iPon Hírek

Futurisztikus maglev-rendszer

Dátum | 2012. 02. 24.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

Míg a világ többi része a nagysebességű vasutak logisztikai és anyagi vonzataival küszködik, egy cseh tervező előállt egy környezetbarát nagysebességű vasúti rendszer tervével. Jan Koutnik agyszüleménye, a Magellan C a jelenleg is használatos a maglev technológiát ötvözi a megújuló energiaforrások felhasználásával.

A maglev, avagy lebegő mágnesvasút esetében a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi, amely néhány milliméteres magasságban tartja a kocsikat a pálya felett. Ez a rendszer nagyobb sebességet, kisebb zajt és sokkal simább utat tesz lehetővé. Maglev pályán 2003 óta a japán MLX01 tartja a világrekordot 581 km/órás sebességgel.


A Magellan C tervezett sebessége 450 km/h körül lesz, és energiaellátásról a hagyományos üzemanyagcellákon kívül nagyrészt napelemek gondoskodnak majd. Koutnik terve számos futurisztikus vonást visel, ilyenek például a függőlegesen csúsztatható ajtók.

A Magellanhoz hasonló vonatok megvalósulására ugyan egy darabig ugyan még várni kell, de már manapság is vannak próbálkozások a nagysebességű vasutak energiaellátásnak gazdaságosabbá tételére. Az Antwerpen és Amszterdam között húzódó gyorsvasút pályáján található 3,6 kilométeres alagút tetejére 16 ezer napelem-panelt installáltak tavaly, összesen 50 ezer négyzetméteres felületen. Ezek látják el energiával vasútvonal infrastruktúráját (jelzések, világítás, állomások fűtése stb.), ezen kívül évi négyezer belga vonat energiaellátásához járulnak hozzá, ahogy az alagúton áthaladó szerelvények „megcsapolják” a napelemek által termelt energiát.

A belga „szolár-alagút”

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. Siq123
2012.02.24. 12:50
2070-be TALÁN lesz ilyen magyarországon is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Powerdream
2012.02.24. 13:01
2-őt is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. silentfrog
2012.02.24. 13:15
A magyarok.és a törvényhozók miatt itt SOHA sem lesz ilyen vagy valami hasonlo.
Itt ahol hidat kellene épiteni oda alagutat furnak,és ugyanigy de forditva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Phantomstr...
2012.02.24. 13:17
Nem ide vannak ezek tervezve, ahol még a hagyományos vonatokkal is 10 percenként jönnek a megállók. Ha pislog a mozdonyvezető már ki is hagyott két falut. Ez még így, lassú vonatokkal is irreális.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Szerzetes
2012.02.24. 13:32
Ha egyszer megvalósul nálunk is, akkor itt lesz az első, ahol kattogni fog. Már látom magam előtt a leleményes színes fémgyűjtőket, ahogy kilopják a mágnespatkót a pályából.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. CyberPunk6...
2012.02.24. 14:08
egy ekkora országban teljesen felesleges lenne egy ilyen, nyugat-európában a rendes pályás vonatok 250Km/h-val közlekednek, itt ez azt jelenti, hogy bárhova eljutsz 2 óra alatt. Ezért semmi értelme nem lenne, inkább ezt a szintet kellene megvenni, ha majd a maglevek miatt olyan országokban selejtezni kezdenek, mint németország, vagy francia, ahol viszont a hatalmas távolságok miatt simán van létjogosultsága.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Ronan
2012.02.24. 14:36
Minden csak akarat kérdése...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tomasz1990
2012.02.24. 14:39
Csak hogy pár érdekességet mondjak itt sosem lesz értelme ezt megépíteni ad 1
2. Magyarországon a magasabb sebességű pályára való átépítés is nehezen megy pedig az IC közlekedés az új típusú mozdonyokkal megoldható lenne, sajnos a pályák állapota viszont 120 kilométer/órára korlátozza. Természetesen ettől kivételt képez a gysev hiszen ott kicsit okosabban csinálják és van olyan pályarész ahol a 160 as sebességet is lehet használni. Az elővárosi közlekedés szempontjából pedig nem is igazán tudnak a személyvonatokból sokkal többet kihozni 4-5 perc van megállók között egy 50KM es szakaszon a maglev típusú vonatoknak ez rettentő gazdaságtalan üzemeltetés lenne bármilyen eco energia el látással is, nahát meg magyarországon eco módi mikor ha otthonra vásárolnál egy szélkereket ami a házad energia ellátását fedezné, máris jön a villamosművek hogy oda vissza mérő óra is kötelező!!! szóval itt annak örüljünk hogy gurulunk nemhogy maglevvel suhanjunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Phantomstr...
2012.02.24. 15:36
itt ez azt jelenti, hogy bárhova eljutsz 2 óra alatt

Én is örülnék neki, hogy ha muszáj, félóra alatt felugorhassak Pestre a mostani két és fél-három óra helyett. Nem mintha annyira imádnám a várost, de ha valami apróság miatt fel kell ugranom, el megy vele az egész nap. De annak meg megint nincs értelme, hogy percenként megálljon, mert a mai magyar MÁV tempóval is 15 percen belül 5 megállója van (mint pl. annál a vonalnál, aminél én lakok). Csak úgy volna értelme, ha a megállók kétharmada-háromnegyede megszűnne, és buszok szállítanák az embereket a megmaradó vasútállomásokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Balucsek
2012.02.24. 15:49
Igazándiból már az is jó lenne ha a 120-as pálya nem lenne 100m-erenként 60-as lassú jelekkel tele a vacak állapot miatt.

A másik én a maglevre nem tudok a teljes vasút kiváltójaként gondolni. Ez tökéletes a gyorsvasút helyett. Nem kellene minden bokorban megállnia, németektől jönne Bécsfelől, Győr-Budapest és megállna még valahol a keleti régióban (pl Debrecen vagy Miskolc) és mehet tovább az oroszok felé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. szviri
2012.02.24. 17:39
Még a jelenlegi jegyárakkal sem éri meg vonatozni, akinek van kocsija.
Ha pedig ketten mennek, akkor nyereség, pénz, idő, kényelem.
Alapvető problémákat kell feloldani, hogy érdemes legyen invesztálni bele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bld
2012.02.25. 00:34
szviri ott a pont.
Mondjuk az időtényező elvben lehetne indok, de ez meg ua. mintha a légiközlekedést választja vki. A napelemek meg pfff... mondjuk télen csak a karbantartása több mint ami áramot termel. Ha ráesik a hó. Tipikus megmutatjuk megaprojekt ami a büdös életben nem lehet nyereséges de még önfentartó sem. Szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kutya_8
2012.02.25. 10:08
Valaki elmagyarázza miért jó hogy függőlegesen nyílik az ajtó?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. uristen
2012.02.25. 13:58
Ha felfele nyilik sem vag allon, szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.02.25. 16:59
Szerintem: egyrészt a befelé nyíló ajtók helyett annyiban jobb, hogy nem foglal el plusz helyet a felszállók elől, nem kell szélesebbre csinálni csak azért, hogy elférjen egymás mellett két fel/leszálló. Másrészt ha feltételezzük, hogy jóval szélesebb az ajtó, mint amilyen magas, akkor költséghatékonyabb és gyorsabb is, ha a kocsi vonalából kiemelkedve felfelé kell elcsúsznia és nem oldalra. Kivétel ha nem elcsúszik, hanem felfelé nyílik, mert akkor az pont pazarló megvalósítás és csak dizájn szerepe van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Szefmester
2012.02.26. 20:01
Nem lenne szükséges megszüntetni a megállókat, elég lenne ritkítani. Teszem azt az egyik vonat megállna így:
1-2-3-4-5-6-7-8-9 mint a mostani személy
1-2-3-4-5-9 zónázó
1-2-6-8-9 sebes
1-9 IC
és jönne az alternatív ha már a pestiek annyira szeretnek átszállni:
1-3-5-7-9 és 2-4-6-8 valamint 1-2-4-5-7-8 így minden állomáson megállna vonat, nem döglene meg a közlekedés, ellenben 20km alatt nem áll meg 4alkalommal a vonat. Röhej hogy ugyanazon a vonalon ha mindenütt megáll 70perc az út ha pedig csak 2 megállón akkor 37perc.

Egy ilyen maglev vasút igazából csak Szeged-Budapest, Záhony-Budapest,Sopron-Budapest, és valamerre a Balaton túlfelén lévő végállomással érné meg, úgy hogy nem lenne köztes megálló csak egy vagy kettő. pl a Debrecen és a Szeged vonal Ceglédnél találkozna, így lenne átszállási lehetőség, a Dunán túlon meg Székesfehérvár. Meg merném kockáztatni hogy nem lenne ennyire centralizált az ország, hiszen így akár Debrecenből is vagy Debrecenbe is megérné bejárni melózni. Most az egyharmad távról is pokol az a zötykölődés...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!