iPon Hírek

Érdekes technológián munkálkodik az AMD

Dátum | 2013. 02. 05.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az AMD Display Library-jében (ADL) érdekes bejegyzések jelentek meg, amelyek arra engednek következtetni, hogy az AMD műhelyében egy új, meglehetősen hasznos technológia van épp születőben, amely a videokártyák esetében nem csak a GPU-, hanem a memóriachipek órajelének valós idejű, dinamikus módosítására is lehetőséget ad majd. Az új technológia a jelek szerint több teljesítményszint alkalmazása mellett állítja be a megfelelő GPU- és memória órajeleket, illetve feszültségeket annak érdekében, hogy a videokártya az éppen aktuális terhelésnek legmegfelelőbb beállítások mellett üzemelhessen mind fogyasztás, mind pedig teljesítmény tekintetében. A technológia meglehetősen komplex lesz: nem csak a hőmérsékleteket és a terhelést, hanem a fogyasztást is számításba fogja venni a rendszer, mielőtt a különböző órajeleket módosítaná.
Az AMD Display Library kérdéses része (ADL)
Az AMD Display Library kérdéses része (ADL)
A jelenleg is forgalomban lévő Radeon HD sorozatú videokártyák az Overdrive 5-ös technológiát, illetve szolgáltatáscsomagot alkalmazzák, az új funkciók pedig várhatóan az Overdrive 6 részét képezik majd. Ezek az újítások akár már a következő generációs videokártyák, azaz a Radeon HD 8000-es család esetében előrhetővé is válhatnak. Jelenleg az AMD egyes termékeinél PowerTune with Boost technológiát használ a GPU magórajelének megemeléséhez, ami nem elég hatékony, ugyanis nem elég kifinomult. Az aktuális technológia két konkrét órajel-érték között váltogat: alap- és Boost órajel között. A Boost órajel a jelek szerint úgy van meghatározva, hogy a rendszer a lehető legtöbb alkalmazás alatt túlterhelés nélkül alkalmazhassa azt - túlterhelés esetén a Boost órajelről alap órajelre vált a rendszer, igaz, ez viszonylag ritkán történik meg. Egyszóval jelenleg az AMD a Boost órajel megállapításánál biztonságra játszik. A helyzet dinamikus, több üzemi paramétert figyelemmel kísérő órajel-módosító algoritmus segítségével jelentősen javítható. Pontosan erre készül az AMD. Az új, fejlesztés alatt álló eljárás sokkal hatékonyabb és ütőképesebb lesz majd - hasonlítani fog arra az eljárásra, amit az Nvidia jelenleg GPU Boost néven emleget. Az éppen rendelkezésre álló információk szerint a technológia esetében nem egzakt órajelek, hanem órajel-tartományok lesznek meghatározva, a speciális algoritmus pedig az éppen aktuális terhelés, hőmérséklet és fogyasztás figyelembevételével utasítja majd a drivert az órajelek emelésére, illetve csökkentésére. A szemfüles források szerint az AMD friss technológiája az Nvidia GPU Boost eljárásához képest ugyanakkor előrelépés is lesz, hiszen nem csak a GPU, hanem a memóriachipek órajelét is képes lesz dinamikusan módosítani - erre az Nvidia videokártyák esetében jelenleg nincs mód. Az eljárás tehát összességében ígéretesnek tűnik, ugyanakkor reméljük, ezzel együtt a 2D/3D órajelek közötti váltással kapcsolatos problémák is kijavításra kerülnek, amelyekre még mindig panaszkodnak a Radeon HD videokártya tulajdonosok.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. tibaimp
2013.02.05. 15:46
"..ezzel együtt a 2D/3D órajelek közötti váltással kapcsolatos problémák.." ebben sajnos van valami, mert időnként a 5870-em is csinálja, (főleg mikor kifagy a game és jó esetben visszadob desktopba), ilyenkor újra kell indítani a winfost és akkor jó megint.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Terror
2013.02.05. 15:52
Ez jól hangzik, de félek, az lesz a vége, mint mondjuk a Core 2-esek esetében, hogy a chip váratlanul nekiáll lefojtani magát, és te csak pislogsz, hogy miért (hát azért, mert éppen meghaladtad a tdp- vagy hőfok-limitet, de te erről nem tudsz, mert a játék közepén vagy). Aztán majd jönni fognak a "szar a kártya mert belassult kólofgyúti huszonkilenc közben".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. tranceatla...
2013.02.05. 15:55
Miért lesz ez jó a gyakorlatban? Ha desktopon dolgozok, akkor nincs terhelve így visszaveszi az órajelet 100MHz. Ha játszom, 3d alkalmazást futtatok akkor beáll a gyári órajelre. Ezt eddig is tudja a kártyám, mi indokolja hogy folyamatosan változzon? Minek? Ha 3d-zek(játszom), nekem úgysem félgázon kell a kártya.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Terror tranc...
2013.02.05. 16:11
Mert ha bekapcsolod a vsync-et, akkor lehet, hogy rögtön elég lesz a fele kakó is, és nem számol 189 fps-t. De nálam pl. blu-ray lejátszás közben is maximumon teker a Radeon meg a GeForce is, pedig marhára nincs szükség rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. TheRealTsL
2013.02.05. 16:19
Pl egy CPU limites 3d alkalmazás/játék alatt nem kell 100% órajelen mennie a 60% kihasználtságú kártyának, hanem visszavehet, amivel csökken a fogyasztása is. Egy példa a sok közül..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. CyberPunk6... tranc...
2013.02.05. 16:28
tranceatlantic - elég nyilvánvaló, hogy a hőmérséklet és a teljesítmény adatok figyelése, nem az alap és a minimum fogyasztás közötti skálázásra lesz.

Az alap üzemnek azt állítják be, amit a kártya (normál körülmények között) bármeddig el tud viselni folyamatosan. A boost egy olyan ami ezen érték fölé tud menni, egy konkrét értékre, ahol a hőmérsékletet figyeli, ami ha túl magas visszaáll az alapra.
Az új technológia lényege az lenne, hogy a megfelelő adatok figyelésével, akár a boost érték fölé is mehetne, vagy éppen ha csak picit melegszik túl, akkor nem állna vissza az alapra, csak annyira csökkentene, amennyire kell.

Ez például jól jöhet, a "simán viszi a gépem a játékot, de amikor füst/köd van beszaggat egy pillanatig". Na az ilyenre tök jó, hogy fel tudja magát tekerni amennyire kell, de mégis biztonságosan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. jozsefm
2013.02.05. 18:00
Bolond user biztos, gyári tuning.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Balucsek
2013.02.05. 19:47
CyberPunk666: az amit írtál jó lenne de sajna vsync nélkül, így is úgyis maxon teker és a minnél több FPS érdekében hamarabb kifog fogyni a szuflából mielőtt a boostra szükség lenne, így kvázi össze vissza fog ugrálni. Ahol meg a vsync megfogja ott úgyis van még plussz a kártyában, így nem szorul a boostra. Annak látnám értelmét ha hosszabb távon profilozna és valamilyen módszerrel megtalálná az "ideális" tuningot amit még hőmérséklettel és feszültséggel stabilan bír.
Bár lassan már több erőforrás kell a boost órajel kiszámításához mint amennyit nyernek vele
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. CyberPunk6... Baluc...
2013.02.05. 20:08
Balucsek - Ott ahol a vsync a szűk keresztmetszet, ott nincs jelentősége, mert az elég gyors. Itt akkor van fontos szerepe a technikának, ha mondjuk valakinek fontos a fix 60 fps, és leesne alá, vagy pedig ha jó az átlag fps, de a minimum néha túl leesik.

Nyilvánvaló, hogy a 100 fps helyett 110-nek semmi értelme. De a 25 helyett 35-nek már van.

Amúgy nem teker 100%-on a VGA, ha olyan alkalmazással gyilkolod, amit lazán kiszolgál, ha ilyen 100 fps-t tol, akkor be sem kapcsolja a bootsot.

Ennek ott van értelme, hogy a bootsnál nagyobb extra elérhető rövid időre. A legtöbb játék nem egyenletes terhelés. Sőt elég sok a spike a terhelésben. Most kell befutnia 3 ellenségnek és máris egy spike, 3 Hs és üres a pálya.

Ez oda lesz jó ahová mondjuk kevés a kártyád, ezzel egy két rész miatt nem kell majd letekerni a grafikát. Szerintem hasznos.


Bár lassan már több erőforrás kell a boost órajel kiszámításához mint amennyit nyernek vele

Szerintem ezt nem a processzor fogja számolni, hanem egyszerű áramkörrel megoldják.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Balucsek
2013.02.05. 20:34
CyberPunk666: nah jó csak itt jönnek a gondok. A driver számolja, hogy az adott játékban mennyi az átlagFPS? Fogalma sincs hol van mitjelenit meg lehet csak menüben van és a fejlesztők voltak olyan kedvesek raktak egy sleepet a kódba hogy ne kelljen tekerni, esetleg a CPU limit tartja fel a játékot, de erről a driver nem fog tudni valamint, így elég problémás az átlag FPS számolgatása is.
Vagy a fejlesztők külön az AMD driverhez külön az nvidia driverhez megfogják irogatni ezt a szabályzást (és ha esetleg változik patchelgetik a játékot)? kötve hiszem mikor egy normális konzolportot nem képesek megcsinálni nemhogy PC-re is megírják az adott játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. CyberPunk6... Baluc...
2013.02.05. 21:03
Nem tudom, hogyan oldják meg, de biztosan tudja, hogy mennyi anyag is áll sorban, végülis a VGA küldi ki a képet a képernyőre, kétlem, hogy ne lenne tisztában azzal, hogy ebből mennyi az egyedi számolt és mennyi azt ismételt kép...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. MrFox
2013.02.05. 21:37
Ez laptopokra van kihegyezve a fogyasztás miatt, nem desktop kártyákra elsősorban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. gab78
2013.02.06. 00:32
Megérkezett a Beta5-ös driver [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. partxxx Baluc...
2013.02.06. 08:45
a Catalyst most is tudja megfelelően monitorozni és szabályozni a CPU teljesítményét (vagyis az alaplapon keresztül, de Catalystban is konfigolható vagy valami ilyesmi), AMD+ATI kombónál meg nem is kérdéses, hogy megolhdató-e a dinamikus cpu+vga órajel

hogy a menüben vagy-e vagy épp atomvillanás és füst + gáz megy a cod26ban, azt pedig a memória műveletekből ki lehet szűrni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!