iPon Hírek

Elszámoltathatóságot akar a DayZ készítője

Dátum | 2015. 02. 20.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A Kickstarter és a Steam Early Access ugyan két remek mód arra, hogy a független fejlesztők finanszírozni tudják játékaikat, de az utóbbi években tapasztalhattuk, hogy mindkettőnek megvannak az árnyoldalai. A Kickstarteren "házaló" fejlesztők sokszor nem tudják belőni, hogy mennyi időre és pénzre lesz ténylegesen szükségük egy-egy cím befejezéséhez, így játékaik a beígért dátumokhoz képest nem ritkán hónapokat vagy éveket csúsznak, közben pedig kifogynak a pénzből. Ráadásul ezzel együtt sem garantálható, hogy a végtermék olyan lesz, mint amire a játékosok a kickstarteres leírás alapján számítottak - elég csak megnézni a Peter Molyneux-féle Godust, aminek két évvel ezelőtt kellett volna már tartalmaznia azokat a dolgokat, amik még most sincsenek benne, mint például a történet. A Steam Early Access a másik fele. Ez ugyanis nem csak azért remek lehetőség a független fejlesztőknek, mert már a játékuk alfa vagy béta verziójával pénzt szerezhetnek a további fejlesztésre (jobb esetben), hanem azért is, mert a lelkes korai vásárlókkal egy méretes tesztelői bázishoz is hozzájutnak. Aki a Steam Early Accessben vásárol játékot, az tulajdonképpen fizet azért, hogy tesztelői munkát végezzen. Ez nem elhanyagolható, hiszen a kisebb csapatoknak jellemzően nincs pénzük megfizetni egy méretesebb tesztelői gárdát. Ugyanakkor nem egy példát láttunk már arra, hogy a fejlesztők eltűntek, ellustultak, miután egy rakás ember megvette a játékukat korai hozzáférésben. Az ígéretek itt sem mindig teljesülnek, és lehet, hogy a játék valójában sosem készül el. Az nyilvánvaló, hogy a független, kis és közepes fejlesztőknek valamiféle kiút kellett az AAA-kategóriás játékok és kiadók csapdájából, és mind a Kickstarter, mind pedig a Steam Early Access tud nagyon jól működni, láttunk már mindkettő több példát is. A Harebrained Schemes annyira jó munkát végzett az első Shadowrunnal, hogy a nép most ismét nagy összeget adott nekik teljes nyugalommal, és szinte borítékolható, hogy a Shadowrun: Hong Kong megjelenésekor mindkét fél elégedett lesz. Ugyanakkor még olyan nagy nevek is bele tudnak futni ennek az egésznek a csapdájába, mint Peter Molyneux, vagy Tim Schafer, elvégre a Kickstarter posztergyereke, a Double Fine Adventure Game sincs még befejezve. Dean Hall, a DayZ fejlesztője is használja a Steam Early Accesst, így minden joga megvan ahhoz, hogy kommentálja az utóbbi időszak eseményeit: "Ha azt akarjuk, hogy az Early Access és a Steam a továbbiakban is sikeres metódus legyen a játékok finanszírozására, akkor elszámoltathatóságra van szükségünk. Ebben a médiának és a játékosoknak kell szerepet vállalniuk". Hall szerint tehát a médiának alaposabban górcső alá kellene venni a gyanús, eltűnt és be nem fejezett projekteket, hogy kiderüljön, mi áll ezek mögött, és hogy felhívja a játékosok figyelmét, hogy ez ilyen játékok készítőinek a jövőben ne adjanak pénzt. Ugyan néhány kirívó eset korábban már feltűnt a médiában, de az évek óta fűt-fát ígérgető Peter Molyneux eddig például viszonylag kevéssel megúszta, csak az utóbbi két hétben szállt rá durván a média.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

21. bunfi
2015.02.20. 15:09
Én azért tőle is megkérdezném, hogy mire ment el a pénz és miért halad olyan sebességgel a fejlesztés, mint a döglött csiga. A színes esőkabátoktól egy grammal nem lett jobb a játék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Chavalier bunfi
2015.02.20. 15:59
Nem feltétlenül védeni akarom őket, de azért ha megnézed mostanra már szépen beálltak a frissítések, sok új dolog van az álltalad említett színes esőkabátokon kívül is...
De persze már az elején elrontották mivel az Arma 2 motorját kezdték el babrálni és arra építkezni, ez pedig nagy hiba volt hisz akkor már készült az Arma 3 ami sokkal stabilabb és egyszerűbben fejleszthető, szóval ja... amég nem lesz a beígért Engine-Update, addig ne is várj sokat, de még minimum 2-3 év mire átlép 1.0-ra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Atesz1987
2015.02.20. 16:28
Az anyósomnak egy megbízhatónak hitt régi ismerőse húst ígért egy vágóhídról, teljesen hivatalosan, ahogy kell. Persze előre kellett fizetni, ez már csak így megy. Oda is adta a pénzt (majdnem 200 ezer), lepapírozták, ahogy a nagykönyvbe. Csak hogy az ürge nem hozta a húst a beígért időpontra, aztán később sem, a végét már sejtitek. Feljelentés, kiderült, hogy nem anyósom az egyetlen áldozat, halmazatilag elkövetett csalás vétsége, akár 2 év letöltendő.

Csak én látok párhuzamot?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. tookmindeg... Atesz...
2015.02.20. 16:54
Ugyanígy gondolom én is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Lazahunter
2015.02.20. 21:30
Ok, akkor kezdjék rögtön a DayZ-vel, mert pofátlanság amit az is művel ........ már egy éve teletömték a játékosok lével, az mégis merre van? Mert nem a fejlesztési időt és szakértelmet vettek belőle, az is biztos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. lestyanrob...
2015.02.20. 22:19
Én már lassan 1 éve játszok a Dayz-vel és kb. 130 órám van benne... Szerintem a legnagyobb baja hogy egyrészt nevetséges a gépigénye, másrészt nagyon könnyen elkezd lagolni, ami miatt pl. nem tudod megölni a zombit, de az lecsap 2 méterről, ilyesmik. De ezeken kívül szerintem sokkal folyamatosabb, jobb a játékmenet, mint korábban és remélem, hogy azért kapunk kevés tartalmat, mert közben az engine olyan részeire koncentrálnak, amit nem tudnak mindig frissíteni, stb... És 130 óra szórakozással már meg is érte a 6 ezret anno és így is egy nagyon jól játszható és egyedi érzésű játék. Multis játékkal soha nem játszottam ennyit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Terror
2015.02.21. 09:25
Örülök, hogy végül nem fizettem előre a Carmageddon Reincarnationért. Az early accesst két évvel ezelőttre ígérték, azóta is csak a bétáig jutottak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. predike07
2015.02.21. 10:56
Nem teljes játékért pénzt kiadni??Ti fizettek azért,hogy teszteljétek a játékot a fejlesztőknek végül is.Kezdem érteni miért tart ott a játékipar ahol tart.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. madcaptain predi...
2015.02.21. 12:19
Sokaknak annyira tetszi ka koncepcio es az igeretekkel megveszik oket. Legtobbszor olyat igernek amit a piacon levo jatekok egyike se tudd vagy ha igen az mar nagyon regi es nem fut a mai gepeken es csunya.
Mas kerdes hogy nem veletlen nicsn a piacon ilyen sokszor mert kb lehetetlen betertani az igereteket.
Sok esetben egyaltalan nem rosszhiszemuek a fejlesztok, hanem egyszeruen aro lvan szo hoy ok szoftverfejlesztok, grafiusok.
A project managementhez marketinghez nem nagyon ertenek. Igy eroforrast, hataridot nem tudjak belonni. Miert mert a fejlesztes kozben latszik egyre nagyobbnak a feladat, egyre tobb dolog jut eszukbe.
Az olyan jatekok projektek keszulnek el amiknek fix jol kiszamolt, finanszirozott tervet keszitenek es folyamatosan felugyelve van a haladas merteke.
Pl. A blizzard jatekok nem a veletlen vagy a 1milliard dollarnyi Wow eves elofizus bevetel miatt hozzak a szinvonalat, hanem mert szepen megtervezik, adnak ra idot.
Es ha meg fel is ulnek a jatekosok teszteljek a jatekot vonatra (vegyenek beta-ban herot, kartyakat Hos+HS) akkor is mar egy adott standardet megut a jatek mikor a publikum ele kerul sok ev utan. Ennek koszonhetoen aratnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Capricorn predi...
2015.02.21. 12:26
Teljesen egyetértek! Nem hiszem el, hogy sok ember képes a tesztelésért fizetni. A támogatást még megérteném meg persze vehetem ezt is annak ha nagyon akarom, de szerintem 99%-ban arról szól a történet, hogy húú meg haa én leszek a menőgyerek mert én már játszom azzal ami majd csak 1 év múlva jön ki. Nagy többség szerintem feedback-et se küld a javítandó dolgokról így meg aztán végképp csak a pénzét használják. Minek játtszak egy negyedrészt elkészült játékkal, ha mire kijön teljesbe (amiért megint fizethetek még ha kevesebbet is) ha addigra megunom meg 60-szor elküldöm melegebb éghajlatra a sok bug meg egyéb hiba miatt?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. predike07
2015.02.21. 13:24
Én aztmondom akinek van miből az fizessen egy félkész játékért reménykedve,hogy talán majd egyszer kap egy "végleges" változatot amire vagy 20 patch vár ,de persze addig szét játszotta már és végül nem is fog elé ülni mert egy másik bétárét fizet ami "új"
Külső szemlélőként kicsit vicces és egyben szomoru is.Felesleges optimalizálni egy játékot.Minek? van olyan aki egy negyedkész játékért is pénzt ad reménykedve eegy jóban,akkor minek ide optimalizálni.
Itt csak az szívja meg aki még szeretne kész játékokkal játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Tenor26
2015.02.21. 13:59
Dean Hall csak ne okoskodjon, szánalmas h semmire sem haladnak a DayZ-vel, pedig a tüske azért folyik befele rendesen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. madcaptain predi...
2015.02.22. 01:21
Meg leginkabb az fejleszto akinek a rendesen megcsinalt jatekat nem tamogatjak, nem veszik, mert nem hallanak rola.
Mert a mediat elarasztja a szemet, virus marketingelt igergeto kiralyok hada.
Az nyer aki jobban kiabal, populistabb jatekot keszit, tobbet iger.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.22. 08:56
És ugyanezek nem mondhatóak el néhány (jó pár?) a közelmúltban megjelent "kész" játékról is? Mintha jelent volna meg egy Colonial Marines is és mintha az nem is early access fázisban lett volna és mégis de "kész és minőségi" darab volt...
De biztosan más is tudna címeket sorolni a közelmúlt éveiből, amikor AAA kiadók játékai voltak tele buggal és kellett hozzá 20 patch, hogy játszható legyen.

Én úgy gondolom, hogy early access játék azoknak (is) lehet "megoldás", akik igényeit a mainstream játékgyártók egyáltalán, vagy alig szolgálnak ki. Példának okáért, aki mondjuk szeretne egy repülős arcade játékot, amiben mondjuk filmeket idéző nagy monumentális légi csatákat is lehet vívni. Ha a nagy kiadók ezt az igényt nem szolgálják ki évek óta, de más meg igen, akkor némelyeknek megérheti, hogy játszanak egy félkész játékkal, minthogy egy semmilyennel. Ez csak egy példa volt, de lehetne többet is mondani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kiskoller FRK
2015.02.22. 09:48
Ezért olvas az ember teszteket, és nem veszi meg a játékot day-one, ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. predike07 FRK
2015.02.22. 10:33
Pont erről beszélek.Minek optimalizálni,kiadni egy teljes játékot mikor a fejlesztő tisztában van vele,hogy a játékos megveszi a negyedkész "terméket" is.
Mi az eredmény?? Kijön egy félkész játék teljes néven amire vár sok-sok javitás.Ha nem ez volna a megszokott ,ha a fejlesztő tudná,hogy a játékos igen is igényli a kész terméket és nem hajlandó pénzt kiadni valai fél kész szemétért akkor meglepő módon a pénzért kuncsorgók is hirtelen szárnyat kapnának.
És itt nem kell jönni a warezos dumával mert az eladásokhoz képest elhanyagolható a warezosok száma.Főleg más Országokban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. potkeny predi...
2015.02.22. 10:55
"És itt nem kell jönni a warezos dumával mert az eladásokhoz képest elhanyagolható a warezosok száma.Főleg más Országokban."

Ebben azért nem vagyok annyira biztos



http://www.greenheartgames.com/2013/04/29/what-happens-when-pirates-play-a-game-development-simulator-and-then-go-bankrupt-because-of-piracy/

Igaz, hogy csak első napos statisztika, igaz, hogy csak egy indie játék, lehet hogy később megvették azok, akiknek tetszett.. De én személy szerint ebben nem vagyok annyira biztos

Szerk.: Ráadásul itt még ingyenes demo is volt, tehát tényleg semmi mentsége nincs azoknak, akik warezolták.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. predike07
2015.02.22. 11:24
komolyan még van aki hisz egy olyan csapatnak akit csak a pénz irányit?Hazudnak össze-vissza
Tul idős vagyok én már ide,még abbban a világban játszottam sokat ahol még teljesértékü játékokat kaptam.A boltba se félig sült kenyeret veszek és sorolhatnám.Velem nem tudják megetetni a sok rizsát.
Aki akarja vegye én kimaradok belőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. wdavid bunfi
2015.02.23. 10:29
Ebből is látszik, hogy fogalmad sincs a játék készítésről Ez a játék Early Access, remélem nem azt vártad, hogy minden patch ezernyi újítást fog tartalmazni. A hibák benne vannak a játékban, ez tény, de a játék csak akkor lesz jobb, ha kijavítják ezeket, annak pedig csak akkor van értelme, ha már minden benne van, amit elterveztek.

Ha ezt a játékot sokan kritizálják, mert lassan megy a fejlesztés, akkor mit csinálnának a többivel, ami még a béta fázist sem érte el, mert a készítők előtte leléptek a pénzel. Inkább tartson tovább, de legyen normálisan megcsinálva.

Nem tudom, te mit játszol DayZben, de nekem 320 óra után sem unalmas, és érdekes módon mindig el tudtam magam foglalni...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. kray
2015.02.23. 13:26
Látom mindenki odáig van a DayZ-től Én tök jól eljátszogatok vele amikor kedvem van elővenni
Mellesleg szerintem egész sokat fejlődött is a játék az elmúlt időszakhoz képest. Olyan hibába meg még nem botlottam, ami akadályozott volna a játék élvezetében.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. wdavid kray
2015.02.24. 09:05
van azért benne előrelépés, kis lépésekben ugyan, de van A legnagyobb hiba talán, a hackerek, a lépcsőknél előforduló random halálok, vagy a relog után eltűnő fegyverek, de más zavaró dolog nem nagyon van szerintem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!