iPon Hírek

Egy éven belül az „utakon” lehet a repülő autó

Dátum | 2012. 04. 04.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Sikeresen végrehajtotta első tesztrepülését a Terrafugia Transition, a világ első repülő személyautója. A new yorki Plattsburgh Nemzetközi Repülőtérről indult, útja nyolc percig tartott, és ez idő alatt 425 méteres magasságot ért el. A járműre pillantva a repülő autó megnevezéssel lehet vitatkozni, már a hivatalos elnevezésből is kiderül ‒ „útképes légi jármű” ‒, hogy a Transition gyakorlatilag egy kétüléses kisrepülő, felhajtható szárnyakkal, a szokottnál masszívabb vázzal, négy kerékkel és irányjelzőkkel felszerelve. Amiben viszont különbözik a légi járművek többségétől az az, hogy a légcsavart egy normál, ólommentes benzinnel üzemelő motor hajtja, vagyis a bármelyik benzinkútnál megtankolható. Tankja egyébként 87 literes, nagyjából 11,2 litert fogyaszt a levegőben és 6,7 litert autópályán száz kilométer megtétele alatt. És még a garázsba is befér.


A Transition 2011 júliusában kapta meg az engedélyt a Nemzeti Autópálya-biztonsági Felügyelettől (NHTSA) a polikarbonát ablakok használatára és a többfunkciós fékrendszer beépítésére. Korábban már gondot jelentett, hogy a jármű kicsit túlsúlyos a könnyű sportrepülőgép kategóriához, amelybe elvileg tartozik, ennek ellenére a cég a Szövetségi Légyügyi Hivataltól (FAA) is megkapta a szükséges engedélyeket, így megkezdődhetett a tesztelés és a gyártás.

A tervek szerint a gyártó még az év vége előtt piacra akarja dobni a Transitiont. Ára 279 ezer dollár lesz, és már most is előrendelhető. A Terrafugia elsődleges célcsoportjai azok a közösségek, amelyek csak levegőben vagy vízen megközelíthető területeken élnek, például Martha’s Vineyard szigetének lakói.

A Terrafugia azonban nem az egyetlen hasonló vállalat a piacon, egy holland cég is nemrég kezdte meg repülő autója, a PAL-V (személyi légi és földi jármű) tesztelését (videó). A PAL-V nem kisrepülő, hanem egy rotor hajtotta helikopter. Állítólag rendkívül könnyű vezetni, a gyártó szerint 20‒30 óra alatt megtanulható, de egyelőre még nem tervezik kereskedelmi forgalomba hozni. A PAL-V egy személy befogadására alkalmas, és „földi” funkcióban három kerekén halad.


Az útképes légi járművek, avagy repülő autók gyártásának lehetőségét az utóbbi évtizedek anyagtudományi fejlesztései tették lehetővé. A Transition szárnyastul-mindenestül mindössze 440 kilogrammot nyom, ami harmada-negyede a közutakon használatos autók tömegének. Ez a szénszál használata előtt elképzelhetetlen lett volna.

A Transition ilyen-olyan hibái ellenére az első bíztató próbálkozás egy olyan jármű kereskedelmi forgalomba kerülésére, amely autóként is és repülőként is normális működésre képes. Persze sem autónak, sem repülőnek nem túl magas színvonalú és teljesítményű, de el lehet vele jutni egyik helyről a másikra. Egyszóval van még hova fejlődni, de kezdetnek nem rossz próbálkozás. Kíváncsian várjuk viszont, hogy amennyiben a jármű valóban az utakra és a levegőbe kerül a következő években, hogyan tervezik az illetékesek megoldani az újfajta légi forgalom irányítását, mi több: lefülelni az esetleges szabálysértőket.


Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

26. Georg17
2012.04.04. 12:18
A cikk végén az irónia érthető. Nem nagyon tartok attól, hogy légi dugók alakuljanak ki ezek miatt a járművek miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. kockaharco...
2012.04.04. 12:29
A mienk is tud repülni, először rákapcsolom a Nitrót, majd felhúzom a botkormányt és akkor megszólal a rádióba: "220 felett, észre sem veszed, hogy elhagyod a 4-es főutat .D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. lapartman
2012.04.04. 14:20
Esküszöm, először úgy olvastam, hogy 280 dolcsi lesz aztán még 1x átolvastam h most én vagyok e a hülye
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Zlin50
2012.04.04. 14:36
"hogyan tervezik ... lefülelni az esetleges szabálysértőket."
Ha megjelenik mellette egy vadászgép vagy harcihelikopter akkor majd rádöbben. Próbáljon meg ellenkezni vele.

Inkább azt árulják el hogyan képzelik el a közlekedését, honnan száll fel és hova száll le. Közúton ez nehezen megy. Az légiiránytítás is érdekes lesz ha nagy számban kerülne a forgalomba. Inkább kísérletezésnek és hobbinak jó egyelőre. Ha sem autónak vagy repülőnek nem túl nagy teljesítményű, akkor jobb ha a földön marad, legalább kevesebb zuhanás következhet be, esetleg mások nyakába is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. uristen
2012.04.04. 14:39
Ugy nez ki a kepen, mintha szet akarna esni. Papirrepulo.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. p3tya
2012.04.04. 14:49
Na, ebből a hírből lesz-e AMD-Intel csata?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Arrakis
2012.04.04. 14:54
Csak nekem jutott eszembe ez?

http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2961613081/


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. tranceatla...
2012.04.04. 15:33
Ahogy az egyszerű paraszt bácsi mondaná: No emmá' hülyeség!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. sensorprim...
2012.04.04. 15:46
A gazdagok újabb játékszere.
Mert ki másnak lenne ehhez otthon felszálló pálya.
Bár ez nekik se kell mert van helikopterük vagy magánrepülőjük már így is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. pdx06
2012.04.04. 16:54
Hülyeség. Egyrészt azért mert ilyeneket nem engednek az utakra, B-s jogosítvánnyal nem engedik vezetni - másrészt azért mert ugyanaz mint egy Cessna csak felhajtható szárnyakkal. Tehát nem kellett hozzá nagy fantázia. Majdha olyan repülőautók lesznek mint a Scifikben talán jobban elhiszem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. zord01
2012.04.04. 18:05
Arrakis:

Akkor nekem meg ez jut eszemben, amúgy ami a poén, hogy mindkét repülő szerkezet tényleg létező cuccos.

Ez a flying car viszont ultimate fail lesz. Sztem soha nem lesz belőle semmi, ebben a formában.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. zord01
2012.04.04. 18:10
No a link lemaradt

http://www.youtube.com/watch?v=gJdi-rNcEVc
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. cefre
2012.04.04. 18:52
Ha megoldanák a helyből felszállást, és megfelelően olcsó lenne...................
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Siq123
2012.04.04. 19:30
Elég nehézkesen indulna be az ipar. Ha belegondolunk milyen szigorúan veszik a légiközlekedés lebonyolítását, + az amcsik szívrohamot kapnának ha egy felhőkarcoló mellett elhaladna 1 bárminemű légi jármű ha meg egy gazdag arab vezetné elsők közt akkor ott robban ki a 3. VH
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. pdx06
2012.04.04. 20:16
Az is bolond aki ilyesmit kitalált, de az is aki engedélyezte. Ez nem repülő autó hanem sima repülőgép. Nem száll fel helyből, nem száll le helybe. Ráadásul veszélyes, háztól házig ebben a formában nem lehet vele repülni. max ha öreganyám meggyfáján landolok vele mint Kvák kapitány. Bevezetni sem lehetne mert reggeli csúcsforgalomban nem nagyon tudna felszállni az illető a sok hétköznapi autó miatt. Mivel ugye nincs hely. Ha kinyitja a szárnyát mégúgyse. Vagy építeni kell minden ház udvarába leszálló és felszállópályát. Ostobaság az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. jozsefm
2012.04.04. 20:37
A helikopteres verzió életképesebbnek tűnik, ott könnyebb összehajtani a lapátokat és hátracsapni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dilofekete
2012.04.04. 20:55
Én is a helikopteres verzióra szavazok, habár nem erre ami a cikkben van, hanem arra amelyik, a tetőről nyitja le a két oldalsó propellerét, ami körül egy mini szárny dizájn van. Az a verzió sokkal életképesebb, mert nem is az utak minősége a lényeges, mert nem a mi utaink számítanak a statisztikájukban, náluk ez a gép bekapcsol egy hátsó lámpát és mindenkinek várni kell mögötte, amíg lesz elég kifutó szakasz előtte, nem ez a probléma szerintem, hanem a sok vezeték, még egy távirányítós helikopterrel is para, nemhogy egy fél tonnás gépezettel, de még mindig jobb a kezelhetősége egy helikopternek, mint egy repülőnek ami csak előre tud menni, mégis hogy gondoltátok, hogy légi kreszt alkotnak, piros lámpákkal vagy csak zölden villogóval?
Mellesleg egy SPL vizsga, helikopterre 4,5 millió, ami egy kezdő szintű, új ház megépítése, elég horror a végösszege annak az élménynek amit kérnek.
Nem találtam meg még a képet a gépről ami nekem tetszik, majd belinkelem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. jozsefm dilof...
2012.04.04. 21:03
Ahová ezeket elsődlegesen szánják, ott nem kell túl nagy forgalomra, és urbanizációra számítani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Balucsek
2012.04.04. 21:54
dilofekete: a hagyományos repülő előnye, hogy "egyszerűbb" vezetni ráadásul ha bármi meghibásodás történik még mindig lelehet rakni épségben, míg a helik ilyen esetekben irányíthatatlanul a földre zuhannak. Azonban az tény, hogy praktikusabb háztól házig közlekedni egy helikopter jellegű géppel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. jozsefm Baluc...
2012.04.04. 22:40
Ez igaz, bár a repülővel is szenzáció számba megy az álló motorral történő törésmentes leszállás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. dilofekete
2012.04.04. 22:57
Az egy dolog, hogy a motorok szinte állnak leszálláskor, mert így működik de célszerűbb a földön járnunk, mivel tényleg hollibiris árak vonnak a jogosítvány tanfolyamokon és nem szeretnék szénné sülni egy villanypózna mellett, engem jobban érdekelnek a légnyomásos motorok, amit most az MDI márkanéven fognak gyártani a franciák, vagy már meg is tették, kecsegtető a teljesítménye ahhoz képest, hogy ingyen van az üzemanyag, tehát a benzinkúton a pumpa mellé megyek tankolni és nem a kúthoz, mindenképpen megérné, de hát a francia tervezés valahogyan annyira nem jön be nekem, hogy maximum akkor kéne, ha hozzám vágnák, nem adnék egy olyan kis szúnyogért átlag 15 ezer dollárt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Devio
2012.04.05. 03:19
Jah. Életkép: Apuka nagy serényen öltözködik kb 40 perce. Anyuka leslatyog a lépcsőn és kicsit az álmosságtól megrémülve csodálkozik el az előtt álló személyen aki be van öltözve mint egy pilóta. Majd kicsit megébredve rájön, hogy csak a férje. -Hova mész életem? Apuka nagy készülődés közepette ellenőrzi a ruhát a sisakot és az egyéb felszereléseket és közben válaszol. -Leszaladok a Tesco-ba. Csókot nyomna az arcára, de a sisak miatt nem tud így átöleli a kellemesen rideg és érdes ruhában. Apuka nagy sietve kirohan és eltűnik. Anyuka nekilát mindennapjához és közben halkan jegyzi meg. - De hát a Tesco csak 3-km. Gyalog 15 perc. Vállat vonva folytatja dolgát. Apuka közben már 10 perce ellenőrzi a műszereket, hogy minden rendben van-e. Kigurul a garázsból. Ki a közútra. Enyhe a forgalom. Szép lassan felkészül a felszállásra. Mikor már majdnem elkezdene felszállni. Eszébe jut, hogy nincsen nála a repüléshez szükséges okmány. Anyuka észre veszi, hogy apuka hazaért és csodálkozva kémleli az órát. Kicsit ráncolja szemöldökét, hogy ily hamar hazaért férje. Fel is teszi a kérdést. -Te, hogy hogy ilyen korán? Apuka kicsit morcosan annyit válaszol. - Itthon hagytam a repülési engedélyt. Ezért kénytelen voltam kocsiként használni.

Remélem nem lett nagyon rossz és van annyi vicc értéke mint a cikknek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. jozsefm
2012.04.05. 07:27
mi több: lefülelni az esetleges szabálysértőket.
Hol fog állni a traffipax?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. mikej95
2012.04.06. 14:14
Ezek is piacképes áruk... Ennyivel inkább, tölthetnék az autók kerekeit aerofil anyaggal és végre nem csak Chuck Norris tudna átmenni a Balatonon Hummerrel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. bkaresz200...
2012.04.09. 16:53
Kiváncsi lennék, ha leáll a motor mennyire tud levitorlázni ?????????? + esetleg biztonsági ejtőernyő.?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bkaresz200...
2012.04.09. 17:05
A sok aggodalom ellenére persze ezt is ell kell kezdeni.!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!