iPon Hírek

Double Dragon IV – Régen minden jobb volt?!

Dátum | 2017. 03. 30.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

"A nosztalgia legjobb ellenszere a pattintott kőkéssel, lehetőség szerint érzéstelenítés nélkül végrehajtott bypass-műtét" – Közepesen ismert játékújságíró, 21. század. "Meg bő huszonöt perc a Double Dragon IV-gyel" – Ugyanő, 21. század. 1998-ban kevés meghökkentőbb filmalkotás született Gus Van Sant Psycho-remake-jénél. A rendező ugyanis, bár hozzáadott pár ötletet Hitchcock klasszikusához, de ezek száma elhanyagolható, így lényegében nem csinált egyebet, mint hogy aprólékos munkával, kockáról-kockára újraforgatta az 1959-es thrillert. A teljesen értelmetlen, öncélú projekt sem a hivatásos ítészek, sem a közönség tetszését nem nyerte el, így az a hatvanmillió dolláros költségvetés felét is alig hozta vissza, Roger Ebert pedig számos pályatársához hasonlóan azon véleményének adott hangot, hogy a zsenik titka nem a beállításokban, hanem valamiféle megfoghatatlan, mérhetetlen és nevén nevezhetetlen, csodás többletben nyilvánul meg. Bár a Double Dragon negyedik részében egyetlen zavarodott, anyja elvesztését feldolgozni képtelen mániákus sem késel halálra senkit, miközben az egy nagyobb összegű sikkasztás után a jól megérdemelt zuhanyozását élvezné, mégis komoly a hasonlóság közte és Van Sant alkotása között, hiszen a nyolcvanas évek nagy kedvence előtt tisztelgő játék épp olyan fölösleges, mint a balul elsült film. A méltán híres eredeti Sega Saturn átiratát jegyző Arc System Works tagjai ugyanis valami érthetetlen módon őszintén úgy vélték, hogy ha és amennyiben látványosan ignorálják az ágazatban NES korszak óta eltelt fejlődést és pusztán a franchise iránt érzett nosztalgiára építenek, akkor vállalkozásuk okvetlenül sikerrel kell hogy zárjon. A holland filmessel ellentétben tehát ők nem egy mozgóképet másoltak le szolgai módon, hanem 2017-ben piacra dobtak egy minden ízében nyolcbites beat 'em upot.
Ez önmagában még távolról sem lenne probléma, hiszen ennek a korszaknak olyan, ma is élvezhető játékokat köszönhetünk, mint a Final Fantasy, a The Legend of Zelda, A Donkey Kong, a Super Mario Bros, a Dragon Quest, vagy épp a többi, jól ismert mű. Ezek azonban azért tudnak mind a mai napig milliókat megszólítani, mivel vagy a mai szemmel nézve vérlázítóan gyengécske teljesítménnyel bíró harmadik generációs konzolok határait feszegető, bátor, sokat kockáztató címek voltak, vagy a rajtuk dolgozó szakemberekben ott volt az a bizonyos plusz, aminek hála, iparosmunkák helyett műremekeket hoztak tető alá. A korszak egy még csak nem is rosszul, hanem átlagosan öregedő képviselője viszont aligha tud ma bárkit is a képernyők elé szegezni. Márpedig a Double Dragon IV pont olyan, mint egy ebből az érából származó tucatcím. A grafikát a teljesen élvezhető pixeljátékok korában méltatlan dolog lenne kivesézni, de az összkép akkor sem lesz rózsásabb, ha eltekintünk a szemünk elé táruló látványtól. Az ellenfelek ostobák, tengnek-lengnek és nemritkán saját maguktól menetelnek a halálba, a billentyűzetes irányításért egy szebb világban valakit felkötnének, az idézőjelet maximálisan megérdemlő, Billy Lee barátnőjének elrablása körül "bonyolódó" "történet"-nek se füle, se farka, a támadások egyhangúak, az ellenfelek pedig pont annyira változatosak, mint a Szabad Nép a kulákkérdésről íródott vezércikkei. Az egyetlen dolog, amiben a játék maximálisan modern, az a nehézség: két óra alatt akkor is végigvisszük az arcade-módot, ha közben ebéd, vagy cigarettaszünetet tartunk és semmi sem indokolja, hogy még egyszer nekifussunk. A hibák miatt a többi lehetőség sem túl érdekes. Így, bár elérhető benne kooperatív és kompetitív kétjátékos opció is, valamint egy Tower-nek nevezett kihívás, amivel kismillió új karaktert nyithatunk meg, akikkel újra nekifuthatunk a sztorinak, esélyesen harminc perc után rájövünk, hogy mindez kevés, sőt, a duplája is az lenne, és keresünk valami szórakoztatóbb elfoglaltságot. Például megkíséreljük eltávolítani egy tompa kanállal a belső fülünket, vagy kipróbáljuk, hogy tudunk-e kénsavval gargalizálni. Összességében a Double Dragon IV legfőbb, és egyben egyetlen erénye, hogy a megvásárlásával egy közepesen laktató gyorséttermi menü áráért örök leckét kapunk arról, hogy azért, mert valami régi, még nem képvisel értéket. Tekintve, hogy ezen kívül a világon semmi sem szól mellette, egyedül azoknak tudom javasolni a megvételét, akik a szívükön viselik az Arc System Works munkatársainak anyagi helyzetét, a többiek inkább a klasszisokkal jobb Double Dragon Neon egy kópiájába ruházzanak be.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. TheEnginee...
2017.03.30. 14:22
En tegnap toltam vegig a golden axe-et.
Pont jol esett!
Ennyit a nosztalgiarol...
Namega Jazz Jackrabbit
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. pdx06
2017.03.30. 15:29
Nem értem hogy utcai verekedős játékokat miért nem tudnak értelmes grafikával kiadni. A forgós 3D-t persze nem kell erőltetni (mert eddig minden ilyen platform játék 3D változata egy retek lett), elég az oldalnézet csak nézzen ki valahogy. Annyi jó címet lehetne feléleszteni normális kinézettel Bad Street Brawler-től kezdve a Street Fighterig. Golden Axe-ból volt egy új verzió de jobb róla nem beszélni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. pdx06
2017.03.30. 16:09
A méretére azért kíváncsi lennék. Egy ilyen kinézetű játék '96 körül úgy ráfért egy floppyra hogy volt mellette még vagy öt játék. 2GB RAM, 512-es videokártya. Vicc. Egy fél megás Trident elvinné. 1 MB Ram mellett 200kb helyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nemlehet TheEn...
2017.03.30. 17:19
A golden axe mekkora játék... Emlékszek az egész emelet odagyűlt a suliban amikor végre sikerült bejutnunk a kastélyba! Valami suli buli alkalmával sikerült először végigvinni, a lányok álltak a tesiteremben, az összes fiú meg ült az osztályban és az írásvetítőre borított monitor képét nézte
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. takos81
2017.03.30. 17:30
Eleve minek ilyen játékokat csinálni manapság? Ez a korszak elmúlt, tessék megbirkózni vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. nyiri
2017.03.30. 17:40
Vannak notórius retro fanok, kb. ennyire múlt el ez a korszak. Elég felmenni a youtube-ra mennyi retro tartalom érhető el és milyen nézettséggel. Ugye nem kell ecsetelni, hogy a Nintendo is kiadta a NES classic editiont 2016-ban. Konkrétan ennyire múlt el..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. predike07 takos...
2017.03.30. 17:46
Attól,hogy valami elmúlt még lehet rá emlékezni.Nem kötelező a cikket se elolvasni ha nem érdekel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. takos81 nyiri
2017.03.30. 18:57
Rétegigény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. pdx06
2017.03.30. 19:40
A Thimbleweed Park is ilyen lesz, de az legalább jó lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csabi02
2017.04.01. 21:29
Nintendo-t láttam most valahol a kocka joy miatt figyeletem fel,de 100€ körül van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!