bizonytalan kísérlet. 5 egyetemista szakdolgozatának remek lenne, tanulmánymunkának elég. 9 eurót viszont bőven nem ér meg. Kerüljétek. Platformok: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Shinjiii
2013.10.12. 15:49
Szóval ez az első része?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. mikej95
2013.10.12. 16:15
És ingyen van a teljes (pozitív) játékélmény a tesztíró szerint. Sajnos előbb kezdtem el nézni a videót, mint végigolvasni a cikket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Magrathea
2013.10.12. 17:05
Shinjii: Az első kettő és még kettő lesz. Miért, filózol a beszerzésén?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Shinjiii
2013.10.12. 22:13
A fenét, letőtöm. Most gyaláztad meg a hulláját, még adjak érte pénzt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. KatonaKM
2013.10.14. 07:21
Túlélőhorror-dömping van manapság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Shinjiii
2013.10.14. 09:27
Hát ez így helyes, KatonaKM. Imádom a szívrohamot. Outlast is a frászt hozza rám. Mivel pedig az életemből a Forbidden Siren 2 kimaradt PS2-re, azon vagyok h megszerezzem, és a PS3-as Siren remake-t is. De nem nagyon van használt áron...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Magrathea
2013.10.14. 10:15
Omg! Mi történt mindenkivel? Ma reggel újraolvastam félálomban a cikket (hátha ismét felmegy tőle a vérnyomásom) és volt egy orbitális félreírásom! Középkori helyett ókorit írtam a kínzóeszközöknél. Cöcöcö. Szégyelljem magam! Történelem: egyes.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Shinjiii
2013.10.14. 11:11
Nem helyesírási hiba volt, így nem figyeltem fel rá. Amúgy meg sokakat érdekelt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. freyr
2013.10.14. 11:54
Áh, pont reggel gondolkodtam azon, megvegyem-e ezt.. megnéztem a trailert, végül töröltem a kosaramból. Ezek szerint jól döntöttem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Shinjiii
2013.10.14. 19:56
Mert a cikk nem elég konkrét?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!