iPon Hírek

Gabe Newell a VR exkluzívakról: „Senkinek sem jók.”

Dátum | 2016. 06. 17.
Szerző | Nephin
Csoport | JÁTÉK

A héten volt egy kis digitális botrány, mikor Mario Kotlar, a Croteam fejlesztője feltette a Redditre, hogy az Oculus VR egy nagy rakás pénzt ajánlott nekik, ha a Serious Sam VR: The Last Hope Oculus Rift-exkluzív lesz. A Croteam visszautasította az ajánlatot, mert szerintük a játék van olyan jó, hogy eladja magát és nyereséges lesz. Saját bevallásuk szerint pedig amúgy is utálják a kizárólagos megjelenéseket. A Croteam igazgatója, Alen Ladavac később annyit finomított a dolgon, hogy az Oculus valóban megkereste őket, de csak egy ideig akarták Oculus exkluzívvá tenni a játékot. Az ajánlat a játékfejlesztés felgyorsításának elősegítésére szolgált volna, hogy aztán majd az összes VR-platformra megjelenhessen. Megvizsgálták az ügyet és nem fogadták el, de valójában sosem volt szó teljes kizárólagosságról. Az Oculus annyit fűzött hozzá, hogy rendszeresen ajánlanak fel fejlesztőknek bizonyos összegeket, hogy elősegítsék a játékok fejlesztését. Néha Oculus-premiert kérnek cserébe, de sosem követelnek teljes exkluzivitást. Az egész adok-kapokhoz az szolgáltatott alapanyagot, hogy a Reddit tele van elégedetlenséggel az Oculus VR-játékok készítésére irányuló stratégiájával szemben. A dolog egészen tavaly nyárig nyúlik vissza, amikor maga az Oculus társalapítója, Palmer Luckey cáfolta, hogy az Oculus Rift egy zárt környezetté válna.
Most azonban megszólalt maga Gabe Newell is annak kapcsán, hogy a Valve-nak bármikor is eszébe jutott-e ilyesmi a Vive-val kapcsolatban. Kiszivárgott válaszában – később megerősítette, hogy valóban ő írta – elmondta, hogy szerinte az exkluzív megjelenések sem a vásárlóknak, sem a fejlesztőknek nem tesznek jót. Az egyes projekteknek mindenféle kockázattal kell szembenézniük üzleti, megjelenési és egyéb téren és mindig el kell dönteni, mekkora kockázat fér bele az adott projektbe. A készülő VR játékok többségét újonc csapatok fejlesztik, tehát ez önmagában hármas kockázat: új fejlesztő új játékkal egy új platformon. A Valve például sokkal jobb helyzetben van ezeknek a kockázatoknak a felvállalásához, mint egy új cég, ezért adnak támogatásokat, melyek gyakorlatilag megelőlegezett Steam-bevételnek tekinthetők. Ennek ellenére nem kötnek semmit a pénzhez, a fejlesztők bármelyik VR-platformra dolgozhatnak és remélik, hogy a saját közreműködésük is csökkenti a kizárólagos címekre vonatkozó alkuk megkötésének számát.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. Resike
2016.06.17. 20:22
Érdekes vannak olyan fejlesztők akik képesek egy időben kinyomni egy játékot több platformon is. Az összes ilyen konzol/VR/stb exkluzív szarság meg dögöljön éhen. Egyszerűen nem kell az ilyen szarokat megvenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. VikMorroHu... Resik...
2016.06.17. 20:58
Igen, csak nézd meg, mekkora létszámmal dolgoznak azok a csapatok, és mekkora kiadó áll mögöttük, illetve milyen összetettségű játékról van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Asagrim VikMo...
2016.06.17. 21:26
A létszám így is kevés, kiadó meg bárcsak ne állna mögöttük. Ha már a fejlesztés megkezdése előtt belövik melyik negyedévben kell megjelennie, akkor a komplexitással csak egy komplexen és kompletten bugos játék jön.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Resike VikMo...
2016.06.17. 21:39
Hány ember dolgozott az Overwatch-on? 26. Saját engine-t írtak, saját netkóddal. Egyszerre nyomták ki a játékot 3 platformon.

Hány ember dolgozik a Killing Flooron? Kb 50. Az egész játék UE-ben van összeklikkelve, nincs saját engine, se saját netkód. De persze szó nélkül rábólintottak a sok millió dolláros Oculus exkluzív megkörnyékezésre.

Majd elcsurrantok egy könnycseppet értük miután letöltöm a játékot torrentől.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Svindler Resik...
2016.06.17. 22:32
És hány ember dolgozott a Titánon, aminek az örökségét továbbvitte az Overwatch és hosszú-hosszú évekig készült?

Ettől még a Killing Flooros deal gáz, de kár az Overwatchhoz hasonlítani a csapatot, főleg, hogy a Blizzardnak nem igazán vannak anyagi gondjai.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. SgScorpion Resik...
2016.06.18. 01:29
És mennyi ideig dolgoztak az OW-n? Hányszor kellett új megjelenési dátumot cserélni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Resike Svind...
2016.06.18. 06:23
És mi köze a kettőnek egymáshoz? Tracer-en kívül semmit sem hoztak át.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Resike SgSco...
2016.06.18. 06:26
4-5 év ami Blizzard szemlélet szerint relative rövid. És egyszer sem változott a release date.
A Killing Floor 2 meddig készült? 7-8 év?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. i2k010 Resik...
2016.06.18. 10:41
"A Killing Floor 2 meddig készült? 7-8 év?"

Ezek szerint még mindig nem jutott el az agyadig a dolog, hogy a Bli$$ard bármikor megvásárolhatná teljes Közép-Európát, a "kiccsaládoddal" együtt.
Miközben a Killing Floor 2 eleve kis csapattal, kis budget-ből készül, és nem is ok nélkül Early Access annak ellenére, hogy már messze jobban játszható így is, mint bármelyik ellenlábas "full" játék a piacon...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Resike i2k01...
2016.06.18. 18:59
Aha, kétszer annyi ember klikkelget UE4-ben. Hát ezért biztos fizetni fogok.
De semmi gond majd az exkluzív VR verzió megtizedeli a már alapból is alacsony játékosbázist.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. mikej95
2016.06.18. 22:09
Keményen dolgozik a Fakebook, hogy platformot csináljon egy perifériából, de a többi gyártó a kompatibilitás felé hajlik, így van remény.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Lazahunter mikej...
2016.06.19. 23:16
Ott dögöljön éhen egy olyan 'platform', amit még kőkeményen vassal is etetni kell, és nem használhatom bármihez ...

Ne exkluzívokkal akarják vonzóvá tenni, hanem működjön jobban .... ha lemásolják a Vive kontrollereit de analóg karok is lesznek rajta, akkor elvetem a Vive álmaim ... ott borzalom az a teleportálgatás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Resike
2016.06.24. 14:32
Egy kicsit ássunk már mélyebbre itt. A Killing Floor VR UE4-el kíván kijönni (Úgy hogy a Killing Floor 2 egy befejezetllen fos/bughalmaz, lsd: Steam), ami egy ingyenes engine és alapból támogat MINDEN VR headsetet.
Most a fejlesztők úgy tettek zsebre pénzt azért hogy az ingyenes UE4 VR támogatásába belenyúljanak és csakis kizárólag Oculus-sal működjön majd a játék.

Most komolyan csak nekem nyílt ki a bicska a zsebemben?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kiskoller Resik...
2016.06.24. 16:02
UE4 nem ingyenes. Neked az, de egy játékfejlesztőnek nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Resike kisko...
2016.06.24. 20:26
Hogyne lenne ingyenes. Egyedül akkor kell százalékot perkálnod ha 3.000 dollárnál többet keres a játékod amit csináltál vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. kiskoller Resik...
2016.06.24. 20:54
Amely elég valószínű ha nem egyszemélyes indie játékról beszélünk. De még akkor is.

Szóval ott tartunk, hogy a bevételed egy részét a motor gyártójának kell juttatnod, tehát egy standard üzleti modellel árul engine és e között annyi a különbség, hogy előbbinél a játék készítésekor kell tejelned.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Resike kisko...
2016.06.25. 10:19
Ettől függetlenül szerintem nem kicsit faszság hogy hogy belenyúlnak a motorba hogy csak egy adott perifériával működjön.
Kb olyan mint ha egy adott zene csak egy bizonyos márkájú fülhallgatóval lenne hallható.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!