iPon Hírek

Fotók egy 48 magos Intel CPU-val szerelt rendszerről

Dátum | 2010. 05. 21.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az Intel Terascale Research programjának keretein belül kifejlesztett 48 magos processzoráról néhány hete már hallhattunk, ám most végre néhány fotó is nyilvánosságra került egy olyan működő rendszerről, amelyben a fent említett processzor különlegesség volt jelen.

A 48 darab processzormagból álló központi egység az SCC (SuperComputer on Chip) kategóriába tartozik és meglehetősen érdekes felépítéssel rendelkezik. A chip tokozásán belül 24 lapka található, amelyek egyenként két maggal büszkélkednek, így összesen 48 processzormag áll a különleges alkalmazások rendelkezésére. Azzal kapcsolatban egyelőre nem szivárogtak ki adatok, hogy a chip pontosan mire képes, azaz semmilyen tesztprogram eredményét nem közölte a gyártó. Ennek oka nagyrészt az lehet, hogy nincs olyan alkalmazás, amely megfelelően optimalizálva lenne az újdonsághoz, de a szakemberek természetesen már egy ideje foglalkoznak a kérdéskörrel, így ez az állapot a közeljövőben megváltozhat.

A rendszer.
A Copper Ridge kódnévre keresztelt processzor speciális felépítéssel rendelkezik. A termékhez egy különleges alaplapot készítettek, amelyben nyolc memóriafoglalat és számos speciális I/O egység, illetve csatlakozó foglal helyet. Az alaplapon SATA portok nincsenek jelen, a merevlemezt egy USB-s pendrive helyettesíti.  A bemutató keretein belül a rendszer tökéletesen üzemelt és a négycsatornás DDR3 memóriavezérlő is hibátlanul tette a dolgát. A prototípuson futó alkalmazások semmit sem árultak el a teljesítménnyel kapcsolatban, de arra azért jók voltak, hogy bemutassák: az Intel 48 magos processzora tökéletesen működőképes.

Futnak az alkalmazások.
A 48 magos processzor TDP-je a magok feszültségétől és órajelétől függően 25W és 125W között helyezkedik el. A processzor esetében minden egyes lapka képes külön órajelen hajtani a két processzormagját. A lapkák egyébként négyes csoportokba vannak rendezve, és minden csoport mehet más feszültségen. A magok maximális órajele 1,6 GHz és 1,83 GHz között helyezkedik el. Természetesen minden mag rendelkezik saját első- és másodszintű gyorsítótárral is. A processzormagok önállóan futtathatnak operációs rendszert, tulajdonképpen önálló számítási egységnek is tekinthetőek. Az egyes magok csomag-alapú hálózat segítségével, egy speciális router áramkörön keresztül tarthatják a többi processzormaggal a kapcsolatot (24-router mesh, 256 GB/s).

Nem egy ATX formátumú alaplap, az egyszer biztos.
A 48 magos processzor legnagyobb előnye, hogy megfelelő szoftverekkel extrém párhuzamos számítási feladatokra lehet befogni. A szoftverek az Intel szerint automatikusan meghatározhatják majd, hogy egyidejűleg pontosan mennyi processzormagot vesznek igénybe, az operációs rendszerek pedig könnyedén hozzárendelhetnek egy-egy külső folyamatot egy-egy maghoz a hatékonyabb működés érdekében. Szoftveres úton a fogyasztás menedzselésére, az órajelek dinamikus megváltoztatására, sőt, szükség esetén az egyes magok kikapcsolására is lehetőség nyílik majd.

A prototípus processzorokkal és rendszerekkel az Intel a fejlesztőkkel együttműködve megteremtheti a megfelelő szoftveres hátteret ahhoz, hogy a hasonlóan sok maggal rendelkező egységeket zökkenőmentesen ki lehessen használni, ezáltal előkészíthetik a terepet az újdonságok piacra dobásához is. Az Intel jövőre több, mint 100 ilyen processzort kíván a fejlesztők rendelkezésére bocsátani, hogy így felgyorsuljon az újdonságokra épülő szoftverek és technológiák fejlesztése.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

33. papus016
2010.05.21. 21:39
nah ez már komoly

Egy olyan lap amin van 2 ilyen foglalat es mar nem is kell egy kisseb szervergépcsoport hanem már 1 gép is el tudja végezni ami ma 4-5...

Természetesen otthonre semmi értelme egy ilyennek de szervergépekbe maximálisan TOP szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. CarKiller
2010.05.21. 22:10
Szerverekbe nagyonis jók.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. hegylako15...
2010.05.21. 23:10
Én numerikus szimulációkkal foglalkozom, és egy ilyen proci igencsak megdobhatja a számítási teljesítményt, természetesen megfelelő szoftveres támogatással.
Egy másik elképzelés, esetleg egy ilyen géppel olyat is lehetne csinálni, hogy csak 1 központi gép otthonra, a szobákből pedig csak monitor billentyűzet egér, melyekkel el lehet érni, és képes lenne az oprendszer több felhasználó párhuzamos munkáját támogatni jól. Ezzel energiát is lehetne spórolni, helyet, illetve nyáron a gépház nem fűtené fel a szobám, mert pl egy másik légtérbe lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Greathoof
2010.05.22. 00:34
Ez arra való, amit hegylako1594 is mondott, nagy méretű szimulációkra, nem pedig webservernek, vagy tököm tudja minek.
Ez erre van megcsinálva.

@hegylako1594
Az ötlet nem rossz, csak az ilyet inkább Thin clienttel oldják meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. jozsefm hegyl...
2010.05.22. 07:30
Szia hegylakó 1954!
Ez nagyon jó lenne othhon, főleg nálam akikor a gyerekek az asszony meg én is gépet használunk ,már én is gondolkodtam egy efféle megoldáson,mert olcsóbb lenne egy komolyabb gép ami többé kevésbé mindannyiunk otthoni igényeit kielégiti, mint négy külön-külön konfig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. darktp
2010.05.22. 08:32
Jó mondjuk ez még kiderül, mert pl. a Sun csinált már ilyet extrém párhuzamos hálózati kiszolgáláshoz, ahhoz képest a magok annyira nem voltak gyorsak hogy megérje.

Szóval jó ez, de teljesítmény adatok nélkül csak technológiai érdekesség.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. Castiel
2010.05.22. 09:34
szóval ki volt az aki lefényképezte a gépemet és feltette netre?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. BarathAron
2010.05.22. 09:36
Az alaplapot nagyon szellősen építették meg. Helytakarékossággal félekkora is lehetne.
Azért ilyen szellős, mert egy "normál" méretű alaplapot jóval több idő összerakni, mint egy ilyet. Gondolj bele, hány alkatrészt kell összekötni, és egy alkatrész hány lábbal rendelkezik. Még egy 10 alkatrészből álló nyákot is nehéz jól és kicsibe megcsinálni, nem egy ilyet. Ja, és erre a melóra nem igazán létezik software...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. gedezoli
2010.05.22. 10:12
Az egy dolog, hogy mire lehetne használni... De ez még eléggé kísérleti fázis lehet, mert az első képen kapásból 8 extra tápcsatlakozó van elhelyezve, ami feltehetően nem a vkártya kiszolgálását célozza meg, és nem csak hely kitöltésre rakták oda. A tesztelés sürgősségét bizonyítja, hogy 2 magosokból rakták össze, így még talán a teljesítmény sem mérvadó, inkább egy-egy későbbi irányvonal kutatását jelentheti.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. hegylako15...
2010.05.22. 10:47
@józsef m. és @greathoff
Örülök hogy tetszik ötletem, én is díjaznám otthon, meg a suliban is az ilyen megoldást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. jozsefm Casti...
2010.05.22. 11:00
CASTIEL

Na ezért kell körültekintönek lenni este buli után a lefekvéskor, mert ébredéskor érhetik ennél kellemetlenebb meglepetések is az embert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. kiskoller
2010.05.22. 12:31
amugy csak nekem furcsa h olyan pici léghütése van a procinak? egy 48 magos rendszerröl egyböl vízhűtés jut eszembe....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. hegylako15...
2010.05.22. 13:56
kiskoller
"A 48 magos processzor TDP-je a magok feszültségétől és órajelétől függően 25W és 125W között helyezkedik el." így egy jó minőségű léghűtő is képes hidegen tartani.

Mikrobi igazag van, lassan egy alkalmazás egy mag
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. verszics
2010.05.22. 14:20
vajon elvinné-e a radeon 9600-ast?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Suicid
2010.05.22. 15:40
én azért egy BD transzfert kiprobálnék rajta....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. tibaimp
2010.05.22. 16:26
ha jól látom a monitoron épp egy fragtál számítás/megjelenítés folyik, tisztán matematika, arra jó ez, pl DNS analízis
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Azrael
2010.05.22. 17:45
Nyelvtannáci üzemmód on:
Fraktálnak hívják
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. StevyXIX versz...
2010.05.22. 18:32
Nem a legjobb lenne hozzá, 1,6-1,83Ghz-en megy párosával és mivel a legtöbb játék még mindig csak két magot használ, így elég kevés lenne akár 9600GT-hez is, persze puding próbája az evés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. tibaimp
2010.05.22. 18:54
Azrael: kösz a korrekciót igazad van
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. axe
2010.05.22. 20:02
Én is így vagyok ezzel, én sem láttam még olyant hogy csak 1 magot használt. Egyedül a Crysis használ alapból 1 magot, ahhoz pedig van program hogy mind a 4 magot befogja a munkába, legalábbis nálam ez volt. (jha és bocs ha marhaságot írtam tudom a nick-emből származik hogy én akármit írok az baromság)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pal07
2010.05.22. 20:16
Lenne olyan Fanatikus aki még erre a intel cuccra is hitelet venne felvagy még a házát is eladná csak hogy legyen pénze
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. rabib
2010.05.22. 20:32
Hát egy ilyen processzor azért elég jó lehet...

Mikrobi: Sok játék használ 2 magot még, de sok használ már 4-et is. A 2009-es, 2010-es játékok már tuti tudnak négy magot használni. Lehet, hogy még a 2008-as játékok egy része is.

Hogy a Crysis hány processzormagot képes használni? Szerintem 2-t tud használni biztosan. Ami játék csak egyetlen magot képes használni az az NFS Most Wanted, Carbon, Empire Earth, GTA San Andreas amik így hirtelen eszembe jutottak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. pal07
2010.05.22. 20:55
A régebbi játékok közül a Grid ami 4 magot jol kihasználta és nem is mai játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. StevyXIX
2010.05.22. 21:11
Hát akkor nézd meg jobban, régebbi játékok egész biztosan 2 magot használnak, újabbak használnak már többet. Feladatkezelőbe tisztán látszik, de százalékos terhelés kijelzésnél is hiszen sose megy 50% fölé a terheltség, affinitást is állítgathatod 4 magra, nem fog menni, mert nem így írták meg. PH!-n is van teszt erről igaz nem mai, UT3 Far Cry2, GTA4 meg még néhány játékot lehetne említeni amik használnak több magot (újabbakat nem tudom én se), ennél régebbi játékoknál elvétve ha találsz olyat ami 2-nél több magot használ.
Windowstól teljesen független a dolog, ugyan úgy lehet olyan program xp-re ami használ több magot, mint win7-en ami nem, ez a programozókon múlik csak nem rendszeren vagy bármi máson.

axe:
Ha nem úgy van megírva a játék akkor nem fogod tudni több magon futtatni, teljesen mindegy milyen programmal próbálod, ilyen nincs, lekorlátozni tudod, de olyat ami mondjuk csak 2 magot használ 4 magra kényszeríteni, te nem fogod tudni megcsinálni, esetleg ha a fejlesztők utólag megoldják és javításba beleteszik, de amúgy nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2010.05.22. 21:42
Egyetértek. Én az NFS Most Wanted-ot teszteltem még a régi 2 magos procimmal, és bizony ott a poci kihasználtsága nem ment 50% fölé, közbe a VGA is kihasználatlan maradt, a játék meg néha majdnem akadozott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. rieper
2010.05.23. 10:02
Én azt nem értem, ha ilyenre képesek most, ekkora méretekben, ilyen tdp-vel mi a fenét szarakodunk itt ezekkel a 2 meg 4 magos procokkal. Mondjuk az órajeleken van mit emelni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Multitask
2010.05.23. 10:45
Stevy: a Supreme Commander alapból 1 magot használ, de a Core Optimizer progi használatával már többet. Az én esetemben kettőt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. tibaimp
2010.05.23. 11:23
rieper: mivel őket is a profit mozgatja és abból van pénz további fejlesztésekre, így a "paraszttal" szépen megetetik a szokásos fejlesztési lépcsőket. Majd lesz ilyen procid 10 év múlva...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. morgyi
2010.05.23. 12:50
Ez a proci eléggé megtévesztő, mikor először hír volt róla megmondták hogy itt bizony atom szintű magok vannak összekötve, ebből adódik az alacsony TDP. És nem tudom, de nem akarok hülyeséget mondani, hogy ez mennyivel lenne erősebb egy 6 magos Gulftownnál. Szerintetek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. morgyi
2010.05.23. 13:20
Mondjuk szerintem még mindig jóval olcsóbban és jobban járnak ha például a Fermi 512 magját fognák be hasonló műveletre. Olyan környezetben kutatásoknál nem feltétlen fontos hogy futtasson x86-os kódokat. És azért egy 3-4 videókártyás rendszer magasan veri számításba, de fogyasztásba és hőtermelésbe is. Minden esetre tetszik ez az új út amin elindultak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Azrael
2010.05.23. 18:07
Vektorműveletek esetén természetesen egy grafikus processzor lenne a gyorsabb, nem is kicsit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tudor30
2010.05.23. 20:52
És az AMD válasza?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tibaimp
2010.05.25. 22:48
tudor30: az sehol sincs...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!