iPon Hírek

Először használták fel újra a Falcon–9 első fokozatát

Dátum | 2017. 03. 31.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Ünnepélyesen megígérjük, hogy ebben a hónapban már nem írunk többet Elon Muskról, csak még most egyszer utoljára, mert ismét mindig van miről beszámolni. A SpaceX mára virradóra újra történelmet írt, hiszen sikerrel kilőttek egy olyan rakétafokozatot, amelyet egyszer már használtak éles bevetésen. A Falcon–9 tavaly áprilisban már kilőtt első fokozata ráadásul ismét sikerrel is landolt, így némi javítgatás után készen állhat a következő körre.
Ez azt jelenti, hogy a Falcon–9 legdrágább, a teljes rakéta árának 70 százalékát kitevő része immár igazoltan újrafelhasználható, ami jelentős költségcsökkenést hozhat az űrrepülésben. A tegnapi sikerrel a SpaceX mérlege az elmúlt évben 9-ből 8 sikeres landolás, ami azt jelenti, hogy az immár kétszer bevetett első fokozat mellett további 6 újra kilőhető hordozórakéta-darab hever a cég egyik hangárjában. (Az elsőként, 2015 decemberében leszállt fokozatot kiállították a SpaceX kaliforniai főhadiszállásán, így az nem fog újra repülni.) A történelmi küldetés majdnem minden szempontból rutinszerűen zajlott, a rakományt, a SES–10 nevű műholdat sikerült pályára állítani, az első fokozat pedig, bár a látványról élőben ezúttal lemaradtunk, szépen leereszkedett az Of Course I Still Love You nevű drónhajó fedélzetére. (Várhatóan a következő napokban a SpaceX közzéteszi a leszállás felvételeit is, amelyeket az élő streamen nem sikerült leadni.) A rutin azért tekinthető csak majdnem megszokottnak, mert a cég, ahogy a kilövést követő sajtótájékoztatón kiderült, ezúttal a rakéta még egy részét is lehozta épségben: a műholdat a kilövés során körülvevő orrkúpot, vagyis a Falcon–9 hegyes csúcsát. Az 5 méter átmérőjű, buszhosszúságú kapszula szénszál és alumínium keverékéből készül, és egy legyártása nagyjából 6 millió dollárba kerül. Az orrkúp két darabban válik le a rakományról, így a szerkezet mindkét felére apró fúvókákat és ejtőernyőket szereltek, hogy épségben visszahozzák ezeket a felszínre. A művelettel most próbálkoztak meg először, és Musk nyilatkozata szerint mindkét darab sértetlenül ért földet. Mindez azt jelenti, hogy a teljes Falcon–9-ből már csak a második fokozat nem újrahasznosítható, hiszen a Nemzetközi Űrállomásra utánpótlást szállító Dragon űrhajó, amely az űrállomásra irányuló küldetések esetén az orrkúp helyére kerül, már évek óta újrafelhasználható. A következő nagyobb programpont tehát a második fokozat visszahozása lehet, ami tervbe is van véve a SpaceX-nél. A legközelebbi állomás azonban Elon Musk egyik friss tweetje szerint egy első fokozat kétszeri kilövése lehet – 24 órán belül. Ezt ugyanis létfontosságú lenne megvalósítani a cég által tervezett Interplanetary Transport System működéséhez. Ennek keretében egy gigarakétán küldenék fel az űrbe az utasokat, majd az ezt lehetővé tevő első fokozatok visszatérve egy kiegészítő üzemanyagtartályt is felvinnének, hogy az űrhajónak legyen elég üzemanyaga a Mars vagy más célpont eléréséhez. Tekintve, hogy a most újrafelhasznált rakéta felkészítése az újbóli útra 4 hónapot vett igénybe, van miből faragni a mérnököknek. Gyakorolni pedig bőven lesz lehetőségük, hiszen erre az évre további hat használt első fokozat újból kilövése van tervbe véve. Hogy a mostani eredmények mit jelentenek, ami az árakat illeti, az egyelőre nem teljesen világos. A SpaceX-nél egy-egy kilövés jelenleg nagyjából 62 millió dollárba kerül, az első fokozat újrafelhasználásával azonban ebben rövidesen legalább 30 százalékos csökkenés várható. Musk ráadásul úgy nyilatkozott, hogy hosszabb távon szerinte a jelenleginek akár századrészére is lecsökkenthetők a költségek.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

35. pdx06
2017.03.31. 16:32
Nem sikerült streamelni a rakéta visszatérését? Hogy mik vannak. Pedig az lett volna a sava borsa az egésznek. Nembaj, majd megcsinálják after effects-el. A műhold máris pályára állt? Jó gyorsan megtette azt a 35 ezer km-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. vazsoding pdx06
2017.03.31. 16:37
Nem nagyon figyeltél oda az iskolában ugye?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Pendra37
2017.03.31. 16:38
"hosszabb távon szerinte a jelenleginek akár századrészére is lecsökkenthetők a költségek."
Milyen hosszu tavon? Meg az elott, hogy a foldonkivuliek atadjak nekunk az antigravitacios hajtomuveket, vagy csak utana?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. pdx06 vazso...
2017.03.31. 16:51
Miért kérded?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. pdx06
2017.03.31. 17:35
Azt mondjuk nem vágom hogy a francos fenébe tud egy rakéta függőlegesen leszállni, mi kormányozza, mert még szárnyakat sem látok rajta, csak egy cső az egész, és a sugárhajtás sem téríti el, pedig abban bitang erő van még alacsony fokozaton is ami kitéríti a full egyenes mivoltából, ehhez képest olyan simán leszáll mintha dróton vezetnék. Na persze, ez is megoldható after effects-el vagy hasonszőrű programmal, esetleg visszafele lejátszással 10 perc alatt, de ha tényleg nem erről van szó akkor valaki elmagyarázhatná hogyan lehetséges ez. Bár az gyanús hogy csak simán a tenger a háttér, és fix a kameranézet, mert az alapelv az animációkészítésnél, hogy mozgó videóra nehezebb vele együtt mozgó ojjektumot varázsolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Pendra37 pdx06
2017.03.31. 17:46
Nem olvastam pontosan utana, hogyan csinaljak, de elso blikkre en a 9 hajtomuves elrendezest hasznalnam manoverezeshez alacsony sebesseg mellett. A kozepsovel fekez, a szelsokkel meg finoman allitgatja a dolesszoget a manoverezeshez. Ekkorra mar a fokozat sem valami nehez, mert majdnem ures.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. pdx06 Pendr...
2017.03.31. 17:53
Elsőre én is ilyesmire gondoltam, csak azon a részen megakadt a gondolatmenetem hogyan fordul meg a levegőben a tetejére. Na meg azon hogy miért nem olcsóbb egy ejtőernyő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Szefmester pdx06
2017.03.31. 18:12
Úgy az egész hozzászólásod erre utal... Az elejéről üvölt a cinizmus, a végén meg az ostobaság és információhiány. Döntsd el magad mely részével miért van problémája bárkinek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Pendra37 pdx06
2017.03.31. 18:15
Miert fordulna a fokozat tetejere? Nagyjabol egyenesen megy felfele, aztan mindenfele 180 fokos forgolodas nelkul, egy kis szog korrekcioval elkezd sulyedni. Szerintem ha valamiert zuhanas kozben teljesen atfordulna, nincs akkora szarnyfelulete, hogy kepes legyen visszafordulni.

Az ejtoernyo nehez es iranyitani sem konnyu. Ezen kivul a foldet eres sem olyan finom, mint a raketaval. A Szojuz raketaval is lassit a leszallas vegen, mert anelkul azert fajdalmas volna a bent uloknek.

Tovabbra is tartom, hogy a tisztan raketas leszallas egyik fo oka a Holdra es a Marsra torteno leszallas gyakorlasa/fejlesztese. Ott nem valami hasznos az ejtoernyo es nincs se halo se kabel, hogy elkapja az urhajot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. david99999... pdx06
2017.03.31. 18:34
"A műhold máris pályára állt? Jó gyorsan megtette azt a 35 ezer km-t."

Némi tájékozódás talán nem ártott volna. Pályára állás nem egyenlő a megtett pálya álltal kijelölt útvonalat hosszával. A másik pedig: Az első szökési sebesség 8km/s ennek az elérése a pályára állás (egyik) feltétele, amivel az a 35 ezer km durván másfél óra alatt megvan. Remélem elég gyors!

Nem az a baj hogy ezeket nem tudja mindenki, hanem hogy akkora cinizmussal vagy nem is tudom mivel írod le mintha mindenki más lenne hülye...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Renhoek pdx06
2017.03.31. 18:40
Pdx06:

Itt egy kis olvasnivaló a szabályozástechnikáról. Ezt kell megértened első körben ahhoz, hogy ráláss arra miként szabályozható egy ilyen több szabadságfokú rendszer, óriási visszatérési sebességgel. (Ejtőernyő ezért sem megfelelő + nem is lehetne vele így manőverezni)


https://en.wikipedia.org/wiki/Control_theory

Legjobb lenne, ha átgondolnád, egy egyszerű 4 rotoros drón miként marad stabilan a levegőben... Segítek, nem a varázslat tartja ott, hanem a feedback szabályozástechnika.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Renhoek
2017.03.31. 18:53
https://www.quora.com/What-sort-of-control-systems-used-by-Spacex-for-its-vertical-landing-rockets
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. peti198706... pdx06
2017.03.31. 19:07
Adok neked animációt, nem kell ahhoz Elen Musk, hogy téged kétségbe ejtsen.. tessék: A Guliverkli. 7m50s -nél már be is szállhatsz a buliba; Aladár szívesen látt, Musk pedig törekszik hason-szőrű rakétát kifejleszteni, mint Aladáré: 01. Gumiból van(Alu-szénszál-mix jelenleg). 02. Fel lehet fújni. 03. Szódával elmegy. 04. Bármelyik dimenzióba eljut időeltolódás nélkül(Hátrafele ereszkedik). Úgyhogy csüccs, s psszt.. a titok: -ásványvízzel megy.

ECU(Elektronyos Irányító Egység) babába tömörül a Piezoelektromos giroszkóp pl. az első iPhone-ban (M.E.M.S.), pont ide illik a fúvóka irányításhoz.
-Látom te ott maradtál 1974-ben Aladár születésénél. Tapicsos telód meg varázspálca Harry Potter-ből, ugye? -Köszönjük pdx06, Colin Furze kreativitása már vár reád, Musk addig veled ellentétben saját zsebből meghódítja a világűrt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. pdx06 peti1...
2017.03.31. 19:28
Talán 1974-ben előrébb tartottak mint ma, akkor szálltak a holdra (talán), és akkor repültek a Concorde-k. Ma már kilátásban sincs ilyesmi. Bár hírek szólnak egy Concorde utódról amin egy kisbusznyi ember fér el (hülyének is megéri), holdra pedig mostanában nem akarnak repülni, a Marsra pedig ember nem jut el.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Renhoek pdx06
2017.03.31. 20:36
Jaj már megint ezzel jössz :D olyan vagy, mint a kutyám aki a sáros mancsaival betrappol a nappaliba.. és takaríthatunk utána :D és még csak meg se bánja :D A Mars nem elérhetetlen emberek számára sem. Nagyon nehéz misszió lesz, és kockázatos.. talán meg is halnak, de egyáltalán nem lehetetlen. Nem az értelmét kell keresni, hanem a nagyságot amit hordoz. Amikor sok százmillió ember egyszerre bámulja a kijelzőket a világon és figyelik az emberiség első lépését egy valódi bolygón. Kicsit talán mindenki büszke arra, hogy ember...egy fajból vagyunk, és kicsit félretesszük a szándékot, hogy mindenképp kiírtsuk egymást...vallási, politikai és egyéb okokra hivatkozva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. ChoSimba Renho...
2017.03.31. 21:14
Hagyd már, pdx olyan, mint az öreg székely amikor meglát egy zsiráfot:
Márpedig ilyen állat nincs!
Ha valami szerinte nem működhet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Renhoek ChoSi...
2017.03.31. 23:12
Igazad van :) lelkesen takarítjuk a szőnyeget akkor. Talán a bizonytalanok és érdeklődők számára jóljön pár plusz infó, amit a kitartó kollégák is szolgáltatnak. A "lehetetlen" kommenteknek is van haszna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. peti198706... Renho...
2017.04.01. 01:17
Rendben. Hold utazás mérföld kő. Mars utazás mérföld kő. A továbbiakban? -Igen elcsentük az idegen űrlények technológiáját, s drónokat meg androidokat küldünk idegen bolygókra, hogy VR szemüvegekben megcsodálhassuk az ottani világ ökoszisztémáját.. (-Vélhetően ők is, így tesznek a miénkkel..) -- -Öö a VR nem lesz jó? "ChamberMK.01" fene tudja miaz, de abban elalszol, s androdiba ébredsz quantum-neuronkép összeköttetéssel. Upssz elkotyogtam a vmit a google-ról, a fenébe.. ( * 0*)

-Persze a jelenlegi fizika ferdülni látszik, mikor egyesek tátott szájjal a szemüknek nem hisznek, hogy a vidékiek komodói sárkányt simogatnak a szigeten, mások pedig az űrbe szállnak s vissza.. De kérem az összes "mese" anno nem igaznak bizonyulni látszik, csak így mostanra? Mert akkor csüccs az ülésbe s repülhet a következő őrültnek tűnő szálló ige vagy ötlet egy a tényeken alapuló igazinak, s a "világ"-nak hitt homlok csapás, még őrültebben kisebb lesz. x3 ( -Aladár Mézga nem hasonlít véletlenül kicsit ebben a témában Elen Musk-ra? )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. mitvegyek
2017.04.01. 09:12
Muti a landolást. Arról nincs videó. Minden mai folyadék üzemanyagú rakéta elődje a német V2. 73 évvel ezelőtthöz képest mekkora a fejlődés?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. pdx06 Renho...
2017.04.01. 14:02
Senki nem lesz olyan hülye hogy milliárdokat öljön egy mars misszióba, egyrészt soha nem térül meg, másrészt semmi hasznot nem hoz sem az emberiségnek, sem az ottlévőknek, nembeszélve arról hogy se víz, se oxigén,. Egy napot nem viselne el senki lámpabúrával a fején, nemhogy abban kezdjen el valami munkához látni, amit nem is lehetne, mert egy repülővel nem lehet odaszállítani annyi eszközt hogy pikkpakk majd felépítenek egy bázist. Még ha a világ összes embere az ingjét gatyáját beleadja akkor se. Aki nem tud a földön élni, vagy kevesli ami itt van (pedig itt minden megvan) akkor inkább ne is akarjon élni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Renhoek pdx06
2017.04.01. 15:06
Egyetértek, szerintem is el kéne gázosítani azon embereket akik az emberi civilizáció határait szeretnék feszegetni Ne is éljenek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Busterftw mitve...
2017.04.01. 18:06
YouTubeon ott van ugyanez a rakéta 2016 áprilisi landolása. Nem történt semmi más, mint másodjára is leszállt. Ezzel 230 millió dollár helyett innentől csak 65 millióba kerül egy kilövés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Pendra37 Buste...
2017.04.01. 21:41
"Ezzel 230 millió dollár helyett innentől csak 65 millióba kerül egy kilövés."?!?

A Proton-M+ es a Falcon 9 FT kb 23 tonnat tud LEO-ba vinni. A Proton ara fellovesenkent ~90 millio USD korul van. Ha a SpaceX-nel ez 230 millio USD lett volna, azon nagyon meglepodnek. Ertelmezesem szerint eddig 65 millio volt, es most ezen csokkent 30%-ot az ujrahasznositott 1. fokozat. Ha ez tenyleg igy van, akkor 65 helyett 45 millio lesz a 23 tonna fellovese, ami kilonkent ~2000 USD-t jelent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. peti198706... Renho...
2017.04.02. 00:59
pdx06 -az enyém vagy! Többet nem engedlek el a marsra az biztos!
-Kérem bocsássanak meg neki, még nem látta az alábbi videót magyar felirattal együtt (switch on the hungarian subtitle please at the settings):
A hologramok hajnalának kora - Alex Kipman előadása /Ötletek, amiket érdemes továbbadni -TED/

Spoiler: Lehet túloztam, de mégis értelmet nyer az a sok kutatás fejlesztés, amit az űrversenyben hozott adatokkal ekkor ily mód elérnek. - a fogyasztóhoz kerülnek abba a világba ahová valók: Megrendelők az adófizetők. Ezt Alex ki is hangsúlyozza a végén - egyenest házhoz megy, ha valóban igényt tartasz reá. -Igen még Alex is. S olcsóbban megúszod, mintha te is azon az átkozott rakétán ülnél gondolataidba merülve a mars felé.

Pendra37: S igen addig Musk meghódítja a marsot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Szefmester pdx06
2017.04.02. 13:31
Mindenkinek más az álma...

Te egy rettenet materialista vadkapitalista figura vagy, akinek a legmerészebb álma hogy egy Bugatti Chironnal úgy hasíthasson 400km/h-val az országúton, hogy ne kelljen trafipaxokkal foglalkoznia.

Musk meg szeretne eljutni a Marsra (pl én is mennék), és a vagyonát olyan vállalkozásba fekteti ami elősegíti ezt az álmát, költségeket nem kímélve.

Sokan vannak akiknek van valami többé-kevésbé értelmes hobbijuk a gyűjtögetésen és harácsláson kívül is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Renhoek
2017.04.02. 14:53
Szerintem azért is jók ezek a Musk féle magánvállalatok, mert egy állami intézettel szemben, itt az életbenmaradás a cél. Magáncégeknél nincs az a lazsálás amit egy mammutintézményben látni sokszor. Határozatlan idejű szerződések, nulla publikálási és R+D kényszer, csigalassúsággal működő kutatások... óriási mértékű pénzégető korrupció és bürokratikus apparátus..."Csak ússzuk meg a következő átvilágítást" történet.

Ellenben egy magántulajdonú kutatócégnél sokkal nagyobb a szigor az erőforrások beosztására, és eleve a termék vagy szolgáltatásközpontúság igényel egy olyan menedzsmentet, ami miatt az R + D is sokkal hatékonyabb. Állami intézetekben a közép és felsővezetést sokszor kutatókra bízzák, akik általában tök alkamatlanok erre, és utálják az egész menedzserséget, mert ők kutatni akarnak. Magáncégeknél profi vezetés és hierarchia jellemző.
Persze sokkal stresszesebb is így dolgozni kutatóként, mert nagyok az elvárások... SpaceX-nél és gondolom a többi cégnél is erős a burnout faktor a 12 órás munkanapok után.

Viszont összességében az farkastörvények uralta piacon életbenmaradás sokkal nagyobb motiváció, és az alkalmazott mérnökök agya is azon kezd el járni folyamatosan, hogy hogyan lehetne piacra dobni az adott kutatás témáját. (Ami így a civil szférában landol)

Míg egy kellemes állami védőháló mögött elkutatgatsz professzorként kényelmesen, és nincs érdeked sem, hogy az adott találmány másra is jó lehet. (Eleve sokkal nehezebb állami intézetből, egyetemi laborból spinoff cégként kivinni a találmányt...)

Bárki bármit mond, így sokkal előbb élvezhetjük civilként a kutatások és mérnöki eszközök hasznát, mintha csak a megismerés lenne a tét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. BiroAndras
2017.04.02. 15:30
Miért szakad meg a videó?
A drón hajóra akkor szállnak le, ha nem marad elég üzemanyag a visszaforduláshoz. Ilyenkor az első fokozat tovább repül ballisztikus pályán, és csak annyira fékez le, hogy ne égjen el a légkörben. Mivel óránként 8000km-es sebességre gyorsul, el lehet képzelni, hogy milyen messze érkezik vissza. Ilyen távolságban a direkt rádiós összeköttetés nem működik a Föld görbülete miatt. Tehát műholdas kapcsolatot kell használni. Ehhez pedig kell egy parabola antenna, ami potosan becéloza a műholdat. Ez működik is kiveálóan egészen addíg, amíg meg nem jön a rakéta. Gondolom azt nem kell sokat magyarázni, hoy ilyenkor van némi vibráció, szél meg füst. Egy 28 tonnás 40m magas jármű fékez le egy gázsugárral, az ilyesmi nem megy halkan. Ilyenkor értelem szerűen nem könnyű célra tartani az antennát. A felvétel ettől még megvan, de csak a hajón, és a rakétán, onnan kell visszaszerezni. Általában pár nappal később fel szokták rakni azt is. Persze meg lehetne ezt oldani, de nem ez a prioritás. Az egyik leszállást például helikopterről is filmezték. Ezzel csak az a baj, hogy egy rakás pénzbe kerül, miközben a cél éppen a jóárasítás lenne.

Hogyan irányítják?
Felszálláskor egyszerűen a hajtóműveket forgatják, vagy a tolóerőt variálják. Ezt kb. minden rakéta tudja, nem nagy szám. A leszállás ugyanez a játék, csak sokkal precízebben kell manőverezni, ezért van még két kiegészítő rendszer. Azok a rács alakú izék amik a videón látszanak a légáramlást befolyásolva kormányoznak, kb. mint egy repülőgép vezérsíkjai. A harmadik rendszer pedig nagynyomású gázt enged ki fúvókákon keresztül a megfelelő irányba. Ez is látszik a videókon. Ez működik alacsony sebességnél és az űrben is. Ezt használja minden űrjármű a finom manőverezéshez, mint például a dokkolás.

Mars utazás?
A legnagyobb gond a költség. Ha nagyon olcsón tudnák felcipelni dolgokat az űrbe, akkor a többi probléma már viszonylag könnyen megoldható.
Na ez az újrahasznosítós játék pont erre jó. Most kb. 2700 dollárba kerül 1 kg cucc feljuttatása alacsony pályára. Ez már jóval olcsóbb, mint a szokásos, de az újrahasznosítással még ennél is sokkal olcsóbb lesz. Ha az egyész rakéta csak 10x haszánlható, akkor máris csak $270/kg az ár, mert az üzemanyag költség minimális. Ez azt jelenti, hogy ugyazzal a költségvetéssel a SpaceX sokszor akkora terhet tud eljuttatni a Marsra, mint a NASA, ráadásul már nagy tapasztalatuk van a leszállásban, és most már az újra felszállást gyakorolják. Lényegében minden repülésük felkészülés a Mars utazásra, csak mellékesen műholdakat is felvisznek jó pénzért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Pendra37 BiroA...
2017.04.02. 16:41
Azert ez a dolog nem olyan, mint a visszavalthatos uveg. Ez a szamitas ott hibadzik, hogy az egesz raketa nem csak egy 1. fokozatbol all. Ezen kivul a visszatert fokozatot at kell vizsgalni, fel kell ujitani stb.
A 2. fokozat is penz, az atvizsgalas/felujitas is penz, a szallitas is penz, a biztositas is penz, a raketa osszeszerelese is penz, a kilovoallas is penz stb. Ezeket attol fuggetolenul is ki kell fizetni, hogy uj, vagy hasznalt 1. fokozatot epitenek a raketaba.
Nagyon ketlem, hogy mostanasban eljon az az ido, hogy egy Falcon 9 FT fellovese megall 6 millio USD-ben.

Eszerint a lebontas szerint, ha non profit lovik fel az ujrahasznositott Falcon 9 FT-t, az is ~22 millio lesz. A tervezett Falcon Heavy meg 29 millio korul.
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/04/SpaceX_reusable_Jeffries_April_2016.jpg

Tehat ez olyan 600-1100 USD/kg arat jelent, ha ha Musk privat hasznalatra loveti fel oket. A 600 USD mondjuk teljesen elmeleti, mert a Heavy raketa meg nem mukodokepes es nem repult.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ChoSimba Pendr...
2017.04.03. 08:25
De az első fokozat a legdrágább, az összköltség 70%-a. Ha ezt lefaragják a tizedére, akkor az már nagyon jelentős ktg csökkentés.
Ráadásul most már a fairinget is visszahozták, ami állítólag 6mio$.
És tervben van a második fokozat visszahozása is, szóval az egész falcon9 újrahasznosítható lesz.
Annak ellenére, hogy műszakilag semmi kirívóan új nincs benne, így egyben mégis egy zseniális szerkezet lesz.
Musk 1000$ (vagy font?) kg-onkénti árat jósolt, ez a fejleményeket látva egyáltalán nem lehetetlen.
És persze minket ez sajnos nem nagyon érint személyesen, mert egyikünknek sincs annyi pénze, hogy akár csak LEO-ra is kerüljön
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. BiroAndras Pendr...
2017.04.03. 12:59
Ahogy ChoSimba is írta, az első fokozat a legdrágább, de tervezik a 2. visszahozását is. Igazából a 2. fokozat visszahozása még egyszerűbb is, mert az pályán van, tehát addíg kering amíg akar, és ott száll le, ahol akar. Az egyetlen nehezítés, hogy sokkal gyorsabban jön, így kell hőpajzs.
A terv az, hogy minimális átvizsgálás és javítás fog csak kelleni. Az egész cucc nagyságrendekkel egyszerűbb, mint az űrsikló volt, 40 évvel fejlettebb technológiát használ, és nem bürokraták tervezték.
Azt mondták, hogy a következő lépés az, hogy leszállás után 1 órán belül újra felszálljanak. Ebbe sok drága karbantartás nem fér bele.
Szállítani se kell majd, mert ott száll majd le, ahonnan felszállt, és már van is nekik egy hangárjuk rögtön a kilövőállás mellett.
Az összeszerelés nem hiszem, hogy jelentős költség, ezt nem említették még. Azt tudjuk, hogy az üzemanyag költség csak $200K.
A kilövőállás bérlése se gond, mert az sok kilövésre fog szétoszlani. Ha felpörög a dolog, napi több kilövéssel kell számolni. Persze van olyan költség is, ami kilövésenként van, erre pedig az a megoldás, hogy növelik a rakéta méretét.
A biztosítás költsége csökken a megbízhatóság növekedésével. És tőlük az is kitelik, hogy maguk biztosítsák a kilövéseket. A Tesla már csinálja ezt néhány országban.
Később pedig ha a kereslet drasztikusan növekszik, más technológiák is képbe kerülhetnek, akár egy űrlift is.
Perzse ez még egyelőre csak találgatás, de remélhetőleg nem kell már sokat várni, hogy megvalósuljon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. ChoSimba BiroA...
2017.04.03. 13:14
Mondjuk az űrliftet már én is erősen scifinek érzem
Legalábbis még sehol nem vagyunk az ötleten kívül. Szóval 50 éven belül nem számolnék vele, akármilyen sok is 50 év manapság.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Renhoek ChoSi...
2017.04.03. 18:55
Sajnos igen... a scifi az, hogy nincs olyan szálanyag ami kibírna egy nagyobb vihart. Talán a grafén nanotube valamilyen fonatban, de az még odébb van. Na meg fel is kéne lőni azt a kábelt. Fent pedig egy keringő ellensúlynak stabilan kikell tartania, még akkor is, ha egy hurrikán akarja szétkapni épp... Esetleg 10 könnyű szálat 10 rakétával fellőhetnek, és összefonják mint a kislányok haját :D egyszóval 50 év...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ChoSimba Renho...
2017.04.03. 20:04
És hogy tartod karban ? És mit fog szólni hozzá az ISIS ?
Előbb lesz antigravitáció, mint ez, pedig azt sem ebben az évezredben fogják feltalálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. BiroAndras Renho...
2017.04.04. 11:07
Nem kell feltétlen egy szállal megoldani az űrliftet, lehetnek fokozatai, mint egy rakétának. És elsőre nem is kell teljes űrliftett építeni, van egy egyszerűbb, olcsóbb kistestvére a "Skyhook" (nem tudom van-e magyar neve). Itt van pár videó, ami jól elmagyarázza mindkét koncepciót, és még sok mást is: [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.04.05. 12:15
És itt is van a videó: https://www.instagram.com/p/BSfJDjMFzwR/?taken-by=spacex
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!