iPon Hírek

Ha már a folyadékhűtés is kevés: OCZ Cryo-Z

Dátum | 2009. 12. 13.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

Az OCZ egy komoly hűtőrendszert kínál mindazoknak, akik eredményesen kívánják tuningolni rendszerüket. A Cyro-Z akkor jön be a képbe, ha a tuning alkalmával már a folyadékhűtők által kínált hűtőteljesítmény kevés, a huzamosabb használat miatt pedig a folyékony nitrogén is kiesik, az ugyanis igen-igen drága mulatság és mellesleg kényelmetlen is utántöltögetni a processzorhűtőre helyezett speciális hengert. Az OCZ megoldásával a folyékony nitrogénes megoldással ellentétben a rendszert kényelmesen, zárt számítógépházban használhatjuk.

Az OCZ Cyro-Z névre keresztelt fázisváltós hűtője ugyanazon az elven működik, mint a hűtőszekrények, ám ez a megoldás nem az ételt, hanem rendszerünk processzorát tartja hűvösen, mi több, jéghidegen. Az újdonság az AMD Socket AM2/AM2+/AM-as és az Intel LGA-775/1156/1366-os processzoraihoz alkalmazható és 380 dollárért juthatunk hozzá. A rendszer mínusz 40 és mínusz 55 Celsius fok közötti üzemi hőmérsékletet kínál a CPU számára, ám a mínusz 30 Celsius fokos hőmérséklet elérése előtt nem hagyja bekapcsolni a rendszert, biztonságtechnikai okok miatt. A nem mindennapi hűtőrendszer speciális számítógépház alkalmazását követeli meg, ugyanis a processzorfoglalat magasságában az alaplap hátuljára egy fűtőelemet kell felszerelni, ami megakadályozza a páralecsapódás kialakulását. Az OCZ mérnökei arra is nagy figyelmet fordítottak, hogy a hűtő processzorral érintkező része körül a páralecsapódás kialakulásának lehetőségét minimális szintre csökkentsék.


A Cyro-Z egyáltalán nem egy kecses, könnyű megoldás. A rendszer egy 46 cm x 21 cm x 25,6 cm-es házon belül kap helyet, amely nem kevesebb, mint 26 Kg-os súllyal büszkélkedik. Erre mondhatjuk, hogy valamit valamiért. A freon-alapú fázisváltós hűtő fogyasztásával kapcsolatban nincsenek információk.

Fázisváltás: Az anyag belső szerkezetének halmazállapot-változással járó átalakulása, makroszkopikusan fázisátalakulásnak nevezzük. Pl. folyadékból gáz, gázból folyadék.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

26. Cobrusz
2009.12.13. 12:04
hm... na egy ilyen kell nekem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. KBB
2009.12.13. 12:15
380 dodóért még nem is sok, egy normális vízhűtés kiépítése kerül ennyibe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Norba
2009.12.13. 12:23
ez már beteg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. nightmare1...
2009.12.13. 12:30
De jó, hogy freon alapú a rendszer, és ezek használatát már 1996-ban betiltották...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. NLZ
2009.12.13. 12:42
Magyarul ez egy kompresszoros hűtés.

Az LN2 pedig nem olyan drága, 150-200 forint litere, csak a megfelelő tárolóedény egy vagyon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. lajthabala...
2009.12.13. 13:02
Akkor ezek szerint a képen látható doboz még csak a hűtő háza... A vételárba bele kell számolni egy új számitógép asztalt, vagy 1/8-ad négyzetméternyi lakóingatlant.

Fogyasztás:

Egy ilyen hőmérsékletkülönbségű hőszivattyú nem a leghatékonyabb dolog (az elméleti maximum esetén 120W-os procira 30-40W kell, a leghatékonyabb valós rendszereknél ez 60W), és a keletkező 180W-ot még mindig el kell fújni valahogyan a böhöm házból, amihez még erősebb ventilátorok kellenek, mint ha csak a proci melegét mozgatnánk, én 100W körül saccolnám a doboz maximális áramfelvételét, aztán persze ha rosszul van tervezve, akkor meredeken szökhet felfele a fogyasztás.


vs Vizhűtés:

A 380 dollárból azért többet tudsz venni, mint egy CPU vizhűtés, ha más nem, a bővitési lehetőség lesz benne az árban, amit ez a hűtő nem kinál, mivel gondolom alaposan kicentizték a hőszállitását, és egy 150-250W-os VGA-t valószinüleg megérezne a rendszer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. lajthabala...
2009.12.13. 13:04
NLZ

Miért lenne a kompresszor magyar szó? Egyébként valószinüleg igazad van, és úgy érik el a fázis-váltást, hogy a gázt folyadékká nyomják össze, úgyhogy ott tényleg kell egy kompresszor, egyébként hőcsőnek hivnák, magyarul heat-pipe-nak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. szabtam
2009.12.13. 13:30
kérdés, hogy minőségben ez hol áll a VapoChill kompresszorokhoz képest. de mivel azok 2x-3x ennyibe kerülnek, és papíron ezt a -50 fokot tudják, így ez egy kifejezetten olcsó megoldás.
kíváncsi lennék, hogy mit tartalmaz a hozzá adott körítés?

ezeknek a fő problémájuk a nehézkes beszerelés. gondolom ennél is tele kell nyomni a foglalatot egy speciális pasztával, hogy a cpu környékén ne legyen kondenzvíz lecsapódás.

a speciális pc ház azt jeleni, mint a vapchill-nél, hogy a hűtő tetejére kerül egy, hozzá illeszkedő ház? vajon milyen hosszú lehet a vezeték, ami a cpu-ig megy?

több infót kérünk!!! túl száraz a hír.... (kondenzvizet akarunk!)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. pjszilard
2009.12.13. 15:41
Nem lenne egyszerubb berakni egy jol mukodo nyitott hazas leguteses rendszert egy hutoladaba?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. axe
2009.12.13. 15:49
igen ezt már jó régóta használják számítógépes körökben de inkább kompresszoros hűtés a neve megdermeszti a levegőt ha simán kintvan és kb 20e forintért lehet csináltatni sufniba. ez a hűtés mind parasztvakítás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. YuGabe
2009.12.13. 16:02
lajthabalazs: a kompresszor már jóideje magyar szó, a heatpipe viszont közel sem az, és a kettő egyáltalán nem ugyanazt jelenti (a heatpipe az "hőcső", inkább "hővezető cső", a kompresszor pedig "levegősűrítő").
Ugyanúgy működik, mint egy mezei klíma, csak nem ugyanazt a hőmérsékeletet produkálja.
380$ szerintem se sok érte, a folyadékhűtés nem tartja negatív hőmérsékleten a processzort. Nem tudom, a nitrogén lehűti-e fagypont alá, de azért a mínusz 45° az nem semmi.
De én sem értem, hogy a kép mit reprezentál így, de mivel a cikk ezt írja:
"A nem mindennapi hűtőrendszer speciális számítógépház alkalmazását követeli meg, ugyanis a processzorfoglalat magasságában az alaplap hátuljára egy fűtőelemet kell felszerelni, ami megakadályozza a páralecsapódás kialakulását.", ezért merem feltételezni, hogy a komplett rendszer látható a képen (mivel az alaplap nem férne el benne, és a processzort az alaplapon kell hagyni a leírás szerint, csak rá kell csatolni egy fűtőt a hátára).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. lajthabala...
2009.12.13. 16:08
pjszilard

"Nem lenne egyszerubb berakni egy jol mukodo nyitott hazas leguteses rendszert egy hutoladaba?"

A hutoladakat ugy meretezik, hogy hidegen tartsak a belsejuket, es orankent X kg cuccot tudjanak lefagyasztani. Valoszinuleg csak a nagyobbak vannak ugy meretezve, hogy egy utos konfig altal termelt 400-600W-ot folyamatos uzemben ki tudjanak szivattyuzni a belsejukbol. Ha belegondolsz, egy fagyasztos hutoszekreny maximalis teljesitmenye is 600-800W, de az idonek altalaban 5-10%-ban jar. Lehet, hogy folyamatos uzem mellett sem tudna hidegen tartani a belso teret, nem beszelve az esetleges karosodasokrol.

Ez a cucc azert jo, mert 1. csak a procit huti, ami kevesebb energia, 2. ugy formaterveztek, hogy akar egy nappaliban is elferjen, egyik sem mondhato el egz hutoladarol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. lajthabala...
2009.12.13. 16:21
YuGabe

A hocso egy fazisvaltasos hutesi eljaras, nem egy hovezeto cso. A cso nem alkalmas a ho vezetesere, anyag megy benne, ami hot szallit. Az anyagot itt hajszalcsovek tartjak mozgasban, a fazis-valtozasa kizarolag a homerseklettol fugg.

A kompresszoros hutes szinten fazisvaltasos, csak itt a gazbol folyadekba valtast suritessel erik el, igy hatekonyabb a gaz hutese, mert a halmazallapot valtaskor torteno holeadast "kikenyszeritik", igy magasabb lesz a folyadek homerseklete, hatekonyabb a holeadas.

A folyekony nitrogen -200C fok magassagaban forr, azas alakul nitrogen gazza. Az, hogy a processzort milyen hidegen tartja, azon mulik, hogy milyen gyorsan ontod, es milyen vastag a szigetelo reteg a proci es a folyekony nitrogen kozt (pld ott van a tokozas, de szerencsetlen esetben akar viz is lecsapodhatna, es ha jol tudom, szoktak rez kadakat hasznalni, hogy egyenletesebb legyen a homerseklet). Olvasmanyelmenyeim alapjan -130C fok korul hulnek a processzorok, bar ketlem, hogy abban a tartomanyban is kalibralva van a beepitett homero.

46 cm x 21 cm x 25,6 cm, ebben nem fer el egy ATX alaplap, es gonodlom, nem mini ITX-es lapokhoz terveztek, szerintem kell meg egy haz hozza. Meg ha benezel a racson, lathatod a radiatort, ami elegge kitolti a rendelkezesre allo helyet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. pjszilard
2009.12.13. 17:22
A hutolada az egesz rendszert huti (alaplap,chipset,videokartya,memoria, a tapegyseg a ladan kivul, nyilvan a dvd is...).

Szerintem egy rendszer ami le tud fagyasztani 100kg hust -40 fokra (peldaul a disznokat es csirkeket sem akkor vagjak amikor -40 fokosak) az nem adja meg magat ettol a feladattol.

Az ures hely nagy reszet tele kell pakolni jegakuval, ami biztositja az egyenletes homersekletet nagy terheles eseten is.

Egy asztal pedig kell a monitornak es a tobbi felszerelesnek, az pedig lehet a hutolada maga igy nem kell extra hely.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Doki85
2009.12.13. 17:46
egy ilyen kell nekem. hol lehet megvenni?? ))
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. LittleDemo...
2009.12.13. 20:22
lol egyetértek pjszilarddal
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. lajthabala...
2009.12.13. 20:48
Egy véletlenül választott példa:

http://www.which.co.uk/reviews/freezers/zanussi-zfc321wb/specifications

Fagyasztási kapacitás: 5kg / 24 óra
Mondjuk felezzük le, biztosan van rajta biztonsági tartalék, számoljunk 5kg / 10 órával, azaz 0.5kg/óra, 0.00015kg/sec, 0.15g/sec. Tegyük fel, hogy vizet fagyasztunk, 30C-ről -30C-re.
Tehát van 60C-nyi deltaT, meg egy fagyasztás, összesen grammonként

325J/g + 60*4.14J/g = 573J/g

Tehát másodpercenként 0.15g/s*573J/g, ami 80J/s, azaz 80W. Ez a fagyasztási teljesitménye egy háztartási mélyhűtőnek, ami 87x81x72 cm-es. Tehát ennek legfeljebb a duplája várható egy asztal méretű ládától.

A jégakkuval tényleg lehetne segiteni a dolgon, amig nem játszol, fagynak, amikor játszol, olvadnak. Sok sikert a megvalósitáshoz!

(víz fagyáshője: 325,5 J/g
víz fajhője: 4,148 J/gK)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. jadam92
2009.12.13. 21:48
ehez majd gyártanak valami házat is nem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. pjszilard
2009.12.13. 21:50
Hutoladarol beszeltem pl:Zanussi ZFC321WBB

Nettó űrtartalom: 210l
Fagyasztókapacitás (kg/óra) 14 es nem 5kg / 24 óra

tehat a 0.15g/s*573J/g modosul 3.88g/s*573J/g= 2223.24 J/s azaz 2223.24W lefele kerekitve nem szamolva biztonsagi tartalekot es a gyorsfagyaszto funkciot, nem beszelve a 200 litetnyi jegakuban tarolt extra hutesi energiarol!

Ennek elegnek kell lennie, de iroasztalnak inkabb a 400l est vennem. Az agregatort es a hutobordakat, pedig ki lehet tenni hazon kivulre ha zavar.

Itt olyan tuning megoldasrol beszelunk, ami olcsobb mint a nitrogen es jobb mint a folyadek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. lajthabala...
2009.12.13. 22:10
A linkelt oldalon :

Fagyasztási teljesítmény 14 kg/nap
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. lajthabala...
2009.12.13. 22:10
Bocs, a link lemaradt: http://www.kirakat.hu/melyhuto/zanussi_zfc_321_wbb/#adatlap
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. raiden
2009.12.13. 22:49
az komoly DD
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pjszilard
2009.12.13. 23:10
http://www.zanussi.hu/node64.aspx?productid=9249&QPProducts=11752,11753,11754,11755,9250,9248,9247

kg/h !!!

ha elirtak (de akkor elirtak az egesz www.zanussi.hu oldalt, met az osszes kg/ora) akkor 2223.24W/24 = 92.635W tehat azt jelenti, hogy egy 781w-os huto 92W-ot hut? Akkor a hatasfoka 0.11% ???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. lajthabala...
2009.12.13. 23:29
Valami nagyon gáz azzal a honlappal:

Energiafogyasztás (kWh) 0,781

Holott a teljesitmény mértékegysége a W vagy kW, ha meg kWh, akkor általában éve fogyasztást szoktak megadni, ami a 1.000-6.000 kWh-s magasságban mozog.

Az elméleti maximális hatásfok olyan 70-80%, tehát ha 781W-os a hűtő, akkor meg a 2000W tűnik túlzónak. Szar ez az egész, maradok az Intel stock cooler-nél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. _Torma_
2009.12.14. 09:35
(1) kWh = (3,6M) J (joule) , szóval több köze van az energiához mint a teljesítményhez de mindegy.
Igaz ez energiafogyasztás valami olyasmit akarhat jelenteni mint az egységnyi idő alatt végzett munka ami meg tényleg teljesítmény. Szóval elég érdekes.
A hűtő egyébként "többet hűt", mint amennyit felvesz a hálózatból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Castiel
2009.12.15. 09:31
jó hogy villogtatjátok hatalmas tudásotokat, de nemtudom észrevettétek-e, hogy senkit sem érdekel..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!