iPon Hírek

Folyékony üzemanyag széndioxidból

Dátum | 2012. 04. 03.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Képzeljük el, hogy a jövőben elektromos energiával üzemeltetjük autónkat, még akkor is, ha az eredetileg nem ilyen meghajtású. Az UCLA kutatói olyan mikroorganizmust hoztak létre genetikai módosítások révén, amely a széndioxidot izobutanollá és 3-metil-1-butanollá alakítja át elektromos energia jelenlétében. A két említett anyag pedig autók és egyéb belsőégésű motorok üzemanyagául szolgálhat. A folyamat részleteiről a Science oldalain számolnak be a kutatók.

A Ralstonia eutropha H16 nevű baktérium elektromos energia révén alakítja át a széndioxidot alkoholokká. Az ehhez szükséges hidrogén a kutatók véleménye szerint a gyakorlati alkalmazás során majd napelemekből is érkezhet, de a mostani kísérletnél egyelőre az első lépésben hangyasavat hoztak létre elektromosság segítségével, és ez szolgáltatta a hajtóerőt a széndioxid alkohollá való átalakításához.

A kutatók tehát egy elektromos bioreaktort építettetek, amely elektromosságból folyékony üzemanyagot állít elő, vagyis az elektromos energiát kémiai energiaként tárolja hosszabb szénláncú alkoholok formájában. Mai világunkban, amely gázolaj helyett az elektromosság használatát propagálja, de ehhez nem rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, a baktériumos átalakítás remek átmeneti megoldást jelenthet. A jövő autója menet közben lenne képes átalakítani a széndioxidot üzemanyaggá. A baktériumos megoldás továbbá lehetőséget jelenthet olyan, nagy energiasűrűségű üzemanyagcellák létrehozására is, amelyek helyettesíthetnék a lítiumion-akkumulátorokat.


James Liao, a projekt vezető kutatója elmondta, hogy a jövőben a rendszer önfenntartását napelemek segítségével igyekszenek megoldani. Vagyis a kocsinkon elhelyezett napelemek, széndioxid és a baktériumok segítségével a tank sosem lenne üres. Liao és munkatársai a következő lépésben a rendszer nagyobb méretekben való működését igyekeznek megvalósítani.

A dolog kétségkívül jól hangzik, de részletes számadatokról egyelőre nem számoltak be a tudósok, nem tudjuk tehát, hogy mennyi széndioxid és mennyi befektetett energia szükséges egy autó meghajtásához, vagy hogy egyáltalán milyen széndioxid-forrásban gondolkodnak a kutatók. Elég hozzá a légköri, netán az erőművek által kibocsátott „készletekre” lesz szükség? Szóval sok kérdés merülhet fel, de reménykedjünk, hogy a módszer valóban megéri a befektetett energiákat, és rövidesen a részletekre is fény derül.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

28. CyberPunk6...
2012.04.03. 09:07
Igen, dolgoznak még a rendszeren, várhatóan -véletlenül- pont akkor lesznek kész, amikor a föld utolsó csepp kőolaját tartalmazó hordóra teszik rá a fedelet....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. lajthabala...
2012.04.03. 09:36
Helyettesíthetné az akumlátort is?! Mit gondolnak, honnan lesz majd áram a biodízel-termeléshez? Ha a napelem elég a baktériumok táplálásához, akkor símán elég lenne a kerekek hajtásához is, hiszen ez nem örökmozgó, csak egy biológiai benzingyár. Ha így képzelik el (elekromos áram -> ethanol -> hőenergia -> mozgási energia) akkor csak feleslegesen bonyolították a rendszert, az egyetlen dolog, amit megspórolnak, az a villanymotor, miközben a rendszer kritikus pontja mindig is az elektromos áram betáplálás volt.

Aminek értelme lenne, ha ezeket a baktériumokat közvetlenül lehetne kitenni a napra, és folyna a biodízel vagy az elektromos áram. Így csak felesleges lépések, amik gondolom mind exotermek (napkollektor, drót, baktérium, belső égésű motor), így még a hűtésről is gondoskodni kell, ha komoly mennyiségeket akarnak majd kis helyen termelni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. prohlep
2012.04.03. 10:18
Ez olyan tapegysegek megalkotasara alkalmas, amelyek javitasahoz nem csak mernokre, hanem orvosra is szukseg lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. agyturbini...
2012.04.03. 10:35
prohlep

Majdnem leborultam a szekrol...ez nagyon nagy

lajthabalazs

Eretem amit irsz, es jogos is csak az elo organizmusok eseten elfelejted a kornyezet homersekletet belevenni a dologba, pl erjedes nincs szukseg kulso energiaforrasra az atalakitashoz csak oxigenre meg a kulso homerseklet megletere(mivel nem irtak, es nem is ertek a kemiai mibenletehez a dolgoknak igy gondolom hasonlo dologra jatszanak) ha tevedek akkor a TE igazad lep automatikusan eletbe
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Supra
2012.04.03. 10:40
lajthabalazs:

Ez nem teljesen igaz, bár van benne valami: de azt ne feledd el, hogy a napelem dolgozik leállított kocsinál is - a mostani rendszereknél a hatásfok mellett a tárolás megoldatlansága a fő gond.


Mindazonáltal én ezt inkább fix telepítással tudnám elképzelni, pl. egy családi ház tetején - ott jóval nagyobb a felület, jobban fény felé forgatható, illetve sokkal több hely, és kevésbé extrém körülmények vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. atti2010 lajth...
2012.04.03. 11:24
lajthabalazsHelyettesíthetné az akumlátort is?! Mit gondolnak, honnan lesz majd áram a biodízel-termeléshez? Ha a napelem elég a baktériumok táplálásához, akkor símán elég lenne a kerekek hajtásához is, hiszen ez nem örökmozgó


Menyi áramot használnak a bacik és menyit használ egy autó, hogy lehet ilyen hülyeséget beírni? Nem jártál fizika órára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. CyberPunk6... prohl...
2012.04.03. 12:19
prohelp: tudom, hogy viccnek szántad, de amúgy villamosmérnökin bsc után lehet menni egészségügyi mérnöki szakra, ami ilyen bio-villamosmérnöki nyavaja. tehát ez már most is egy létező szakma. Más kérdés, hogy jelenleg az egészségügyben használt gépekkel foglalkoznak, de a képzettségük ideális ehhez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. agyturbini...
2012.04.03. 12:47
atti2010

Energia nem lesz semmibol, a kemiai kotesek nem bomlanak fel maguktol, a Baci mint egy katalizator mukodik... csak az a kerdes a baci mibol mennyi energiat igenyel mert ha kevesebb a villamosenergia szukseglete mint amennyi az altala eloallitott alkohol hoegyenerteke akkor a kulso homerseklet a ludas, innen mar csak egy lepes a bacik futese azzal a vizzel amit a napelem hutesere hasznalunk, es kesz a pozitiv merleg hiszen negyzetmeterenkent ha jol tudum 8 Kw energia erkezik a napbol foldunkre idealis esetben...ha ebbol a bacik 2KW kornyeket ki tudnak venni akkor nyert ugyunk van szerintem. igaz ezt elegetni egy 30% hatsfoku Otto-motorban pazarlas, de nincs mas lehetoseg egyenlore...Kerem javitani ha valamit elgondoltam merthat emberi leny vagyok En is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. agyturbini...
2012.04.03. 12:49
ja kihagytam mivel ket ujj molekula jon letre igy azokkal is szmolni kell hiszen az energia felszabadulassal jar, mar csak az a kerdes hogy mennyivel mibol mi lesz......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. exterminat...
2012.04.03. 12:52
Lajtha nem írt hülyeséget , kedves Atti2010! A baktériumos rendszer szinte biztosan kisebb hatékonysággal működik mint egy napelem+elektromos motor.Főleg mivel a cikk arról is ír hogy hagyományos belső égésű motorokat hajtanának meg vele.Ez a megoldás max olyan szempontból jelentős , hogy helyettesíthetné a kis élettartamú és energia sűrűségű akksikat.Pl az otthoni napelemes rendszered nem a hálózatra táplálná az energiát, ami a hálózat szempontjából kritikus ingadozásokat okoz például napsütéses időben gyakori felhőáthaladások esetén. Hanem például benzint vagy alcoholt csinálhatna belőle amit megfelelő módon elraktározhatna és este felhasználhatna vagy akár az autóját is meghajthatná vele. Mellesleg nem lenne önkisülése,nagyon könnyen lehetne az energia tároló kapacitását növelni.Ma pont erre használják a hidrogént csak annak nagyon alacsony az energia sűrűsége.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. exterminat...
2012.04.03. 12:54
Kedves agyturbinikusz! Négyzetméterenként kb 1200watt érkezik a napból. Csak korrekció nem kötözködés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. agyturbini...
2012.04.03. 13:20
exterminator

Koszonom a javitast
Szep napot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. agyturbini...
2012.04.03. 13:24
Akkor amit irtam az badarsag szamok tekinteteben...

exterminator:

Ez ugye az a 1200W ami a foldfelszint eleri idealis esetben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. pogi67
2012.04.03. 13:37
Ha ez meglesz mennyi lesz a légköri szabad széndioxid jövedéki adója?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. norman81
2012.04.03. 14:55
"igaz ezt elegetni egy 30% hatsfoku Otto-motorban pazarlas, de nincs mas lehetoseg egyenlore..."
Na ez az ami rendkívül bosszantó!!!! A probléma ott gyökeredzik,hogy az olajipar nem engedi az autógyáraknak,hogy maximum 2 litert egyen egy 1.8-2.0 literes turbo motor. Minden fejlödik rohamosan,bezzeg a jó öreg Otto-motor naponta dollár milliárdokat hoz az olajmágnások zsebébe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. atti2010
2012.04.03. 15:42
exterminatorLajtha nem írt hülyeséget

De, hatalmas hülyeséget irt és te is mivel nem értitek a dolog lényegét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. asdsa
2012.04.03. 15:58
Ja...biztos azért költenek milliárdokat a fogyasztás/tejlesítmény arány javítására a cégek, mert az olajcégek pénzelik őket.Szerintem ha a fogyasztói igény azt követeli és meg is tudnák valósítani, akkor majd -gondolom- almalével menne az autó.Szerintem azért gyártanak hagyományosan benzinmotoros autókat, mert még mindig ez a leghatékonyabb, legkényelmesebben kezelhető modell, ráadásul nem fognak egyik évről a másikra sutba vágni egy drágán kidolgozott gyárstástechnológiát.
Szerintem ha valamelyik nagy gyártó előjönne egy jobban használható modellel(olcsón), akkor már elindulna egy piaci lavina, amit nem tudna megállítani egy olajcég sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. atti2010
2012.04.03. 16:25
Kb arról van szó hogy pár bacinak adunk egy zseblámpaelemnyi áramot, ezért ők termelnek széndioxidból egy pár lityi benzint, ti meg azt próbáljátok elmagyarázni hogy a ceruzaelemből inkább az autót kellene meghajtani mert érdemesebb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. exterminat...
2012.04.03. 18:50
Kedves atti2010! Egy liter benzin átlagos energia tartalma 1300 wattnak felel meg. Szóval hogyan is állítana elő egy zseblámpányi energiából ennyi energiát? Ne írj butaságokat. Egy elektromos motor hatásfoka nagyságrendekkel jobb egy baktériuménál ami kémiai alapon működik.De te értelmezted félre a cikket. A cikk szerint elektromos árammal állítanák elő egy hagyományos belső égésű motorral működő autó üzemanyagát. Nem látom be miért lenne egy baktérium nagyobb hatékonysággal működhető mint például egy üzemanyag cella. De még ha így is lenne pusztán a környezete hőjéből nem tud előállítani 900wattot. Ha ezek után is úgy véled , hogy képes kb 5-10wattos zseblámpából vagy max 400wattnyi (nagyon jóindulatú voltam) napelemes energiából 900-1300watt energia sűrűségű üzemanyagot csinálni, akkor indokold meg légyszíves mi alapján gondolod mert a cikk nem erről szólt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. exterminat...
2012.04.03. 19:02
A dolog lényege meg szerintem ez lenne: A baktériumok hatékonyabban tudnak elektromos áram betáplálásával alkoholkat előállítani amik alkalmasak eltűzelésre vagy tüzelőcellás alkalmazásra mint ha az ember nagy léptékben kémiai úton állítaná ezeket elő. (szintetikusan)A te értelmezésed szerint a baktériumok olyan hatékonysággal képesek üzemanyagot előállítani , hogy a mai fejletlennek számított napelem technológiával képes lenne pl. városi alkalmazáskor a saját üzemanyagát előállítani. Ez azonban csak akkor igaz ha városban alkalmazod és nagyságrendekkel többet áll(napon) mint amennyit halad.Az hogy a tudosok megint azt emlegetík , h rá dobnak pár napelemet és nem kell tankolni vagy jelentősen megnövelné a hatótávot csak reklámfogás. Hatékonyabb napelemekkel azonban megvalósítható. De akkor már csak a fel nem használt áramot kell alkoholokká alakítani a többit közvetlen betáplálhatod a villanymotorba mivel az 60-70% hatásfokú a belsőégésű 20-30%.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. enisherpa
2012.04.03. 20:21
A találmány lényege a Science cikk összefoglalója szerint az, hogy jó hatásfokkal tudnak széndioxidból, vízből és áramból alkoholt előállítani. Azt már csak az extremetech.com-os cikkben rakták hozzá, hogy ezt az átalakítást az autóban kellene végezni. Az ipon meg átvette.

Szerintem meg a megtermelt "zöld" energia tárolására lehetne használni. A LiIon akkus elektromos autók azért nem terjedtek el, mert nem éri meg üzemeltetni őket. Ennek okai:
1. Nagyon drága az elég nagy kapacitású akku. Mondjuk 600 km hatótávhoz 400 kilós akksi nagyságrendileg kb. négy millió forint.
2. Élettartam. Erős klímaberendezés nélkül az akku kap hideget-meleget, és kb. 300 töltési ciklus után csereérett. Intenzív használat mellett ez 300 naponkénti cserét jelent, az 1. pontban jelzett költséggel. Klímával meg nagyobb akku kapacitás kell, mert a klíma is arról megy. Esetleg így kihúz 600 ciklust.
3. Töltési idő. Lassú töltéssel 8 óra, gyorstöltéssel fél óra. Ennél gyorsabb töltésnél erősen csökken az élettartam, és nő a robbanásveszély. Képzeljük el, mi lenne, ha a benzinkúton 30 perc lenne egy tankolás. Vagy nyolc óra. Otthon 100 KWh-s akku gyorstöltéséhez 200 KW-os teljesítmény kellene, ehhez nagyságrendileg 1000 A-es vezetékek.

Ezek után teljesen természetes, hogy igyekeznek alternatívát találni. Például a megtermelt árammal és bacival alkoholt gyártunk, ezt töltjük az autóba. Ott üzemanyagcella termel belőle áramot, ami villanymotort hajt. A fékezési energiát a motor részben visszatermeli az indítóakkuba. Töltési idő fél perc, élettartam ötvenezer tankolás, üzemanyag tartály költsége négymillió helyett pár ezer forint, és mindenki boldog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. exterminat...
2012.04.03. 20:57
Pontosan. Bár azt hozzátenném , hogy a li-Ion akksikból is van ipari meg végfelhasználó és enyhén jobb az ipari. Szóval például városi, vagy magyarországi távlatokban több mint elég.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. CyberPunk6...
2012.04.03. 22:03
"részletes számadatokról egyelőre nem számoltak be a tudósok, nem tudjuk tehát, hogy mennyi széndioxid és mennyi befektetett energia szükséges egy autó meghajtásához, vagy hogy egyáltalán milyen széndioxid-forrásban gondolkodnak a kutatók. Elég hozzá a légköri, netán az erőművek által kibocsátott „készletekre” lesz szükség?"

ez a részt ajánlom mindenkinek a cikkből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. junkie
2012.04.04. 08:06
Aham. Szóval állítsunk elő villamos energiát (miből?), rázzuk meg a bacikat, akik benzint termelnek, amit utána elégetünk.
Nekem ez olyan, mint: fessük be a falat fehérre, majd kékre, majd pirosra, és a végén fehérre. A folyamat első lépése utáni rész felesleges...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. bodomehesz...
2012.04.04. 14:49
Okos megoldás lenne, ha tényleg elterjedne akár megfizethető áron.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. pdx06
2012.04.04. 16:23
Emberek ne legyetek már ennyire naívak! Olcsó üzemanyag sosem lesz. Nem azért drágák a dolgok mert nehéz az előállításuk, esetleg kevés van belőlük. Azért drágák, mert sok a kapzsi ember, és mind minél jobban növelni akarja a vagyonát. A Bioetanol is miért pusztult ki? Mert arra is rápakolták a jövedéki adót, így már nem olcsó az sem. Lehet vízzel is autózni, max az is 600 forint lesz literenként.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. pdx06
2012.04.04. 16:27
Olyanok is vannak akik azért adnak 10 millióval többet egy kocsiért mert keveset fogyaszt. Csak elfelejtik hogy abból a 10 millióból annyi benzint vehetnének hogy a kocsi kiöregedéséig elég lenne. Mert gondolom ez a szerkezet sem fillérekbe fog kerülni ha netán megjelenik. Kb olyan mintha tízezerért veszek lottót és örülök annak hogy 1500 forintot nyertem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. CyberPunk6... pdx06
2012.04.05. 10:24
Lehet, hogy abból a pénzből annyival több benzint vehetne, viszont az annyival több káros anyagot is bocsájtana ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!