iPon Hírek

Hajóalagút épülhet Norvégiában

Dátum | 2013. 04. 25.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A norvég kormány támogatja a világ első hajóalagútjának megépítését, így egyre jobb esélyei vannak a régóta propagált tervezet megvalósulásának. Az alagút a 645 méteres magasságba emelkedő Stad-félsziget két oldalát kötné össze, amely elhelyezkedése és mostoha időjárása miatt jelentős akadályt képez a partmenti hajózásban. A 45 méter magas, 36 méter széles és 1,7 kilométer hosszú Stad-hajóalagút egyik legkeskenyebb részén vágná át a földnyelv tengerszinti rétegeinek tömör szikláját. Az útvonalat úgy építenék meg, hogy azt teherhajók és nagyobb utasszállítók is képesek legyenek használni. Hajózást megkönnyítő, biztonságosabbá tevő csatornákat már az ókorban is építettek, a Norvég-tengert és az Északi-tengert összekötő tervezett alagúthoz hasonlót még soha nem hoztak létre. Az északi ország azonban világelsőnek számít alagútépítésben, többek közt itt található a Föld leghosszabb közúti alagútja, a Lærdal-alagút (24,51 km) is, így a tervezők szerint a hajóalagút megépítéséhez nem lesz szükség különösebb technikai újításokra. A hasonló vállalkozásoknál már megszokott módon vízteleníteni fogják a területet, amíg a fúrással elkészülnek, majd újra elárasztják azt. A furatot úgy alakítják ki, hogy benne 12 méter mélységű víz legyen.

A Stad-félsziget az ország legszelesebb területének számít, és a mostoha időjárás rendszeresen hátráltatja az azt megkerülni szándékozó hajókat. A második világháború befejeződése óta 46 baleset és 33 haláleset történt az útvonalon. 2004-ben egy 161 fős utasszállító szenvedett kis híján hajótörést a félsziget partjainál. A hajócsatorna elsődleges célja tehát nem az útvonal vagy a menetidő lerövidítése lesz, hiszen az áthaladás körülbelül annyi időt vesz majd igénybe, mintha az adott hajó egy kevésbé szeles napon megkerülné a félszigetet. A projekt fő célkitűzése, hogy biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá tegye a régió tengeri közlekedését. Az alapötlet egyéként egyáltalán nem tekinthető újnak: a Stad-hajóalagút megépítésének lehetősége először a 19. században merült fel, akkor azonban még a technikai és anyagi nehézségek megakadályozták megvalósulását. A tervezet a nyolcvanas években ismét napirendre került, és azóta komoly támogatói bázist szedett össze. Az elmúlt harminc évben 18 független tanulmány jelent meg arról, hogy milyen társadalmi és gazdasági előnyei lennének az alagút megépítésének. Az 1,7 milliárd koronás (221 millió euró) összköltségvetésű tervezetre még a norvég parlamentnek is rá kell bólintania, de ha minden kedvezően alakul, 2018-ban megkezdődhet az építkezés.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. tibaimp
2013.04.25. 16:44
Ez sem 4-es metro project lesz, az tuti, ez el is fog készülni, és annyiból, amennyit rászántak, nem a 100x-ból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. zvigh
2013.04.25. 17:06
Hát igen, a Viking szigor nem összekeverendő az idehaza oly népszerű szélhámossággal/suttyósággal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.04.25. 17:07
Ez sem 4-es metro project lesz, az tuti, ez el is fog készülni, és annyiból, amennyit rászántak, nem a 100x-ból.

... és el is készül addigra, mire a 4-es metró.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. jozsefm
2013.04.25. 17:14
Technikai akadaly nincs, penz van, hegy van, nem kell odahordani a foldet, nosza ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. vermar
2013.04.25. 18:19
Igen, ez sem 4 Metro, de nem is Duna-Tisza csatorna, amit már úgy szint több évtizede vagy százada tervezgetnek, de még egy választási kampányba se merték még eddig asszem beletenni, mert eléggé megfeküdné a gyomrát az ország pénztárcájának. A feneketlen markú simlisek és szélhámosok gyülekezete miatt ugyan úgy sokszorozódna meg az ára mint a 4-es Metrónak, sőt, még arányaiban talán annyiba is kerülne, pedig itt csak fel kellene szántani keresztbe az Alföldet!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. aroon12
2013.04.25. 20:34
közmunka programon csatorna építés a Duna-Tisza közt, mit szólsz ?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. vermar
2013.04.25. 21:27
Szerintem megoldható...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gab78
2013.04.25. 22:11
aroon12: +1

De ezt sem merik majd betenni a választási programba...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. AgeOfVampi...
2013.04.26. 01:01
Kár, hogy ennek ellenére itt egyesek (sajnos nem is kevesen) a torkodat is képesek lennének átharapni, csak szidjad a kedvenc pártjukat (oldaltól függetlenül)

Mondjuk nem értem, ha már egy ilyenbe invesztálnak, miért nem próbálják úgy megoldani, hogy időben is jobban megérje a dolog? Persze biztonsági okokból, de mégis azt az egész félszigetet megkerülni időben ugyanannyi mint azon a kis alagúton átmenni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Hawaii AgeOf...
2013.04.26. 11:13
Gondolom valami olyasmi lesz, mint a Panama-csatornánál: Egyrészt vontatni fogják a hajókat két oldalról kifeszítve, hogy ne dörgölőzzenek az oldalfalhoz, másrészt logisztikailag is szűk keresztmetszet, ha nincs külön saját alagútja egy-egy forgalmi iránynak. Bizonyára egyet is éppen elég nagy költség megépíteni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dfsz34
2013.04.29. 00:41
Mondjuk értelmesebb célokra költik a pénzüket, mint például ha építenének 1 km magas felhőkarcolót meg a többi értelmetlen presztízs épület.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!