iPon Hírek

Hamarosan az űrben tesztelik a legnagyobb napvitorlát

Dátum | 2013. 02. 05.
Szerző | Jools
Csoport | EGYÉB

A NASA szakértői minden idők legnagyobb napvitorláját tervezik felbocsátani 2014 folyamán. Céljuk annak demonstrálása, hogy az üzemanyag nélküli meghajtásnak van jövője az űrhajózásban. A Sunjammer névre keresztelt monstrum egy oldala 38 méter hosszúságú lesz, teljes területe pedig 1208 négyzetmétert fog kitenni. A kivitelezési munkálatok a kaliforniai székhelyű L’Garde Inc. mérnökei végzik. Az összecsomagolt állapotban egy mosógéppel megegyező méretű, mindössze 32 kilogramm tömegű vitorlát a tervek szerint a SpaceX Falcon 9-es rakétája juttatja fel az űrbe. Nem a Sunjammer lesz az első űrben vizsgázó napvitorla, hiszen 2010 folyamán a NASA már feljuttatta a NanoSail-D-t, amely azonban csak 9,3 négyzetméteres volt, Japán szintén 2010-ben fellőtt IKAROS nevű szondáját pedig kizárólag a Nap sugárnyomása hajtja előre. A napvitorlások elvét Fridrih Cander szovjet rakétamérnök ötlötte ki a 20. század első évtizedeiben: kiszámolta, hogy a napfény sugárnyomása – a Föld távolságában, merőleges beesési szögnél – körülbelül 4,57 × 10-6 N/m2 a fényt teljesen elnyelő felületekre, és ennek kétszerese a fényt teljesen visszaverő felületekre. Az így meghajtott űreszközök ugyan csak kis mértékű gyorsulásra képesek, de azt gyakorlatilag energiabefektetés nélkül nagyon hosszú távon képesek fenntartani.

A Sunjammer vitorlája mindössze 5 mikrométer vastagságú, és az óriási felület miatt kibontása lesz a küldetés legnehezebb feladata. Ennek tökéletes végrehajtására jelenleg több különböző lehetőséget is fontolgatnak a kutatók. A NASA mérnökei úgy vélik, hogy ha a Sunjammer tesztútja sikerrel jár, a napvitorlák egyre több űrszondán kaphatnak helyet a közeljövőben. Tervbe van véve többek közt egy fejlett űridőjárás-előrejelző rendszer telepítése, amely minden eddiginél korábban és pontosabban riasztana, ha napkitörés készülődik. A napvitorlák a földközeli aszteroidák kutatását is megkönnyítenék, a szakértők számításai szerint ilyen meghajtású szondákkal hat év alatt hat különböző égitestet lehetne meglátogatni, ami hagyományos meghajtással elképzelhetetlenül költséges vállalkozás lenne. A tervezők emellett komoly jövőt látnak a napvitorlák mélyűri küldetésekre való bevetésében is: a Naphoz közel, a Merkúr pályáján belül vitorlát bontó szondák olyan nagy lendületre tehetnének szert, hogy elvileg minden probléma nélkül (és nem mellesleg minden korábbinál fürgébben) képesek lennének a Naprendszer elhagyására.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. kiskoller
2013.02.05. 09:50
Én csak azt nem értem hogy egy ekkora vászonnal mi történik ha elkapja egy mikrotörmelék? Ugyanis az űr nem üres, teli van mindenféle szeméttel, mikroaszteoridával, szemcsével, stb. Simán kilyukadhat egy ilyen vékony anyag, ha már az űrhajók acél kasznija is veszélyeztetett...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dzsuz87
2013.02.05. 10:16
Szerintem ha elkerülik az ismert, nagyobb üstökösök pályáját, és becsukják az ernyőt a kisbolygóövben, elég jók az esélyek. Valószínűleg amúgy sem az egész felület szakadna ki. Ha két kis motorral el lehet tologatni a műholdat az ernyőhöz képest, akkor pedig elkerülhető a forgás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. coyote55
2013.02.05. 11:29
Gondolj bele: 1200 négyzetméter a felület, ha azon lesz 2-3 négyzetcentiméternyi lyuk, akkor mi történik? Semmi, mert a vitorla mindkét oldalán az űr van.
Az űrhajónál más a helyzet, mert ott a "vaslemez" egyik oldalán az űr, a másik oldalán viszont az űrhajó, vagy űrállomás légtere van. Egy találat esetén könnyen kiszökhet a levegő.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kiskoller coyot...
2013.02.05. 12:35
Ez így logikus. Akkr viszont ez a konstrukció nehezen alkalmazható rendes űrhajóknál, túl nagy lenne a karbantartás díja, állandóan foltozgatni kéne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. tk36
2013.02.05. 16:35
coyote55 - 2013-02-05 11:29:01: "Gondolj bele: 1200 négyzetméter a felület, ha azon lesz 2-3 négyzetcentiméternyi lyuk, akkor mi történik? Semmi, mert a vitorla mindkét oldalán az űr van."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. fofoka
2013.02.05. 18:59
kojot: tépj egy darab folpackot, feszítsd ki, majd kérd meg egy barátodat, hogy szúrja ki középen. Aztán nézd meg, mi történik vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Terror fofok...
2013.02.05. 19:04
A lője át egy pisztollyal talán megfelelőbb kifejezés lenne, tekintve a sebességkülönbségeket. És nem, nem lesz semmi, csak lesz egy pár milliméteres lyuk rajta, ami a vitorla felületéből kb. semmit nem von le.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. tomchee
2013.02.05. 21:28
Ha belegondolunk az űrbe mindent ritka precizitással szoktak kiszámolni, h minden jó legyen. Egy 1-2 cm-es rés már okozhat akkora eltéréseket hosszútávon amiből lehetnek gondok.
Bár szerintem ebből kifolyólag nem is fognak olyan precizitást igénylő feladatokat rábízni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Hitoshi
2013.02.06. 07:08
Szén nanocsövekből felépített szövet mindent megold. Múltkor a TV-ben mutattak be egy egész nagy ilyen szövetet, de nem mondhatták el, mire tudják használni. Szóval van megoldás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. pogi67
2013.02.06. 08:40
Új képzés van kilátásban:
- OKJ-s űrvitorlás kormányos
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ml
2013.02.11. 11:06
lyukak es tarsai : mivel az erohatast a becsapodo fotonok es nehany atom, elketron hozza letre, es ezek azonnal vissza is pattannak a tukrozo feluletrol, egy vagy tobb lyuk egy ilyen vitorlan nem problema, csak a lyuk meretevel megegyezo a hatekonysag csokkenese.
napszel nem ugy szel ahogy a Foldon a szel egy homogen gazban mozgas, hanem lenyegeben vakuumban mozognak nagyon gyorsan szubatomi reszecskek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!