iPon Hírek

Hasznos funkciókkal jön az "okos" gázpedál

Dátum | 2016. 01. 27.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | IT VILÁG

Manapság egyre több „okos eszköz” tűnik fel a mindennapokban, és a közeljövőben ez a tendencia aligha változik – jellemzően inkább felgyorsul majd, mintsem lelassulna. A háztartásokat az okostévék már meghódították, az okos termosztátok éppen terjedőben vannak, de már feltűntek a kanyarban az okos hűtőszekrények és az okos mosógépek is. A fejlődés persze nem csak a háztartási gépeket, hanem a közlekedési eszközöket is ostromolja. Autós fronton egyre inkább terjednek a vezetést segítő, illetve a biztonságot növelő kiegészítők, sőt, az önvezető autók fejlesztése is gőzerővel zajlik. Egyes autók már önmaguktól, bennük ülő vezető nélkül is be tudnak állni akár a garázsba is, illetve már a forgalomban lévő járművek között is vannak olyanok, amelyek hosszabb-rövidebb ideig elvezetik magukat.
Az önvezető autók térhódítása előtt egy érdekes fejlesztés egészen biztosan jön még a „hagyományos autókba”, ez pedig nem más, mint az „okos”, „internetre kapcsolt” gázpedál. A széles kört megcélzó újdonságról a Bosch rántotta le a leplet, és a vállalat szerencsére azt is felvázolta, milyen lehetőségeket kínálhat az új fejlesztés. A rezgőmotorral felszerelt, haptikus visszajelzést biztosító „okos” gázpedál a dízel és benzines autók mellett a hibrideket, illetve az elektromos autókat is megcélozhatja, sőt, a személyautókon kívül akár a fuvarozásban és a tömegközlekedésben használatos járművek fedélzetén is feltűnhet. Az újítás lényege, hogy bizonyos eseményekhez bizonyos rezgési mintát kapcsolhat a rendszer, így diszkréten figyelmeztetheti, vagy éppen informálhatja a vezetőt.
A Bosch jövőképe szerint az „okos” gázpedál hozzájárulhat az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, ennek mértéke pedig akár a 7%-ot is elérheti, ami elsőre nem tűnik soknak, de ezzel a széndioxid-kibocsátás mértékének csökkenése is együtt jár, ami kiemelten fontos a levegőminőség javítása érdekében. A speciális gázpedál az autó fedélzeti vezérlőihez kapcsolódva, illetve azokkal együttműködve rezeghet, ha ideje sebességet váltani, így a motor mindig optimális hatásfok és optimális fogyasztás mellett működhet, ami végső soron fogyasztáscsökkenést eredményez. Persze a jelzést nem lesz kötelező figyelembe vennie a sofőrnek – a végső döntés joga még nála marad.
A gázpedál első körben háromféle rezgésmintát vethet be a siker érdekében. A rezgés leginkább figyelmeztető célt szolgálhat: ekkor közelgő veszélyre, sebességhatár túllépésére, navigációs utasításra, vagy egyéb dologra figyelmeztethet – a lehetőségeknek szinte csak a gyártó fantáziája szabhat határt. A rezgés audiovizuális riasztással karöltve az ütközés-megelőző rendszer működését is segítheti. A második rezgésminta az enyhe koppanás, ami jelezheti a sebességváltás szükségességét, ugyanakkor hibrid autókban a benzinmotor bekapcsolására is figyelmeztethet – igaz, ennek beindulását általában egyéb jelekből is észre lehet venni. A harmadik minta az ellennyomás, amellyel például a túlzott gázadásra figyelmeztethet a rendszer – ez szolgálhat fogyasztáscsökkentési célt, ugyanakkor baleset megelőzési céllal is bevethető. A speciális gázpedál az autó fedélzeti információs- és szórakoztatórendszerén keresztül az internethez, illetve a felhőhöz is kapcsolódhat. Megoldható, hogy a gázpedál kapcsolatban legyen az internetre csatlakozó, őt körülvevő infrastruktúrával – például a jelzőlámpákkal vagy a környező autókkal. Ez akár a hatékonyabb forgalomirányítást is szolgálhatja.
A Bosch egyelőre nem árulta el, mikortól kerülhet a következő generációs autókba az újítás, de mivel egy globális szinten is meghatározó autóipari beszállítóról van szó, így biztosak lehetünk benne, hogy hamarabb megérkezik az újítás a különböző vállalatok friss autóiba, mint gondolnánk. A Bosch rengeteg gyártónak szállít alkatrészeket, így egészen biztosan több márka autóiban is találkozhatunk majd a rezgő gázpedállal.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. rfj1989
2016.01.27. 11:45
Szerintem pár óra után a pokolba kívánnám ezt a kütyüt.... Nekem csak ne rezegjen semmi ha kicsit odalépek a gázpedálra és nem 2000 nél váltok. A GPS is az agyamra megy mikor 10km/h sebességkorlátátlépésnél kapom a "túl gyorsan mész" üzenetet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. inverzmous...
2016.01.27. 12:18
Ezeknek alap dolognak kéne lennie egy sofőrnél nem? Mármint aki nem tudja mikor kell váltani, hogyan kell spórolósan/dinamikusan vezetni, illetve nem nézi a sebességet azt alapból nem engedném autóba...

Értem én hogy fejlődés, de ezzel is csak butítjuk az embereket, pedig már így is elég hü...nem túl okosak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. J.o.k.e.r rfj19...
2016.01.27. 12:18
Ideális esetben kikapcsolhatóvá teszik a funkciót.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. rfj1989 J.o.k...
2016.01.27. 12:46
Még szerencse
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Fzoltan
2016.01.27. 13:57
Okoshűtő, okosredőny, okosablak... kössük a cserepet a netre!!! Vagy az ereszt! Mérni akarom, hogy hány liter víz folyik le egy évben!!! Nevetséges.

Ez a baromság, meg egyszerűen... hihetetlen. Ha igazán spórolni akarnának, akkor normális automata váltót készítenének, ami megfelelően tudja használni a motorféket is. Persze ilyen sosem lesz, mert lehet, hogy látom, hogy piros a lámpa 500 méterre dombon lefele, persze, hogy berakom alacsony fokozatba, hogy minél lassabban érjek oda, addig sem fogyaszt semmit. Ha viszont zöld a lámpa, akkor dombon lefele magas fokozatba kapcsolok. Na, ilyen variálhatóság egyetlen automata váltó sem enged, csak rengeteg manuális utasítással.
Ráadásul az emberek többsége dombon lefelé a motorfék helyett inkább tapossa a féket, persze folyamatosan - aztán meg csodálkozik a magas fogyasztáson és a gyorsan kopó fékbetéten/tárcsán.

Eddig egyetlen olyan autót vezettem, ami az ilyen helyzeteket jól kezelte, de az sem azért, mert automata volt, hanem mert a Prius a fékezésnél tölti az akksit, amit aztán később el lehet használni...

Már a Lada Samarában is volt eco méter, az sem érdekelt senkit, a mai napig nem tudnak az emberek a józan eszükkel gondolkodni és piroslámpától piroslámpáig megy a padlógáz-padlófék, majd pont egy ilyen fog ezen változtatni...

Meg kellene tanulni normálisan vezetni és logikusan gondolkodni, tudom, brutális dolgot kérek, de hátha...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. noPublicFG
2016.01.27. 14:05
Az autómban automataváltó és tempomat van távolságérzékelővel. Mióta megvettem sokkal többet spóroltam, mint a manuális váltós testvérével, mivel mindig az optimális fordulaton vált. Így nem egészen értem mi is a fentiekben a nagy durranás?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Fzoltan noPub...
2016.01.27. 14:20
Honnan tudod, hogy mennyit spórtoltál, hogy ha nem vezetted a manuálisat?

Nem azt mondom, az emberek egy jó részének segít az automata spórolni, mert nem tudnak vezetni. De aki tud, azt inkább feltartja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Kajafun
2016.01.27. 16:14
Peugeot 307-es kocsimban kattog a talpam alatt a pedál ha kezdenek kipörögni a kerekek. Ennyi untig elég, a többi felesleges nép butító bullshit!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.01.27. 17:09
Mindig furcsálltam az olyan embereket akik azért költenek jóval többet valami energiatakarékos cuccra hogy spóroljanak. Kb. olyan dolog mintha 20 ezerért veszel lottót, az egyiken van egy hármasod aztán hurrá nyertem 15 ezer forintot... magyarul nyertél -5 ezret.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. predike07
2016.01.27. 17:17
Na ennek aztán sok értelme van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. thestock
2016.01.28. 06:29
Mindenki spórol,meg hybrid, meg euro 5-6 motor,nem száguldozik,okosan pedálozik,mégis egyre több a szmogriadó. Mindezek ellenére egyre több autó is van forgalomban, ergo ott vagyunk ahol a part szakad... nem jöttek még rá hogy úgy lehet környezetet kímélni hogy ha nem megyünk a wc-re is autóval
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. CyberPunk6... pdx06
2016.01.28. 10:13
Nem pénzt spórolnak, hanem környezetet.
Élhetőbb világot.

Nézd csak meg mi van a kínai nagyvárosokban.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. thestock Cyber...
2016.01.28. 19:46
A kínai nagyvárosokban már inkább kerékpárral járnak... hiába fogyaszt kevesebbet hogy ha egyre többen járnak autóval...jah de,nincs "annyira" szmog mintha környezetszennyezőbbek lennének.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!