iPon Hírek

Fényes jövő áll a felhő alapú játékszolgáltatások előtt?

Dátum | 2012. 09. 25.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az OnLive-val kapcsolatos problémák alapján sokak számára úgy tűnhet, hogy a felhő alapú játékszolgáltatások jövője bizonytalan, ám az Nvidia egyik szakembere, Phil Eisler teljesen máshogy látja a kérdést. A GeForce Grid névre keresztelt projekt vezetője, akinek csapata a felhő alapú játékszolgáltatásokkal kapcsolatos fejlesztéseken dolgozik, rendkívül optimista a témával kapcsolatban, ugyanakkor rávilágít néhány kihívásra is, amelyeket a jövőben meg kell oldani.

A felhő alapú játékszolgáltatások esetében az internetkapcsolat sebessége az egyik legmeghatározóbb dolog. Eisler szerint ahhoz, hogy 720p-s felbontás mellett 30 képkocka/másodperces sebességgel lehessen játszani, 5 Mbps-os internetkapcsolatra van szükség. Ha a cél már az 1080p-s felbontás alkalmazása, amelyhez 60 képkocka/másodperces sebesség társul, akkor 15-20 Mbps-os internetkapcsolatra van szükség. Persze ez nem minden, ugyanis a felhasználói élményt nagyban befolyásolja a késleltetés is. Eisler szerint a késleltetés értéke az első generációs felhő alapú játékszolgáltatások esetében 250 milliszekundum körül helyezkedett el. A GeForce Grid alapokon nyugvó Gaikai szolgáltatásnál ezt az értéket sikerült 160 milliszekundum köré csökkenteni, ami a játékosok többsége számára még mindig elfogadhatatlan.

A GeForce Grid által biztosított késleltetés-csökkentés egy része a GPU-nak köszönhető, amely a felvételt és a kódolást belsőleg, hardveresen oldja meg. Ez a képesség nagyjából 30 milliszekundumnyi késleltetés-csökkenést eredményez és a processzor válláról is levesz némi terhet, így a felszabadult források máshova csoportosíthatóak. Eisler elmondása szerint az Nvidia jelenleg kliensoldali optimalizációkon dolgozik, amelyek segítségével újabb 20 milliszekundumnyi késleltetés-csökkentést lehet elérni. A szakember szerint a televízió gyártókkal való együttműködés segítségével tovább lehet majd csökkenteni a zavaró késleltetést.

A felhő alapú játékszolgáltatásokat kínáló szolgáltatók esetében a skálázás okozta kihívásokkal is meg kell küzdeni, igaz, ezt a problémát könnyebb megoldani. Eisler szerint a Kepler alapú grafikus processzorok egyidejűleg négy felhasználót tudnak kiszolgálni, ugyanis négy stream kezelésére képesek. A várakozások szerint minden egyes évvel megduplázható lesz a szerverek által kínált streamek száma. Ebben az esetben az előrelépés mindig az új GPU-knak, illetve az egyre magasabb szerverenkénti chipsűrűségnek köszönhető.

Eisler szerint a Sony Gaikai felvásárlása remek bizonyíték arra, hogy a felhő alapú játékszolgáltatások jövője fényesebb, mint az OnLive-é. Persze a szakember szerint a hardcore játékosok esetében nem várható, hogy felhő alapú játékszolgáltatásokra váltanának, legalábbis a következő évtizedben. Az alkalmanként játszó felhasználók helyzete viszont teljesen más, ők nagyobb eséllyel vehetik majd igénybe a felhő alapú játékszolgáltatásokat.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. Terror
2012.09.25. 20:32
Pont mint a felhő alapú adattárolás: mindenki nagy jövőt lát benne, de használni senki sem szeretné.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nemlehet
2012.09.25. 20:33
A túrót. Csak szeretnék, hogy így legyen. Nyílván minden cégnek ez lenne a jó, de kétlem, hogy a felhasználóknak ez az érdeke. Ez egy akkora függés az adott cégtől amit nagyon kevesen szeretnének.
Azon kívül mi van, ha éppen nincs net? Vagy hopp valami gond van a központban? vagy éppen jogi viták vannak, és a kifizetett szolgáltatást nem tudom használni? A laggról meg ne is beszéljünk. 50-es ping is idegesítő tud lenni hát még 100-200.....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Ragnarr
2012.09.25. 22:08
Hat pedig jobb ha hozzaszokunk a gondolathoz, mert ez a jovo platformja ami valtja a konzolokat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. djgeg
2012.09.26. 01:40
Ez lesz a jövő... Minnél nagyobb központosítás. Erre felé haladunk ... de azért 10-20 év kell mire kiforr és mindenhol 100-200 megabittes net lesz azt jóvan
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Szefmester
2012.09.26. 03:42
FPS-el nem is látom értelmét így játszani. Egy MMO, vagy egy sima RPG, netán egy körökre osztott stratégia bőven oké. De ami pergős akció, vagy gyors reakciót követel az már bukta.

Oké hogy ezt akarják a jövőben, de én azt is megkérdezném mi van azokkal a játékosokkal akik szeretnek nosztalgiából elővenni egy egy régebbi címet? itt ha már nincs a szerveren akkor nem játszol vele, és ha nem csak általánydíjas bérlős módszer lesz minden játékra, akkor buknánk azokat amikért fizettem, de a szerverről leszedik? NEEEEEM! Ilyet nem fogadunk el szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. tomazolika
2012.09.26. 03:49
Nem beszélve arról , hogy energia utaztatni az adatot .
nem mindegy , hogy a youtubon megnézel egy klippet pl 5x az ugye ötször jön át a netkábelon , vagy hdd-n nézed milliószor ...
Jah és még a külső támadásokról nemis beszélve milyen kedves lesz az amikor a személyes adataidat akarod megnézni aztán 404 ...
Vagy közli a cég ,hogy leégett a szerverpark vagy az összes adat reccs . ( Jó oké , értem én , hogy ez most is megtörténhet , de ha távol vagy fizikailag az adataidtól tehetetlenebb vagy szerintem . )
Hiányzik ez nekünk ?

De hogy a cikkhez is ...
Nem tartom rossz ötletnek a játék klienseket , de iszonyúan kiscipőbe vagyunk még ehhez , előszöris a net infrastruktúra keresztmetszete szűk , másodsorban pedig még így is akadnak a játékokkal gondok pedig sávszélességi / szerver / ping / net opciok még szóba sem jönnek .
De legalább Phil Eislerék összedughatják a buksijukat gondolkodni , van rá pár évtizedük .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Skorbut
2012.09.26. 04:14
Jön a tsunami majd és kisöpri a szerverfarmot... - vagy a merevlemezgyártó céget, aki szolgáltatja nekik az alapot a tároláshoz, erre hirtelen majd azon kapod magad, hogy tízszer akkora a "cloudweb" számlád oszt epic fail van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. dfsz34
2012.09.26. 06:16
Hát, nekem a 120 Mbites net is laggol akkorákat néha, hogy csak nézek. Sakkozni lehet streamben, arra jó lesz, de izé már most is olyan erősek az asztali gépeken futó sakk programok, hogy simán elvernek minden profit, de még a hozzám hasonló koca játékosokat is Akkor miért is sakkozzak streamben? Ja a stream nem arra van. Majd bekészítek rágcsát, hogy amig laggol a net, elrágok egyet akció közben.

A clouddal is az a helyzet, hogy én nem szeretném az adataimat valahova felmásolni, ahol elveszíthetem a kontrollt felettük, bárki ellophatja stb. Részemről csesszék meg a cloud-ot is. Mit másoljak oda? Fényképeket nem, mert egy viccess kedvű hacker egyszer majd ellopja onnan, személyes file-kat nem. Filmeket? Minek?

Maximum, amit megfontolnék, hogy egy truecrypt file-t felmásolok oda, azt ellophatják, sokat nem tudnak vele kezdeni. De basszus állandóan másolgassam, ha változik?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. nemlehet
2012.09.26. 14:02
Nem lesz ez a jövő szerintem. Az egy dolog, hogy az egy bites felhasználó nem feltétlenül ellenkezik ellene, mert egyszerű, de pl ők meg nem is igazán értik meg a működését és nem fogják tudni rendesen használni. Pláne ha valami hiba van.... És ne mondjátok, hogy ez nem tendencia, mert sokan a steamen, meg Xbox live-on sem tudják, hogy hogy kell vásárolni....
Ez az egész felhő dolog csak a cégeknek jó, és egy baromi nagy legális adathalászat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Szefmester
2012.09.26. 15:56
Semmire sem mész a 120MB-s neteddel amikor itt vidéken a "gyorsabb tengerimalac"os szolgáltató havi szinten több netkimaradást produkál (alkalmanként 6-7 órákig is) mint az a cég amit felvásárolt -és vele az infrastruktúrát- 4 év alatt.

Ha most elmegy a net sétálni mikor épp MMO-ztam vagy webcamerás konferenciabsezélgetést folytattam pár haverral egyszerre, akkor most fogom magam és játszom offline addig amíg vissza nem tér a net. Na de ha streamel mert a gépe másra nem jó, csak egy kliensnek, és eddig örült hogy 20ezres gépen toltad a krájzisz 4et és a CoD27-et akkor az csak pislog hogy "miva'? hun a net? mé' nem tok jáccani he?!" Én játszom, ő meg nem.

Ez nem szép megoldás. Ennyire függeni akarnának az emberek mindenféle szolgáltatóktól, csak hogy rövid távon spóroljon párezer forintot? Mert egy hosszú távú előfizetés pár játékra tippem szerint többe kerül majd mintha most venne egy gépet meg a játékot.

Mondjuk ahányan megveszik a drága telefont valami kihasználatlan és drága előfizetéssel csak mert úgy aktuálisan olcsóbb mint egy KP-ra megvett telefon valami egyszerűbb előfizetéssel...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!