iPon Hírek

Érkezik az OpenGL ES Next

Dátum | 2014. 01. 09.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A Khronos Group, amely az OpenGL szabvány mögött áll, elárulta, nagyjából mire lehet számítani az OpenGL ES API legújabb kiadásával kapcsolatban, ami az OpenGL ES Next nevet kapta. A Next idén, azaz nagyjából két évvel az OpenGL ES 3.0 megjelenése után debütálhat. Az új API számos új funkcióval érkezik, amelyek egy része az OpenGL szabványból kerül átemelésre, ám a két szabvány közötti határvonal továbbra is megmarad. Az OpenGL ES Next több olyan új szolgáltatást is bevezet, amelyek eredetileg az OpenGL 4.x kiadásaiban mutatkoztak be. Ezek között jelen lesznek Compute Shaderek (OGL 4.3), a load és store képességekkel ellátott Shader Atomics funkció (OGL 4.2), az indirekt rajzolási parancsok (OGL 4.0), illetve a Texture Multi-Sampling szolgáltatás is (OGL 3.2). Ezek az újítások mindannyian rendkívül nagy jelentőséggel bírnak, ugyanis segítenek a képességek kibővítésében és a teljesítmény növelésében. A Compute Shader funkció bevezetése komoly előrelépés lesz az OpenGL ES Next esetében, de a többi újítás is hozzájárul ahhoz, hogy az API új kiadása minden eddiginél vonzóbb lehessen.
A Khronos Group az újítások mellett arról is említést tett, melyek azok a technológiák, illetve tulajdonságok, amelyek egészen biztosan nem szivárognak le az OpenGL szabványból az OpenGL ES Next-be. Ezekből tulajdonképpen kiderül, merre is tart az OpenGL ES szabvány, és mit kínál a hasonló API-khoz képest. Az OpenGL ES Next egészen biztosan nem kapja meg az OpenGL felsőkategóriás geometriai funkcionalitását – itt a geometriai shaderekre (OGL 3.2) és a tesszellációra (OGL 4.0) kell gondolni. Ezek alapján úgy tűnik, hogy az OpenGL 4.x és az OpenGL ES Next között megmarad ugyanaz az éles határvonal, ami az OpenGL 3 és az OpenGL ES 3.0 között is megfigyelhető volt, sőt, az OpenGL ES Next az OpenGL 3.0-val sem lesz egy szinten, már ami funkcionalitását illeti. Az OpenGL ES 3.0 több szempontból is az OpenGL 3.0 visszafogott, korlátozott változataként tartható számon, és ez a helyzet az OpenGL ES Next, illetve az OpenGL 4 esetében is fennáll majd. Hogy mikor érkezik az OpenGL ES Next? A dolgok jelenlegi állása szerint valamikor az idei nyár folyamán. A Khronos Group előszeretettel időzíti fontosabb bejelentéseit a SIGGRAPH idejére, amely idén augusztus 10-től augusztus 14-ig tart majd. Ekkor – ha a végleges kiadás nem is – az OpenGL ES Next szabványtervezete mindenképpen bemutatkozhat.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!