iPon Hírek

Halloween-i horrormustra

Dátum | 2014. 10. 31.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

A kelta eredetű Halloween nálunk is egyre inkább teret hódít. Amennyiben nincs kedvünk valamelyik összejövetelen megcsodálni a többi résztvevő kreatív, szórakoztató, vagy éppen szoftpornóba illő jelmezét, és a horrorfilmek passzív befogadása helyett inkább át szeretnénk élni egy rémületes kalandot, bőséges kínálatból választhatunk. Akadnak olyan mindenki által ismert példák, amiknek a megemlítése is fölösleges. A Silent Hill, Penumbra, Resident Evil, Alone in the Dark vagy éppen a Dead Space sorozatokat jó eséllyel azok is ismerik, akik egyébként nem rajongnak különösebben a túlélőhorrorok műfajáért. Bár valamennyi kiváló választás, érdemes megfontolni egyéb, kevésbé ismert játékok beszerzését is. Egyesek felett látszólag eljárt az idő, de még most is képesek arra, hogy ránk hozzák a frászt, esetleg csontig ható borzongással töltsenek el. A nemrég megjelent Five Nights At Freddy's-ben egy étterem éjjeliőreként kell elkerülnünk, hogy az éjszakánként szabadon lófráló, állatjelmezbe bújtatott robotok egyike végezzen velünk. Mindez igen könnyen menne, ha módunkban állna szabadon mozogni, azonban, nem hagyhatjuk el az őrhelyünkül szolgáló szobát. Az egyetlen esélyünk arra, hogy megéljük a reggelt, ha az épületet behálózó kamerákat felhasználva kifigyeljük a robotokat, és rájuk zárjuk az ajtókat.
Minden lépésünket meg kell azonban terveznünk, mert a biztonsági rendszer áramkapacitása véges, és ha egyszer elfogyott, semmi sincs, ami megállíthatná a mechanikus rémségeket abban, hogy félig kész robotnak nézve minket is bevarrjanak plüssmedve bundájába. Mivel a kamerák távolról sem működnek tökéletesen, és a képminőséget némileg javító világítás ugyancsak le tudja szívni az egész estére beosztható energiát, valóban idegborzoló élmény egy pálya végigjátszása, hiszen minden hibánkért drágán megfizetünk. Amennyiben jobb szeretjük, ha direkt módon is felvehetjük a harcot az életünkre törő lények ellen, abban az esetben is megtalálhatjuk a kedvünkre való túlélőhorrort. Clive Barker neve sokaknak ismerősen csenghet. Az irodalmi életbe 1985-ben, Kárhozat című regényével berobbant horrorszerző többször is kirándulást tett a filmek világába. Ugyan a Clive Barker's Undying zajos kritikai sikert aratott, de a játékosok valami miatt nem lelkesedtek érte annyira, mint az újságírók. Holott a program különleges, és jól kivitelezett csemege. Az 1923-ban induló történetben egy első világháborús veterán bonyolódik természetfeletti kalandokba, és a fegyverek mellett okkult erőket is alkalmaznia kell, ha nem akar elbukni.
Bár az Undying egy FPS, a kategóriához képest szűkös lőszerutánpótlás miatt minden lövést kétszer meg kell gondolnunk, ha nem akarjuk, hogy karakterünket utolérje a szörnyű vég. A hangulatról azonban elsősorban nem ez, hanem a fojtogató atmoszféra gondoskodik, aminek legerősebb eleme a Barker által írt történet. Az elszórtan fellelhető naplókat és jegyzeteket olvasgatva legalább annyira ki fog verni minket a víz, mint amikor rájövünk, hogy már csak egyetlen töltény maradt puskánk csövében. Általános igazság, hogy a filmek alapján készült játékok java része lesújtóan gyenge, de szerencsére akadnak kivételek. John Carpenter örökbecsűjének, a Dolognak a játékfeldolgozására nem kevesebb, mint két évtizedet kellett várnunk, de megérte. A történet a filmben látottak után folytatódik.
Mi egy speciális katonai egység egyik fontos tagja, Blake kapitány felett vehetjük át az irányítást, célunk pedig, hogy rájöjjünk, mi történt az antarktiszi kutatócsapat tagjaival. Hamarosan rá kell ébrednünk, hogy a bázist az embereket magukba olvasztó, majd alakjukat felvevő földönkívüliek tartják hatalmukban, és a saját katonáinkban sem bízhatunk, hiszen, bármelyiküket elkaphatták az idegen planétáról érkezett alakváltók. A The Thing-ben a filmhez hasonlóan fontos szerepet kap a paranoia, amit a másik bolygóról érkezett förtelmeket lebuktató vérteszt ideglenesen csökkenthet, de véglegesen soha meg nem szüntethet. A pánik terjedését minden lehetséges eszközzel meg kell akadályoznunk, mivel a sereg tagjainak hatékonyságát jelentős mértékben befolyásolja, hogy kell-e attól tartaniuk, hogy a mellettük álló bajtársuk nem ennek a világnak a szülötte. Ha mégis többedmagunkkal szeretnénk tölteni a boszorkányok és lidércek estéjét, de a Left 4 Dead valamennyi pályáját becsukott szemmel is végig tudjuk vinni, akkor sincsen probléma.
A Half Life második részéhez készült, több újság által is 2011 legjobb modjának választott No More Room in Hell-ben egy nyolcfős csapat egyik tagjaként próbálhatjuk meg túlélni a zombiapokalipszist. Csapatmunka nélkül esélyünk sem lesz, mivel a készítők maximális realizmusra törekedtek, már ha ilyesmiről lehet szó egy efféle témájú játéknál. Azon túl, hogy be kell osztanunk azt a keveset, amink van, mindenáron el kell kerülnünk, hogy az élőholtak megsebezzenek, hiszen egyetlen harapás is percek alatt átváltoztathat minket emberhúsra éhes szörnyeteggé. Ha úgy gondoljuk, ez is kevés, a realizmus opció beállításával a zombikat csak fejre irányuló támadással ölhetjük meg, és mentési lehetőségek nélkül, egyetlen próbálkozással kell teljesítenünk a pályákat. Végezetül, bár ennél a címnél a legnagyobb sokkot a grafika, és a hangeffektek fogják okozni, nem mehetünk el szó nélkül a Haunted House mellett. A nyolcvanas évek elején, Atari 2600-ra megjelent, az IGN oldalán szabadon kipróbálható program minden túlélőhorrorok őse. A játékban egy urnát kell megtalálnunk, majd pedig ki kell jutnunk a kaland helyszínéül szolgáló elátkozott házból, miközben annak rettenetes lakói azon mesterkednek, hogy küldetésünk ne járjon sikerrel.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Shinjiii
2014.10.31. 08:18
Szívesen olvastam volna még tovább a cikket, hirtelen csak úgy vége szakad...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Fratello
2014.10.31. 08:53
Jaja, teljesen jók a cikkben felhozott játékpéldák, és a végtelenségig lehetne a sort folytatni:

FPS rajongóknak: Clive Barker's Jericho, Condemned, Cthulhu: Dark Corners of Earth
Retro-konzolosoknak (PS2): Fatal Frame, Clocktower, Forbidden Siren, The Suffering
Oldschool point&click kalandjátékosoknak: Sanitarium

Stb., stb., stb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. hamzajanos Frate...
2014.10.31. 12:13
A Sanitarium mind a mai napig a kedvencem, megvettem GOG-on. Zseniális játék, szerintem messze meghaladta a korát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Fratello hamza...
2014.10.31. 12:28
Sztoriban és hangulatban csak a The Longest Journey ér fel vele, viszont még életemben nem paráztam annyit "kalandjáték" közben mint a Sanitarium alatt...
(Arról nem beszélve hogy egyáltalán nem volt benne öncélú gusztustalanság, minden horrorelem egy nagyon finom szimbólum volt a sztori megértéséhez.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. BReal
2014.10.31. 12:30
"Diagnosis: Crazy"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2014.10.31. 22:27
Scratches - Director's Cut is egy jó point and click móka. Maere - When lights die ingyenes, a Kraven Manor is elég para és nagyon egyedi. Underhell (hl2), White Night (Amensia TDD), Cry of Fear (standalone), Afraid of Monsters (hl2) és Necrologue is ma jelent volna meg, de túl bonyolult lett volna felölteni időben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Fratello
2014.10.31. 22:56
Akit érdekel: A Sanitarium most akciós a Steam-en...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!