iPon Hírek

Hatékony interakció egér és billentyűzet nélkül

Dátum | 2016. 06. 29.
Szerző | J.o.k.e.r
Csoport | FŐ EGYSÉG

A Microsoft kutatói egyebek mellett azt vizsgálják, miként lehetne még természetesebbé, még hatékonyabbá tenni a számítógépes rendszerek és az ember közötti interakció folyamatát. Manapság többnyire még mindig a billentyűzet és az egér dominál, ha PC-s vezérlésről van szó, de egyes feladatok azért már kézmozdulatokkal vagy hang alapú parancsokkal is megoldhatóak, ha ehhez rendelkezésre áll a megfelelő hardver. Az alapvető cél az, hogy vezeték nélkül, természetes mozdulatokkal, kényelmesen és gyorsan lehessen elvégezni a különböző feladatokat – ehhez többféle megoldást is bevethetnek a kutatók.
Kfir Karmon, Jamie Shotton és Hrvoje Benko azon dolgoznak, hogy a jövőben egy kép vagy idézet prezentációba történő illesztéséhez ne egérrel kelljen bajlódni, hanem természetesen, kézmozdulatokkal lehessen elvégezni a feladatot – de ez csak egyetlen egy példa a sok közül. Shatton azt szeretné, ha a virtuális valóságon belül ugyanúgy használhatnánk kezeinket, mint a valóságban: gyors, fürge, apró mozdulatokkal lehetne gombokat nyomkodni, különböző eszközöket felvenni, illetve egyéb módon interakcióba lépni a virtuális környezettel. Benko a virtuális valóságot egyszerű, kézzel fogható eszközökkel szeretné kombinálni, hogy az élmény még természetesebb, még valósághűbb lehessen – például egy darab fára is kerülhetne néhány gomb, amelyek megnyomásával különböző virtuális feladatok elvégzésére nyílna mód. Ezek persze csak ötletek, amelyekből egy efféle folyamat során rengeteg keletkezik – néhány kulcsfontosságú szerepet tölthet be, míg mások később akár zsákutcának is bizonyulhatnak, de mindez a folyamat természetes része. A kutatók összességében azt szeretnék elérni, hogy a virtuális valóságban lévő „felhasználói kezelőfelületek”, illetve tárgyak ugyanúgy manipulálhatóak legyenek, mint ahogy a valóságban interakcióba lépünk a különböző tárgyakkal és eszközökkel: kezünkbe foghatjuk őket, használhatjuk, majd letehetjük vagy éppen eltehetjük. A cél leginkább az, hogy a technológia alkalmazkodjon a felhasználóhoz és ne a felhasználó a technológiához.
A jövőben a kutatások eredményeként beszéddel, testnyelvvel, mozdulatokkal, gesztusokkal és akár érintésekkel is interakcióba léphetünk majd a különböző felhasználói kezelőfelületekkel. A csapat az alapok kidolgozásán fáradozik, és egyebek mellett azt is szeretnék elérni, hogy kéz- és ujjmozdulatok követése, illetve érzékelése a lehető legpontosabban történjen – ez ugyanis felhasználói élmény és használhatóság szempontjából kulcsfontosságú. Az efféle rendszerek pontossága lassan ott jár, hogy a felhasználó kezdheti azt érezni, mint ha virtuális – „Avatar” – keze az ő valódi keze lenne.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Supra
2016.06.29. 14:10
Csodálatos! Akkor megint jön egy olyan start menü, amit se egérrel, se billentyűvel, és most már érintő képernyőn sem lehet majd használni.

Köszönjük Emese...

Azért mókás, hogy a mobil eszközökre kitalált felületet ráerőltette az MS a desktopra, közben lényegében megszűnt mint mobil gyártó - de a felülettel azért még szivat mindenkit...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. hunstree
2016.06.29. 14:54
A tapintás egy nagyon fontos érzék. Amíg azt nem oldják meg hogy a kezemmel érezzem a tárgyakat, addig ennek kevés gyakorlati haszna van.
Pont ez a hibája az egész virtuális valóság koncepciónak, hogy csak a szemre koncentrál.
A szem fontos, de az információk csak egy kis részét kapjuk a szemen keresztül. Szemmel a távolabbi környezetünket figyeljük meg. Ezzel szemben a bőrünkön keresztül a közvetlen környezetünkből gyűjtünk információt. Ráadasul ha interakcióra koncentrálnak, akkor fontos, hogy a legtöbb interakció a bőrünkön keresztül történik. A bőrünkön keresztül érzékeljük a hővezetést, a tömeget, a keménységet, a felület simaságát, és ami még nem jut eszembe.
Példál bejött a piacnak a rezgő motorok is: interakció bőrön keresztül.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szefmester hunst...
2016.06.29. 17:57
Ööö ez a rész többé kevésbé már meg van oldva, bár még csak kisebb léptékben.

https://www.youtube.com/watch?v=kaoO5cY1aHk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. peti198706...
2016.06.30. 06:17
Mély altatásban chamber-ben kéne gondolkodniuk, azzal még a tapintás s a szaglás is megoldható, mivel az illető fejében vezénylik le a virtuális megjelenítést szembecsukásval.

Addig nekem jöhet az ilyen tapicspad olyan varázs a levegőben kütyü, nem fog nagyot szakítani. Lásd. japánok h élvezik a lehetetlen küldetések megvalósítását hálói virtuális környezeten belül. hühh.
Marad ez: Connexion SpaceNavigator
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!