iPon Hírek

GT5: X1 Prototype – Ha nem kötnek a szabályok

Dátum | 2010. 10. 29.
Szerző | Svindler
Csoport | JÁTÉK

A Sony Computer Entertainment a tegnapi napon egy valódi technológiával épített fantázia versenyautó részleteit fedte fel. Az X1 Prototype a „Mi lenne ha a versenyautó tervezésben nem lennének korlátok?” kérdésre adott válasz. A Polyphony Digital összefogott a világhírű Red Bull Racing versenyautó istállóval, így a tervezőzseni Adrian Newey közreműködésével létrehozott eredmény sokkal több, mint egy elképesztő új dizájn. Ha a Sebastian Vettel által Suzukában elvégzett tesztelésnek hinni lehet, PS3 exkluzív GT5-ben a vezetési élmény egyedülálló.


Csakúgy, mint minden más mestermunka, a Red Bull X1 is jó néhány változáson ment keresztül az utóbbi hónapokban. A kiindulópont egy feltöltött motorral hajtott alacsony légellenállású, együléses, üvegkupolás és fedett kerekű jármű volt. A fejlesztés végeredménye megdöbbentő számokat takar: 1483 lóerő 15000-es fordulaton, 400km/h feletti csúcssebesség és közel 6G erejű oldalirányú G-erő. Newey szakértő szemének és az álom megvalósítása iránti szenvedélyének köszönhetően a kezdeti koncepció hatalmas lépést tett előre. Javasolta a 70-es évek végén a Formula 1-ből gyorsan kitiltott „Fan Car” technológia használatát, ami révén a leszorító erő növelése céljából egy ventillátorral kiszívják az autó alól a levegőt.

 Az áttervezés a pályán aztán meghozta a várt eredményt, mivel a lassú kanyarokat így lényegesen nagyobb sebességgel lehet bevenni. Az új számok az emberi test teherbíró képességének határát, 8G-nél nagyobb értéket súrolták, a végsebesség pedig több mint 450 km/h lett. Ez az eredmény sok mindennek köszönhető: a jármű karosszériájának kialakítása, az üvegborítású pilótafülke, a teljes kerékborítás miatti alacsony légellenállás, a ventillátorral megnövelt alacsony sebességű leszorítóerő, az első és hátsó szárnyak, valamint a hátsó diffúzor miatt nagy sebességnél jelentkező stabilitás mind hozzátartozik a siker receptjéhez. Gyilkos kombináció ez.


A lelkes tervezőcsapat számára az utolsó próbatétel a tesztelés volt. Sebastian Vettel rögtön az első körben több, mint 20 másodperccel javította meg a suzukai pálya körrekordját.

Adrian Newey, a Red Bull Racing technikai igazgatója így mesél a tesztről: „Az eredmények szenzációsak voltak. Az X1 maga a fejlődés. A kipróbált technológiák optimális kombinációja egyetlen integrált egységben. Ez lenne az autóversenyzés jövője, ahol nem lennének szabályzatok, csupán az, amit ma meg lehet valósítani. És ahogy Sebastian megmutatta, elképesztő sebesség jó kezelhetőséggel kombinálva. A PS 3-nak és a Gran Turismo-nak köszönhetően ma már a jövőt tesztelhetjük.”

 



Kazunori Yamauchi, a Polyphony Digital Inc. elnöke és a Gran Turismo sorozat atyja így kommentálta: „Az X1 a virtuális és a valódi világ házasságát mutatja, amikor felfedezzük a technológiánk és az esztétikai érzékünk határait. Az X1 projektet a kíváncsiság és a szenvedély motiválta, olyan erők, amelyek megteremtették a legjobbat, ami ma a földön elérhető dizájnban, fizikai szimulációban, versenyautó építésben és vezetésben.”

Az X1 tehát a kínálat csúcsa lesz a több mint 1000 autót felvonultató Gran Turismo 5-ben, egy igazi kuriózum. Már csak annak örülnénk a legjobban, ha végre kapnánk egy gyémántba vésett megjelenési dátumot, a kő sajnos kevés volt.
 
Végül érdekességképpen az X1 Prototype műszaki adatai:

<Méretek>
Hossz: 4.75m
Szélesség: 2.18m
Magasság: 0.98m

Tengelytáv: 2.9m
Első nyomtáv: 1.85m
Hátsó nyomtáv: 1.78m

<Az autó tömege>
Nettó tömeg: 545kg
Bruttó tömeg: 615kg

<Motor>
3000cm3 V6 Twin Turbo motor (közvetlen befecskendezés)
Maximális teljesítmény: 1106.0kw(1503.8ps)/15000rpm *1483LE
Maximális nyomaték: 714.1Nm(72.9kgf*m)/12000rpm

<Felfüggesztés>
Aktív felfüggesztés

<A ventillátor által előállított leszorító erő >
Maximális teljesítmény 9800N(1000kgf), = 1.63G

<A szárnyak miatti leszorítóerő a sebesség függvényében/Venturi hatás>
100km/h: 1044.7N, (106.6kgf) = 0.17G
200km/h: 4181.7N, (426.7kgf) = 0.69G
300km/h: 9412.9N, (960.5kgf) = 1.56G
400km/h: 16732.5N, (1707.4kgf) = 2.78G

Teszt kalkuláció: kanyarodási G 300km/h-nál

Gumiabroncsra nehezedő nyomás: Egyenlő 4.19G (Gravitáció 1.00G+ventillátor által előállított leszorító erő 1.63G+szárny által előállított leszorító erő 1.56G)
Gumiabroncs súrlódási együtthatója: μ=1.97 (alap μ=2.16, a modell 91,5%-os csökkenést használ nagy terhelés esetén)
Az abroncsokra nehezedő kanyarodási G: 8.25G (4.19 * 1.97)

<Gyorsulás>
0-100 km/h: 1.4sec
0-200 km/h: 2.8sec
0-320 km/h: 6.1sec
Maximális sebesség: 450km/h fölött

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. XtreemX
2010.10.29. 11:47
Már nagyon várom a GT5-t,tuti vétel lesz!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. tszaboo
2010.10.29. 11:52
Váó. Én is csinálok egy ilyet, 1000 Kmph-val megy, és így 30cm-es körben beveszi majd a 90 fokos kanyarokat, csak a terep2-höz mert azt egyszerűbb programozni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. vendl
2010.10.29. 12:07
Öhh... durca
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. tokyofej
2010.10.29. 12:17
Emlékszem, amikor néhány éve egy f1-interjúban pont erről beszéltek, hogyha nem lennének szabályok a forma-1-ben, tudnának olyan autót csinálni, ami 1 mp alatt van 100-on és 500 a végsebessége. Erre itt van. Ámulok és bámulok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Gatee
2010.10.29. 12:26
@tszabo
Igen, simán tervezel olyat attól eltekintve, hogy ha ezt a valóságban megépítenék ugyanezeket az eredményeket hozná, pont ez benne a bámulatos, míg szerintem az 1k km/h-val menő kocsid nem biztos, hogy kivitelezhető lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. tompika74
2010.10.29. 13:02
Elég lenne egy szabály - 600 kg (vagy motortérfogat). Ha valaki biciklikerekekkel akar menni vagy lánctalppal, akkor menjen azzal.
Le a szabályokkal a Forma 1-ben!!!
Éljenek a napelemmel, gázzal, atomreaktorral hajtott autók!!!
Yeeeees!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. tatala
2010.10.29. 14:42
<Motor>
3000cm3 V6 Twin Turbo motor (közvetlen befecskendezés)

Nem belső égésű dugattyús motor van benne hanem egy gázturbinás egység amire egy CVT váltót tettek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. vargasando...
2010.10.29. 18:27
Ez mind szép és jó.
De ha 400-al megcsókolod a falat akkor ott vége a pályafutásnak és szinte biztos hogy a pilóta életének is....

u.i Szerintem ha nem lennének szabályok a F1-be az sem tenne sokkal jobbat a versenynek. Meg amit az előbb írtam hiába törhetetlen a kaszni meg ilyen olyan ütközéscsillapítók nagyon nagy sebességnél szinte már semmit sem érnének. A lassulási G óriási.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Gatee
2010.10.29. 18:39
Nagyon régóta nem volt halálos baleset a Forma 1-ben köszönhetően a modern technológiának, pl ha láttad Webber szaltolját valamikor az idén abból is látszott, hogy milyen jól vannak megtervezve ezek az autók, 10-15 éve biztos, hogy nem szállt volna ki a kocsiból 1 ilyen után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. dragonx
2010.10.29. 18:55
A F1 vezetői sem hülyék. A gyorsabb autó kisebb profit. Ha túl gyors az autó a néző nem látja. A lelátókon ülők meg hallanak valami iszonyatos zajt és egy elhúzó pacát. Nem szívatják saját magukat azzal hogy a kidobják a pénzt az ablakon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Steve1207
2010.10.29. 19:59
dragonx-szel tökéletesen egyetértek. Nyilván vannak akik versenyeznének ilyen kategóriában, de az már nem a helyszínen nézőknek való lenne.
Másrészt, ha ilyesmi kategória lenne F1 szerűen különböző gyártókkal nagy lenne a szórása az autóknak. Biztos lennének akik jóval gyorsabbak és jóval lassabbak, nem lenne meg a mostani "átlag" idő és biztos min 8-10mp meglenne az utolsóhoz viszonyítva. Így nem igazán lenne verseny, másrészt ha a lassabb autó kerül eléjük vagy lassabb pilóta azokkal sokkal nagyobb gond lenne előzésnél (feltartás) és balesetveszélyesebb lenne. Így is panaszkodtak már a kisebb istállókra idén az F1-ben, pedig átlag 4mp a hátrányuk... mi lenne még ha nagyobb teljesítmény és nagyobb szórás is lenne időben... Más kategóriának oké, de nem F1-nek szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. uszkart
2010.10.29. 21:19
A végsebességet még csak elhiszem, mert a nürburgringi célegyenes elég hosszú, de a kanyarsebességet nem. De remélem egyszer megépítik, és megcáfolnak. De addig számomra ez csak egy eltúlzott GT5 reklám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. wethepeopl...
2010.10.29. 22:43
uszkart: teljesen egyetértek, hogy egy eltúlzott reklám! De pont ez kell hogy vegyék a játékot és alig várja a nép, hogy megjelenjen.
Egyébként a forma-1 mai világa túlszabályzott véleményem szerint ami megöli a versenyt. De ez csak szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Balucsek
2010.10.29. 23:51
Ami azt illeti egy picit szerintem is túlzás a kanyarsebesség, de nem nagyon mivel ha jól értem ventilátorral növelik a kocsi tapadását ami kanyarban sokat segítene...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. uszkart
2010.10.30. 07:13
Amúgy nem ide tartozik, de ebből is látszik, hogy Webbert milyen szinten leszarják a Red Bullnál. A tulajdonosok konkrétan ki nem állhatják. És még a ők mutogatnak ujjal másokra?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. uszkart
2010.10.30. 07:16
Ja, és megnéztem mégegyszer a videot, Vettel csak 130-cal fordul a célegyenesre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. jozsefm
2010.10.30. 07:33
Volt már ilyen elképzelés:Gordon Murray, és Colin Chapman,zseniálisan megépitették annó

Murray indoklása szerint a Brabham BT46-os hátuljára szerelt ventilátor a motor hűtését hivatott javítani. Ez részben igazi is volt, csakhogy volt egy nem elhanyagolható jó tulajdonság is. Murray a kocsi oldalát teljesen leengedte a földre, és az alváz alatt keletkező csatornából a menet közben működő ventilátor kiszívta a levegőt. A Brabham mintha sínen ment volna és hihetetlen kanyarsebességet ért el. Lauda a "porszívós-Brabhammel" megnyerte a Svéd Nagydíjat, ám végül az ellenfelek tiltakoztak. A csodafegyvernek volt ugyanis egy mellékhatása: a ventilátor a pályán lévő összes port és apró kavicsot a mögötte jövők szemébe szórta. A szövetség végül helyt adott az óvásnak és betiltotta a porszívó Brabhamként elhíresült konstrukciót.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. tompika74
2010.10.30. 07:34
Szerintem is túlszabályozott. Ha látunk 4-5 előzést a pályán, akkor az már egy jó verseny volt. Egyesek szerint túl nagyok a különbségek az autók között. Szerintem meg túl kicsik. Ha egy élvonalbeli utolér egy középmezőnybeli autót, csak nagy nehezen tudja megelőzni. Rosszabb esetben ott autózik mögötte, amíg valamelyik ki nem jön kereket cserélni. 5-6 éve a Schumacher vissza tudott jönni az utolsó helyről a 3.-4. helyre. Most a legjobb autókkal ha fel tudják magukat verekedni a 12. helyre, már örülhetnek. Balesetveszélyesek a lassú autók a pályán? Na de kérem! Nem kell nekik menni! Ki kell kerülni őket!
A gumiszabály sem tetszik. Mindenki válasszon abból az 5-6 fajta gumiból olyat, amilyet akar, és kész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Nurba
2010.10.30. 17:05
vargasandor1953
Biztosan veszélyes sok G, de leginkább az ütődések parásak. Valamelyik természettudományi adón láttam pár éve egy régi kisérletet, ahol egy pilótát bekötöztek (elég alaposan gondolom) egy székbe mejd egy hatalmas, sineken futó járműben kilőtték...valami 1000kmph sebességre gyorsult egynéhány mp alatt, majd ezt 2-3 km után befékezték kb ugyanilyen gyorsan (1-2mp alatt megállt). A pali túlélte, de a látását elveszítette pár napra, sőt sajnos utána sem jött rendesen helyre és kapott egy szódásüveg hempákot. Az eseményt természetesen lefimezték és be is mutatták....nézni is rossz volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. -Melkor- Nurba
2010.10.30. 18:31
Nurba: amit leírtál, az pontosan a lassulásból következő sok G.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Balucsek -Melk...
2010.10.30. 19:59
Azt a műsort én is láttam azt hiszem kb 40G hatott a csávóra 2-3 mp át. Ami azt illeti nem is igazán a sok G a veszélyes hanem sok G és az idő együttese. Az emberre ugye közlekedési baleseteknél 40G fölötti erő is hathat és sokszor túl lehet élni, viszont ott általában a másodperc tört részéig hat ekkora erő. Ha minden igaz egy átlag ember hosszabb távon 4-5 G-t képes elviselni. A vadászpilóták sok edzéssel és G-ruhával asszem 9-10G-t képesek elviselni pár másodpercig de ott is kérdés milyen irányból éri az erőhatás, mert ha emelkedik akkor a vér az ember lábába áramlik és elveszti az eszméletét, ha meg hirtelen ereszkedés van akkor meg az ember fejébe áramlik a vér és ha jól rémlik hatása átmeneti vakság. De azért a forma1 még ezektől az értékektől eléggé messze van, kivéve baleseteknél, de legalább lenne kihívás a pálya biztonsági berendezéseinek fejlesztésére, és talán ezek később a közutak biztonságára is jó hatással lennének.

Amúgy ezek a gumi szabályok tényleg elég idegesítőek, hogy mindenki ugyan azt csinálja max 1-2 eltérés van. Szerintem jót tenne ha eltörölnék, vagy legalább is azt a részét hogy mind 2 keveréken kell menni. És akkor mind a 4 (legalább is azt hiszem annyi van) lehetne használni nem csak 2-őt amit hoz a gyártó, és aki akar a keményen megy végig megállás nélkül, aki akar meg 3 kiállással végig előzgeti a mezőnyt a leglágyabbon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. zevilaga
2010.11.01. 21:19
Vettel azt mondja, hogy a Nürburgringi köridejét javította meg egyből 20-30 mp-cel, nem a Suzukait.
Egyébként az autótervezésnek nem ez a magasiskolája, hanem a GT. Ezek az Open Wheel kocsik, ahol mind a négy kerék közvetlenül érintkezik a levegővel, sokkal rosszabb légellenállásúak, mint akár egy Opel Kadett. (A Kadett CW értéke 0.27, szemben egy F1 autó ~0.6-os értékével.) Sőt, az F1 autók légellenállását direkt tovább rontják lassabb pályákon a nagyobb kanyarstabilitást adó magasabb szárnyállásokkal.
Nem véletlen, hogy egy karosszériás GT autó simán 400-420-at megy a LeMans-i hosszú egyenesben minden körben, míg egy F1 autó 350-nél gyorsabban még Monzában sem megy soha. Pedig motorerővel simán bírná...
Tehát ez a kocsi nagyon jól néz ki, de messze van a lehetséges határoktól. Egyébként nekem a KTM X-Bow fejlesztett másolatának tűnik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. JoinR
2010.11.01. 22:32
Ez a 0,6-os érték iszonyat soknak tűnik nekem, bár nem találtam forrást róla. Egyébként ez csak az alaktényezőt jellemző szám, ami nem egyenlő a légellenállással. A valódi légellenállás = alaktényező * homlokfelület, ahol a Forma-1-es autónak igen nagy előnye van az említett Opel Kadett-tel szemben.

Balucsek: igen, nagyon fontos, hogy milyen irányból éri az erő. Egyébként pont emiatt a vadászpilóták is ha hirtelen kell magasságot csökkenteni, nem előrenyomják a botkormányt, hanem fejjel lefelé megkezdve egy nagy görbületi sugarú körön ereszkednek úgy, hogy a fejük iránya befelé mutasson a virtuális gömb középpontja felé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. vizmi
2010.11.02. 16:14
A vadászpilóták nem azért állítják fejre a gépet mielőtt ereszkedni kezdenek, mert akkor a centrifugális erő a gravitációssal szemben mutat?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kkarika222
2010.11.03. 13:26
Szerintem, szimplán jobban fordul fölfelé a gép, mint lefelé, továbbá kényelmesebb a seggeden érezni a plusz G hatásokat, mint a biztonsági leszorítás hatására a válladon, ezért fordulnak úgy a vadászgépek. Szerintem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!