iPon Hírek

Fejtörő helyett természetfilm?

Dátum | 2013. 04. 16.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Dunát lehetne rekeszteni a rengeteg fejtörő feladvánnyal napjainkban, csak pár kattintás és online tesztek, kvízek, játékok, logikai feladatok tömegével tornáztathatjuk agyunkat. De valóban hatásosak ezek az „agytornát” ígérő feladványok? Egy nemrégiben megjelent tanulmány eredményei azt sugallják, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a fejtörők jelentik a legjobb módszert gondolkodásunk fejlesztésére. A kutatás során az ausztrál adóhivatal dolgozóit tesztelték, azt vizsgálva, hogy valóban fejlődnek-e mentális képességeik attól, hogy különféle feladványokat oldanak meg. A végeredmény meglepő volt: a fejtörőkkel való foglalkozás helyett természetfilmeket néző kísérleti csoport tagjai sokkal jobb nyelvi képességekről tettek tanúbizonyságot, mint az előbbiek. Cate Borness, a kutatás vezetője és kollégái először a 135 ausztrál közalkalmazott produktivitását, stressz-szintjét, kognitív képességeit és életminőségét vizsgálták meg. Az előzetes felmérést követően véletlenszerűen két csoportba sorolták a résztvevőket: az egyik csoport tagjai 16 héten keresztül minden nap foglalkoztak a Happy Neuron nevű szoftver fejtörőivel, a másik csoportba soroltak pedig ez idő alatt rövid dokumentumfilmeket néztek meg a National Geographic gyűjteményéből, és minden megtekintés után válaszolniuk kellett pár kérdésre, hogy igazolják, valóban figyelemmel követték a videókat (többek közt az alábbit).
Borness elmondása szerint, a kognitív képességek fejlesztésére kitalált programnak nem sok pozitív hatását tapasztalták a résztvevőkön. A természetfilmek viszont kifejezetten hatásosnak bizonyultak, több szempontból is. Az ez utóbbi csoportba kerülő résztvevők arról számoltak be, hogy a filmnézés nagyon nyugtató tapasztalatot jelentett, ennek köszönhetően sokkal kevésbé voltak feszültek, olyannyira, hogy életminőségük és önbizalmuk is javult. A másik jelentős fejlemény az volt, hogy a dokumentumfilmes csapat tagjainak körében kimutathatóan javultak a nyelvi képességek. Ez feltehetően annak is köszönhető, hogy míg mind a filmnézés, mind a kérdések megválaszolása alapvetően erre összpontosult, a fejtörős feladványoknak alig ötöde irányult a nyelvi készségek fejlesztésére. Ez utóbbiakat megoldó csoport tagjai is javultak valamennyit, de közel sem annyit, mint a filmnézők. A többi fejtörő viszont, amelyek a memóriát, az összpontosító képességet, a logikus gondolkodást és egyéb dolgokat próbáltak fejleszteni, semmiféle kimutatható hatást nem váltott ki a 16 hetes időszak alatt a résztvevőkben. Borness elmondása szerint ez nem azt jelenti, hogy a fejtörők egyáltalán nem működnek. Mindössze arról van szó, hogy egyelőre nem tudjuk, mennyit kell belőlük megoldani ahhoz, hogy valóban mérhető fejlődést váltsanak ki. És aki élvezi az ilyen feladványokat, annak hasonlóan hatékony feszültség-levezetést jelenthetnek, mint bármilyen általunk kedvelt hobbitevékenység. Ha azonban csak korlátozott idő áll rendelkezésünkre, és valódi „agytornára” vágyunk, jobban járunk, ha dokumentumfilmeket nézünk.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

14. Supra
2013.04.16. 08:51
Én kibővítenám a tesztet egy harmadik csoportal, aminek napi nyolc órában reklámot kell néznie :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Supra
2013.04.16. 08:56
Viccet félretéve szerintem az a lényeg, hogy a fejlődéshez új jellegű feladatok, kihívások kellenek: pl. a 60 ezredik keresztrejtvény már csak a keresztrejtvény kitöltési képességet javítja, attól okosabb, értelmesebb stb. már nem lesz az ember... És ez gondolom igaz a természet filmre is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Simba
2013.04.16. 11:17
Attól függ milyen jellegű természetfilmeket nézel, én ezt kibővíteném a tudományos ismeretterjesztő filmekkel is. Most ha megnézel 5 a vízilovakról szóló természetfilmet, nyilván a 3. már nem nagyon tud újat mutatni, legfeljebb más a videó ugye.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Enno
2013.04.16. 11:19
tiszta jó , pont ilyeneken nőttem fel kb természet filmek meg a mindenféle tudományos ismeretterjesztők és társaik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Humbuk
2013.04.16. 11:51
Ez nagyon furcsa:
"A többi fejtörő viszont, amelyek a memóriát, az összpontosító képességet, a logikus gondolkodást és egyéb dolgokat próbáltak fejleszteni, semmiféle kimutatható hatást nem váltott ki a 16 hetes időszak alatt a résztvevőkben."

Ha így nem, akkor hogyan fejleszti az ember a gondolkodó képességét? Mert engem elsősorban nem a nyelvi képességek érdekelnek.
Akkor integrál számítás és differenciál egyenletek megoldásán kívül nincsen más hatékony módszer?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Supra
2013.04.16. 12:49
Szerintem minden ide tartozik, ami nem reklám, akció, vagy reality... Pl. a mythbusters is :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. zodiac83
2013.04.16. 13:36
@Humbuk:

Azért, mert az egésznek picit se füle se farka:
Először is azzal kezdődik, hogy a "MENTÁLIS" képességek fejlődését szerették volna vizsgálni (a bevezetőben írt "GONDOLKODÁSUNK"-tól most eltekintettem). Az végeredmény a "NYELVI" képességekben mutatott eltérő mértékű fejlődést. Azt már nem írják, hogy ez alatt pontosan mit értenek: nyelvtanilag helyesebben, választékosabban, folyékonyabban, világosabban, ... tudták kifejezni magukat, vagy hogyan? Azután le is írják szépen, hogy a fejtörőknek csak közel ötöde foglalkozott a "nyelvi" képességekkel, bármit is jelentsen ez.
Az a csoport teljes idő alatt logikai agymunkának volt kitéve aminek a 80%-a nem is a "nyelvi" képességek fejlesztésére irányult. A másik csoport pedig ez idő alatt relaxált, kikapcsolódott. Az utolsó előtti bekezdés utolsó mondata félrevezető, mivel a "semmiféle kimutatható hatást nem váltott ki a 16 hetes időszak alatt a résztvevőkben." megállapítás is legfeljebb az eddig hangoztatott "nyelvi" képességek vonatkozásában engedhető meg (az előzmények alapján legalábbis).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. zdienes
2013.04.16. 17:24
nyelvi képességek fejlődése alatt szvsz a kifejezésmód gördülékenysége és gazdagsága valamint a kifejezett szókincs szinesebbé válása lehet (passzívból aktívba).az igazi kérdés az hogy miért éppen természetfilmek?erre válasz lehet az hogy nyelvtanulás során a legfontosabb szavak pl.a technikát illetően a lazaság,nyugodtság és fókuszálási képesség.valóban,ha valaki görcsösen próbál megoldani valamit a konkrét feladat lesz csak,nem fejlődik a gondolkodási képesség..nincs más hátra,ki kell próbálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Zeusz310
2013.04.16. 22:29
arra kíváncsi vagyok, hogyha hosszú távon keresztül nézzük, akkor vajon a természet filmek hatékonyak? mert oké hogy eleinte bővül a szókincs és jobban alkalmazza a szavakat, de egy idő után nem lesznek új(kevésbé használt) szavak benne. És amúgy a film nézés is tekinthető logikai feladatnak, hiszen valamit lát, hall az illető és utána vissza kell mondania.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. zodiac83
2013.04.17. 09:21
"miért éppen természetfilmek"
Azért, mert a kutatók hasra ütöttek, és ezt találták ki. Hallgathattak volna a kedves delikvensek éppenséggel relaxációs zenét is ez idő alatt, illetve akár sportolhattak volna valamit, vagy csak séta a közeli parkban, számtalan lehetőség akad kikapcsolódásra ... Könnyen lehet, hogy az is hasonló eredményekre vezetett volna.
Ez azért mutatja a kutatás színvonalát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tompika74
2013.04.17. 11:36
Hát ez az! Összekeveri a logikai képességeket a nyelvi képességekkel. Teljesen más képességeket összekutyulni én is tudok:
cím: A sportolásnál sokkal többet ér napi 5 répa
Kiderült, hogy napi 1 óra sporttól csupán 1 százalékkal, öt darab sárgarépától viszont tíz százalékkal lesz narancssárgább az ember bőre. Hagyjátok a sportot a fenébe, sokkal hatékonyabb a répa, ami még az ízületeket és a gerincet is kíméli!


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. zdienes
2013.04.17. 14:22
felnéztem a happy neuron honlapjára,ott szilárdan meg vannak győződve a feladatok sikerességéről,íme egy kontra tanulmány.szerintem a természetfilm egyrészt ellazít másrészt enged fókuszálni mert kevés ember nem szereti őket,megmarad a figyelem.kipróbáltam a honlapon elérhetőek közül párat,fél óra után rendesen vakaróztam úgy untam,egy sablon,alig történik benne valami.
ez itt tisztára olyannak tűnik mint ha nem a célzott kezelés lenne hatékonyabb hanem valami ami ezt átfogja.alapvetően nem hiszek az ilyesfajta tanulmányokban de az biztos hogy az elme fejlesztésére nem azok a módszerek a leghatékonyabbak mint 10-15 éve.akinek meg szüksége van agytornára vegyen elő érdekes matematika feladványokat!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. carraroxt
2013.04.17. 16:58
zodiac83 7 +1
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6...
2013.04.17. 17:26
" a fejtörőkkel való foglalkozás helyett természetfilmeket néző kísérleti csoport tagjai sokkal jobb nyelvi képességekről tettek tanúbizonyságot"

Eddig olvastam a cikket és itt néztem pár másodpercig, hogy ez most mégis mi...

Szerintem a focisták, akik a futó csoportban voltak, azok jobban teljesítenek a meccsen, mint akik olvasnak.
A 190 centis emberek könnyebben elérik a felső polcot, mint akik bicikliznek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!