iPon Hírek

Felfedték az ember egyedülálló dobóképességének titkát

Dátum | 2013. 06. 28.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Nincs még egy olyan élőlény, amely olyan ügyességgel és erővel lenne képes tárgyakat hajigálni, mint az ember. Még legközelebbi rokonaink, a csimpánzok sem képesek megközelíteni ebbéli tehetségünket, és hogy miért nem, azzal kapcsolatban nemrégiben kiterjedt kutatást végeztek a Washington Egyetem szakértői. A kutatók szerint azok az anatómiai sajátosságok, amelyeknek köszönhetően egy mai élvonalbeli baseball-játékos 130 km/órát meghaladó sebességgel repülő labdákat is képes útjára indítani, nagyjából 2 millió évvel ezelőtt kezdhettek kialakulni őseinkben, és jelentős szerepük lehetett az emberi evolúcióban. A dobóképesség fejlődése ugyanis a feltevések szerint hatékonyabbá és biztonságosabbá tette a nagyvadak vadászatát, ami kalóriákban gazdagabb étrendhez vezetett, lehetővé téve a test és az agy magasabb szintű működését. Bár a csimpánzok is közismert „hajigálók”, precizitásuk és dobásaik ereje meg sem közelíti az emberét. Míg egy felnőtt hím csimpánz által elhajított objektum maximális sebessége 30 km/óra körül alakul, egy 12 éves embergyerek különösebb problémák nélkül képes ezen sebesség háromszorosát produkálni. A dobással kapcsolatos az emberi test leggyorsabb mozdulata is: a felkarcsont (humerus) hajítás közbeni elfordulása másodpercenként 25 teljes fordulatnyi sebességnek felel meg.

Neil Roach és kollégái úgy döntöttek, hogy kísérleti úton vizsgálják meg közelebbről, miben rejlik az ember dobóképességének titka. Ehhez 20 fiatal sportoló, köztük 16 baseball-játékos segítségét kérték, akiknek egy célpontra kellett dobálniuk a labdát, miközben érzékelők tömegével voltak felszerelve, a kutatók pedig kamerákkal rögzítették a dobásokat. A kísérlet későbbi fázisában különféle ízületi ortézisekkel úgy korlátozták a dobók karjának és vállának mozgását, hogy az megfeleljen az emberelődök anatómiai sajátosságainak, és az így végrehajtott dobások adatait is rögzítették. Az adatok elemzéséből egyértelműnek tűnik, hogy dobáshoz szükséges erőnek mindössze a fele generálódik a váll izmaiban. A többi erőhatás különféle evolúciós sajátosságok összességeként jön létre, amelyek lehetővé teszik, hogy a váll és a test időlegesen tárolja az energiát, majd a dobás pillanatában gyorsan mozgósítsa azt. Ezen jellegzetességek egyike, hogy az ember válla jelentősen alacsonyabban helyezkedik el, mint a csimpánzé, aminek következtében megnő a kar mozgásszabadsága, így a vállban található inak és szalagok jobban megnyújthatóvá válnak, ami több energia eltárolását teszi lehetővé a dobás előtt, a kar hátra vitele közben. Az ember ezen kívül hosszú, hajlékony felsőtesttel is rendelkezik, amelyet sokkal nagyobb szögben képes elforgatni, mint a csimpánz, ez pedig még több energia raktározását teszi lehetővé a dobás előkészítéseként. Mindezen tényezők együttes fennállása teszi lehetővé, hogy az ember dobás közben úgy működjön, mint a legjobban megtervezett hajítógépek. Ami őseinket illeti, a dobóképességet javító anatómiai sajátosságok némelyike már az Australopithecusokban megjelenik, de igazán hatékonnyá csak 2 millió évvel ezelőttre, a Homo erectus korára vált az a „gépezet”, amely ma lehetővé teszi, hogy Aroldis Chapman (a pillanatnyi rekorder) 168 km/órás, szédítő sebességgel eressze útjára a labdát.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

38. Supra
2013.06.28. 10:22
Végre valamiben az ember is kiemelkedő :-)

Csak nézem a természet filmeket, amiből megállapítható, hogy az ember gyakorlatilag süket, vak, csökevényes a szaglószerve, lassú, gyenge és úgy általában is béna (mondjuk, általában még buta is ) :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. mzso Supra
2013.06.28. 10:55
Frászt!
Az ember legnagyobb és legjelentősebb erénye a mentális képességei. Az intelligencia, az absztrakt gondolkodás, öntudat, beszéd, stb.
A leghülyébb (nem fogyatékos) ember is okosabb minden állatnál együttvéve.
Mivel az ember agya sokkal többet ér mint az említett képességek, ezért azok el is csökevényesedtek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. Meteorhead
2013.06.28. 11:04
@Supra: Nagyon igaz. Bár ilyenkor azért eszembe szokott jutni, hogy hiába ilyen suta az ember, három dolgot megtanult, amit az állatok nem:

- szembefordítani a hüvelykujját (eszközhasználat képessége)
- a gégéje lentebb/feljebb helyezkedik el mint más állatoké (beszéd képessége, ismeretek szóbeli átadása)
- megtanult írni (nem a génjeiben kell hordozni mindent amit az elődöktől akar megtanulni, se nem látásból/hallás után kell tanulnia, hanem mások által szerzett tudást képes elsajátítani, óriási ismeretanyag-bázist felhalmozva ezáltal)

Hiába vagyunk baromi okosak (mint ahogy a delfinek is azok), ha ezekkel nem rendelkeznénk, nagyjából még mindig annak örülnénk, hogy mi tudjuk a legjobban melyik állat miért zabál fel minket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Supra
2013.06.28. 11:19
Zso,meteorhead: +1

Persze, igazatok van, csak igy görbe tükörben érdekesebb a tény :-)
Azt persze hozzá kell tenni, hogy a legtöbb állat, ami űber valamiben, az általában lemarad a többi érzékszervében, tehát ha átlagolunk, akkor szó sincs arról, hogy az ember a sor legvégén van - csak nagyon nincs az elején.

Mondjuk arra kiváncsi lennék, hogy ha a delfineknek hasonló lehetőségük lenne, mire jutnának (mármint hogy kéz, eszközhasználat, tűzgyujtás) - de az is igaz, hogy ez a csimpánzoknak is megadatott, de nem jutottak vele túlságosan messzire.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. Woodstock
2013.06.28. 11:46
Érdekes dolog ez,de attól függetlenül hogy okosak vagyunk csakis azért emelkedtünk ki az állatvilágból mert csoportokba rendeződve élünk,harcolunk stb.
Mert hiába okos az ember hiába tudunk tárgyakat használni,attól még egy csimpánz is simán agyonver a szó legszorosabb értelmében ha arra kerül a sor.
Nem beszélve egy közepes nagymacskáról.
Szóval csak akkor ér valamit az agyunk ha legalább 5en összeállnak(eszközökkel) mert egy bármilyen ragadozó ami nagyobb testű simán ledarál 3-4 embert is ha nincs náluk valami komolyabb ütlegelő/szúró szerszám.
De nem kell messze menni mivel még egy megvadult vaddisznó is képes megölni egy embert.
Szóval szerintem elég hitvány egy teremtés vagyunk fizikailag,persze itt átlagembert nézek nem pedig "rambókat".
Bár érdekes lenne a világ ha egy eleve ragadozó erős fizikumú faj emelkedett volna fel és úgy is viselkedne....lehet hogy már nem lenne más nagytestű élőlény a Földön(így is sajnos kiírtjuk a ragadozó fajokat ilyen hülye okokkal mint potencianövelés meg dísztárgy a szobába stb)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. AgeOfVampi...
2013.06.28. 12:06
Épp ez a lényeg, a fejlettebb kommunikációs képességek (már akinél, ugye...), gondolkodás, stb. sokkal hatékonyabbá teszik a csoportokban élést, illetve az alkalmazkodókészséget, és ebből pedig sokkal többet profitálunk, mint bármilyen állat a szaglásával, erejével, stb. A nagyobb/erősebb fizikum, jobb érzékszervek csak fölösleges energiapazarlás lennének. Azt meg, hogy ez miért jobb, gondolom nem kell részletezni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. Woodstock
2013.06.28. 12:47
A jobb érzékszervek az nem tudom miért lenne energiapazarlás.
Azt viszont aláírom hogy az erősebb/nagyobb fizikum az lehet hátrány,mivel az nagyobb energia felhasználással és bevitellel járna.Több oxigén kéne stb és valószínűleg nem lennénk ilyen "gazdaságosak" és nem tudnánk megélni a jég hátán is.
Bár a modern életvitelt nézve a gazdaságosság nem nagyon mondható el rólunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. i2k010
2013.06.28. 12:53
Supra: "de az is igaz, hogy ez a csimpánzoknak is megadatott, de nem jutottak vele túlságosan messzire."

A helyzet az, hogy a majmoktól származunk... Tehát, mégis messzire jutottak, csak egyes alfajai ragadtak meg ott, ahol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Zelbacsi
2013.06.28. 13:03
Supra: "arra kiváncsi lennék, ha a delfineknek hasonló lehetőségük lenne, mire jutnának (mármint hogy kéz, eszközhasználat, tűzgyujtás)"

Na hát arra én is kíváncsi lennék, hogy mit kezdenének a tűzgyújtási képességükkel a víz alatt.

Na nehogy komolyan vegyél, nem kötekedek, tudom mire gondolsz, csak jót röhögtem közben. Tetszett a hasonlat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. nemlehet
2013.06.28. 13:34
Minden "túlfejlett" szerv sok energiát igényel. Tehát ha egy állat valamiben kiemelkedő más területeken fog hiányt szenvedni.
Amúgy az ember nem különösebben gyenge. Sok ősember képes volt elejteni egyedül egy nagymacskát. A mai elkényelmesedett életmód mellett persze, hogy nem látszik ez, de vannak azért jó példák. Saolin szerzetesek, vagy egyes benszülöttek "elképesztő" fizikai ereje. Tehát az ember nincs lemaradva, csak átalakult az életmódja, mint ahogy pl a fogságba tartott gepárd sem lesz olyan gyors mint a vad társa.

Amúgy tényleg a tudás átadásának képessége az ami az embert felemeli. Nem kell mindent újra felfedezni minden generációban, hanem szépen lehet folytatni onnan ahol abbamaradt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Supra
2013.06.28. 13:35
i2k010:
A helyzet az, hogy közös ősünk volt a majmokkal... Szóval szerintem ha messzire is jutottak, nem feltétlen a jó irányban.

Zelbácsi: :-)
Miért ne, gondolj bele, nekik soha nem fogyna ki a gőzgépből a víz, és sokkal hatákonyabban adná le a felesleges hőt is :-)))
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.28. 13:40
Csak a csoportban élés nem különlegesség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.28. 13:42
Ha nem is energiapazarlás, de agyi kapacitás pazarlás. A delfin agya is a kifinomult visszhanglokáció miatt nagy.
Ha olyan lenne a szaglásunk mint a vérebé kevés jutna gondolkodásra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.28. 13:47
Ez azért nem igaz. A csimpánz is erősebb a legedzettebb embernél is. Egy gorilla meg végképp.
Egyszerűen az eszközhasználat fontosabb.
Meg a kitartó futás képessége.
Volt egy primitív törzs egy gazella után amíg az hiába 2-3-szor gyorsabb egyszer csak kifulladt és lefeküdt. Az emberek meg simán csak levágták. Valószínűleg ez ez egyik legősibb vadászmódszer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Supra
2013.06.28. 13:49
nemlehet:

Persze, abban igazad van, hogy aki annó legyűrte azt a sok vadállatot - na azok nem mi voltunk :-) Volt egy cikk, ami arról szólt, hogy a megkövesedett lábnyomok alapján pár 10 ezer éve egy átlag nő (!!!) simán lenyomná a mostani olimpiai bajnokokat futási sebességben.

De azt se felejtsük el, hogy az ember egészében, a szellemi képességeivel és eszközhasználatával tűnt ki a többiek közzül: puszta kézzel nem sok esélye volt a kardfogú tigris ellen - tehát ebből a szempontból már akkor is satnya volt. Viszont, fogott egy ágat, és szájba verte a tigrist, vagy átszúrta egy dárdával.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Supra
2013.06.28. 13:53
Zso:

Látom 1-re gondoltunk... Ha jól tudom, a gorilla azonos izom tömegre vetítve valami 3x erősebb az embernél...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. ThePoweR mzso
2013.06.28. 13:56
Egy valamilyen harcművészetet használó ember valószínűleg nagyobbat üt mint egy gorilla csak a súlyából adódó erejével.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. I.Jozsef83
2013.06.28. 16:01
Feltételezés , hogy esetleg a majmok egy csoportjától származhatunk...
Most derül ki hogy őseink nem is a finnugorokhoz közeli , hanem a török nemzethez közeli nép lehetett ... hmmm ez a sok találgatás .
Inkább azt mondom , hogy melyik másik földbolygóról hozták ide / telepítették ide embereket / embercsoportokat szétszórva ... ? mert ennek több valószínűségét látom . Miért nem feljődnek állatok ~2010 éve tovább ?? mert az sem biztos hogy 2013 évet írunk , csak az első értelmesebb ember anno valami miatt elkezdett számolni ?!...

ThePoweR

Vlagyimir Klicsko vs Gorilla

szerinted ki győzne ?? hülyeségeket ne írj - 3 Klicskóval is lazán végezne ... és G -nek erre nem is kell rákészülnie
De legyen akármilyen ketrecharcos , vagy bármilyen harcművész - saját ereje NAGY nulla !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. AgeOfVampi...
2013.06.28. 17:24
Hát, szerintem egyértelműnek tűnik, hogy a kifinomultabb érzékszervek általában több érzéksejtet sejtetnek ( ), ami nagyobb agykapacitást igényel a feldolgozásra, az agyunk pedig így is igen sok energiát emészt fel, és így is igen nagy relatíve.
mzso - nem a csoportban élés a különlegesség, hanem a "hatékonysága"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Simba I.Joz...
2013.06.28. 17:34
Vártam már egy ehhez hasonló kommentet. Remélem csak heccből írtad nem komolyan gondolván.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Renato1993
2013.06.28. 17:57
@I.Jozsef83

Ez az évszámos-időszámításos megnyílvánulásod ugye csak vicc akart lenni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. I.Jozsef83 Simba
2013.06.28. 18:39


Tojás vagy a tyúúúk ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Szefmester
2013.06.28. 20:19
Hát én ezt a témát még boncolgatnám, és megpróbálnék egy csimpit megtanítani jobban dobni, mert hiába az anatómia, az ami a filmen dobásként megy az max egy ijedt kislány labda elejtése lenne. garantálnám neked hogy ha engem odavinnének, majd megtanítanának jól dobni, mindenféle kondíció növelés nélkül jelentősen javulnának az eredményeim. Az meg hogy baseball játékosokat hasonlítanak össze egy csimpánzzal akinek azt sem tudják elmondani hogy azért dobd el messzire mert mi annak örülünk... elég gáz. Ha még belenevelnék hogy minél messzebb dob annál finomabb nasit kap érte.. akkor törné is magát, de így.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. freyr ThePo...
2013.06.28. 22:55
Hát egy 7. danos Kyo mester biztos, de harcművészetet használni meg nagyot ütni nem feltétlenül azonos dolgok. Amúgy ha egy gorilla nekiesne, én a gorillára tippelnék, hogy az jön ki győztesen. 300 kilóval elég, ha ráugrik valakire és annak annyi.
De ez pont az, amit Szefmester vetett fel előttem, hogy képzett ember vs. idomítatlan állat. Nem épp fair összehasonlítás. Ha valaki egy gorillát is edzene 10+ éven keresztül egy pontosan a testfelépítésére és mentális képességeihez szabott küzdésmódra... Hát ja... Nem tudjuk mi lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Runciter
2013.06.29. 00:07
"Miért nem feljődnek állatok ~2010 éve tovább "

hogy te mekkora egy barom állat vagy...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Terror
2013.06.29. 00:14
Uhhh az a komment csakugyan felér egy gyomrossal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.06.29. 00:56
Van rá esély, hogy vicces akart lenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Szefmester
2013.06.29. 11:44
mzso: Én valahogy kétlem hogy vicc akart volna lenni, ez a hír egy másik portálon szintén bevonzott pár ufó hívőt, meg evolúciótagadót...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. mikej95
2013.06.29. 11:58
mzso: A remény hal meg utoljára. De sohasem feledem ezt a South Park idézetet: "Néhány millió éve kitaláltuk, hogy begyűjtünk mindenféle egyedeket a galaxis különféle pontjairól és kiszórjuk őket egyetlen bolygóra. Szuper ötlet mi?! Ázsiaiak, medvék, kacsák, zsidók, japánok és szarvasok élnek egymás mellett egyazon helyen."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. balrogh
2013.06.29. 16:18
HODOR
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. nemlehet
2013.06.29. 23:43
Egy átlag ember simán eldob egy kislabdát kb 40-45 méterre. Ha gyakorol akkor talán a 60 is megvan. Egy csimpánz biztos, hogy nem tud ilyen távolra dobni, mert nem képes erre a koordinációra. Se agyilag se szervileg.

Amúgy meg szerintem a nyers erő nem számít. Nem szkanderben vagy birkózásban akarunk lenyomni egy gorillát. Nevezzük akkor harci kapacitásnak Alap, hogy az embernél fegyver van, mert neki nem fejlődtek ki a "természetes fegyverei". Neki az agya fejlődött ki és az eszközhasználat képessége. Egy viszonylag egyszerű lándzsával is egy jó fizikai állapotban lévő ember is jó eséllyel fel tudja venni a harcot egy vadállattal szemben. Mondjuk 30-40% esélye tuti van. De ha esetleg tüzet is használ akkor eleve sor sem kerül a harcra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. enisherpa
2013.06.30. 11:32
Egy japán harcművész kiállt egyszer egy bika ellen, és nyert. Puszta kézzel.
Másodjára őt kellett összeszedni. Tehát egy jól képzett harcművésznek fegyver nélkül is lenne esélye a gorilla ellen. Ha elég sokáig él ahhoz, hogy érzékeny pontokat találjon el, győzhet.

A South park melyik részéből van az idézet? Dereng valami, de megnézném újra..

Isten megteremtette az ufókat, akik benépesítették a földet olyan fajokkal, amikre hat az evolúció. És Jézus születése óta ez a 2019. év, de ezt titkolják előlünk a háttérhatalmak. Remélem, ez így mindenkinek jó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Zelbacsi Supra
2013.07.01. 12:28
Supra:"nekik soha nem fogyna ki a gőzgépből a víz, és sokkal hatákonyabban adná le a felesleges hőt is" Franc, hogy mi voltunk olyan hülyék, hogy kijöttünk a vízből, most lenne végtelen energiaforrásunk

mzso: "A csimpánz is erősebb a legedzettebb embernél is. Egy gorilla meg végképp."
Azért én megnézném, hogy ki rakosgat fel 110 kilós súlyokat 1 méter magas emelvényre, Fekete László, vagy Bubu a csimpánz. Teljesen hülyeséget azért légy szíves ne mondjál. A gorilláról nem vitatom, hogy izomban viszi a pálmát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.07.01. 19:55
Nem írtam. Állítólag erősebbek 2-3-szor. A golyó pakolgatás meg nem számít, mert a csimpánz az életben nem érné fel. Meg lehet, hogy nem is mozognak úgy a végtagjai, hogy ezt meg tudja tenni.

"With up to five times the upper body strength of a human, an angered chimpanzee could easily overpower and potentially kill even a fully grown man, as shown by the attack on and near death of former NASCAR driver St. James Davis."

Nyílván nem mértem össze magam eggyel...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zelbacsi mzso
2013.07.02. 08:33
mzso : "up to five times the upper body strength of a human", jó de milyen human? "a fully grown man", tehát egy felnőtt. Egy átlagos felnőtt. Egy átlagos felnőttnél elhiszem, hogy erősebb egy csimpánz, aki mondjuk egész életében fákon lóg, meg mászkál és ezzel folyamatosan edzi magát. Azt viszont továbbra sem vagyok hajlandó elhinni, hogy egy olyan embernél, aki mondjuk ugyanannyit edz, erősebb lenne egy csimpánz, állítsanak bármint azok, akiktől idéztél. Persze, lehet, hogy nincs igazam, bármi lehet. De én azt totál baromságnak tartom, hogy a legerősebb embernél is erősebb az átlag csimpánz, bocsánat, ha ezzel megsértelek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.07.02. 11:50
Hát ezt nem tudjuk tesztelni. De azt azért vedd figyelembe, hogy a méret nem minden. A csimpánzoknak lehet más felépítésű az izomzata.
A másik oldalról a testépítők meg arra mennek, hogy dagasszák az izmot nem arra, hogy erősebbé váljon. (több féle képpen fejlődhet az izom)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Zelbacsi mzso
2013.07.03. 08:39
mzso: Nem is testépítőkhöz hasonlítottam, hanem erőemberhez. Fekete László egyáltalán nem arra megy, hogy széép naagy izmai legyenek, hanem hogy erősek legyenek. Nem is egy szupermodell kinézetű ember, viszont működnek az izmai, nem lufik. Abban mondjuk egyetértek veled, hogy a méret nem minden, csak nehezemre esik elhinni, hogy az átlag csimpánz, akinek azért (ez is lehet, hogy nem így van, igaz) hasonló a testfelépítése, hiszen elég közeli rokon, az ötször(!) erősebb lenne, mint egy egész életében célirányosan, keményen edző ember, aki tudja, hogy mit hogy kell edzeni, éppen a plusz agyi kapacitás és a tanulási képessége miatt (le van írva neki könyvekben, vagy edző át tudja neki adni). Ha a csimpánzok is a tv előtt ülnének, mint a mai generáció jó része, tuti, hogy ugyanúgy eltunyulnának, és akkor az átlag csimpánz mit érne? És nem kellenének hozzá generációk.

Persze az is lehet, hogy a levegőbe beszélek, elvégre laikus vagyok, nem tudós, még csak nem is brit tudós.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Terror Zelba...
2013.07.03. 08:50
Itt nem csak az izomerőről van szó, hanem arról is, hogy hogyan, milyen szögben kapcsolódik az inakkal a csontokhoz. Ugyanolyan erősségű izomköteg kétszer akkora nyomatékot fejt ki, ha egy centivel arrébb kapcsolódik a felkarcsonthoz, ami hátráltat a dobásban, viszont messze több erőt biztosít fizikai munkavégzésben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!