iPon Hírek

Hamarosan búcsúszik a Steam Greenlight

Dátum | 2017. 02. 13.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A Steam Greenlight egy hatalmas sikertörténet, azonban a rendszer működése nem éppen hibátlan. A dolog lényege ugyanis, hogy a fejlesztőknek kvázi kampányolniuk kell a saját játékaik mellett, hogy azokat észrevegyék, majd felkerülhessenek az áruházba. Ezzel az a probléma, hogy a készítők nem tudnak megfelelően felkészülni, hiszen kiszámíthatatlan, hogy mikor kapnak "zöld utat", így például nehéz belőni a megjelenés dátumát is. Aiden Kroll a Valve-tól úgy véli, hogy ez állandó feszültséget eredményezett a fejlesztőkben. Nem tudták eldönteni, hogyan határozzák meg a dátumokat, hogy mikor kezdjenek el nagyon aktívan együttműködni a közösséggel, vagy hogy mikor beszéljenek a játékukról a sajtónak. A Greenlight másik problémája egyszerűen a Steam méreteiből adódik: a Valve áruháza egyre népszerűbb, és a cég egyszerűen nem tudja már megfelelően ellátni a kurátori munkát. Tom Giardino kiemelte, hogy csak tavaly 16 millió új felhasználó érkezett a rendszerbe a világ minden részéről, és ezek a felhasználók nagyon különböző ízléssel rendelkeznek, és másféle élményeket keresnek. A Valve egyébként azt tapasztalta, hogy ha egy adott országból több fejlesztő van jelen a Steamen, úgy abból az országból több felhasználó is érkezik. A cég egyelőre nem derítette fel az emögött álló ok-okozati viszonyt (már ha van ilyen), de azt mondják, hogy a tendencia egyértelmű. Az lényeg azonban Giardino szerint az, hogy a Valve egész egyszerűen nem képes megfelelő kurátori döntéseket hozni ennyi különböző felhasználó esetében, ugyanis nehéz meghatározni, hogy kinek mi számít "rossz" vagy "jó" játéknak. Van olyan felhasználó, aki csak a grafikus novellákat keresi, és hiába van már húsz a könyvtárában, kelleni fog neki a huszonegyedik is, miközben a Steam közönségének nagy részét ezek egyáltalán nem érdeklik. Éppen ezért a Steam Greenlight helyére hamarosan érkezik a Steam Direct, ahol a Valve teljesen kilép a kapuőr szerepéből, és a fejlesztők közvetlenül az áruházban jelentethetik meg a játékaikat. Persze rögtön felmerül a kérdés: mi akadályozza meg akkor a rossz szándékú "fejlesztőket" abban, hogy telerakják szeméttel a Steamet? Nos, a Valve szerint erre a megemelt belépési költség lesz a válasz. A Greenlight-rendszerben 100 dollárt kellett fizetni a regisztrációért, és onnantól kezdve egy fejlesztő bármennyi játékot leadhatott. Mostantól alkalmazásonként kell majd fizetni, ám azt egyelőre még a Valve sem döntötte el, hogy mennyit. Az összeg valahol 200 és 5000 dollár között lesz, ami a cég szerint épp eléggé elrettentő hatású ahhoz, hogy a csak "poénból" készített, vagy direkt ártó szándékú játékok ne kerülhessenek fel. Ezzel együtt a Valve egy minimális minőségellenőrzést így is folytat majd, hogy meggyőződjenek róla, hogy az adott játék alapvetően működik-e, és nem tartalmaz-e vírusokat.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

10. kadarivi
2017.02.13. 18:13
Tehát emelik az árakat és csökkentik a szolgáltatást - és mindezt természetesen a felhasználók és a fejlesztők érdekében teszik.
Nagyon ügyes!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nyerek01
2017.02.13. 18:29
"... az adott játék alapvetően működik-e, és nem tartalmaz-e vírusokat." Na, azért szép lenne ha már a hivatalos úton megvett játék is vírusos lenne, vagy alapvető működési hibái lennének. Pont ilyen játékokat lehet ingyen beszerezni torrent segítségével.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Tapir_606 nyere...
2017.02.13. 19:10
mivel épp a cikkben írják, hogy a Valve kiszáll a köztes szereplő pozíciójából, meg kell említeni, hogy ezeket az alapvető feladatokat ugyanúgy el fogja látni, hogy amit itt mondtál, ne történhessen meg

azt hitted létezik netes áruház, ahol ezzel a problémával nem kell foglalkozni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Skulljumpe...
2017.02.13. 19:23
Ez mind szép és jó, de itt még mindig nincs garantálva, hogy el is készülnek a játékok.. Mert a komolyabb early access játékoknak még mindig ez a rákfenéje. Erre is jó lenne valamiféle megkötés, hogy az áruházba kerülést követően mondjuk van 2 éve befejezni a játékot a fejlesztőnek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Asagrim Skull...
2017.02.13. 19:40
És ha nem fejezi be akkor mi van? Az elköltött pénzt már amúgy sem tudja visszaadni, szóval tök fölösleges határidővel stresszelni őket a semmiért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. pdx06
2017.02.13. 20:03
Nincs ezzel semmi probléma, minden szemetet ingyen se tölt le az ember a steamről, el kell azért érni egy szintet hogy az ember a letöltés gombra kattintson, legalábbis nálam. Amiket én megvettem steamen, mindben 150+ órám van (Witcher3, Skyrim, GTA5, Planet Coaster, Hitman, Transport Fever) tehát az ember azért tudja hogy mire ad pénzt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pdx06
2017.02.13. 20:03
Sajnos duplán küldte el az előző kommentemet az egerem hibája miatt, ezért a másodikat átírom erre, annyit még hozzátennék hogy vannak elég jó címek greenlight alatt, még régi nagy nevek feltámadása is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. magerg Skull...
2017.02.14. 08:44
A szoftvernél nincs olyan, hogy "kész". Olyan van, hogy "elég jó", és ezt általában a vevő és a fejlesztő közösen dönti el.
De értem mire gondolsz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. potocki
2017.02.14. 10:06
Szerintem 500-1000 dollár per játék körül áll majd meg a dolog, az 5000 legalábbis túlságosan extrém lenne. A hivatalos közleményből úgy tűnik, hogy ez az összeg visszaigényelhető: "developers will pay a recoupable application fee for each new title they wish to distribute".

A példa kedvéért dollár helyett euróban számoljunk. Tételezzük fel, hogy 1000 eurót kell előre fizetnie a fejlesztőnek, és vegyünk egy 10 eurós játékot. Ha jól tudom, az európai árak tartalmazzák az ÁFÁ-t is. Ne a magyar ÁFÁ-ból induljunk ki, számoljunk 20%-kal: marad 8 € per eladott példány. A Valve jutaléka 30%, vagyis ebben az esetben 2,4 €, a fejlesztőnél tehát 5,6 € marad. Ha a Valve minden eladott példány után előbb az előre befizetett keretből vonná le a jutalékát, vagyis a keret erejéig a teljes 8 € per példány összeget utalná a fejlesztőnek, akkor ez az első 417 (1000 / 2,4) eladott példányt érintené, és 125 (1000 / nyolc) eladott példány után már nullára futna az egyenleg. (Ha jól tévedek.)

Nagyjából erre számítok:

A játékosok szemszögéből:
+ tisztább áruház: az értelmes játékok kevésbé vesznek el a zajban és valószínűleg jobban is fogynak, jobban tudnak fejlődni, az életciklusuk meghosszabbodik
- egyes játékok megdrágulnak, mert az indie fejlesztők be fogják árazni a nagyobb üzleti kockázatot
- némileg csökkenhet az innováció az egész iparágban
- nem készülnek el vagy kvázi láthatatlanná válnak egyes rétegjátékok

A kis indie fejlesztők szemszögéből:
+ a megjelenéshez nincs szükség lájkokra
+ a dögevők zsarolási potenciálja csökken vagy megszűnik
+ nagyobb láthatóság
+ kevesebb konkurens
+ magasabb árszint
+ az új fejlesztők spórolnak 90 eurót vagy 100 dollárt (ennyi volt a Greenlight belépési díja)
- nagyobb üzleti kockázat
- egyes fejlesztéseket át kell tervezni vagy le kell állítani

A nagyobb indie stúdiók (III vagy Triple-I vagy akármi) szemszögéből:
+ kisebb üzleti kockázat
+ nagyobb láthatóság
+ kevesebb konkurens
+ több munkanélküli fejlesztőből lehet válogatni
+ az alkalmazottak kiszolgáltatottabbak, ezért szorosabban foghatók, elmaradhatnak béremelések, olcsóbban lehet felvenni új embereket, satöbbi

Az AAA kiadók szemszögéből:
+ több munkanélküli fejlesztőből lehet válogatni
+ az alkalmazottak kiszolgáltatottabbak, ezért szorosabban foghatók, elmaradhatnak béremelések, olcsóbban lehet felvenni új embereket, satöbbi

A Valve szemszögéből:
+ tisztább áruház: elégedettebb vevők, nagyobb presztízs
+ eltűnnek a feketézők és az ügyeskedők
+ nem kell kurátorokat fizetni
+ a fejlesztők előre fizetik a jutalék egy részét
+ a bebukott fejlesztések jutaléka bevételnövelő tényező
+ átmenetileg nagyobb médiafigyelem
- átmenetileg több hörgés
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. pdx06
2017.02.14. 16:04
Én sokkal többet kérnék a szolgáltatásért. Egyrészt azért mert rákényszeríti az fejlesztőket az igényesebb játékokra, másrészt azért mert azért gondoljunk már bele milyen dolog az ha valaki bagót fizet azért, hogy a steam közvetítésével akár milliókat is kasszírozhasson, mondjuk gondolom a steam is leveszi a részét a nyereségekből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!